Armello - Recenzia

Armello - Recenzia

Keď League of Geeks prišli na Kickstarter s hrou, ktorá kombinuje prvky stolových a kartových hier a dopĺňa ich peknou grafikou, zožala úspech. Odvtedy prešlo niekoľko mesiacov a v týchto dňoch už majú fanúšikovia hry možnosť vyskúšať si skorý vstup do hry. Ako vyzerá Armello v skorých fázach vývoja? Majú sa hráči na čo tešiť, dodržali vývojári sľuby, alebo ide o sklamanie?

V čele kráľovstva Armello stojí hrdý lev, avšak jeho moc a majestátnosť upadajú. Postihla ho totiž zlá kliatba, nákaza, zvaná Rot. Každé ráno skracuje jeho život a spolu s levom upadá aj celé kráľovstvo. Pár klanov sa vzoprelo a rozhodlo sa vziať osud ríše do vlastných rúk. Hráči zosobnia jedného zo štyroch predstaviteľov zvieracích klanov a prostredníctvom hernej postavy sa budú snažiť zaistiť si trón po tom, čo kráľ podľahne nákaze. Či hráč dosiahne cieľ čestným spôsobom a zaslúži si ho statočnými skutkami alebo sa rozhodne sadnúť na trón cez mŕtvoly, je už na ňom. Princíp hry je jednoduchý. Hráč si vyberie svojho favorita a snaží sa získať pre seba trón skôr, než kráľ zomrie. Na túto úlohu má iba osem dní, a tak to nebude ľahké. V ceste totiž budú hráčovi stáť ostatné klany a aj samotný kráľ, ktorý sa nehodlá len tak vzdať moci.

Postavu hráča charakterizuje pár štatistík ako počet životov, maximálny počet kariet na ruke, magická energia a podobne. Každá z postáv má navyše jedinečnú schopnosť – zajačica Amber má vyššiu šancu nájsť skryté poklady, vlk Thane je zdatnejší v boji, Mercurio si vie svojimi potkaními pazúrmi nahrabať viac zlata a medvedica Sana čerpá silu z druidských svätýň. Hráč má možnosť vybaviť svojho hrdinu amuletom a prsteňom, ktoré upravia vlastnosti postavy, a tak si môže svojho hrdinu upraviť podľa toho, aký štýl hrania preferuje.

V svojom ťahu si hráč vyberá, na ktoré políčko postúpi. Nejde iba o bezduché pohybovanie sa – hráč má vždy nejakú úlohu, ktorú môže splniť a získať tak rôzne odmeny. Môže si získavať dediny, preskúmavať jaskyne s pokladom, skryť sa v lesoch alebo v horách, alebo navštíviť druidskú svätyňu. Poprípade, ak sa cíti byť dosť silným, môže sa rozhodnúť vstúpiť do hradu a postaviť sa kráľovi. Priamy boj s kráľom nie je však jediná možnosť, ako si získať trón. V hre sú totiž až štyri rôzne spôsoby výhry. Jednou z nich je už spomenutý boj s kráľom. Pokiaľ hráč kráľa porazí a boj prežije, získava trón pre seba. Druhou možnosťou je takzvané Rot Victory, ktoré znamená, že hráč musí mať vyšší stupeň nákazy ako kráľ a poraziť ho v boji. Ide o trochu temnejší spôsob výhry. Tretí spôsob je o niečo šľachetnejší – hráč za rôzne skutky v hre, ako napríklad plnenie úloh alebo boj s príšerami, získava body prestíže. Keď kráľ zomrie, hráč s najvyšším počtom bodov prestíže je zvolený za jeho nástupcu. Posledná možnosť je pre skutočných dobrákov, ide o víťazstvo nazývané Spirit Stone Victory. Aby ho hráč dosiahol, musí nazbierať štyri čarovné kamene a prísť s nimi ku kráľovi, kde sa ho následne hráč pokúsi očistiť od nákazy.

Jedno herné kolo je rozdelené na deň a noc. Každé ráno stráca kráľ kúsok svojho zdravia a vyhlasuje nový zákon. O tom, ktorý zákon bude prijatý, rozhoduje hráč s najvyššou prestížou. Zákony majú rôzny charakter. Občas si hráč vyberá možnosti, ktoré uškodia iným hráčom, pridajú im body nákazy, uberú body prestíže, niekedy si však musí voliť menšie zlo, ktoré avšak poškodí aj jeho. Ráno je tiež čas, keď sa pohybuje kráľova garda. Jej úlohou je chrániť kráľa a ak sa niektorý z hráčov rozhodne vstúpiť do paláca, môže ho čakať ťažký súboj. Navyše sa môže stať, že niektoré ráno bude prijatá vyhláška, ktorá zmobilizuje všetky stráže a poštve ich proti hráčom. Noc je čas, keď ožíva temná stránka Armella. Z hlbín zeme prichádzajú na povrch príšery temnoty zvané Bane. Tie rozsievajú po krajine nákazu a ak zastihnú hráča nepripraveného, môže to pre neho zle dopadnúť.

Jednou z hlavných mechaník hry sú karty. Hráč ich má k dispozícii niekoľko a sú rozdelené na 3 druhy – predmety, kúzla a karty trikov. Hráč sa nimi môže posilniť, môže si obliecť brnenie alebo získať pomocníkov. Môže na protihráčov zoslať kúzla alebo prekliať kúsok krajiny, aby tak v budúcnosti spomalil konkurenciu. Každá karta má svoju cenu buď v zlate, alebo v počtoch bodov magickej energie, ktorá je potrebná na jej aktiváciu. Chvíľu trvá, kým hráč zistí, ako sa používajú jednotlivé druhy kariet, navyše mnoho kariet je možné použiť aj počas ťahu protihráčov. Stačí však pár kôl a hráč sa už oboznámi so základmi a hra ide svižne. Každá karta má okrem textu aj animovaný obrázok, a tak aj keď hráč potiahne kartu, ktorej efekt sa mu nepáči, môže sa aspoň tešiť z pekného obrázka. Karty majú okrem napísaného efektu ešte jedno využitie – v boji.

Súboj prebieha v Armello jednoducho. Hráči si hádžu kockami a podľa symbolov, ktoré padnú, sa vyhodnocuje výsledok. Meč predstavuje útok, štít obranu. Symbol slnka znamená cez deň útok, symbol mesiaca predstavuje útok v noci. V opačných prípadoch tieto symboly nemajú efekt. Ak sa podarí hráčovi hodiť symbol stromu, ráta sa to ako útok a kockou hádže ešte raz. Symbol nákazy nemá žiaden efekt. Pokiaľ sa teda hráč nerozhodol ísť cestou temnoty a nie je skazený natoľko, že mu nákaza dáva silu. Systém hodu kociek je použitý nielen v boji, ale aj pri strete so zakliatymi políčkami. Vtedy má hráč za úlohu hodiť si kockami (počet podľa toho, ktorú vlastnosť prekliatie testuje) a pokiaľ mu padnú určené symboly, prekliatie zvládol. Ak nie, čaká ho postih. Pri hodoch kockami však zohrávajú významnú úlohu karty. Každá karta má vo svojom rohu symbol, ktorý predstavuje jednu stranu kocky. Hráč sa môže pred hodom kockami rozhodnúť, že niektorú z kariet, ktoré má na ruke, odhodí a tým si zabezpečí, že na jednej z jeho kociek padne taký symbol, aký bol vyznačený na karte. Hra tak núti hráčov taktizovať, uvažovať nad tým, ktoré karty si hráč nechá pre prípadné hádzanie kockou a ktoré karty použije, aby uškodil spoluhráčom.

Hra Armello je okrem základných mechaník plná taktiež malých detailov, ktoré hráč postupom času počas hrania odhalí. Všetko dokopy funguje a hráčovi dáva pocit, že naozaj hrá akýsi mix kartovej a stolovej hry na hrdinu. Výhodou hry je, že ju nemusí hrať iba proti umelej inteligencii, ale zahrať si môže až proti trom ľuďom online. Nevýhodou je to, že hre chýba plnohodnotný chat. Namiesto toho môže hráč posielať iba predefinované správy. Tento trend sa v poslednej dobe v online multiplayerových hrách rozmáha a čiastočne zabraňuje agresívnym rozhovorom. Je to škoda, nakoľko v Armello je často nutná spolupráca a uzatváranie spojenectiev, a to sa prostredníctvom krátkych, predom definovaných správ dosahuje ťažko. Druhou nevýhodou hry je to, že v nej nie je prítomná možnosť toho, aby viacerí hráči hrali hru za jedným počítačom – čiže neobsahuje lokálny multiplayer, ktorý je častou súčasťou digitálnych verzií spoločenských hier. To je dané hlavne faktom, že hráč môže robiť veľa vecí aj počas ťahu protihráčov. Je to škoda hlavne preto, že takto si musí každý z partie hráčov kúpiť vlastnú kópiu hry.

Napriek tomu, že je hra Armello ešte iba v skorej fáze vývoja, ponúka hráčom zaujímavú kombináciu prvkov kartových a stolových hier. To všetko je zabalené do príjemného výzoru rozprávkového sveta, a tak si určite získa mnohých fanúšikov, či už majú stolové a kartové hry radi alebo nie. Hoci hru trápi pár problémov, ako napríklad nie príliš šťastne vybalansovanie jednotlivých postáv, vývojári sú na fórach venovaným hre aktívni. Hráčom sľubujú, že nasledujúce mesiace budú tvrdo pracovať na tom, aby hru vylepšili, aby pridali do hry viac postáv, aby vhodne upravili mechaniky, a tvrdia, že pri práci berú ohľad na všetky pripomienky. To vidno aj na najnovšom update, ktorý hra dostala – jedným z najväčších problémov hry, na ktorý sa hráči na fórach sťažovali, bolo, že niektorí hráči sa počas online hry odpoja a tým skončia hru aj pre ostatných protihráčov. Update tento problém rieši tak, že rolu odpojeného hráča prevezme umelá inteligencia.

Armello
Platforma: PC, Mac, Linux
Žáner: stratégia