Mortal Kombat X - Recenzia

Mortal Kombat X - Recenzia

Séria Mortal Kombat sa u mnohých hráčov viaže s ich prvým stretnutím s videohrami. Podobne to bolo aj v mojom prípade, aj keď som si už čo-to predtým zahral, Mortal Kombat bol hypnotický zážitok. Nemusím spomínať, že aj prehnane brutálny. Čo nové však prináša už desiaty titul, ktorý v názve nesie meno Mortal Kombat? Nové postavy, prekvapivo kvalitný príbeh, vynikajúcu grafiku, ale aj zlú optimalizáciu a príklad, kam vývojári nemajú smerovať s DLC.

Flawless Victory!

Na to, že ide o klasickú, z boku videnú bojovku, ponúka Mortal Kombat X prekvapivo kvalitný príbehový mód. Samozrejme, neočakávajte žiadne hlboké myšlienky alebo dramatické dialógy. Dej hry je klasická béčková akčná zmes plná svalov, krvi, vnútorností a najdrsnejších bojovníkov. Práve vďaka nemu získavajú nové podstavy priestor na predstavenie sa a tým pádom nepôsobia invazívne. Dokonca mi neprekážalo ani nadmerné množstvo QTE počas videosekvencií, čo je celkom nezvyk. Vďaka príbehovému módu sa nielen zabavíte, ale si jednotlivé postavy aj odskúšate, čo funguje ako rozšírenie prítomného tutorialu. K tomu však mám pár výhrad. Bojovky nikdy neboli jednoduchým žánrom a od hráča vyžadujú veľkú mieru trpezlivosti a učenia. Samozrejme, na najľahšom stupni náročnosti stačí stláčať jeden-dva údery dookola, ale keď chcete použiť správne kombo údery a blokovať protivníka, vaše reflexy a schopnosti musia byť niekde oveľa vyššie. K tomu vám tutorial, bohužiaľ, nijak nepomôže. Áno, vždy si môžete zapnúť tréning (trénovať môžete dokonca aj fatality) a skúšať a skúšať, ale uvítal by som aj niečo nové, niečo, čo nováčikov zasvätí do tajov bojoviek.

Čo by bola bojovka bez kvalitných súbojov? Mortal Kombat X ponúka niekoľko klasických módov a prináša aj pár noviniek. Okrem tradičného „Tower" módu si môžete zvoliť aj jeho obmeny vo forme Test Your Luck, kde sú do zápasov pridané náhodné elementy ako padajúce meteority, zvýšená gravitácia alebo zmrazujúce šípy alebo Survival, či Endless, kde bojujete proti nekonečnému zástupu protivníkov, až kým neprehráte, pričom v Endless móde sa vám život prenáša z jedného súboja do druhého. Vygenerovať si môžete aj náhodnú vežu, ktorú po prejdení máte možnosť odoslať priateľovi na Steame ako výzvu. Najnezmyselnejším, a podľa mňa až zbytočným, režimom je Test Your Might, ktorý vás núti čo najrýchlejšie stláčať tlačidlá na gamepade v priebehu niekoľkým sekúnd. Na Steam fórach sa dá nájsť množstvo návodov ako tento mód pokoriť, pričom nechýbajú bizarnosti typu „obaľte gamepad tričkom a búchajte ním o stôl".

S online hraním sa spájajú aj veže a to hodinové, denné a týždňové. Ak by ste sa pýtali, prečo, preboha, hra ponúka toľko módov, vedzte, že hernú menu koins len tak ľahko nezískate a opakovať dookola klasické súboje bez modifikátorov alebo výsledkových tabuliek, by časom začalo byť stereotypné. Tomu má dopomôcť aj možnosť vybrať si jednu z piatich frakcií, ktorú reprezentujete v súbojoch. Tá, ktorá získa najvyššie skóre v priebehu jedného týždňa, dostane nemalé odmeny. Skóre svojej frakcie môžete zlepšovať nielen cez War Towers (áno, ďalšia variácia veže), ale aj bojom s online hráčmi. Na online módy sa určite väčšina hráčov Mortal Kombat X teší najviac a môžem zhodnotiť, že celkovo je online mód veľmi kvalitný a zábavný, no stretnete sa s klasickými neduhmi, ako hráči spamujúci tie isté projektilové útoky dookola alebo zlá kvalita pripojenia (matchmaking vyhľadávajúci v susedných regiónoch by jednoznačne pomohol). Hlavne druhý menovaný problém mi spôsobil dosť útrap pri pokusoch zahrať si online. Samozrejme, čím vyšší level získate, tým lepší a zároveň aj technicky šikovnejší hráči sa proti vám postavia, takže stačí pretrpieť ťažší začiatok.

Dokopy máte na výber dvadsaťštyri postáv, pričom každá je dostupná v troch variáciách. Odlišné sú nielen kozmeticky, ale aj útokmi. Škoda, že sa to nevzťahuje aj na X-ray útoky, ktoré sú naozaj brutálne a tvoria základ atmosféry modernej Mortal Kombat hry. Podobne je to aj v prípade fatalít, ktoré sú perfektnou satisfakciou po vyhranom súboji. Musím povedať, že vývojári sa poriadne odviazali a do hry zakomponovali niekoľko naozaj nechutných kúskov, pričom je stále cítiť čierny humor všade naokolo. Návratu sa dočkali aj brutality, ktoré sú morbídnym ukončovacím útokom. Príjemným bonusom je aj tradičná Krypta, kde si za nazbierané Koins odomykáte jednotlivý extra obsah vo forme artworkov, nových fatalít a brutalít alebo aj hudobných skladieb. Celá Krypta je riešená formou krokovacieho dungeonu a srší z nej príjemný nostalgický pocit. Dokonca ukrýva aj pár tajomstiev a z času na čas vás napadne číhajúca beštia ako vlk alebo pavúk.

Za cenu, ako pri klasickej novej hre, teda 40 až 50 eur dostanete „len" základnú hru. Ďalšie postavy a dodatočný obsah je opäť skrytý za season pass. Ako som sa už niekoľkokrát v recenziách zmienil, nie som fanúšik DLC a keď mám pocit, že ide o neférový prístup alebo dojenie značky, považujem za potrebné na to upozorniť. V prípade Mortal Kombat X je to Goro, ikonický bojovník série, ktorého si vychutnáte jedine, ak ste si hru predobjednali alebo ste za neho ochotný zaplatiť päť eur. Nič viac k tomu nedostanete, len Gora ako hrateľnú postavu (ktorá je mimochodom v online móde ako jediná v mnohých prípadoch neporaziteľná). Prítomné sú aj mikrotransakcie. Za dvadsať eur si môžete odomknúť všetok bonusový obsah Krypty a už teraz je dostupných aj niekoľko skinov za pár eur. Kritizovať ich nejdem, so zarmútením si však spomeniem na časy, kedy všetok obdobný obsah bol odomykateľný počas hrania.

Finish him!

Audiovizuálna kvalita je jednoznačne najsilnejšou stránkou hry. Kvalita spracovania bojovníkov je bezkonkurenčná, no na druhú stranu, až tak veľa toho na obrazovke grafická karta vykresľovať nemusí, takže je vysoká kvalita pochopiteľná. Nepochopiteľná je však optimalizácia, ktorá robí mnohým PC hráčom veľké problémy. Tým najväčším sú framedropy a trhanie obrazu, ktoré sa objavuje vyslovene z ničoho nič. Sám som zažil prípady, kedy bola hra v menu a po pár minútach sa zo šesťdesiatich snímkov za sekundu stalo dvanásť. Jediné, čo pomohlo, bolo hru vypnúť a opätovne zase zapnúť. Framedropy sú v prípade bojovky neprijateľným neduhom a fakt, že tento problém nebol stále vyriešený, je smutný. Spomenúť musím aj „maličký" update, ktorým sa vývojári snažili vyriešiť úvodné problémy pri vydaní hry, ktorý zaberal viac než pätnásť gigabajtov. Nezávidím hráčom, ktorý si kúpili krabicovú verziu hry, kvôli pomalšiemu internetovému pripojeniu. Nie najlepším riešením bolo aj rozdelenie súborov hry, ktoré Steam sťahuje do menších častí, ktoré sa zobrazujú ako DLC. Zámer umožniť hráčom hrať hru aj počas sťahovania, podobne, ako to robí Blizzard, bol síce pekný, avšak realizácia dopadla katastrofálne. Hra neustále padala a mrzla, takže ste tak či tak museli počkať na dokončenie celého sťahovania. Medzi stále pretrvávajúce problémy musím zaradiť aj neschopnosť hry pripojiť sa na servery, a tým pádom nemožnosť zúčastniť sa frakčných súbojov.

Grafických nastavení je relatívne dosť, hlavne odporúčam vypnúť nechutný motion blur, ktorý spraví z postáv rozmazanú kašu. Na to, že ide stále o Unreal Engine 3, pôsobí spracovanie detailov stále veľmi kvalitne a najmä pri animáciách hra ukazuje svoju vizuálnu superioritu. Škoda však, že pri spustení animácie framerate, vždy padne na tridsať fps, aj keď hra beží v šesťdesiatich. To platí aj o fatalitách alebo x-ray útokoch. Voči hudobnej stránke nemám žiadne výhrady, jediným želaním je nový album Mortal Kombat: Songs Inspired by the Warriors. Dabing postáv je perfektný a hlášky už klasicky drsné a zapamätateľné. Hlavne nová postava D'Vorah si získala moje sympatie.

Mortal Kombat X

Mortal Kombat X 2015

Vývojári z NetherRealm potvrdili, že sa vedia pobiť a vytvoriť dokonalú bojovú hru. Preto teraz prichádzajú s pokračovaním série Mortal Kombat X, ktoré ponúkne klasické pojatie Mortal Kombat vrátane noviniek, známych z predošlých hier.

• Platforma: PC
  • Žáner: Bojovka
  • Výrobca: High Voltage Software
  • Distribútor v GB: Warner Bros Interactive
  • Distribútor v SR: CENEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA

Je veľká škoda, že tak kvalitnú bojovku na PC kompletne zabila zlá optimalizácia, katastrofálny launch a dojenie značky formou DLC. Nech sa akokoľvek snažím, tieto problémy nie je možné ignorovať a je potrebné na ne upozorniť. Čo však vás, fanúšikov, môže zaujať, je kvalitný béčkový príbeh plný drsných hlášok a vtipných poznámok, kvalitná zostava nových a zaujímavých postáv a množstvo originálnych a brutálnych fatalít, brutalít a x-ray útokov. Módov je rovnako celá kopa a aj v online režime sa môžete zabaviť do sýtosti, aj keď pár problémov sa nájde aj tu. Po opravení väčšiny problémov by bolo výsledné hodnotenie určite väčšie, momentálne však iná možnosť nie je.

• Dostatok herných módov
  • Kvalitné audiovizuálne spracovanie
  • Skvelé postavy