Dungeony sa tešili veľkej obľube hlavne v osemdesiatych rokoch, no koncom deväťdesiatych ich bolo na trhu už len pár. Že má tento žáner čo povedať aj po dlhej prestávke, kedy bol považovaný za mŕtvy, dokázal už pred dvoma rokmi perfektný Legend of Grimrock. Začiatkom roka 2014 sa vracia pokračovanie známej série Might and Magic, ktorá patrila medzi kráľov tohto žánru a snaží sa osloviť modernú generáciu hráčov.
Herných prvkov je celá kopa. Nechýbajú ani novinky
Pre tých, ktorí nikdy žiadny dungeon nehrali (predsa len už sú to roky, čo sme tu mali veľký a známy titul), sa pokúsime vysvetliť základne pravidlá tohto žánru. Súboje prebiehajú klasickým ťahovým systémom, čiže za každú zo štyroch postáv môžete v ľubovoľnom poradí vykonať jednu činnosť. Napríklad, zaútočiť zbraňou, použiť kúzlo alebo si doplniť život, či manu. Rovnako aj pohyb prebieha ťahovým systémom, čiže sa pohybujete po štvorcových políčkach, z ktorých je zložený celý herný svet (takzvaný krokovací dungeon). Pokiaľ ste hrali spomínaný Legend of Grimrock, Might and Magic je v niekoľkých veciach úplne odlišný. Herný svet Might and Magic je oveľa väčší a obsahuje aj mestá, ktoré poskytujú útočisko, kde sa môžete vyspať v taverne, predať nazbierané poklady alebo trénovať vaše postavy. S tým sa spája aj nutnosť vracať sa späť a hľadať nové cesty, kadiaľ postupovať vpred, pokiaľ sa vám nejaká lokalita zdá príliš náročná. Taktiež obsahuje aj množstvo questov, skrytých pokladov a špeciálnych nepriateľov.
Veľmi dôležitým faktorom, je tvorba svojej družiny. Dokopy si môžete vybrať zo štyroch klasických fantasy rás, pozostávajúcich z ľudí, orkov, trpaslíkov a elfov a prideliť im jedno z dvanástich povolaní (každá rasa má dostupné tri unikátne). Pokiaľ sa nechcete príliš vŕtať v rozdávaní bodov a prideľovaní schopností, jednoducho si vyberiete už dopredu pripravenú družinu a hra vás v ničom nebude zdržiavať. Ale ak ste niekedy nejaký dungeon hrali, viete, že ide o veľmi zábavnú činnosť a práve v bodoch, schopnostiach a výpočtoch tkvie to najlepšie z rpg prvkov. Systém schopností funguje podobne ako v predchádzajúcich dieloch, takže si určitý skill nemôžete zvyšovať, kým nenavštívite trénera, a to pri troch míľnikoch: expert, master a grandmaster. S nimi sú spojené aj nároky na rôzne vybavenie. Napríklad výborný luk, ktorý by sa vám veľmi zišiel, má požiadavku na experta v lukostreľbe, a to váš elf, bohužiaľ, nemá. Takže treba ďalej levelovať a potom navštíviť trénera. Práve toto „taktizovanie“ – kedy a do čoho prideliť cenné body, tvorí skvelú atmosféru a núti vás hrať ďalej. Spomenúť musíme aj veľmi cenné relicy, ktoré nájdete len na najtajnejších miestach a za silnými bossmi. Podobne ako v Might and Magic Heroes VI, sa tieto zbrane a brnenia levelujú spoločne s vašou postavou a za každý level sa odomkne nový bonus. Takže z pôvodne ničím extra výnimočnej sekery sa môže stať ultimátna zbraň, ktorú budete používať celý zvyšok hry.
Avšak problém nastáva, keď v polovici hry zistíte, že jedna z postáv je zbytočná a mali ste si radšej vybrať liečiteľa alebo že váš trpaslík dáva príliš malú damage, pretože ste mu vybrali nevhodné povolanie. A tu sa hneď dostávame k prvému problému hry a to jej náročnosť. Vysoké nároky na hráča idú s dungeonmi ruka v ruke, o tom niet pochýb. Čo však spravíte, keď zistíte, že sa nemôžete vybrať ani jedným smerom, pretože nikde sa vám nedarí vyhrať súboj ani so základnými nepriateľmi a žiadny z ľahších zabitých nepriateľov sa nerespawnujú? Samozrejme, môžete sa pokúsiť nakúpiť si lepšie vybavenie za nazbierané peniaze a zásobiť sa väčším počtom liečivých fľaštičiek a skúšať a skúšať. Na to je však dnešný hráč príliš lenivý a veľmi rýchlo to vzdá. Tým pádom sa počas hrania môže dostaviť frustrácia z (ne)postupu a už v nej ani pokračovať nebude. Ale hráč, ktorý si prešiel krstom krvi a ohňa a rád príjme túto výzvu, bude v siedmom nebi.
Obsahom je Might and Magic X obrovská hra, čo je jedným z najväčších plusov. Počas recenzovania sme odohrali vyše 30 hodín a ku koncu to stále nemáme veľmi blízko. Veľkých miest je hneď niekoľko a nie sú to len generické steny naukladané v inom poradí. Každé má svoj vlastný architektonický štýl a každé obývajú iné rasy. Tie, mimochodom, budete určite poznať, ak ste hrali jednu z posledných hier sveta Might and Magic a boli som prekvapení, že mnoho postáv a nepriateľov bolo známych aj z Dark Messiah of Might and Magic, čo už je vcelku starý titul. To isté platí aj o nepriateľoch, ktorých je dostatočný počet a každý jeden má niekoľko variantov. Zároveň je celý dej hry zasadený do sveta, ktorý Ubisoft buduje už niekoľko rokov v spomínaných tituloch. Ten si však popri hraní vašu pozornosť príliš neudrží, ale nijako to neprekáža. Aj keď príbeh pokračuje po udalostiach Might and Magic: Heroes VI, je to len pozadie pre samotnú hru. Predsa len, podobných titulov plných politických hier a intríg sme tu už mali kopu.
Zle optimalizovaný engine a vysoké nároky
Vizuálne si Might and Magic X drží veľmi farebný a rozprávkový štýl. To platí ako u miest, tak aj nepriateľov či NPC. Avšak, aj keď nevyzerá po stránke detailov a kvality textúr najlepšie (v podstate je na tom až podpriemerne), aj na veľmi slušnom hardvéri sa hýbe pomerne biedne. Prepady fps, trhanie, sekanie a dokonca aj pády celej hry sú celkom bežné a ako sme mohli otestovať, ani zmena detailov nijak nepomôže. Na kráse tiež neprispieva „doskakovanie“ textúr pri pohybe. Veľkým šokom bolo aj prehrievanie grafickej karty, ktoré sa deje len pri návšteve obchodníkov alebo trénerov. Paradoxom je, že v tomto momente je na obrazovke statická miestnosť, v ktorej sa hýbe maximálne horiace drevo v krbe či podobný detail a jedna postava. Vyťaženie grafickej karty však stúpne na 100% a ventilátory sa točia ako o život. Tento problém bol prítomný už v early access verzii a mysleli sme si, že po oficiálnom vydaní bude odstránený. Bohužiaľ, nestalo sa tak, a to ani po prvom opravnom update. Soundtrack pozostáva z veľa známych skladieb, z ktorých mnohé môžete poznať z Dark Messiah of Might and Magic alebo Heroes of Might and Magic V a VI. Zvyšné kvalitatívne nezaostávajú, a ak si zakúpite deluxe edíciu, dostanete aj trinásť skladieb ako bonus.
Výsledok mohol byť aj lepší. Potápa ho technická stránka
Napriek horšiemu dojmu z early access verzie je Might and Magic X: Legacy výborný dungeon s množstvom kvalitných herných prvkov. Potešia aj novinky, ako napríklad skvelý systém relicov. To, že tento žáner nie je pre každého, už asi nemusíme spomínať, takže pokiaľ nemáte nervy z ocele a chcete si pri hraní len oddýchnuť a taktizovanie alebo experimentovanie nie je vaša silná stránka, dajte ruky preč. Fanúšikov môže taktiež odradiť veľmi zlá technická stránka. Ak však prekonáte všetky nástrahy a problémy, ktoré si pre nás Ubisoft nachystal, zabavíte sa na naozaj dlhú dobu. Dokonca aj znovuhrateľnosť je pomerne vysoká, pretože chuť vyskúšať všetky postavy vás bude držať dlho. Do budúcnosti len dúfame, že vývojári poriadne zapracujú na opravách a nebudú sa len sústreďovať na tvorbu ďalších DLC, ako to dnes, žiaľ, býva.
Informácie o hre
Žáner: dungeon
Výrobca: Limbic Entertainment
Distribútor v GB: Ubisoft
Distribútor v SR: Playman
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk
Naše hodnotenie