Séria Arma od českého štúdia Bohemia Interactive sa stala synonymom moderného vojenského simulátora a v tomto smere nemá žiadnu konkurenciu. Po úspešnom vydaní Army 3 sa tak štúdio rozhodlo pre menší projekt Arma Tactics pre mobilné zariadenia a po najnovšom aj pre PC. Je však jasné že štúdio by malo radšej ostať pri svojej klasickej Arme, v ktorej sú majstri a nechať takéto pokusy iným štúdiám.
Z toho, ako štúdio hru prezentovalo, sme čakali aspoň napodobeninu XCOMu v prostredí Army. Spojenie týchto dvoch hier v nás totiž vzbudzovalo ohromný záujem a nadšenie, lebo spojenie skvelých herných mechaník, XCOM: Enemy Unknown a Arma sveta, nám nedávalo žiadne iné východisko ako úžasnú hru. Bohužiaľ, nedočkali sme sa ani jedného.
Po zapnutí hry na vás čaká začiatočný tutoriál, ktorý vám predstaví hru samotnú a jej herné mechanizmy, teda tých pár, ktoré hra má, a že je ich málo a slabé… O tom potom. Tutoriál sme „prekusli“ s tým, že snáď sa hra v klasických misiách ukáže v lepšom svetle, ale opak bol pravdou.
Herné mechanizmy a systém bojov. Otrasné! Každý člen vášho štvorčlenného tímu má k dispozícii dva akčné body, ktoré môže využiť na pohyb, nabitie zbrane, krytie sa, použitie predmetov alebo na dva typy streľby. Na výber máte medzi presnou streľbou, ktorá si vyžiada oba akčné body alebo rýchlou a menej presnou, ktorá má za následok aj menšie poškodenie, ale vyžiada si iba jeden akčný bod. V týchto pár riadkoch nájdete v podstate všetko, čo budete môcť s vašimi vojakmi robiť od začiatku do konca hry. „WTF?!“
V rámci používania predmetov však hra ponúka aspoň trošilinka rozmanitosti. Niekoľko granátov, smoke granátov, medkitov, claymore mín a vylepšený medkit. To je ale možností, čo? A aby ste si náhodou nezačali myslieť, že vás hra príliš rozmaznáva, máte dokonca na výber „až“ štyri zbrane! M4A1, M249 LMG, M110 Sniper rifle a M1014 shotgun. Toto sú vaši priatelia, teda za predpokladu, že si ich môžete dovoliť, keďže všetci vojaci začínajú defaultne s M4A1 puškou a zvyšok zbraní si musíte kúpiť za peniaze získané za misie a nájdené po potulkách nimi. Kým ale našetríte na nejakú tu výbavu, máte čo robiť, a tak si zvyknite na vašu základnú pušku. Ó, nemožno nezabudnúť, každá zbraň má dva upgrady: optiku pre lepšiu presnosť a väčší zásobník. Určite sa vám už z toho množstva možností krúti hlava, a tak radšej prejdime na samotný gameplay.
Sprvu sme boli veľmi nároční, keď sme od hry čakali nejaký systém krytia. Kryť sa síce môžete, ale nemáte najmenšieho tušenia, kedy ste naozaj ukrytí a kedy nie, poprípade, ak aj náhodou áno, o koľko to redukuje prijatý damage alebo presnosť nepriateľa. Proste, nejaký ukazovateľ cover systému! Hocičo! Takto len bezhlavo beháte od steny k stene, od plechu k plechu a dúfate, že vás nepriateľ nevidí, alebo ak áno, tak vám spraví aspoň menší damage. Malým veľkým bezvýznamným plusom je, že sa vývojári pokúsili v tomto štýle hier aspoň o niečo nové, a to o stealth systém. Respektíve o nejakom systéme nemôže byť ani reč, keďže má v podstate presne tie iste nedostatky ako cover systém. V princípe, ak vás náhodou nejaký nepriateľ nezbadá a máte šťastie, môže sa vám podariť priblížiť sa k nemu od chrbta a zabodnúť mu doň nôž, čo vyvolá instant kill. Síce ide o peknú „featurku“, ale je, bohužiaľ, absolútne nedorobená a nedomyslená.
