Army Rage vás postaví na bojiská v druhej svetovej vojne, okúsite pachuť pušného prachu z legendárnych historických zbraní. Povozíte sa v Shermanovi, budete ovládať oceľového Tigra. Nie je nič jednoduchšie, než splniť si tieto sny.
Army Rage je zdarma hrateľná on-line akčná hra (nemôžeme hovoriť o MMO, nakoľko tu nie je priestor pre toľkých hráčov) z prostredia druhej svetovej vojny, najmä čo sa týka európskeho bojiska. Hlavným lákadlom hry sa stal pre hráčov realizmus.
Stiahnutie hry je jednoduché a nijak nevybočuje zo štandardu on-line hier. Zaregistrujete sa, stiahnete klienta, ktorý hru sám nainštaluje, chvíľku si počkáte pri inštalácii a po nej môžete ešte stále čakať, kým sa hra neupgraduje na najnovší patch. Až potom sa spustí hra.
Hra sa začína tréningom. Táto pasáž môže prísť hráčovi zo začiatku mierne nedotiahnutá do konca a nudná. Tréning musí absolvovať každý a nedá sa preskočiť. Dôvodom je pokračovanie, kedy dostávate štandardné veci, napríklad granáty. Dozviete sa kúsok z interface, čo znamená tlačidlo v jednej oblasti. Potom vás tréning vtiahne do ostrej bitky a pokračuje osvetou medzi záložkami a kartami v menu, nasledované ostrou bitkou.
Keď sa dostanete cez zdĺhavý úvod, máte na výber zo štyroch klasických povolaní: vojak, prieskumník, podporný strelec, inžinier. Každé povolanie sa vyznačuje inými prednosťami, ale aj slabosťami. Vojak je pripravený vyraziť do útoku, pričom mu k tomu pomáha zväčšený počet životov či možnosť ovládať útočné pušky, samopaly a slušná rýchlosť. Naopak, prieskumník je najľahšie zraniteľný, čo sa týka počtov životov. Pohybuje sa najrýchlejšie a nemá problém kľučkovať medzi strelami. Má najviac výdrže, čo sa týka šprintu alebo zadržania dychu pri presnom mierení, pretože doménou prieskumníkov sú nečakane „odstreľovacie“ pušky.
Tretím povolaním je podporný strelec, ktorý sa vyznačuje najväčším počtom životom, ale aj najpomalším pohybom. Je schopný niesť najťažšie zbrane, ktoré dokážu spraviť nejednu dieru do tela. Posledným povolaním je inžinier. Pomerne slabý, rýchly a jednoúčelový. Ovláda jediné zbrane, ktoré dokážu aspoň trochu ublížiť tankom. Na druhej strane je však takmer bezbranný voči ostatným, nie tankovým nepriateľom. Neskôr sa dostane k veľmi dobrým zbraniam, napríklad samopal s tlmičom. Ako jediný môže stavať kryty a guľomety, ktoré pomáhajú spoluhráčom k dosiahnutiu víťazstva. Každé povolanie má svoju sadu schopností, ktoré sa priebežne odomykajú postupom v hre. Okrem toho si môžete každé povolanie trochu vylepšiť zakúpením rôznych doplnkov, napríklad batoh, helma alebo zváračská maska. Niektoré veci (batoh alebo maska) je možné naďalej zlepšovať a prináša to väčší bonus.
Boj začína kliknutím na červené tlačidlo START. Po kliknutí naň začne hra sama hľadať spoluhráčov a protihráčov. Niekedy zakladáte hru novú, inokedy sa dostanete rovno do boja. Máte ešte možnosť meniť povolanie a aj svoju výbavu. Je to zadarmo len na začiatku. Ak si to neskôr rozmyslíte, stále si môžete zmeniť aj povolanie a vybavenie, avšak za cenu dlhšieho čakania respawnu.
Prvé, čo vám asi po chvíľke hrania napadne, je, že mapy sú malé. Budete hrať donekonečna dve až tri mapy. To je všetko. Možno sa to stalo len mne, ale točili sa iba tri mapy. S malými mapami súvisí ďalší problém, ktorý sa stáva pomerne často.
Predstavte si situáciu: tím A stihol vyzabíjať väčšinu alebo všetkých z tímu B. Hráči z tímu B čakajú niekoľko sekúnd na respawn. Čo zatiaľ robia hráči A? Presúvajú sa na respawn B. Zrazu sa B hráči respawnú a na začiatku sú niekoľko sekúnd nesmrteľní, a tak nie je problém A hráčov zlikvidovať. Následne sa garde obráti. Ak je jeden z tímov výrazne silnejší, hrá sa naozaj len na jednom respawne a životnosť takých hráčov je pri dobrej vôli osem sekúnd, pričom 3-4 sekundy je hráč nezraniteľný. Niet sa čo diviť, že u hráča nastupuje frustrácia a odpája sa. Málokedy sa stane, že sa stretnú dva vyrovnané tímy, ktoré bojujú v strede mapy.
Problémom je aj matchmaking. Za každú odohranú bitku a podľa úspešnosti dostanete určitú sumu peňazí, za ktoré si kupujete, opravujete vybavenie a zbrane, ale aj skúsenostné body, pomocou ktorých postupujete na vyšší level. S pribúdajúcou úrovňou máte k dispozícii nielen viac bodov schopností, ale aj odomknuté zbrane, ktoré majú lepšiu presnosť, poškodenie, rýchlosť streľby a pod. Samozrejme, nie každý level odomkne niečo nové.
Predstavte si, že ste už hrdo postúpili na úroveň 5, máte nové zbrane a idete ich otestovať. Pripojíte sa do hry a pri pohľade na tabuľku hráčov vás trafí šľak. Proti úrovni 20, 30, 40 alebo dokonca 50. Vtedy si tam vážne ani neškrtnete. Ani osem zásahov nepriateľa level 40 nezastaví, zatiaľ čo on vás pošle do večných lovísk na dve rany, prípadne na jednu. To aj v prípade, že sme podporili vývojárov a kúpili sme si Cobalt, čo je vlastne herná mena, kupovaná za peniaze, a lepšie zbrane, helmu či brnenie. Inokedy sa zase stane, že na celej mape ste len vy a súper, dvaja hráči naháňajúci sa od respawnu po respawn. Párkrát sa mi dokonca stalo, že nás to hodilo troch hráčov do jedného tímu a k protivníkovi nikoho.
V takýchto a aj predchádzajúcich prípadoch neostáva naozaj nič iné, len bitku natvrdo opustiť a pripojiť sa znova. Čo sa týka herných módov. Je to klasika. Team Deathmach, kde bojujú dve strany proti sebe. Existuje aj TDM Special, kde sa hrá len s pištoľami. King of the Hill je boj o jedno územie uprostred mapy.
Dva ďalšie módy – Domain Control a Blitz Mode. Kým prvý menovaný mód sa mi nepodarilo vyskúšať, nakoľko som asi nízky level, druhý spomínaný je asi najlepší a jediný hrateľný mód. Je však pravdou, že dostať sa do hry v tomto móde je celkom náročné, nakoľko je určená pre vyššie levely. Každá mapa, tentokrát už sú veľké, je rozdelená na tri samostatné zóny. Hráči rozdelení v dvoch tímoch majú odlišné úlohy. Prvý tím musí na vyznačených miestach položiť bombu a ustrážiť ju, dokým nevybuchne, zatiaľ čo druhý tím tomu má všemožne zabrániť. Ak bomby vybuchnú, hra sa presúva o zónu ďalej. V opačnom prípade, ak sa podarí ubrániť chránené miesta, vymenia sa strany a boj pokračuje odznova.
V druhej zóne máte k dispozícii základne dopravné prostriedky. Na strane spojencov je to džíp a tank Sherman, na strane Nemcov zasa nemecká obdoba džípu a legenda medzi tankami – Tiger. Tiež sa občas vyskytne nejaký slabší tank, PzKpfW III. Džípy sú úplne rovnaké, len je použitý iný skin, zatiaľ čo tanky sú diametrálne odlišné. Sherman je menší, má slabšie delo a jeho pancier je tiež nie moc silný. Podobne to platí aj o PzKpfW III. Ich výhoda spočíva v kvantite, v akej sa dostávajú na bojisko. Tiger je veľký, ťažšie ovládateľný stroj, ktorý vyniká silným pancierom a perfektným delom. Jeden Tiger dokáže zadržať aj niekoľko Shermanov. Našťastie, respawn tohto tanku niečo trvá a viac než dva som naraz na bojisku nikdy nevidel.
