Čo majú spoločné Battlefield 3 a najnovší prírastok do rodiny Call of Juarez – Gunslinger? Možno by ste sa čudovali, ale prekvapivo veľa. Minimálne dve veci… Aké veci to sú, či sa hra oplatí, či je grafický pekná alebo zastaraná, či sa dá hrať alebo budete hádzať klávesnice po stenách… to všetko sa dozviete v recenzii na najnovší herný westernový zážitok s názvom Call of Juarez.
Všetci, čo ste už stihli vyskúšať nový Call of Juarez, mi iste dáte za pravdu, že je ľahko zapamätateľný. Ani nie tak pre skvelú grafiku alebo pre skvelý dej, nebodaj dokonca pre nejaké nové herné mechanizmy. Ide hlavne o atmosféru. O atmosféru divokého Západu kde sa pomaly prechádzate s vetrom vo vlasoch a s klobúkom, nasadeným nakrivo na hlave, westernovými exteriérmi a interiérmi, pričom vám ruka stále uteká k puzdru k vašim verným revolverom. Nikdy totiž neviete, aký bandita na vás môže vyletieť.
Call of Juarez a Battlefield 3 majú niečo spoločné. A nielen oni. Tak ako v Battlefielde, aj tu príbehom prechádzate formou rozprávania k obecenstvu. Tentoraz hráte ako Silas Greaves, ktorý sa zastavil čo-to vypiť v istom miestnom bare. Nie je tam však náhodou. Postupne rozprávate svojim poslucháčom o tom, čo všetko ste zažili, s kým ste sa stretli a koho ste zachránili, pričom mená, ktoré budú spomínané, nie sú ani zďaleka vymyslené. Ľudia ako Billy The Kid, Johnny Ringo alebo Sundance Kid naozaj existovali. Call of Juarez ich síce nepopisuje tak, ako sa v skutočnosti správali, a nehovorí o zážitkoch, ktoré sa stali (pridáva do nich vlastné vymyslené historky), no stále si zachováva rešpekt k daným postavám z westernových časov. Je síce pravda, že zabijete sem-tam nejaké známe meno v súboji pištoľníkov, no zvyčajne sa váš “mŕtvy” protivník vráti vo veľkom štýle. V hre dokonca prežijete rovnaké udalosti v iných verziách. Pri rozprávaní príbehu sa zastavíte a poviete poslucháčom, že to vlastne nebolo celkom tak, ako ste hovorili. Vtom sa ocitáte na mieste, kde ste boli pred desiatimi minútami, no udalosti sa už vyvíjajú inak. Nikdy presne neviete, čo sa stane a niekedy sa dokonca stáva, že sa pri rozprávaní s chuťou zasmejete a danú udalosť si prejdete ešte raz.
Samostatné kapitoly sú riešené veľmi zaujímavým spôsobom, a to takým, že na konci každej z nich sa vám ukáže štatistika s tým, ktorú zbraň ste používali najčastejšie, akým štýlom ste s ňou bojovali, vašu presnosť streľby a ešte zopár zaujímavých a zábavných informácií. Samozrejme, nechýba ani možnosť zahrať si celú kapitolu odznova. Kapitoly (avšak nielen tie) sú potom oddelené komixovými animáciami, ktoré sú veľmi pekne spracované. Často sa vám nevysvetlí udalosť v animácii, avšak vysvetlí sa počas hrania formou stmavnutia obrazovky a úplného spomalenia postavy. V podstate sa ani nikam nepohnete, kým Silas neoboznámi poslucháčov s faktom, na ktorý zabudol.
Dej nejde nijak extra do hĺbky, ale je príjemný. Aj keď je pravda, že sa na ňom dalo popracovať, hra vám to vynahradí tým, že prežijete v podstate každú nutnosť, ktorou si pravý westernový pištoľník musí prejsť. Tým myslím to, že sa dostanete do bankovej lúpeže, prepadnete vlak, budete chodiť po baroch, kde zrazu vypukne prestrelka, budete sa biť s indiánmi a podobné veci, ktoré poznáte, ak ste videli aspoň jeden seriózny westernový film. Áno, aj Limonádový Joe sa počíta.
Interiéry a exteriéry, v ktorých budete prežívať dobrodružstvá, vaše oko pohladia takzvanou cell-shade grafikou, ktorú ste mohli postrehnúť napríklad v hrách The Walking Dead (nie ten hrozný počin od Activision) alebo Borderlands. Síce nie v takom viditeľnom rozmedzí, ale je to určite kombinácia cell-shade a “normálnej” hernej grafiky. Svetlo, odrazy slnka od zbraní, budovy a samotné zbrane sú spracované dobre. Večným problémom, nielen v tejto hre, je samozrejme, tráva, na ktorej vidieť, že je neprirodzená. Na druhej strane si až tak nebudete všímať okolie v divokých prestrelkách. Prirodzená nie je ani krv. Tá sa pri každom zasiahnutí rozletí na všetky strany, ale to výrobcom odpúšťame, pretože je zjavné, že to tak urobili zámerne. Ak je nepriateľ dosť ďaleko a chcete si byť istí, že ste ho zasiali, okrem bodov, ktoré sa vám ukážu nad hlavou zastreleného nepriateľa, je krv dobrým indikátorom toho, že z daného chudáka je už nebožtík a popíja v nebeskom westernovom bare.
Arzenál, ktorým budete disponovať, nebudete veľmi obmieňať. Je síce pravda, že pravý westernový hrdina potrebuje len svoj revolver a plamienok pomsty v očiach, no vy budete mať na výber zo štyroch možností. Revolver, puška alebo brokovnica, dva revolvery a dynamit. Tieto štyri veci sú priradené k vašim číslam na klávesnici. Trochu mi vadilo, že pri používaní dynamitu chýba akýkoľvek indikátor sily, diaľky alebo smeru, no ak ste ho nehodili veľmi blízko alebo úplne vedľa nepriateľa, máte vyhrané. Každé jedno zasiahnutie je bodované. Headshot je opäť najcennejší ako vo väčšine hier. Získané body potom premieňate na skúsenosti a schopnosti, ktoré si v štýlovom grafickom ukazovateli zlepšujete. Ak vás misie omrzia, môžete sa pustiť do arkádových misií, ktorých je tiež dosť. Pre niekoho môže byť tento mód zábavnejší, keďže tam ide len o dve veci… vyhrať alebo zomrieť. Nepriatelia sa na vás budú valiť v húfoch a vy, so svojím pištoľníkom, ktorému zameranie a schopnosti ste vybrali pred vstupom do misie, musíte všetkých pozabíjať a prežiť. Je to naozaj zábava, skúste to.
Hudba je vybraná solídne. Westernový nádych. Hodí sa k hraniu hry. Chrome Engine 5 od Techlandu dokázal vykresliť krásne grafiku, ktorú si (povedzme si pravdu) užijete pomerne dobre. Inteligencia nepriateľov je tiež na uspokojivej úrovni. Skrývajú sa pred vami za rohom, neprenasledujú vás a celkom slušne mieria. Sem-tam budete mať aj výpomoc v podobe nejakého vášho známeho. Hra neobsahuje multiplayer, čo je škoda. Bolo by zaujímavé bojovať s kamarátmi vo westernovom štýle.
Call of Juarez: Gunslinger je hra, ktorá má pravé westernové srdce. Za málo peňazí dostanete westernovú zábavu na pár hodín, ak prejdete len dej. Na viac hodín, ak budete plniť aj arkádové misie. Určite odporúčam všetkým, ktorý majú záľubu v takýchto štýloch a pre tých, ktorí sa nevedia rozhodnúť. Stojí to len pár eur a zábava je zaručená.
Informácie o hre
Žáner: akčná, FPS
Výrobca: Techland
Distribútor v SR: Playman