Už ubehla dlhá doba od chvíle, čo sme si užili naozaj prepracovanú real-time stratégiu. Posledný záblesk nádeje utíchol po pár dňoch strávených pri Rome 2 Total War a myslíme, že nielen nás ovládol pocit, že stratégie, ako sme ich poznali, budú o chvíľu ohrozeným druhom. Stačí zhliadnuť sekciu stratégií na Steame.
Našťastie, z čistého neba medzi tú hordu „kvázi stratégií“ a 10-ročných titulov pristál práve Wargame: Red Dragon, už tretí počin série Wargame či spirituálny nástupca úžasného R.U.S.E. Treba však zdôrazniť, že ide o titul, ktorý zaujme len úzku skupinu ľudí.
Red Dragon je grandióznou stratégiou, v ktorej nestaviate budovy a nevyrábate jednotky. Tie sú vám pridelené a ak o ne prídete, máte smolu. Hra sa vyznačuje obrovskými mapami, verným spracovaním obdobia studenej vojny a komplexnými štatistikami vyše 1300 jednotiek rozdelených medzi 17 reálnych krajín a 8 medzinárodných organizácií. Československá armáda je jednou z nich. S týmito štatistikami si asi viete predstaviť, či vás titul baviť bude alebo nie.
Strategický model je jednoduchý. Aj tu platí pravidlo „kameň, papier, brokovnica, pechota, artiléria, tanková konvoj, helikoptéry, lietadlá, lode, logistika“ a tak ďalej. Je to práve rozloženie jednotiek na mape, extrémne dôležití prieskumníci a znalosť svojich a nepriateľských možností, čo robia túto hru takou zaujímavou. Je neskutočné, ako zničenie jedného tanku dokáže hráča naplniť pocitom eufórie a naopak, zničenie vášho strategicky postaveného protilietadlového dela nahnevať. Každá jednotka, ktorú povoláte do boja, je pre vás cenná, a to až tak, že by ste si ich najradšej pomenovali. To však hra robí za vás.
Každopádne sa titul zameriava primárne na multiplayer, ktorý umožňuje hrať zápasy až 20 hráčov naraz. Tu sa ukazuje krása mechaník v hre a rôzne „metaherné módy“. Okrem hrou vymedzených pravidiel – dominancia teritória či zničenie jednotiek v určitej hodnote – môžu hráči meniť počiatočné body, za ktoré si kupujú jednotky. Obzvlášť zábavným je taktický mód, v ktorom môžete na malej mape hrať s veľmi nízkym počtom jednotiek, avšak s deviatimi spojencami. Mať k dispozícii namiesto celej armády dve až tri jednotky je dosť podstatný rozdiel. Tu sa vyníma dôležitosť komunikácie medzi hráčmi. Potrebujete podporu letectva? Skúste poprosiť, ale beda vám, ak ste nespozorovali blízke protilietadlové delo.
Náročnosť hry sa odzrkadľuje aj na tvorbe vlastného „decku“. Podobne ako v kartových hrách, aj v Red Dragon skladáte svoju dostupnú armádu z určitých kartičiek. Tie reprezentujú typ, počet a skúsenosť vašich jednotiek. Následná špecializácia umožňuje prispôsobiť armádu vašim preferenciám. Chcete vytvoriť ruské výsadkové komando s podporou letectva? Francúzsku tankovú konvoj s podporou protilietadlovej obrany? Alebo chcete svojim spojencom pomôcť zásobovaním a bombardovaním nepriateľa odzadu? Štýl si sami určíte, no predtým si treba poctivo preštudovať aspoň jednu národnosť.
Keď už sme u toho študovania, budete musieť zájsť ešte ďalej. Hra síce ponúka tutoriál vo forme textu, no ten ani pri najmenšom neobjasní komplexnosť celej série. Nováčikom sa môže stať, že ich hra na začiatku bude veľmi frustrovať. Preto odporúčame najprv prejdenie aspoň dvoch zo štyroch kampaní, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako strategická mapa v Total War, no pravidlá sú úplne iné. V každom scenári máte sériu úloh, ktoré musíte do určitého ťahu splniť. Svoje jednotky môžete dopĺňať, avšak aj vlastných rezerv máte len určitý počet. Preto sa pripravte na veľmi opatrné taktické rozhodnutia – rozdelenie jednotiek do rôznych oblastí a nákup tých správnych rezervných. Ak svoje moderné stíhačky necháte zostreliť, môžete sa s nimi rozlúčiť do konca kampane. Pravdaže, to platí aj pre nepriateľa.
Vizuálna stránka hry je veľmi zaujímavá. Na jednej strane ponúka strategický pohľad z výšky, no otáčaním kolieska myši sa môžete priblížiť až k detailnému vyobrazeniu ktorejkoľvek jednotky. Dokonca aj na pechote uvidíte, či používa „kalachy“ alebo M16-ky, a ktorá z nich má na chrbte raketomet. Zmysel pre detail táto hra naozaj má, nehovoriac o smrtiacich výbuchoch artilérie, ktoré deformujú okolie, ako aj rôzne obranné systémy lodí či lietadiel. Koniec koncov, práve tieto detaily robia každé zostrelenie a zničenie jednotky tak uspokojujúcim. Po zvukovej stránke hra tiež exceluje. Nielenže je každá národnosť nadabovaná vo vlastnom jazyku, vrátane Československa, ale rôzne typy zbraní znejú inak, dokonca sa mení ich zvuk pri približovaní a odďaľovaní. Bohužiaľ, na hudbe mohli autori viac zapracovať. Po čase sa stane repetitívnou a radšej si hodíte cez prehrávač niečo tematickejšie. Napríklad u českej armády božského Káju.
Musíme sa priznať, že nás táto hra naozaj dostala. Aj keď je zrejmé, že tento titul si obľúbi iba úzka skupina ľudí, je úžasné, že sa vývojári z Eugen Systems rozhodli pokračovať vo vývoji hier, ktoré ich bavia, no nezaručujú im vysoké zisky. Na ich tituloch je to naozaj cítiť a úzkej skupine hráčov, ktorí obľubujú strategické simulácie, sa určite zavďačia. Škoda, že takýchto špecifických hier je v dnešnej dobe ako šafranu. Zrejme väčšinu z vás tento titul odradí, je však potrebné minimálne uznať, že si zaslúži naozaj vysoké hodnotenie.
Informácie o hre
Žáner: Taktická RTS
Výrobca: Eugen Systems
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk