Keď sa povie pretekárska hra, určite väčšine hráčov napadnú tituly zo sérií, ako je Need for Speed, Burnout, Gran Turismo alebo Forza. Keď sa ale zamyslíme, tak do žánru racingoviek nepatria iba automobilové hry, ale aj tituly zamerané na milovníkov motoriek. Tu však nastáva menší problém. Hoci je hier s motorkami pomerne dosť, len tak z hlavy nám napadne možno tak akurát MotoGP séria. Zdá sa, že motorkárske hry nikdy nedosiahli takú popularitu ako hry s štvorkolesovými tátošmi. Na poli jednostopých herných zážitkov sa nedávno objavil nový súťažiaci s názvom RIDE: Game.
Samozrejme, že hier, v ktorých sa objavujú motorky, je oveľa viac, ako sa zdá. V sérii Grand Theft Auto sa motorky objavujú počnúc dielom Vice City, a hoci nie je séria Trials pretekárska v pravom zmysle slova, sú v nej hlavnými hviezdami práve dvojkolesové tátoše. Prečo je herný segment zameraný na motorky taký malý v porovnaní s automobilovými hrami? Je to tým, že pravý motorkársky zážitok je oveľa ťažšie sprostredkovateľný, alebo tým, že milovníci motoriek trávia svoj čas buď na cestách, alebo v nemocnici (dúfame, že autorovi odpustíte tento malý vtip, ale ako každý vie, sú dva druhy motorkárov – tí čo už havarovali a tí, ktorých to ešte len čaká)? Možno sa vysvetlenie ukrýva v jednoduchom porovnaní z reálneho sveta. Štatistiky z Ameriky za rok 2012 hovoria o takmer 9 miliónoch legálne registrovaných dvoj- a trojkolesových vozidlách. Zdá sa to ako veľké číslo? V porovnaní s 253 miliónmi registrovaných áut, kamiónov a nákladných vozidiel je 9 miliónov ako kvapka v mori.
Netvrdíme, že motorkárske a hlavne kvalitné motocyklové hry nemajú svojich fanúšikov. V tomto momente na rad prichádza ďalšie delenie, a to na simulátory, arkády a všetky možné žánre medzi tým. Kam teda zapadá RIDE: Game? Z množstva nastavení ovládateľnosti by sa mohlo zdať, že ide o simulátor, avšak z grafiky a z pocitu z jazdy hodnotíme, že je hra skôr arkádovo zameraná. Čo však s takýmto hybridom? Titul, ktorý nenadchne zapáleného fanatika motoriek s láskou k simulátorom, a hráčovi, ktorý si chce iba oddýchnuť a užiť si nejaký ten vietor vo vlasoch a asfalt na kolenách, sa naopak zdá príliš zameraná na profesionálne hranie. Nie je to síce až také zlé, ale počas hrania sme mali veľakrát pocit rozpoltenosti. Radšej sa teda pozrime, čo vlastne RIDE hráčom ponúka.
Prvé, nie veľmi potešujúce prekvapenie nás čakalo okamžite po spustení hry. Hra sa totiž automaticky nespustí, ale otvorí sa okno s nastaveniami ako jazyk, základné grafické a audio možnosti a ešte položka Network, ktorá, mimochodom, ukrýva vytvorenie online konta nutného na hru po sieti (hľadaním tejto možnosti sme v hre strávili pekných pár minút, až kým nám strýko Google neporadil). Druhé nemilé prekvapenie je, že keď sme písali „základné“ grafické nastavenia, nevedeli sme, že sú to všetky možnosti, ktoré si môžu hráči prestaviť. Každý hráč má totiž odlišný hardvér a softvér a mať na výber iba toľko, čo ponúka toto menu, poukazuje na jednoznačnú lenivosť developera, a napovedá tak o skutočnosti, že ide o konzolový port. Radšej sme sa preniesli cez možnosti nastavení (alebo skôr ich absenciu), nastavili všetko na max a konečne spustili hru.
Pri prvom spustení sme si vytvorili postavu, alebo avatara, s ktorým sme následne jazdili. A tu nás naopak potešili možnosti upraviť tvár, účes, farbu vlasov a možnosť vybrať si kombinézu. Takisto musíme RIDE pochváliť, pretože hoci je pravda, že drvivá väčšina motorkárov, a stále aj väčšina hráčov, je mužského pohlavia, je na výber aj ženský avatar. Nebudeme radšej rozoberať fakt, o koľko viac je ženské pozadie na motorke estetickejšie ako to mužské, koho to zaujíma, môže si to odskúšať aj sám. Po krátkom výbere postavy nasleduje jednoduchý tutoriál a hneď nás zaráža zaujímavé rozloženie ovládania. Plyn sa totiž v pôvodných nastaveniach pridáva klávesom A a aby boli hráči už od začiatku trochu viac zmätení, tak brzda nie je jedna, ale dve (predné a zadné koleso zvlášť), hoci, ako sme zistili neskôr, brzdy sa dajú v nastaveniach spojiť pod jedno tlačidlo a počas hrania nám tento systém bohato postačoval.
A čo samotné hranie? Na začiatku, pred tým, ako sa dostatočne zžijete so svojimi tátošmi a spoznáte všetky ich malé tajomstvá a neduhy, sa treba pripraviť na množstvo pádov a zábavných jazdeckých tancov, keď sa váš avatar snaží za každú cenu udržať v sedadle.
Našťastie sa RIDE, tak ako série GRID, alebo DIRT, rozhodla poskytnúť hráčom záchranu vo forme flashbackov, ktorými sa dá vrátiť čas a vyhnúť sa pádu, zrážke alebo akejkoľvek inej nepríjemnosti. V prvých hodinách hrania sa nám veľmi zišli, pretože, ako zhodnotilo viacero iných hráčov, s ktorými sme sa o RIDE rozprávali, zákruty, ktoré by ste si trúfli v automobilovej hre prejsť bez mihnutia oka a pokojne aj na plný plyn, ukrývajú pre motorky desivé nástrahy. Tým hlavným neduhom motoriek oproti autám je, že auto sa pri plnom brzdení a simultánnom zatáčaní do strán len tak neprevráti, alebo sa na ňom neotvoria dvere a nevysype šoféra von. Naproti tomu motorky prudké brzdenie a plné zatáčanie zvládajú len veľmi ťažko a neochotne, a to či už sú to menej výkonné cestné kúsky alebo nedajbože monštrózne rýchle superšporty (určené na okruhové pretekanie). A do týchto problémov treba ešte prirátať ostatných pretekárov naokolo. Netvrdíme, že je RIDE zaťažený na ochranu hráčov s umelou inteligenciou, ale vo väčšine prípadov sa stret s iným pretekárom niesol v duchu nášho šmýkania sa po asfalte, poprípade testovaní helmy na zvodidlách a šťastne pokračujúceho AI hráča.
Úspešne sme absolvovali tutoriál a dostávame na výber jednu z dvoch motoriek. My sme si na začiatok vybrali tátoša značky Triumph, ale neskôr môžu hráči siahnuť po všetkých zvučných menách zo sveta motoriek, ako sú napríklad Ducati, KTM, BMW, alebo Yamaha a Suzuki. Hra neponúka „tradičnú“ kampaň, v ktorej sa motorky a ich rozličné úrovne odomykajú postupne počas napredovania v hre, ale ako náhle našporíte dostatok finančných prostriedkov, môžete jednoducho presedlať z ťažkých cestných motocyklov na ultra výkonné a odľahčené pretekárske špeciály.
Ako sme spomenuli, výber je naozaj bohatý, hoci by sme možno uvítali aj motorky typu chopper, poprípade enduro a off-road špeciály, avšak, uvedomujeme si, že to je asi výber hodiaci sa do iného žánru. Čerešničkou na torte, ktorú ponúka RIDE a ktorá by bola pred pár rokmi ešte nepredstaviteľná, sú dve, čisto elektrické, motorky. Kto nechápavo krúti hlavou, by si ich mal najprv vyskúšať v hre, pretože ak je ovládanie ostatných, štandardne benzínových motoriek také blízke skutočnosti, ako množstvo hráčov hlása, tak sa onedlho dočkáme motorkárskej revolúcie.
A ak by vám náhodou nestačili motorky v základnej forme z výrobnej linky, RIDE: Game ponúka aj možnosti tuningu. Našťastie nejde iba o vizuálne úpravy (aj keď tých sme si užili dosýta), ale vylepšiť sa dá takmer všetko – od motora, cez prevodovku a brzdy až po pneumatiky. Pokiaľ sme sa chceli sebavedomo púšťať do počítačových protivníkov na vyššom stupni náročnosti, tuning sa v týchto prípadoch ukázal pre prvé miesta ako nutnosť a nie ako možnosť. Úpravy motoriek, ktoré sme už vlastnili, kúpili alebo získali v pretekoch, sa ukázali skôr ako zábava, ako nudná práca, pretože pri viacerých vylepšeniach sa dá vyberať aj farba a zladenie náteru motorky s komponentmi a aj s naším overalom, čo sa mnohokrát ukázalo ako príjemná výzva.
Na čo sa treba pri RIDE pripraviť, sú pomerne dlhé časy načítavania samotných pretekov. Táto hra sa celkom originálne rozhodla hráčom spríjemniť čakanie ukázaním trošky histórie daného motocyklu, ktorý si na ten-ktorý pretek vybrali. Tak sme sa pri načítavaní dozvedeli nejeden zaujímavý fakt o rôznych dvojkolesových tátošoch – od pôvodu ich konštrukcie, cez výhody ich motorov až po štylizáciu náterov. Palec hore za spríjemnenie nepríjemného čakania, aj keď, ako musíme dodať, pokiaľ si hráči vyberajú na viacero pretekov za sebou tú istú motorku, veľmi rýchlo sa im táto trivia zunuje.
Čo sa týka hrania, ponúka RIDE 3 základné možnosti herného vyžitia. Prvým, v ktorom zo začiatku hráči strávia najviac času, je World Tour. Ide o bežné jazdenie proti počítačovým protivníkom rozdelené podľa typov motoriek či stupňa náročnosti. To znamená, že tu nájdete všetko od cestných naháčov až po superšporty, a všetky tieto kategórie sa ešte ďalej rozvetvujú – podľa kubatúry, váhy alebo krajiny, z ktorej motorky pochádzajú. V týchto podkategóriách sa konečne ukrývajú typy pretekov, ktoré vsádzajú na rokmi odskúšané rozdelenie:
- Single Race – bežné jazdenie, viac kôl po jednom okruhu
- Time Attack – stanovený počet kôl na prekonanie najlepšieho času
- Championship – viac kôl po rozdielnych okruhoch
Čo nás potešilo, bola snaha trochu túto bežnú pretekársku rutinu okoreniť niečím novým. Preto sú v ponuke ešte nie tak celkom typické druhy pretekov typu:
- Team Race – vo vašom tíme je aj druhý hráč a celkové umiestnenie sa počíta podľa umiestnenia oboch pretekárov
- Drag Race – turnaj v dosiahnutí čo najnižšieho času na rovnej trati na soľných pláňach
- Track Day – snažíte sa na okruhu otvorenom pre verejnosť bežným jazdcom ukázať, kto je šéf a predbehnúť ich čo najviac v stanovenom časovom limite
- Head-to-head – niekto vás predbehol na otvorenom okruhu a čím skôr ho predbehnete, tým lepšie umiestnenie získate
Druhým herným módom, po ktorom budú siahať hlavne hráči, ktorí si chcú iba oddýchnuť, je Quick Mode. Ten ponúka dve hlavné možnosti, ktorými sú Quick Race, kde si vyberiete motorku a trať a idete sa zabávať v štýle Single Race, a druhou je Time Trial, ktorý je tým istým ako Quick Race, ibaže pre Time Attack mód. Takisto si tu môžete znovu prejsť tutoriál. Posledná možnosť tohto módu je skvelá pre všetkých, ktorí sa budú snažiť navnadiť svojich kamarátov na dávku motocyklovej akcie, alebo budú chcieť dokázať svoj skill svojmu okoliu, a tým je Split Screen. V dnešnej dobe všetkého internetového je celkom pekné vidieť aj možnosť lokálnej hry dvoch hráčov na jednej obrazovke. My sme, nanešťastie, nemali po ruke nikoho ochotného merať si s nami sily, a tak máme iba screenshoty základného výzoru.
Posledným, veľmi dôležitým prvkom RIDE: Game je Online mód. Keď nás už chvíľami prestávalo baviť porážanie AI hráčov, rozhodli sme preskúmať, aké je to hrať proti živým protivníkom. Nanešťastie máme z tohto módu veľmi zlé pocity, o tom však až trošku neskôr. V Online móde je na výber Quick Match, Custom Match a Create Match a ďalších pár možností. Quick Match vás náhodne spáruje s podobne hľadajúcimi hráčmi alebo vytvorí hru s náhodnými vlastnosťami a okruhom. V Custom Match si už môžete hru dopredu vyberať, teda ak ju nejaký hráč už vytvoril, a, v neposlednom rade, Create Match vám dáva možnosť vybrať všetky možné nastavenia a čakať na potenciálnych záujemcov, aby si vybrali práve vašu hru.
Prvým problémom tohto módu však bolo, že v ktoromkoľvek čase sme do Online módu nazreli, nebolo v Custom Match na výber viac ako 4 až 5 rôznych hier, každá s dvoma, maximálne piatimi hráčmi. Druhým, ešte väčším problémom sa ukázalo, že ak sme aj náhodou narazili na hru, kde sa práve nejazdilo a nebola chránená heslom, málokedy sme mali možnosť vychutnať si hru proti iným hráčom. Buď ostatní hráči odišli, keď príliš zaostávali, alebo nečakane z hry zmizli, aj keď boli na prvých priečkach. My sme síce neopúšťali hru, keď sme boli na poslednom mieste, ale zo všetkých pokusov, keď sa nám podarilo prihlásiť do online hry, sme dojazdili možno dva, alebo tri. Hra alebo nejaká temná sila ukrývajúca sa v nej nás totiž konzistentne, bez omylu a permanentne odpájala z hry. Nevieme, či išlo o problémy s pripojením, nie, nesťahovali sme nič cez Steam ani cez iné programy, jednoducho nám asi nemalo byť dovolené zahrať si proti iným hráčom. Okrem toho je treba spomenúť, že pri každom novom zapnutí hry sme si museli prestaviť ovládanie na nami chcené, pretože z akéhosi, nám neznámeho dôvodu sa hra vždy zapla s defaultným ovládaním (plyn klávesom A, brzda klávesom S – to je pri našom bežnom šípkovom rozložení trochu nepríjemný rozdiel).
Čo si teda o Ride: Game máme myslieť? Presadnutie z „pohodlných“ pretekárskych sedadiel automobilových hier, do sedadiel nadupaných motoriek, keď si treba dávať oveľa väčší pozor na zákruty a protivníkov, nás zo začiatku veľmi oslovil. Samotné jazdenie sa dá definovať jediným slovom – plynulé. Čím plynulejší, menej agresívny a trhaný, viac adaptabilný a nežní ste, tým lepšie časy dosiahnete. Týmto RIDE perfektne napodobuje reálne jazdenie na motorke. Nanešťastie sme veľakrát narazili na frame-dropy v situáciách, kde nemali čo robiť, nelogické a nečakané vyvrcholenia potýčok s AI hráčmi a množstvo problémov nielen s online pripojením. Po čase sa nám neustále jazdenie po okruhoch, kde sme už poznali každú zákrutu, začalo zunovať. Ak ste hráči, ktorí hľadajú oddychový singleplayer motocyklový zážitok, kúpou RIDE: Game určite nepochybíte. Ak ste navyknutí na motocyklové simulátory alebo plánujete hrávať online proti iným živým hráčom, potom sa tomuto titulu vyhnite, teda aspoň pokiaľ sa neobjavia správy o opravení problémov s vypadávaním hráčov, a pokiaľ tento titul nezačne hrávať viac ľudí.
Informácie o hre
RIDE: Game
Motorky od tých najobľúbenejších a najrešpektovanejších výrobcov z celého sveta, dychberúce preteky a cesta okolo sveta vďaka pätnástim rôznym lokáciám, to všetko a viac ponúka nová hra RIDE: Game.
- Platforma: Xbox360, XboxOne, PS3, PS4, Windows PC
- Žáner: Preteky | Motocyklová | Single/Multi-player
- Výrobca: Milestone S.r.l.
- Distribútor PC verzia v SR: Steam
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad