Séria Need for Speed nepatrí medzi tradičné série ako Assassin’s Creed či Call of Duty. Skôr je súborom rôzne ladených hier, ktoré majú spoločné štyri kolesá a výkonné motory pod kapotou. Pri vývoji hier s týmto názvom sa vystriedalo množstvo štúdií. Niektoré pri Need for Speed zažili svoj vzostup a pád (Black Box).
Štýlovo sme riadili exotické autá na okruhoch, postupne sme sa preorientovali na tuning a pouličné preteky, aby sme sa popri odbočke v podobe realistickej podsérie Shift presunuli opäť raz k šialenému arkádovému štýlu a exotickým autám.
Dva tituly, Hot Pursuit a Most Wanted (2012), nesú rukopis britského štúdia Criterion, ktoré nahradilo upadajúci Black Box. Tí vsádzali na vlastný svojský štýl. V tomto štýle pokračuje Rivals v podaní novovytvoreného švédskeho štúdia EA Ghost. No to, že v štúdiu pracuje veľa bývalých vývojárov z Criterionu, je jasné už z prvých sekúnd strávených v hre. Príbeh tu nehľadajte, ten si hra vytvára prostredníctvom hrateľnosti.
Základnú premisu Rivals tvorí nikdy nekončiaci súboj pretekárov a policajtov, tentokrát v otvorenom prostredí krajiny nazvanej Redview County. Hráč má k dispozícii dvojicu kariér. Jednu v podobne pretekára, ktorý si rýchlou a bezohľadnou jazdou razí cestu krajinou a druhú ako policajt, ktorý má jedinú úlohu – chytať pretekárov.
Všetko je prepojené prostredníctvom systému All Drive. Ten je nielen marketingovým ťahákom, ale skutočnou funkciou, ktorá výborne funguje. Hráčov svet je pri spustení hry prepojený so svetom ďalších šiestich ľudí, ktorí dopĺňajú kolorit pretekárov a policajtov, ktorí sú riadení umelou inteligenciou. Čiže hráči zdieľajú svoj svet, pretekajú spolu, spolupracujú na chytaní AI pretekárov alebo súperia proti sebe, kde jeden chytá toho druhého. Hra neobmedzuje hráčov, takže aj keď je vo vašej krajine šesť policajtov, vy sa môžete pridať ako siedmy a nikto vám v tom nebude brániť. Keď je hráč pod vplyvom ďalších, tak sa zvyšuje počet získavaných bodov, no ak hráč nechce, tak môže pokojne aktivovať offline režim a byť pánom vo vlastnom svete.
Kľúčom sú tzv. Speed Points. A to pre oba tábory. No pre každý tábor je iný spôsob ich získavania a využitia. Pretekári získavajú tieto body za prakticky každú činnosť. Od základných (prekročenie rýchlosti, driftovanie cez zákruty) až po tradičné (víťazstvá v pretekoch a uniknutie prenasledovaniu policajtmi). Podstatná – kľúčová je mechanika násobiteľa bodov. Čím dlhšie je pretekár na trati, tým vyšší násobič dostáva. Rýchlejšie získava ďalšie body, no tým pádom je aj viac hľadaný políciou. Zaujímavým prvkom je, že keď je chytený policajtmi, tak automaticky stráca všetky body, ktoré v danom výjazde nadobudol. Spomínané body získava policajt, ktorý vás chytil. Nie je to veru zábava, keď je človek 30 minút na trati, má nazbieraných 300,000 bodov a odrazu sa dostane do takej naháňačky, že to nezvládne a stratí všetko (ovládač o tom vie svoje). To vytvára príbehy, vyplývajúce zo samotnej hrateľnosti. O tom ako vaše auto ledva držalo pokope a za zadkom ste mali päť policajných áut, no napriek tomu ste dokázali dôjsť do skrýše a získať tak niekoľko stotisíc bodov. Za body môže hráč nakupovať nové autá, vylepšovať si ich komplexnými balíčkami, upravovať si ich vzhľad a nakupovať zbrane.
Na druhej strane, prirodzená úloha policajtov je dbať na poriadok v krajine a postarať sa o to, aby pretekári nemali ľahký život. Na rozdiel od pretekárov nemajú nič ako násobiteľ skóre a ich príjem spočíva iba v zúčastňovaní sa v herných módoch a chytaní pretekárov. No keď už pretekárov chytia, tak berú všetky body, ktoré daný pretekár mal. Policajt totiž počas jazdy vidí, aký násobiteľ pretekár má, a tak sa môže rozhodnúť, či sa mu oplatí začať prenasledovanie. V prípade AI jazdcov znamená vyšší násobiteľ agresívnejšieho pretekára, využívajúceho všetky dostupné prostriedky, aby sa vyhol zatknutiu. V prípade živého jazdca je chytenie problémom bez ohľadu na úroveň „hľadanosti“. Policajt si autá nekupuje, tie dostáva pri postupe levelmi, rovnako si ho ani neupgraduje a za utŕžené Speed Points kupuje iba zbrane určené na prenasledovanie pretekárov. Tie však oproti variantom pre pretekárov stoja omnoho viac.
Už len základná premisa hrateľnosti sa postará o to, aby ste sa pri hraní nenudili. Hra vás permanentne dostáva do zložitých situácií a nedá vám pokoj. Pokoj budete mať iba v útočisku v prípade pretekára a v základni v prípade policajta. Tento priestor slúži aj na to, aby ste si vymenili vozidlo s ktorým jazdíte, alebo si ho upravovali, no hlavne preto, aby ste si vyberali nový Speedlist, ktorý je viazaný na úroveň jazdca. Speedlist je zoznam úloh, ktoré musíte spraviť, aby ste postúpili na vyššiu úroveň. K dispozícii sú v každom leveli tri druhy a voľba je iba na vás. Každý nový level prináša nové dostupné vozidlo a odomyká nové zbrane. Aj keď niekedy sa Speedlisty opakujú, väčšinou ponúkajú dostatok variantov podľa preferencií jazdca. Tie sa nezameriavajú iba na vyhratie v niektorých pretekoch, ale aj na prekročenie určitej rýchlosti, driftovanie na konkrétnom úseku, chytenie daného počtu pretekárov… Mesto je veľmi hravé, a teda okrem pretekov ponúka aj rôzne merané rýchlostné úseky, merané skoky a pod.
Nechýbajú ani rôzne herné módy, konkrétne päť. Dva – Interceptor a Hot Pursuit – majú obe pretekajúce strany rovnaké. Úlohou jazdca v Interceptor móde je v danom časovom úseku uniknúť prenasledovaniu polície. Ak hráte za policajta, tak máte za určitý čas zastaviť pretekára. Hot Pursuit je zas šprintom za prítomnosti polície. Úlohou jazdca je vyhrať a nenechať sa zastaviť policajtmi. Úlohou policajtov je do konca pretekov zastaviť pretekajúcich jazdcov. Ďalšie sú však určené iba pre jednu skupinu. Pretekári majú klasiku v podobe šprintu z bodu A do bodu B. Posledným kúskom do mozaiky je Time Trial, klasický herný mód, kde jazdec jazdí sám na čas. Policajti majú okrem hore spomenutého Interceptor módu k dispozícii aj Rapid Response, ktorý je variáciou na Time Trial, akurát doplnený o trestný systém, kde je policajt trestaný za každý kontakt s premávkou a krajnicami. Pretekári môžu vstúpiť aj do rýchlych pretekov, a to v čase keď narazí na ďalšieho pretekára, ktorého môže vyzvať k šprintu k náhodne vybranému bodu. Odmenou sú Speed Points.
Vyššie spomenuté zbrane – „pursuit tech“ – technológie na zastavovanie protivníka patria do klasiky ako EMP výboj, ostnatý pás, blokáda, no nájdu sa tu aj ďalšie (tlaková vlna, helikoptéra, ktorá spúšťa ostnaté pásy a oslepuje jazdca). Rozdelené sú na tie, ktoré majú dostupné pretekári a tie, ku ktorým majú prístup iba policajti. Taktiež sa dajú vylepšovať prostredníctvom Speed Points.
Jazdný model je čistokrvná arkáda, na ktorú sú hráči Hot Pursuit a Most Wanted zvyknutí. Šialená jazda vo vysokých rýchlostiach kombinovaná s driftovaním vo vysokých rýchlostiach. Všetko v otvorenej krajine, ktorá má toľko rôznorodých prostredí, až sa zdá, že sú pokryté všetkými ročnými obdobiami. K tomu si prirátajte nádherné grafické spracovanie podporené novým Frosbite 3 enginom či dynamickou zmenou počasia a máte istotu, že budete nielen jazdiť, ale sa aj kochať (široké diaľnice, úzke cesty popri lesoch, obývané úseky, zasnežené pohoria). Škoda len, že autori hru obmedzili na 30FPS a na to naviazali aj prepočítavanie fyziky. Výborný soundtrack je pre Need for Speed sériu samozrejmosťou a pre Frosbite engine zas výborné audio spracovanie.
Vozový park tvoria samé rýchle a často aj exkluzívne kúsky, kedy už aj začiatočné vozidlá vzbudzujú rešpekt. Také Porsche 911 pre tutorial nie je zlá voľba. No neskôr prichádzajú na rad nádherné kúsky z dielne Ferrari, doplnené značkami ako Pagani, BMW, Aston Martin, Lexus, Lamborghini… Celkovo sa v hre nachádza 42 vozidiel. Prítomný je aj jemný model poškodenia, takže pokrivené plechy, poničené nárazníky a rozbité sklá sú tu, akurát bez vplyvu na jazdný model.
Singelplayer, co-op a multiplayer sú zliate dokopy a dejú sa súčasne podľa situácie. Tým pádom je veľká porcia hry previazaná na online funkcie, čo môže priniesť aj problémy. Nakoľko je nezmysel vytvárať pre šiestich jazdcov dedikované servery, tak princíp pripojenia je na báze peer-to-peer, čo vyúsťuje do situácií ako migrácia hostiteľa servera. Taktiež pokiaľ narazíte na jazdca so slabým pripojením, tak je prakticky nemožné s ním súťažiť alebo ho naháňať, nakoľko jeho pohyb po trati nie je plynulý. Tak isto mi počet siedmich jazdcov neprišiel ako úplne vhodné číslo a bolo by prínosné, ak by sa v budúcich dieloch rozšírilo.
Need for Speed Rivals je jednoznačne kvalitnou hrou, ktorá kombinuje to najlepšie z Hot Pursuit a Most Wanted do jedného balíčka a pridáva inovácie. Ak však hľadáte nástupcu tuningovo ladenej podsérie, tak nie ste na správnom mieste. Rivals je totiž šialenou arkádou s rukopisom Criterion Games, ktorá je však excelentná v tom, čo robí.
Informácie o hre
Žáner: Preteky
Výrobca: EA Ghost
Distribútor v GB: EA
Distribútor v SR: EA