Najnovšie pokračovanie XCOM série tento krát naberie trocha iný rozmer. Z ťahovky XCOM Enemy Unknown sa stala TPSka s RPG a strategickými prvkami rozmiestňovania a vedenia svojho tímu. Úvodné trailery a videá nás mali presvedčiť o tom, že hra The Bureau bude minimálne taká dobrá ako Enemy Unknown. Je tomu naozaj tak? To sa dozviete v tejto recenzii.
Autori z 2K Games na seba vzali naozaj veľké riziko, keď sa rozhodli zmeniť zaužívaný systém taktickej ťahovky XCOMU takouto radikálnou zmenou na TPSku. Musíme povedať, že zmenou sme boli pomerne nadšení, lebo prvotné zábery z hry vyzerali veľmi dobre. Vďaka bohu, neboli to len prvotné zábery. Hra sa v systéme TPS hrala veľmi prirodzene a na ovládanie taktických prvkov cez funkciu Battle Focus ste si okamžite zvykli.
Poďme si rozobrať tento Battle Focus, lebo to je práve jeden z najdôležitejších prvkov hry, ktorý budete využívať pri každom stretnutí s nepriateľom. Aby bolo jasné, Battle Focus vám dá okno na vydanie rozkazov a používanie schopností, ale nezastaví čas, iba ho spomalí. To je jedna z vecí, ktoré musíte brať pri zadávaní príkazov do úvahy, pretože vaši podriadení začnú daný príkaz vykonávať už hneď po jeho zadaní, v spomalenom režime. Je to trocha škoda, pretože to uberá na taktickej stránke, keď chcete skombinovať viacero kombo útokov. Ďalšou, pomerne frustrujúcou vecou je, že je skoro nemožné sa k nepriateľom potichu priblížiť, a tak často po začatí stretnutia ostávajú vaši členovia s brokovnicou príliš ďaleko, aby mohli byť účinní.
Keď už sme pri pohybovaní sa členov vášho tímu, tak ide o prvok, ktorý sa vývojárom mierne vymkol spod kontroly. Vojaci si, aj po zadaných príkazoch presunúť sa na určitú pozíciu a zahájiť z nej útok, po chvíli robia čo chcú a často ani neviete kedy a zrazu leží krvácajúci člen niekde, kde nemal čo robiť. Úplným nezmyslom je aj fakt, že bežne preskakujú svoj vlastný kryt a dostávajú sa do priamej palebnej línie nepriateľov. Čo však najviac prekáža, nie sú to práve markantné posily a zabíjať budete prevažne vy. Teda aspoň zo začiatku. Neskôr, keď získate prístup k lepšej výbave, situácia sa zlepší.
Čo sa týka výbavy, 2K games si na možnostiach postáv veľmi nedalo záležať. Samotných možností kustomizácie je málo a aspoň k trocha zaujímavým kúskom sa dostávate relatívne neskoro. Dokopy sú dostupné približne tri zbrane z každej kategórie (brokovnice, pištole, sniperky, pušky) a dva granáty.
Veľké plus zožala XCOM základňa a jej prostredie a otvorené prechádzanie sa po nej. Môžete si „pokecať“ s niektorými hlavnými postavami, niekedy vám dajú aj zaujímavé bočné úlohy, za ktoré takmer nič nedostanete, ale celkom vás zabavia. Autori očividne čerpali inšpiráciu z Assassins Creedu, a tak teraz okrem vlastných misií môžete posielať svojich členov tímu na misie po celých Štátoch, kde získavajú bonusové skúsenosti a vždy vám prinesú aj nejaký darček.
Hru si pokojne, tiež na vyšších náročnostiach, môžu zapnúť aj víkendoví hráči, keďže sa ani na Veteran náročnosti nedočkáte veľkých problémov. Ak si však myslíte, že bojovať sa bude len na Zemi a XCOM bude spĺňať len defenzívnu úlohu, ste na veľkom omyle. Po prvom útoku na zem, začne XCOM pripravovať protiofenzívu, a tak sa takmer hneď na začiatku, pomaly ale isto, vydáte na prototype UFA na planétu Outsiderov, aby ste zasadili kritický uder a prelomili tak ofenzívu ufónov. Smutné je, že hra vás neudrží dlho v kresle a na Veteran náročnosti to máte za nejaké dva večery za sebou, celkovo asi štrnásť hodín.
Samotný príbeh je zaujímavý a hra má dokonca až štyri konce – niekedy v rámci dialógov máte schopnosť niečo ovplyvniť. Začínate ako stroskotaný agent CIA, ktorý po tragických udalostiach vo svojom živote padol z najlepšieho agenta CIA až na úplné dno. Za úlohu máte doručiť záhadný kufrík na stretnutie ministerstva obrany. O tento kufrík majú záujem aj Outsideri, a práve útok na vás a útok potrebný na získanie kufríka bude prvým kontaktom pozemšťanov s mimozemskou civilizáciou, ktorý skončí… To už uvidíte sami, nebudeme spoilovať.
Celkový dojem z hry kazí veľmi zlá optimalizácia, a to hlavne grafická, aj keď zvukové problémy nie sú žiadnou výnimkou. Na to, že hra je vyvíjaná na Unreal Engine, tak s ňou majú problémy aj High-end počítače. Kazenie a bugovanie sa textúr sú na dennom poriadku, a teda na reštartovanie hry si budete musieť zvyknúť. Hra má problémy hlavne na špecifických grafických kartách a 2k zatiaľ vyzerajú, že ich to veľmi netrápi.
Hra The Bureau: XCOM Declafisied určite nie je nominantom na hru roka, ale svoju úlohu, aj keď s určitými technickými problémami, splnila. Samotná hra sa hrala dobre, zabavila nás od začiatku do konca, aj keď v mnohých prípadoch mohla ponúknuť oveľa viac, keby sa s tým tvorcovia viac pohrali. Často ste narazili na situácie, kedy ste si pomysleli, že toto mohlo byť super, keby to a to pridali. Ak sa vám ale páči XCOM séria, hru vrelo odporúčam, určite máte o zábavu na pár hodín postarané. Od hry sa, bohužiaľ, čakalo oveľa viac, a to je aj jeden z dôvodov, prečo sa na ňu zhrnula vlna kritiky, hlavne od nových hráčov. Snáď sa autori poučia zo svojich chýb a uvidíme sa pri ďalšom a snáď aj prepracovanejšom diele XCOMu.
Informácie o hre
Žáner: TPS so strategickými prvkami
Výrobca: 2K Games
Distribútor v SR: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk