Štúdio Monolith osobne radím medzi jedno z najlepších a najobľúbenejších. Hry, ako No One Lives Forever, F.E.A.R. alebo Tron 2.0 doteraz patria medzi najlepšie tituly svojho žánru. Avšak, s Monolith to rokmi šlo dole vodou a ich prvá hra zo sveta Pána Prsteňov, MOBA, pre konzoly Guardians of Middle-earth, dopadla veľmi zle. Tým pádom boli určite pochybnosti pri Shadow of Mordor na mieste. No sme veľmi radi, že boli neopodstatnené.
Orská politika a hierarchia zabíjania
Dej Shadow of Mordor vás zavedie medzi udalosti kníh Hobit a Pán Prsteňov a zhostíte sa roly Taliona, Gondorského hraničiara, ktorý padol v boji pri obrane Čiernej brány. Pred smrťou sa stal svedkom rituálu, ktorým sa Sauronovi pobočníci snažili oživiť dávneho elfského ducha. Ten sa však dostal do tela Taliona a oboch spojila rovnaká túžba po pomste. Znovuzrodený Talion sa tak vydáva po stopách Sauronovej Čiernej ruky. Autori pred vás budú postupne s každou príbehovou misiou servírovať nové postavy a celkovo sa príbeh značne skomplikuje. Jednoznačne poteší prítomnosť známych postáv a to najmä Gluma, ktorého herné prevedenie je takmer identické s tým filmovým (ako po vizuálnej, tak aj hlasovej stránke). Aj keď praví fanúšikovia Tolkienovej tvorby budú asi peniť a hru preklínať, ide o solídne napísaný príbeh, ktorý vás rozhodne vtiahne do deja a úspešne tvorí kulisu pre výborný titul.
Ešte pred vydaním sa o hre veľa rozprávalo aj negatívne a to najmä kvôli podobnosti a aj údajnom vykrádaní Assassin’s Creed. No skôr, než Assassin’s Creed, pripomína Shadow of Mordor sériu Batman hier, a to najmä diely City a Origins. Hlavne bojový systém vám pripomenie práve Batmanovský FreeFlow, no na rozdiel od mnohých iných titulov, ktoré sa snažili tento systém kopírovať, to Shadow of Mordor robí na výbornú a dokonca sa nájde aj množstvo vylepšení či vlastných nápadov. Práve súboje a rôzne schopnosti tvoria základ zábavnej hrateľnosti a sú pre nás najväčším prekvapením. Nie že by sme podobné prvky nevideli nikdy predtým, no ich prevedenie je veľmi kvalitné.
Diverzita questov a úloh je taktiež výborná. Celý herný Mordor je pre vás od začiatku otvorený a môžete si vyberať, do čoho sa pustíte najskôr. Aj tu však existujú určité obmedzenia, a to hlavne vo forme hlavných príbehových misií a schopností, ktoré ste odomkli. Do približne polovice hry sa budete pohybovať len v jednej z dvoch veľkých oblastí Mordoru a v oboch môžete, okrem príbehových questov, plniť aj niekoľko typov nepovinných úloh a výziev, za ktoré získate cenné skúsenostné body a hernú menu Mirian. Ako bonus na mape nájdete celú kopu zberateľských predmetov, obohacujúcich históriu hry a zároveň vás odmení ďalším Mirian. Nechýbajú ani dávne strieborné veže, ktoré vidíte vďaka vášmu elfskému spoločníkovi, fungujúce ako miesto na rýchle cestovanie cez hernú mapu. Herná doba, pokiaľ budete chcieť splniť a získať všetko dostupné, sa tak natiahne aj na tri desiatky hodín.
Nepoteší však umelá inteligencia protivníkov, a to najmä pri súbojoch. Ohyzdi na vás budú útočiť vždy postupne a málokedy viac, než jeden naraz, takže máte dostatočne veľa priestoru na to, aby ste si každého jedného postupne podali. Situácia sa mierne zmení s príchodom nových typov nepriateľov, ktorí vyžadujú zmenu taktiky a použitie špeciálnych úderov. No nemení to fakt, že hra je stále pomerne jednoduchá a hlavne súboje s náčelníkmi, či dokonca Sauronovými najbližšími pobočníkmi, by mohli predstavovať väčšiu výzvu. Rovnako aj pri plížení sa, vás orkovia niekedy nevidia ani keď ste pár metrov od nich alebo si nevšimnú, že ich kolega zrazu zmizol.
Jednoznačne najoriginálnejším a najinovatívnejším prvkom je takzvaný Nemesis systém, ktorý vám umožňuje zobraziť si armádu temného pána a ovplyvňovať ju a to hneď niekoľkými možnými spôsobmi. Celá armáda funguje podľa jednoduchých pravidiel a dodržiava prísnu hierarchiu na spôsob „zabijem ťa, tvoje miesto je moje.“ To najpôsobivejšie však je, že každý ork je jedinečný a unikátny. Za celú hru sme nenatrafili na dvoch vizuálne rovnakých orkských veliteľov. Navyše každý má aj svoju unikátnu identitu, čiže má určité obavy a zároveň odolnosti. Dôležitá je aj sila každého z kapitánov a veliteľov. Čím vyššia je, tým viac bodov získate, a práve tieto body vám odomykajú prístup k ďalším stupňom vylepšení. Avšak, tieto body získavajú aj samotní orkovia. Ich sila stúpa pri vzájomných súbojoch a pokiaľ sa im podarí zabiť vás, nielen že zosilnejú, ale navyše si vašu porážku aj pamätajú.
Rovnako si aj zapamätajú, že ste ich zranili a im sa podarilo utiecť alebo ste ušli vy. Tí najvyšší v hierarchii majú dokonca aj svojich ochrancov a pokiaľ ich chcete zabiť, bez zbavenia sa bodyguardov budú vaše šance mizivé. To isté platí aj o správnej príprave na súboj, kedy naozaj musíte kontrolovať slabosti orskských veliteľov. Na jedného môže platiť jediný útok zo zálohy, na druhého zase iba strach z ohňa. Častý je aj strach z caragorov, divokých šeliem, ktoré si môžete aj osedlať a využívať na rýchly presun. Keď nejakého dôležitejšieho orka zabijete, jeho miesto môže neskôr zabrať iný a tým pádom sa cyklus neustále opakuje a nedostanete sa do momentu, kedy už nebudete mať čo robiť. V neskorších fázach hry už budete môcť slabších orkov získať pod svoju kontrolu a otáčať ich proti svojim nadriadeným a podobné špeciality. V skratke, Nemesis systém je úžasnou novinkou a z Shadow of Mordor robí unikátny titul.
Audiovizuálne spracovanie je impozantné, no hardvérové nároky ešte viac
Po grafickej stránke síce nie je Shadow of Mordor to najúžasnejšie, čo sme kedy na monitoroch videli, no stále vyzerá vynikajúco. A to najmä vzhľadom na fakt, že ide o sandboxovú hru. Niektoré efekty vyzerajú obzvlášť úchvatne, ako napríklad dážď alebo slnečné lúče dopadajúce na orkské pevnosti. Určite vás však prekvapia hardvérové nároky, v ktorých sa na najvyšších nastaveniach spomína až šesť a pri vysokých tri gigabajty grafickej pamäte. Na dvojgigabajtovej GTX 770 sme hru bez problémov spustili pri neustálych päťdesiatich až šesťdesiatich snímkach za sekundu, s občasnými pádmi ku štyridsiatke. Ultra nastavenia už kartu začali trápiť a hra bola nehrateľná. Nepochopiteľné však je, že rozdiel medzi vysokými nastaveniami textúr a spomínanými ultra, je minimálny. Otázne teda je, či naozaj je taká veľká grafická pamäť potrebná alebo ide o zlú optimalizáciu.
Hudbu majú na svedomí dvaja skladatelia, pričom Nathan Grigg je už stálica Monolith Productions a Garryho Schymana určite netreba predstavovať. Podobne ako pri BioShocku alebo Dante’s Inferno, vytvoril soundtrack, ktorý musí patriť do vašej zbierky. Pri prvom vypočutí hlavnej melódie vám okamžite naskočia zimomriavky a pri súbojoch s orkskými náčelníkmi vám bude tuhnúť krv v žilách. Výborný je aj dabing hlavných postáv i orkov. Ohyzdi medzi sebou komunikujú, hádajú sa alebo tyranizujú otrokov, čo dodáva na živote herného sveta. Pri strete s Talionom mu zase budú chrapľavým hlasom nadávať a urážať ho.
Takto má vyzerať kvalitná licencovaná hra zo sveta Pána Prsteňov
Je veľkým paradoxom, že najlepšia hra z Tolkienovho univerza, nepatrí medzi takzvané „lore-friendly“ (dej, ani postavy nezapadajú do originálneho príbehu) tituly. Áno, čítate správne, Shadow of Mordor je najlepšou LOTR hrou, s akou sme sa doteraz stretli. Príbeh je pútavý a stretnete v ňom známe, ale aj nové zaujímavé postavy. Súboje sú perfektné a hra ponúka celú plejádu schopností a útokov. Veľké plus si zaslúži aj Nemesis systém Sauronovej armády a možnosti jej ovplyvňovania. Malé mínus, bohužiaľ, dávame za slabšiu AI orkov. Navyše je to všetko zaobalené do kvalitného audiovizuálneho kabáta. Škoda však neopodstatnených vyšších hardvérových nárokov.
Informácie o hre
Žáner: akčná, akčné RPG
Výrobca: Monolith Productions
Distribútor v SR: CENEGA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk