Estranged: Act 1 - Recenzia

Je tma, za sebou počujete divné pochechtávanie a šuchot. Máte v rukách iba kladivo a neviete, odkiaľ príde útok. Takéto pocity sú v poslednej dobe IN a môže sa nimi chváliť mnoho titulov. Čo však Estranged: Act 1 ponúka navyše? V prvom rade je to nostalgia a akási familiárnosť. Stretnutie s Estranged je pre hráčov, ktorí už poznajú legendárnu FPS Half-Life 2, ako stretnutie s dlho strateným priateľom, o ktorom si mysleli, že ho už nikdy neuvidia.

Moderská komunita je v posledných rokoch neskutočne silná a ukazuje, že to s hrami vie. Uvedomujú si to aj herné štúdiá, ktoré veľmi radi oslovujú úspešných moderov s ponukami práce alebo ich daný mód zaujme natoľko, že sa ho rozhodnú pridať do vlastného herného portfólia. Môžeme napríklad spomenúť Battlefield: Desert Combat, Garry’s Mod alebo úspešný DayZ. Hra (respektíve prvá časť) Estranged: Act 1 vďačí za svoj život partii moderov, ktorí jej vdýchli život ako módu, založenému na Source engine, pod ktorým beží aj Half-Life 2. Tu prichádza do hry už spomenutá nostalgia a familiárnosť. Kto hral Half-Life 2, pocíti to „kúzlo“ hneď v prvých okamihoch hrania. Nanešťastie, ak ste náhodou HL2 nikdy nehrali, udrie vám do očí zastaranosť herného enginu. Keď prišiel na svet, bol vo viacerých smeroch revolučný a v roku 2004 naozaj vyrážal dych. Teraz sme už však vo veku next-gen konzol, kde je aj obyčajné steblo trávy zobrazené do posledného detailu. Textúry, osvetlenie a fyzika Estranged nie sú škaredé, ale tie roky sú na nich poznateľné.

Do príbehu vstupujete ako rybár, ktorý sa stratil na mori. Vaša loď sa zmieta v búrke, z rádia sa ozývajú zvláštne správy a zrazu narážate na nevidenú prekážku. Hneď ako sa porozhliadnete po svojom okolí, ktoré je dostatočne ponuré a ktorého atmosféru príjemne dokresľuje strašidelná hudba, môžete pokračovať smerom k vašej záchrane. Do cesty sa vám budú stavať infikovaní pracovníci korporácie Arque, ktorá má na hernom ostrove svoju „základňu“, ale aj preživší ochrankári. Po prvých intenzívnych stretnutiach s infikovanými ľuďmi, ktorí útočia rukami alebo po vás hádžu predmety v ich blízkosti, získavate cvik a viete, ako na nich. Nie sú veľkou prekážkou. Jediným problémom/osviežením by bola skupina takýchto nepriateľov, nanešťastie sme sa však s takýmto prekvapením, až na jeden príjemne strašidelný prípad, nestretli. V hre sme narazili aj na civilistov a vedcov. Pri nich sme však nadobudli pocit, akoby boli do herného zážitku dosadení iba pre spásu príbehu.

Tým sa dostávame k ďalšej výčitke. Na začiatku sme si to ešte tak silno neuvedomovali, ale s pribúdajúcim časom sme získavali stále silnejší pocit, akoby nás hra tlačila jediným, presne vytýčeným smerom. Estranged sa nedá definovať ako hra s otvoreným svetom, takým nebol ani svet Half-Life 2, z neho sme však takýto pocit nemali. Malé kúsky vonkajšieho sveta, ktoré sú presne ohraničené skaliskami či vodou, kľukaté koridory, v ktorých sú každé jedny dvere, okrem tých potrebných pre napredovanie príbehu, zamknuté. Lineárnosť jednoducho z Estranged: Act 1 priamo sála. Našťastie nám táto skutočnosť neskazila dojem z hry natoľko, aby sme sa tým zaoberali pred dohraním poslednej scény.

Estranged bolo pre nás prekvapujúcim odpočinkom od miliónových titulov svojou atmosférou a nostalgiou. Tejto hre sa dá vyčítať veľa vecí: lineárnosť, zastaraný vzhľad alebo nedotiahnutý príbeh. Pravdou však je, že nás každý podozrivý zvuk a opatrné nazretie za kút držali v napätí až do samého konca. A to sa v poslednej dobe darí máloktorej hre, ktorá o sebe vehementne prehlasuje, že patrí do hororového žánru.

Záverom sa môžeme spýtať, či Estranged pokračuje v trende nastavenom úspešnými módmi. Odpoveď na otázku zatiaľ nie je jasne definovateľná, môžeme ale sebaisto povedať, že je na tej správnej ceste a tešíme sa na chvíľu, kedy sa pod naše ruky dostane jej pokračovanie. Hru Estranged: Act 1 si môžete stiahnuť zadarmo cez Steam, na jej spustenie budete potrebovať len tzv. Source SDK Base 2013 Singleplayer, ktorý však do počítača stiahnete v rámci inštalácie samotného standalone módu. Nie je nutné vlastniť originálnu hru Half-Life 2.

Game Cover
Estranged: Act 1
Platforma: PC