Zrýchlený tep spojený so snahou dostať sa zo zovretia lovcov, a to všetko len preto, že som spravil jednu hlúpu chybu. „Easy to learn, hard to master.“ Poučenie do budúcnosti, aby som sa vyvaroval hlúpych rozhodnutí. Nie je totiž OK, aby jeden zápas v Evolve, novej IP od bývalých vývojárov série Left 4 Dead, trval iba 3 minúty. A predsa môžem skonštatovať, že Evolve má momenty, ktoré sa rovnajú víťaznému zabitiu v bežnej multiplayerovej hre, no na druhej strane treba skonštatovať, že sa jedná o hru nevyrovnanú, aj keď na báze konceptu takmer bezchybnú. A asymetrický aspekt iba pridáva na zaujímavosti. Poďme sa teda pozrieť, čo sa autorom z Turtle Rock podarilo a čo menej.
Evolve má úplne jednoduchý koncept, odvíjaný od základného režimu Hunt. Štyria lovci priradení špecifickým herným triedam sa snažia nájsť a uloviť jedno monštrum, ktoré na rozdiel od nich má za úlohu kŕmiť sa zvieratami v okolí, ktoré mu umožnia následne zlepšiť svoje schopnosti a pri treťom leveli získava monštrum schopnosť zničiť „power relay“ a ukončiť tak hru bez nutnosti zabitia lovcov.
Hra má teda dve výrazné fázy, ktoré sa počas zápasu menia. Prvou je detektívna práca. Lovci snažiaci sa o nájdenie monštra, aby nemalo možnosť zlepšovať svoje schopnosti, monštrum snažiace sa o tichý postup mapou, pričom však nemôže zabudnúť „žrať“ všetko čo je na jedenie. Stopy na zemi, verný spoločník Daisy, UAV alebo ďalší rôznorodí pomocníci dávajú lovcom možnosť efektívne a rýchlo vystopovať monštrum, ak sa to správa nerozvážne a nevyužíva prostriedky tichého postupu, no pri tichom postupe sa monštrum pohybuje pomalšie. Po nájdení monštra prichádza adrenalínová pasáž, teda krutý súboj na život a na smrť. Lovci využívajú všetky dostupné prostriedky, ktoré majú k dispozícii a monštrum musí využívať logiku a taktiku, aby sa mu podarilo z hry vyradiť tých najpodstatnejších hráčov.
Na rozdiel od predchádzajúcej hry štúdia – Left 4 Dead – tu totiž neexistuje možnosť svojou kvalitou „niesť“ celý tím k víťazstvu. Každý člen musí spraviť svoj diel a každý je pre víťazstvo v zápase rovnako podstatný. Ak jeden hráč zlyhá, pravdepodobne padne celý tím lovcov. V prvotnej „detektívnej“ sekcii je najdôležitejším hráčom Trapper, a v niektorých prípadoch aj Support, pretože nájsť monštrum čo najskôr je najrýchlejšou cestou k víťazstvu. Ak si tento hráč neplní svoju úlohu, tak monštrum sa stihne veľmi ľahko a veľmi rýchlo vylevelovať. Ďalším podstatným prvkom triedy Trappera je tzv. Mobile Arena, čiže ohraničenie kúska mapy, z ktorého sa monštrum nedokáže dostať, pokiaľ nezabije Trappera, alebo pokiaľ časovač na tejto aréne nevyprší.
Potom však najdôležitejšia úloha v tíme prechádza na Medica. Držať svoj tím pri živote je v boji to najpodstatnejšie, no popri tom nemôže zabúdať na svoju pušku, s ktorou vytvára na tele monštra body, po zasiahnutí ktorých udeľujú lovci dvojnásobné množstvo poškodenia. V priamom boji s monštrom sú však najdôležitejší Assault a Support ako hlavný ničitelia, pričom však Support pôsobí aj ako pomoc pre svojich spoluhráčov. Dodávanie štítu a ďalšie úkony sú totiž veľmi dôležité a tak by sa dalo skonštatovať, že Support je „jack of all trades.“ Dokáže poskytovať buffy, dokáže uberať monštru veľké kúsky zdravia a dokáže ho aj vystopovať. Všetko je navyše podporené tým, že každá trieda má v základnej hre tri rôzne postavy, pričom však ich vybavenie nie je iba kozmeticky zmenené, ale každý dosahuje to, čo je na bojisku potrebné inými metódami, čo ponúka veľkú škálu variability a dáva tak hráčovi možnosť vybrať si postavu, ktorá mu najviac vyhovuje. V boji sa týchto dvanásť lovcov môže stretnúť proti trom typom monštier, pričom ich počet „health points“ je závislý od ich sily, takže taký Wraith je doslova smrtiaci, ale stačí zopár sekúnd v priamom boji a jeho pôsobenie na bojisku sa skončilo. Naproti tomu, Goliath je viac nemotorný a menej obratný, ako jeho kolegovia, no boje s ním sú priame, epické a veľmi dlhé.
Pri hre takéhoto typu je tým najdôležitejším prvkom správny balans medzi jednotlivými triedami, no aj vo vzťahu monštrum vs. Lovci. To sa do veľkej miery podarilo, až na jednu výnimku, ktorou je Wraith. Vo všeobecnosti platí, že na to, aby bolo monštrum v boji efektívne, musí nie len vedieť to, v akom poradí sa do lovcov pustiť, ale musí vedieť aj správne využívať svoje štyri schopnosti. Čiže, ako som spomínal na začiatku recenzie „easy to learn, hard to master.“ Wraith má však tak efektívne schopnosti, že dokáže dostať nepriateľský tím na kolená tým, že zabije Medica v priebehu niekoľkých sekúnd, čo z neho robí jednoznačne najnebezpečnejšieho protivníka, samozrejme v prípade, že postava, ktorá ho ovláda vie čo robí. No nepopierateľným faktom je, že trochu balansu smerom k Wraithovi by sa zišlo.
Dynamickosť hry je zabezpečená hráčmi a vďaka jej nepravidelnosti sa musia oba tábory mať neustále na pozore. To bohužiaľ prináša aj negatíva. Detektívna hra na mačku a myš je síce na chvíľu zábavná, rôzne príšerky predstavujú hrozbu a terč, no často to nie je dosť. Hlavne keď Trapper patrí ku kategórii menej šikovných, hľadanie monštra môže trvať veľmi dlho a hra tak stratí tempo aj zábavnosť. Lovenie väčších príšer za účelom získania dočasných buffov môže byť síce motivácia, no to by musel mať tento aspekt väčšiu hĺbku. Tú mali priniesť ďalšie herné módy. Trojica Nest, Defend a Rescue to do istej miery robí, no niekedy sa zdá, že aj tak všetko končí stretom monštra s lovcami, čo môže viesť k unáhlenému záveru, že herné módy sú si až príliš podobné. Každý však pritom ponúka svoju verziu Huntu s dodatočnými cieľmi pre jednu alebo druhú stranu. Okrem toho hra dáva hráčom aj veľkú kampaň nazvanú Evacuation, zostavenú z piatich rôznych zápasov v rozličných herných módoch, pričom po každom sa mení mutátor podľa výsledku predchádzajúceho zápasu.
O tom, že public lobby v tejto hre je asi rovnaké zlo ako v Left 4 Dead sa hádam baviť netreba. V hre kde je potrebná kvalita všetkých štyroch hráčov to následne prináša zbytočnú frustráciu a keď na ňu nie ste pripravený tak je najlepšie zvoliť si hranie s botmi. Postup sa vám prenáša do multiplayeru, takže sa nie je sa čoho obávať. Problém však nastáva s tým, že AI botov je buď výborná, alebo strašná. Bez pochýb môžem skonštatovať, že svoje úlohy podľa hernej triedy si boti plnia niekedy lepšie, ako reálni hráči, no na strane druhej sa im často stáva, že sa ich AI zasekne. Zopárkrát sa mi počas hrania za lovca s botmi stalo, že monštrum sa niekde zaseklo, absolútne na nás nereagovalo a tak došlo k ľahkému víťazstvu.
Že hra vyzerá výborne, netreba pripomínať. Cryengine je z hry cítiť na dlhú vzdialenosť. Kvalitné textúry, výborne spracovaný svet kolónie Shear so šestnástimi rôznorodými mapami, pričom štyri sú exkluzívne určené pre mód Defence. Mutátory navyše poskytujú aj vizuálnu rôznorodosť jednotlivých máp, pričom však dodávajú do hry aj nový element pre hrateľnosť.
Evolve je podareným titulom, ktorý síce nie je revolučný, ako sa často v PR materiáloch tváril, no to o čo sa autori pokúsili na 90% funguje. Zopár problémov však vyskočilo, pričom však ten najpodstatnejší je v ľudskom faktore, za ktorý už autori bohužiaľ nemôžu. Ak hľadáte svieži vánok v kooperatívnych hrách, neostáva mi nič iné, ako vám Evolve odporučiť.
Informácie o hre
Žáner: multiplayerová FPS
Výrobca: Turtle Rock Studios
Distribútor v GB: 2K Games
Distribútor v SR: CENEGA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk