Dragon Age: Inquisition - Recenzia

Séria Dragon Age si zažila mnohé, aj keď má na konte iba dva regulérne diely. Prvý bol chválený za to, že pokračoval tam, kde skončila séria Baldurs Gate, no robila tak v novom univerze. Dvojka na strane druhej spravila určité zmeny, ktoré boli nie len objektívne zlé, ale aj subjektívne zle prijaté fanúšikmi Origins. Osobne som si dokázal v dvojke nájsť určité prvky, ktoré boli oproti Origins lepšie, no v konečnom dôsledku je zrejmé, že Origins je lepšou hrou. Inquisition mal zobrať z týchto dvoch hier to najlepšie a skombinovať to do jedného výdatného RPG zážitku.

 

Inquisition začína tam, kde skončila dvojka, kde bol Varric, váš spoločník vypočúvaný Seekerkou Cassandrou, ktorá hľadá hrdinov dvoch prechádzajúcich hier, aby sa uchopili vedenia Inkvizície. Všetko sa zmení po výbuchu, na stretnutí, ktoré malo urovnať spory medzi Templármi a Mágmi a na nebesiach sa objavila trhlina, cez ktorú prúdia do krajiny Thades hordy démonov. A v strede tohto všetkého je nový hrdina, ktorý ako jediný prežil tento výbuch a získal schopnosť uzatvárať spomínané trhliny. Tým pádom je nútene predurčený k tomu, aby tieto trhliny a démonov zastavil, čo sa spája s vedúcou pozíciou v Inkvizícii a to napriek tomu, že to, ako získal túto schopnosť a kto je za týmto všetkým, zostáva záhadou. A práve tieto dve otázky budú niťami, ktoré sa budú tiahnuť celou kampaňou.

Na rozdiel od dvojky, v Inquisition má hráč k dispozícii okrem ľudskej rasy aj možnosť zvoliť si elfa, trpaslíka a príslušníka rasy Quanari prostredníctvom hĺbkových nástrojov na tvorbu charakteru. Po tomto ste vhodený do víru neustálych bojov, rozhovorov a preskúmavania otvoreného sveta.

Áno, Dragon Age: Inquisition je prvou hrou v sérii, ktorá okrem najdôležitejšieho prvku v podobe hlavnej príbehovej línie, vsádza aj na preskúmavanie rozsiahleho prostredia. Nejedná sa však o jedno obrovské prostredie ale o mnoho rozsiahlych prostredí, ktoré sa nerozlišujú iba veľkosťou, ale aj flórou a faunou. Takže zatiaľ, čo jedno prostredie je čisto púštne, následne sa môžete ocitnúť v nádhernom a zelenom elfskom lese, aby ste sa nakoniec vybrali aj do zasnežených oblastí. Všetko je popretkávané loadingovými obrazovkami, ktoré sú síce dosť dlhé, no po vypustení do obrovskej lokácie vás už neobťažujú.

V rámci príbehovej stránky funguje nie len hlavná príbehová línia, ale aj ostatné minipríbehy, na ktoré počas hrania narazíte. Preskúmavanie rôznych denníkov a ďalších materiálov roztrúsených po svete, vrstvené questy, rôzne dungeony obsahujúce bossov, alebo logické hádanky, to všetko zabezpečí to, že vo svete budete mať čo robiť. A aj zdanlivo MMO fetch questy typu „prines 10 kúskov tohto materiálu" vám v konečnom dôsledku prinesú zaujímavé odmeny a keď sa prenesiete cez ich primitívnu náplň, tak sa na konci dočkáte aj pekného brnenia, alebo zbrane. Inou kapitolou sú niektoré úlohy, ktoré ako vodca Inkvizície plníte pre svojich spoločníkov, či samotné hlavné úlohy, ktorým nechýba rôznorodosť a epickosť, ktorá je prakticky v hre o záchrane sveta vyžadovaná. A to aj napriek tomu, že z prvého pohľadu sa príbeh môže zdať ako stokrát obohraná skladba, tak práve spôsob podania, štýl písania a výborne napísané postavy mu dodávajú šmrnc. Rozvíjanie vzťahov s jednotlivými postavami vám prinesie nové úlohy, ktoré pre nich môžete spraviť, aby ste sa následne mohli dozvedieť viac o ich minulosti, charakteroch a dokonca aby ste mohli ovplyvniť ich názory, prípadne využiť ich prítomnosť v niektorých misiách na ovplyvnenie deja. Okrem toho, ako vodca Inkvizície máte možnosť vysielať svojich agentov (Cullen, Leliana a Josephine) do sveta prostredníctvom „War Table" za účelom posilňovania vplyvu, získavania materiálov či konkrétnych predmetov.

Len tak mimochodom. Vrelo odporúčam pred hraním použiť webovú stránku dragonagekeep.com, kde si môžete upraviť históriu rozhodnutí z predchádzajúcich dvoch hier a importovať si tento „world state" do Inquisition s reálnymi následkami na to, ako svet v Inquisition bude vyzerať.

Okrem rozhovorov a preskúmavania prostredia sa budete vo veľkom množstve venovať aj bojom, ktoré závisia hlavne od toho aké povolanie si zvolíte (warrior, rouge a mage) a koho beriete so sebou do sveta. Na výber máte 9 spoločníkov, čo dohromady dáva troch zástupcov za každé povolanie, pričom každý jeden z nich má ešte k tomu vlastnú špecializáciu, ktorú sa postupom hrou môžete naučiť aj vy. Súbojový systém je z hľadiska rýchlosti plynutia prebraný z Dragon Age II, čiže čakajte rýchle animácie, ktoré vsádzajú skôr na efekt ako na pokusy o reálnosť. Opäť máte možnosť hru kedykoľvek pozastaviť a rozdať príkazy svojim spolubojovníkom. Môžete ich požiadať o použitie konkrétnej schopnosti alebo o presun na určité miesto, zatiaľ čo si môžete pomocou taktickej kamery odsledovať slabiny nepriateľa, proti ktorému bojujete.

Rovnako, ako je dôležité vaše správanie počas boja, veľkú úlohu zohráva aj príprava na súboje. Nastavenie preferovaných schopností pre spolubojovníkov, nastavenie základných parametrov ich taktiky a správania sa počas súbojov. Trochu ma sklamalo, že tieto nastavenia ani zďaleka nedosahujú komplexnosti predchodcov, no to na druhej strane kompenzuje ich výborná umelá inteligencia počas bojov.

Zo stránky hrateľnosti bola úplne vypustená „healovacia" trieda, takže veľký dôraz sa kladie na rôzne buffy a pitie rôznych elixírov, čo na jednej strane môže zamrzieť, no na strane druhej tak odpadá nutnosť mať pri sebe vždy aspoň jedného mága a dáva tak hráčovi oveľa väčšiu variabilitu pri vyberaní spolubojovníkov do boja. Hra tentokrát kladie oveľa väčší dôraz na využívanie komb pri používaní jednotlivých abilít pre zvýšenú regeneráciu many, či pre devastačné efekty na nepriateľov, no rovnako dôležité je aj využívanie komb medzi jednotlivými členmi vašej družiny. Presne tieto dva posledné aspekty sú veľmi dôležité pri hraní na vyšších náročnostiach a preto je veľmi dôležité, aby ste jednotlivé postavy vo vašej družine budovali s veľmi jasnou víziou a úlohou na bojisku.

Na rozdiel od hier typu Skyrim, kde sa celý svet okolo vás leveluje spolu s vami, Dragon Age: Inquisition má veľmi jasne rozdelené oblasti sveta pre určité levely a to vám dáva istotu, že ak nedokážete uzavrieť trhlinu v jednej oblasti, tak jednou z príčin môže byť aj to, že váš level je príliš nízky a bude pre vás asi lepšie, keď sa vrátite trochu neskôr. Navyše, hra vás automaticky nepustí do každej lokácie, pretože na prístup do nových prostredí potrebujete tzv. Power, čiže silu vašej Inkvizície, ktorú získavate plnením questov, zatváraním trhlín a podobne. Túto jednotku používate aj na prístup k hlavným misiám, ktoré sú taktiež určené pre určité rozpätie levelov. Zvyšovanie vašej úrovne je iba jedným typom postupu hrou, tým druhým je zvyšovanie levelu Inkvizácie, ktorý vám umožní prístup k rôznym novým perkom, pasívnym vylepšeniam či špecifickým boostom zbierania XP.

Variabilita nepriateľov sa pohybuje od rôznych démonických stvorení vychádzajúcich z trhlín, cez nepriateľských vojakov, zvieratá voľne pohybujúce sa po prírode, až po drakov. A súboje s nimi patria medzi to najlepšie čo hra ponúka a loot, ktorý z nich vypadne za to stojí. Ak by ste však nechceli čakať na draka aby ste si mohli vykúzliť alebo získať výborné brnenie alebo novú zbraň, hra ponúka rozsiahly systém výroby a vylepšovania výbavy, ktorý na rozdiel od niektorých iných hier aj plní svoju úlohu. Často si vďaka nemu dokážete vyrobiť lepšie brnenie, ako tie, ktoré vám padajú z nepriateľov. Alebo si môžete pomocou rún a ďalších predmetov posunúť súčasnú výbavu na oveľa lepšiu úroveň a to ako aj pre vás, tak aj pre vašich spoločníkov.

Samozrejmosťou je nadštandardne kvalitný dabing vrátane kompletného nadabovania hlavnej postavy, výborné cutscény a výborné grafické spracovanie, ktoré ťaží najmä z rôznorodosti prostredia. Výborný je aj soundtrack a celkové ozvučenie hry.

Problémy, ktoré zasahujú Dragon Age: Inquisition by som rozdelil na dve kategórie. Prvou sú tie, ktoré sa pravdepodobne týkajú všetkých platform. Tu spadajú rôzne drobné, či trochu väčšie bugy, ktoré však iba málokedy ovplyvňujú funkčnosť hry a malé problémy s pathfindingom vašich spoločníkov, hlavne v úzkych priestoroch jaskýň. Druhou kategóriou sú PC špecifické problémy, kam spadá kostrbaté ovládanie taktickej kamery vrátane jej nie príliš ideálneho fungovania (hlavne z hľadiska zoomu), nutnosť držania tlačidla pre vykonávanie útoku (v predchodcoch fungoval auto-attack) a nemožnosť rozšíriť si hotkey bar, ktorý tým pádom má miesto pre 8 schopností. Väčšinu z nich má vyriešiť patch, ale pokiaľ to tak nebude, berieme to za chybu.

Časť pre viacerých hráčov stavia na rovnakom princípe, ako tá v Mass Effect 3. Akurát s tým rozdielom, že na rozdiel hordy sa jedná skôr o dungeon crawler. Vy v spoločnosti troch ďalších hráčov máte za úlohu prejsť piatimi zónami, pričom za úspešné prejdenie získavate XP (k tomu je samozrejme naviazané získavanie nových levelov a nové schopnosti) a zlato. Za zlato si nakupujete balíčky, ktoré ponúkajú nové postavy (k dispozícii je momentálne 12 postáv), elixíry, nové predmety a vylepšenia. Multiplayer ponúka chvíľkovú zábavu s kamarátmi, no 3 mapy spôsobujú to, že sa dosť rýchlo ohrá. No v takomto prípade je tu možnosť hrania za inú postavu. Ak má hráč záujem, môže si okrem klasickej hernej meny investovať do krabičiek aj reálne peniaze. V prípade multipalyeru autori do budúcnosti sľubujú DLC zdarma v podobe nových postáv a nových máp, podobne, ako tomu bolo pri Mass Effect 3.

Dragon Age: Inquisition je návrat ku kvalite, na ktorú sme od Bioware zvyknutí. Je pravdou, že zaprisahaní fanúšikovia Origins jej asi nebudú schopní odpustiť niektoré voľby z hľadiska štýlu hry, no faktom zostáva, že tentokrát (na rozdiel od dvojky) budú vedieť argumentovať iba z hľadiska subjektívneho pocitu, nie objektívnych faktov. Výborný príbeh plný možností, ktoré majú dôsledky, nádherné prostredia, výborne napísané postavy, efektný a akčný súbojový systém, ktorý má v sebe dostatok taktiky. To všetko doplnené o ďalšie prepracované RPG prvky, no bohužiaľ aj o malé či väčšie chybičky, ktoré by však mal vyriešiť patch a multiplayer, ktorý ku minimálne 60 hodinám kampane môže pridať ďalšie hodiny zábavy.

Informácie o hre

Game Cover GameExpres.sk - predaj hier - hry pre PC a konzoly
Dragon Age: Inquisition
Platforma: PC
Žáner: RPG
Výrobca: Bioware
Distribútor v GB: Electronic Arts
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: GameExpres.sk
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk

Naše hodnotenie

90%
 
"Epické RPG s rukopisom Bioware"
Klady
  • výborný príbeh a postavy
  • obrovský rôznorodý a kvalitne spracovaný svet
  • výborné produkčné aspekty
  • súbojový systém
  • soundtrack a ozvučenie
  • dlhá herná doba
Zápory
  • PC špecifické problémy (viď recenzia)
  • drobné bugy
  • občasné problémy s pathfindingom postáv
  • niektoré fetch questy
korekcia: Nikoleta Janková

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk