Píše sa rok 2050 a vaším domovom, aj keď nenávideným, je Seattle. Ste Shadowrunner, člen skupiny ľudí, pracujúcich pre kohokoľvek, kto je ochotný za prácu slušne zaplatiť. Na nič sa nepýtate, iba dokončite svoju prácu. Raz sa topíte v peniazoch a na druhý deň nemáte kde bývať. Takto to u Shadowrunnerov chodí. Teraz ste, bohužiaľ, na tej druhej strane. Ostáva vám posledných pár drobných na pár dní ubytovania, keď v tom…
… zabliká displej na vašom osobnom comlinku a na obrazovke vidíte starého známeho, o ktorom ste nepočuli už celé veky. A už ani nebudete počuť, lebo je mŕtvy. Postaral sa však o to, aby na tom o nič lepšie nebol ani ten, kto ho zabil. To, čo sa dostalo k vám na comlink, bol totiž Dead Man´s Switch. Správa, ktorá je odoslaná určitej osobe po tom, čo jej majiteľ zomrie. Sam je mŕtvy a vám ako jedinému, ktorý sa oňho zaujímal, dá za úlohu postarať sa o spravodlivosť. Sam bol aj Shadowrunner, no nie hlúpy a pri splnení záväzku dostanete slušne zaplatené. Tu už prichádzate na rad vy: Elf? Človek? Ork? Troll? Trpaslík? Nič z toho neznamená nič, ste Shadowrunner. Či už si idete po peniaze, alebo chcete pomstiť priateľa, to je len a len na vás.
Dead Man´s Switch je kampaň, ktorú od tvorcov hry dostanete po tom, čo si hru kúpite. Zo začiatku jednoduchá vražda sa nakoniec zmení na kopu intríg a konšpirácií korporácií.
Svet Shadowrun Returns je, čo sa týka rozmanitosti, naozaj jedinečný. Na výber máte z piatich, už vyššie spomínaných rás, ktoré spolu žijú v krehkej rovnováhe. Začiatočné bonusy jednotlivých rás nie sú ohromné, ale určite sa oplatí dopredu vedieť, za aký typ postavy chcete hrať. Napríklad taký trpaslík má až nezvyčajne dobré začiatočné vlastnosti mága. Inak sú jednotlivé vlastnosti rás skôr kozmetické, a čo sa toho týka, viete si zmeniť akurát tak typ vlasov a farby vlasov a pleti. Dostupných je aj šesť preddefinovaných povolaní, ktoré si môžete vybrať, ale podobne ako vo Falloute, si môžete svojej postave rozdeliť začiatočné body tak, ako chcete vy.
Skill Tree môže byť zo začiatku ohromujúci a trvá hodnú chvíľu, kým sa preskrolujete na jeho koniec. Postupom hry zistíte, že využijete naozaj len jeho malú časť a budete sa zaoberať len tými vlastnosťami, ktoré vás definujú. Fantázii sa ale medze nekladú, kombinácie ako Troll mág alebo Ork hacker (v hre sa volá hackovanie „Decking“) vás o tom presvedčia.
Samotná hra nie je určite žiadnym kandidátom na grafickú lahôdku, ale o tom táto hra ani žáner nie sú. Autorom sa podarilo so svojím svetom urobiť peknú prácu a grafika v kombinácii s pochmúrnym prostredím Seattlu pôsobí presne tak ako má – pochmúrne a fantasy. Čo však mohli autori vyzdvihnúť, oproti video stránke, je zvuk. Prvých pár hodín vám príde hudba v hre ako dokonalá súhra. Prejavuje sa tu Fallout syndróm – aj keď je hudba skvelá, tak počúvať to isté XYZ hodín ide na mozog.
Veľa hráčov tohto žánru sa tešilo na open world sandbox titul. Hra je, bohužiaľ, fatálne lineárna a surovo vás posiela od questu k questu. Za celú hru to sú približne tri bočné misie. Svet pôsobí uzavreto a mŕtvo. NPC-čiek je málo a ešte menej takých, ktoré s vami prehodia nejaké to slovo. Keď náhodou natrafíte na zhovorčivé NPC, dialógový systém je zvládnutý na výbornú. Jednotlivé popisy postáv a ich činnosti sú v presnej súhre s postavou zobrazenou na obrázku a ich osobnosť je na tom podobne. Dialógy sú často naozaj rozsiahle a máte na výber mnoho odpovedí, ktoré aj tak často vedú k tomu istému koncu, a teda nemajú v podstate žiadnu váhu.