V misiách Arma Tactics máte možnosť pohybovať sa aj vertikálne, teda môžete využívať aj poschodia budov a ich strechy. Silno neodporúčame túto možnosť využívať, keďže po prvé sa nezdá, aby výhoda vyvýšeného miesta poskytovala nejaký bonus, čo je absurdnosť, a po druhé, pán Boh pomáhaj dostať sa z poschodia spať na prízemie alebo naopak. Jednotlivé vrstvy sa často prekrývajú a neviete vášmu vojakovi prikázať, aby šiel dole namiesto hore alebo naopak. Veľmi divne zvládnutý je dokonca aj systém triafania sa. Dokonca sa vám môže stať, že pred sebou stoja dvaja vaši a dvaja nepriateľskí vojaci, pričom majú navzájom sedemdesiat percentnú šancu trafiť sa. Kým sa vám podarí trafiť ich s oboma vojakmi a následne zabiť, trvá to asi päť minút. Nepriatelia sa počas celého tohto „stretnutia“ ani nepohli, a tak sme len tupo klikali streľbu vždy, keď skončilo ich kolo, načo oni následne streľbu opätovali, bezvýsledne celých päť minút. Z tohto si môžete vyvodiť aj inteligenciu nepriateľov. Proste „nehorázna zábava“.
Príbeh. Tá hra má nejaký príbeh? Ale teraz vážne, po zapnutí prvej misie ste vhodení rovno do boja bež absolútne ničoho. Nemáte šajnu, čo sa deje a ani prečo/začo/načo bojujete. Celý príbeh pozostáva z nejakého trápneho popisu na začiatku a na konci misie, ktorý je písaný tak nudne a nezaujímavo ako slávnostný nemenovaný prejav vysielaný každoročne na Nový rok. Proste strach a hrôza.
Jedinou naozaj svetlou stránkou celej hry je prostredie a grafika. Arma ako taká je známa svojím prostredím a grafikou, a tak sa aj Arma Tactics odohráva v naozaj pekne spracovanom prostredí. Počas hrania dokonca narazíte na pár celkom fajn spracovaných cutscén a niekedy sa vám podarí spustiť akčnú „filmovú kameru“, ktorá sleduje aktuálnu činnosť vojaka, ktorému ste zadali rozkaz.
Naopak, zvuky ani nestoja za zmienku. V hre je dokopy asi tak dvadsať zvukových efektov a na nejakú hudbu rovno zabudnite. Neprítomnosť hudby činí hru ešte viac nudnou ako bola, ak sa to vôbec ešte dá.
Záver
Arma Tactics sa absolútne nepodarila, čo je naozaj škoda vzhľadom na jej potenciál. Spojenie sveta Army so štýlom XCOMu mohlo byť naozaj sústo hodné top Áčkovej hry, ale tento nepodarok sa okolo finálnej myšlienky ani neobtrel. Veríme, že hra si dokáže nájsť zopár fanúšikov, ktorí si ju zahrajú, ale určite to nie je hra, ktorú si vždy radi zapnete a zahráte od znova. Výnimku môže tvoriť jej mobilná verzia na iOS, kde si ju zapnete akurát tak pri čakaní u doktora. Na PC platforme ale neobstála snáď vo všetkom, v čom mohla vynikať.
Ak ale aj tak máte chuť si hru aspoň vyskúšať, na steame je dostupné demo. Aspoň že samotná hra nie je drahá a vyjde vás iba na 7 eur.
Informácie o hre
Žáner: Ťahová akčná stratégia
Výrobca: Bohemia Interactive
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na Steame