Tu však treba vytknúť pomerne ťažkopádne ovládanie, najmä vďaka pozícii kamery, ktorá akoby schválne sledovala viac oblohu než dianie pred tankom. A aby to nebolo len o tankoch, kde obyčajný pešiak okrem inžiniera nič nezmôže, po mape sú rozostavané protitankové delá. A tak sa bojuje, až dokým sa nepodarí ubrániť alebo zničiť dôležité miesta. Zo začiatku je to oproti ostatným módom veľká zmena, čo spôsobuje skoro až euforický stav s hovorením si, že táto hra je super. Nevydrží to však dlho a radosť pokazí zlý matchmaking. Buď vám bude neustále vypisovať, že sa nedá hrať zvolený mód, alebo vás to ako králika hodí rovno medzi hladných vlkov. Skrátka ste viac na respawne než na hracej ploche.
Čo sa týka grafiky, nadšencov posledných technológií nepoteším, pretože sa nekonajú žiadne grafické orgie. Má to však jednu nespornú výhodu. Hru rozbehajú aj majitelia „staršieho železa“. Na najnižších detailoch som rozbehal hru na takmer 5-ročnom notebooku na pomerne slušnom framerate. Po prepnutí do najvyšších detailoch mi už hra začínala mierne sekať a bol som trocha v nevýhode. Avšak rozdiel medzi najnižšími a najvyššími detailmi nie je veľký.
Na druhej strane, čo čakať od hry zadarmo? Danú úlohu spĺňa. Perfektne vystihli efekt vybuchujúceho granátu. Moment, keď dostane do tváre spŕšku zeminy, sem-tam nejakú tú krv. Hra je realistická len čo sa týka historických zbraní a modelov tanku. Nájdete tu legendárne kúsky ako StG – 44, PPSh 41, MG- 42, M1D Garand, Tokarev TT, M1918 BAR, M1928 Thompson.
Celkovo je zbraní pomerne dosť, avšak každé povolanie môže byť do boja vybavené len určitým typom. Mnohé z nich sa odomknú neskôr, postupom a ešte viac si ich musíte kúpiť za Cobalt. Toto je asi častým „problémom“ obdobných hier.
Akú veľkú výhodu majú platiaci hráči od neplatiacich? V tomto prípade je výhoda naozaj veľká. Okrem zbraní, helmy a brnenia, ktoré naozaj zvyšuje šancu na prežitie, si môžete kúpiť prémiový účet, ktorý zdvojnásobuje získané skúsenosti a zlato z bitiek. Dokonca existuje päť rôznych VIP (prémiových) účtov, ktoré prinášajú iné bonusy, samozrejme, lepšie za viac peňazí. Chcel by som vývojárov pochváliť, pretože sa o hru starajú a neustále do nej prinášajú nový obsah, opravujú rôzne chybičky alebo zlepšujú detaily.
Army Rage je zaujímavá hra, no nie dotiahnutá do konca. Dobré nápady sú často marené drobnými detailmi, ktoré by sa dali bez problémov vylepšiť. Napríklad ovládanie tankov, resp. kameru by stačilo premiestniť na iné miesto, alebo trocha zapracovať na nových, väčších mapách. Rozhodne by však mali zapracovať na novom matchmakingu. Propagácia by tiež prišla vhod, nakoľko hráčov je v hre naozaj málo. Hra je zo začiatku zábavná a ak neváhate nejaké to euro utratiť, výrazne si tým prilepšíte. Taktiež aktivita vývojárov je na slušnej úrovni, hra bude aj naďalej napredovať. Ak to pôjde takto aj naďalej, možno pôjde už o „plnohodnotnú“ hru a nie len „beta“ verziu.
Informácie o hre
Žáner: On-line FPS
Výrobca: Tuyasoft