Niekoľkokrát sa v hre stretnete aj s hádankami a puzzle, ktoré s trochou rozmýšľania a pomocou detektívnej práce zvládnete, čo je fajn spestrenie a nenúti vás to hneď hľadať návod na youtube. Súbojový systém je veľmi ľahko pochopiteľný a zvládnuteľný, a tak v podstate od začiatku, ak máte čo i len trošku skúsenosti s podobnými hrami, nemáte problém. Aj keď vám hra pravidelne pred začiatkom každej misie ponúka najať si spoločníkov, je len na vás či tak urobíte. Samotný boj viete pokojne zvládať aj sám, no spoločnosť je vždy vítaná zmena. Títo najímateľní Shadowrunneri sú s vami, ale len počas danej misie a nestoja najmenej. Teda je škoda, že nemáte nejakých permanentných spoločníkov, o ktorých sa môžete dozvedieť viac alebo sa s nimi porozprávať, namiesto jednovetného popisu vedľa ich avatara. Či si už vyberiete úlohu mága, bojovníka na blízko, alebo si radšej budete držať odstup so samopalom v ruke, či dokonca radšej necháte bojovať svoje Drony alebo summonov, budete plynule nasledovať pri použití klasického systému krytia sa, aký sme mohli vidieť napríklad v XCOM: Enemy Unknown.
Zaujímavým prvkom je úloha postavy Deckera a celkovo prvok deckingi v hre. Ak si spomínate, vyššie v recenzii som spomenul, že hackovanie sa v hre nazýva Decking a jeho špecialistom je práve Decker, ktorý sa v určitých miestach, kde je možný prístup do siete, dokáže hacknúť dnu a pomôcť tak svojmu tímu s otvorením zamknutých dverí či ovládania výťahu. Po začatí hackovania (deckovania) sa obraz vášho Deckera virtuálne prenesie do digitálnej postavy vo vnútri siete – Matrixu (áno Matrixu, vidíte dobre). V praxi vyzerá Matrix ako digitálny svet Tronu, kde s Deckerom a pomocou programov a vírusov (skilly) musíte poraziť firewally a ochranné prvky danej siete, kým sa dostanete k ovládaniu výťahu či databázy, z ktorej potrebujete vytiahnuť informácie. Ak náhodou v digitálnom svete zomriete, doplatí na to vaša postava v „reálnom svete“ damage a vy sa musíte o preniknutie pokúsiť znova, zatiaľ čo zvyšok vášho tímu vedie boj a kryje vás v klasickom svete, kým vy porážate nepriateľov v Matrixe (žiadnu modrú ani červenú tabletku na výber nedostanete).
Zhrnutie
Aj keď je Shadowrun Returns nízkorozpočtová indie hra, podobných titulov je veľmi málo. Shadowrun však dokázal, že ťahové RPG-čka sú zárukou kvality, ak sú v dobrých rukách a vývojári z Harebrained Schemes dokázali, že aj s malými možnosťami sa dá namútiť veľa vody. Aj napriek malým chybičkám a nedostatkom určite poskočí každé hráčske srdce, ktoré ma v láske tituly akými boli Wasteland, Fallout. Ako sme už spomínali, podobné hry sa nevidia, a preto treba využiť každú možnosť. Shadowrun je hra, ktorá by určite nemala chýbať v zbierke žiadneho oldschool hráča podobných hier, nehovoriac o tom, že vás ani nebude veľa stáť. Faktom ale ostáva, že misia Dead Man´s Switch bola len malou ukážkou toho, čo hra dokáže a zvyšok ostáva na tom, čo v hre dokáže vytvoriť komunita. Už teraz sú dostupné ďalšie dva nezávislé príbehy na stiahnutie na Steam Workshope a vývojári prisľúbili, že by radi spravili pokračovanie príbehu Dead Man´s Switch. Čas ukáže, ako tomu bude, zatiaľ prajeme príjemné chvíle strávené v Seattli naháňaním vraha vášho priateľa a odhaľovaním megakorporácií, ktoré vládnu svetu.