Keď sme sa nedávno zamýšľali v recenzii na Assassins Creed IV: Black Flag nad smerovaním série AC hier, došli sme k záveru, respektíve skôr k podozreniu, že Ubisoft nemá poňatia, ako zabehnutú značku posunúť ďalej, a tak nové diely vznikajú „zbesilým“ tempom, s cieľom získať čo najviac peňazí pred tým, než hráči na tento fakt prídu a prestanú o túto sériu javiť záujem. Ako asi tušíte, vydanie pôvodne handhaldového Assassins Creed: Liberation s prívlastkom HD, toto podozrenie, bohužiaľ, len potvrdzuje.
Pokiaľ ste náhodou pred viac ako rokom čítali recenziu JCiho na pôvodný Liberation, ktorý sa v tej dobe tváril ako exkluzívny AC titul pre novú konzolu PSVITA, určite si spomeniete na jeho víziu, že to budú práve plnohodnotné konzolové exkluzívne tituly ako Liberation, ktoré by mali prilákať hráčov ku kúpe PSVITA. Toto tvrdenie sa nakoniec ukázalo ako nesprávne a nad celkovou predajnosťou VITY zaplakalo určite nielen Sony, ale aj Ubisoft. Kým Sony sa ešte stále snaží, pre mnohých už mŕtvu, platformu vzkriesiť možnosťou streamovania hier z PS4, Ubisoft pristúpil k riešeniu, ako vykryť straty, rafinovanejším spôsobom v podobe remastrovania titulu do HD a jeho vydania na PC a domácich konzolách, na ktorých celá séria vznikla. Krása tohto riešenia v spočíva nielen v možnosti predať ten istý titul dvakrát a vykryť tak možnú stratu spojenú s jeho vývojom, ale taktiež v tom, že sa Ubisoft vytvára dojem, že načúva fanúšikom série, ktorí pri oznámení exkluzívnosti Liberation pre VITU škrípali zubami. Na prvý pohľad WIN/WIN situácia pre obidve strany, ktorá však, ako si dnes ukážeme v praxi, nie celkom funguje.
Základným kameňom úrazu Liberation HD je jej z každej strany kričiaci pôvod z prenosnej konzoly. To so sebou prináša nielen problémy pôvodnej verzie, o ktorých sa zmieňuje už JC vo svojej spomenutej recenzii v podobe biedneho príbehu, ktorý neprináša do AC univerza nič nového (taktiež naň okrem jednej misie nijako nenadväzuje), ako aj opozeraných herných mechaník, ale taktiež nový rad problémov vyplývajúcich z vyšších nárokov hráčov domácich konzol.
Samotný začiatok však vôbec nie je zlý, čo ma na svedomí hlavne nová hlavná postava, ktorou je po prvýkrát v histórií AC hier žena s menom Aveline, ktorej pôvod bohatého otca a matky otrokyne ponúka na oko zaujímavú premisu o tom, že naša hrdinka stojí na rozmedzí dvoch svetov. Po prvej hodine, bohužiaľ, je táto premisa prakticky zmätená zo stola a príbeh Aveline sa mení na chaotické pobehovanie hore-dole bez nejakého jasného cieľa, aby vám príbeh neskôr mohol naservírovať hneď niekoľko nelogických zvratov, výsledkom čoho je záver s pocitom, že celé vaše snaženie nikam neviedlo. Tento fakt podtrhuje aj úplná rezignácia na časť príbehu mimo Animusu, ktorá je tento raz obmedzená len na zopár viet, ktoré budete počuť počas hrania a neprezradia vám vôbec nič nového.
Za najzaujímavejšiu časť Liberation sa dá, bezpochyby, považovať rozšírenie zabehnutých, aj keď už pomerne opozeraných, herných mechaník o možnosť meniť vzhľad Aveline jej prezliekaním medzi dámou, otrokyňou a assasínkou. S touto zmenou výzoru sa menia okrem jej samotného vzhľadu aj sety vlastností, ktorými Avelin disponuje, s čím je spojená aj nutnosť meniť svoj herný štýl na základe toho, v akom prestrojení sa práve nachádza. Kým v role assasínky je z Avelin štandardný vraždiaci stroj disponujúci širokou škálou zbraní budiaci neustálu pozornosť stráží, v role otrokyne je zase nenápadnou osobou, ktorá sa dokáže rýchlo stratiť v dave a vzhľadom na absenciu zbroje, musí pri prezradení sa často voliť útek. Poslednou rolou, ktorú môže na seba Avelin vziať, je dáma, ktorá zreteľom na nemožnosť používať freerunning pôsobí vo svete AC pomerne úsmevným dojmom a jej misie sa tak obmedzujú na stealth misie spojené s pomalým prechádzkami po meste so slnečníkom, ktoré prekvapivo majú svoje čaro, lebo si vďaka ním vychutnáte žijúci svet okolo vás.
Celkovo by sa dala táto herná mechanika označiť za zaujímavý experiment, ktorý by, v prípade že by bol správne naviazaný na príbeh, mohol predstavovať veľké možnosti pre vytvorenie zaujímavých dobrodružstiev spojených s vedením dvojakého života hlavnej predstaviteľky. V kontexte nezaujímavého príbehu ide skôr o do očí bijúci nevyužitý potenciál, ktorý ubíja monotónnosť náplne samotných misií, za ktorú môžu podľa všetkého obmedzené možnosti pôvodnej cieľovej platformy a level dizajnu podriadeného tomu, aby sa hra dala hrať v malých dávkach na cestách.
Napriek zmieneným nedostatkom môžeme za najväčší problém HD verzie považovať samotné grafické spracovanie, ktoré aj napriek upgradu textúr do HD rozlíšenia nedokáže udržať krok ani s pôvodným Assassin Creedom, a nie to s najnovším, pred pár mesiacmi vydaným dielom. Výsledkom vyššie uvedeného je neustály pocit, že hráte druhoradú, na rýchlo vytvorenú hru a ani z ďaleka nie plnohodnotný titul AC série.
Ako sme už spomenuli v úvode, základný problém Liberation tkvie v jej pôvodnej platforme, na ktorú bola vyvíjaná. Autori sa, pravdepodobne, sústredili hlavne na fakt, ako dostať hru na malú obrazovku prenosnej konzoly a pri tom im neostal čas na to, aby využili potenciál, ktorý ponúka základná premisa príbehu a jeho hlavná hrdinka. Výsledný produkt, ako sa môžete dočítať v JCiho recenzii, funguje celkom slušne na zmienenej malej obrazovke, kde nemá takmer žiadnu konkurenciu, ale v prípade, že ho porovnáte so zvyškom hier z AC série, vyzerá ako chudobný príbuzný.
Informácie o hre
Žáner: Akčná adventúra
Výrobca: Troika
Distribútor v GB: Ubisoft
Distribútor v SR: Conquest
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk