Vyslovene krásny pohreb. Podmorské mesto Rapture nikdy nevyzeralo lepšie ako v premáčanom kabáte BioShock Infinite. Príbeh vám síce bez dohratia základnej hry veľa nepovie, no všadeprítomná atmosféra rozkladu, od poslednej kvapky vybudovaná v Unreal Engine 3, osloví každého. Je to práve vysoká kvalita hry, ktorá je, paradoxne, v istom ponímaní jej najvýraznejším negatívom.
„Dokonca aj v utópii musí byť niekto na špinavú prácu. To je to, čo robím. Dievča mi sľúbilo cestu preč, a ja som bol dostatočne zúfalý nato, aby som jej uveril. Všetci sme boli pochovaní v mori; len sme o tom ešte nevedeli.“
– Booker DeWitt
V predvečer roku 1959, len krátko pred vypuknutím konfliktu, ktorý podmorské mesto Rapture takmer zničil, navštívi renomovaného súkromného detektíva Bookera DeWitta tajomná žena. Predstavuje sa mu ako Elizabeth a ponúka mu neľahkú prácu: vypátrať stratené dievčatko Sally. Poskytnuté informácie sú vágne a Booker postupne nadobudne pocit, že mladá Elizabeth je čímsi viac, než si pôvodne myslel.
Očakávania spájané s prvým – a v súčasnosti jediným ohláseným – príbehovo motivovaným DLC boli vysoké. Po fenomenálnom úspechu spin-off pokračovania série BioShock hráčska komunita netrpezlivo očakávala, s čím štúdio Irrational Games vyrukuje. Prijatie rádovo prvého sťahovateľného obsahu s názvom Clash in the Clouds, zameraného na súbojovú stránku titulu, bolo vlažné. Minimálne my v redakcii sme upínali všetky nádeje k rozšíreniu, ktoré nám malo zodpovedať jednoduchú otázku – je BioShock skutočne „po funuse“?
To najlepšie, čo séria dala
Hoci bola Kolumbia špecifická a úžasná, nebola Rapture, ktoré svojou anarchisticko-renesančnou koncepciou, v znamení hesla: „Žiadni Bohovia či králi, len človek“, získalo všeobecne väčšie sympatie než jeho protipól, nebeská Kolumbia. V žiadnom prípade však nemožno tvrdiť, že ideologické základy mesta v oblakoch boli menej prepracované. Zatiaľ čo Andrew Ryan, hlavný antagonista prvého BioShocku, vybudoval Rapture na základoch vlastného presvedčenia, teda že náboženstvá, politické a sociálne inštitúcie človeka brzdia v jeho osobnom rozvoji, tzv. „Veľká reťaz“, Zachary Comstock postavil Kolumbiu práve na základe náboženského videnia, v ktorom mu archanjel zvestoval víziu mesta „ľahšieho než vzduch“, a určil ho ako Proroka, ktorý nastolí boží poriadok. Ako postupne odhalili udalosti v BioShock Infinite, táto božia vôľa sa však v mnohom líšila od tradičného ponímania kresťanstva ako takého.
Burial at Sea v sebe snúbi očividnú nadväznosť na príbeh pôvodnej hry, ktorý je jej kľúčovým prvkom úspechu, dôverne známe postavy ako z BioShocku, tak aj z Infinite, a hlbokú atmosféru mesta Rapture – jeho svetlej, no najmä odvrátenej stránky.
Obrovský potenciál, krátky gameplay
Prepojenie oboch platforiem je, vzhľadom na kvality a prepracovanosť oboch prostredí, niečím úžasným, a je obrovská škoda, že, čo do dĺžky, Burial at Sea hráčom neponúkne viac, než nutne musí – ak nie ešte menej. Výslednému projektu by oveľa viac slušal status plnohodnotnej hry. DLC v tomto prípade figuruje viac ako provokácia hráčových túžob než ich uspokojenie. Rozdelenie tejto expanzie na dve časti je voľbou ešte nešťastnejšou, aj keď záver Epizódy 1 toto riešenie v mnohých ohľadoch odôvodňuje.
Počas gameplay zažijete Rapture vo forme ako nikdy predtým, no súčasne nebudete ukrátení ani o atmosféru a scenérie dôverne známe z prvého a druhého dielu série. Stretnete sa, v niektorých prípadoch v prenesenom slova zmysle, so starými známymi aj novými postavami, pričom úpravou prejde aj váš arzenál zbraní. Jeho najväčším „ťahákom“ bude v tomto prípade nástroj, pomocou ktorého budú nepriatelia doslova explodovať pred vašimi očami. Návrat zažili familiárne voxofóny a plazmidy, vývojári nevynechali ani obdobu populárnej originality Sky-Hook. Novinkou je možnosť tichej eliminácie nepriateľa, ktorá do hry vnesie závan „stealth“ akcie. Tá však v žiadnom BioShocku ani trochu nechýbala.
Tomuto hernému počinu sa dá vytknúť len málo vecí, no bug, kvôli ktorému sme museli hru spustiť od posledného checkpointu (airlock), je neprehliadnuteľným nedostatkom. Svetelnosť, ktorú štúdio na Unreal Engine menilo, je miestami preexponovaná, a Elizabethina sukňa pôsobí pri niektorých animáciách nanajvýš čudne. Posledné dve technicky chyby sú však vizuálneho rázu, a preto sa dajú, vzhľadom na zvyšné kvality, ľahko prejsť bez povšimnutia.
BioShock Infinite: Burial at Sea – Epizóda 1 je skvelým príkladom hernej rarity, kedy je vysoká kvalita originálneho titulu, respektíve celej série, negatívnym faktorom v hodnotení prináležiaceho obsahového rozšírenia (DLC). To, kvôli svojmu „bonusovému“ charakteru, hráčovi nemôže poskytnúť plnohodnotný zážitok – minimálne nie zarytým fanúšikom multiverza BioShock. Spojenie originálnej časti série (Rapture) a Infinite by si jednoducho zaslúžilo formu plnohodnotnej hry. Aj keď nás ešte čaká pokračovanie v podobe Epizódy 2, vrások na čele sa stále nevieme zbaviť. Burial at Sea je jednoducho prikrátke.
Informácie o hre
Žáner: FPS
Minimálne systémové požiadavky:
- OS: Windows Vista Service Pack 2 32-bit
- CPU: Intel Core 2 DUO 2.4GHz /AMD Athlon X2 2.7GHz
- RAM: 2GB RAM
- GPU: DirectX10 kompatibilný s ATI Radeon HD 3870/NVIDIA 8800 GT/Intel HD 3000
- HDD: 512MB
Distribútor v GB:
Distribútor v SR: CENEGA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk