Crypt of the Necrodancer - Recenzia

Crypt of the Necrodancer - Recenzia

Keď sa povie rytmicky založená hra, väčšine hráčov prídu na myseľ najskôr tituly ako AudioSurf, Guitar Hero (a všetky jeho odnože) alebo séria Bit.Trip. Všetky tieto hry majú spoločnú jednu vec, ktorou je neustále napredovanie jedným smerom. Preto sme boli viac ako zvedaví, keď sa k nám dostal titul Crypt of the Necrodancer, na ktorom nás najviac prekvapila jeho snaha spojiť viacero žánrov do jedného, rytmicko-rogue-dungeon-hack&slash celku. Na takéto spojenie žánrov a titulov, navyše v retro pixlovom prevedení, sme doteraz nenarazili, a o to viac sme sa teda tešili na to, čo nám ponúkne.

Crypt of the Necrodancer pracuje s veľmi podobnou myšlienkou, s akou zaujala množstvo hráčov hra Binding of Isaac, a snaží sa nadstaviť pomyselnú latku viacerými vylepšeniami a zmenami. Celý herný zážitok sa točí okolo jednoduchej snahy prejsť náhodne generovaný level plný rozličných nepriateľov. Každé poschodie obsahuje radu bežných nepriateľov a minimálne jedného minibossa, ktorého sa musia hráči zbaviť, ak chcú napredovať ďalej. Takisto je v každej mape aj obchod s ponukou náhodných predmetov a väčšinou aj viacero skrytých komnát s vecami, ktoré sa hráčom pri napredovaní určite budú hodiť.

Po spustení hry a prezretí si krátkeho videa s vysvetlením základov príbehu nás privítala veľmi pekne spracovaná kobka, v ktorej sú rozličné komnaty obývané obchodníkmi alebo ďalšími šikovnými vymoženosťami. V rámci tohto začiatočného, nebojového levelu si hráči môžu vybrať všetko, od rozličných postáv (ktoré sa odomykajú prechádzaním levelov a porážaním bossov), cez tú-ktorú úroveň až po možnosť trénovať proti nepriateľom. Musíme však povedať, že zo začiatku v tejto základnej komnate chýbajú obchodníci a iné NPC postavy, ale všetky treba najprv nájsť pri prechádzaní levelov a oslobodiť ich zo zajatia. CotN takisto ponúka každodennú výzvu, level, ktorý je rovnaký pre všetkých hráčov a na ktorého prejdenie má každý záujemca len jeden pokus. Výsledné skóre sa potom ukazuje v denných rebríčkoch.

CotN je veľmi príjemne zaťažený na súťaživosť, ale popri tom sme pri jeho hraní nikdy necítili, akoby nás nútil porovnávať sa s inými hráčmi. Pri hraní sme tento titul museli veľakrát porovnávať s titulom Binding of Isaac, a to či už ide o podobnosť herných mechaník alebo o samotný pocit z hry. Predtým, ako na tento titul, nedajbože, zanevriete, si ho treba vyskúšať. Crypt of the Necrodancer totiž podľa nás definitívne nie je obyčajným klonom starších hier. Skôr by sme ho definovali ako vzdávanie pocty starým dungeon hrám s náhodne tvorenými mapami a inovatívnym krížením existujúcich žánrov.

Ako sú do Crypt of the Necrodancer integrované rytmické prvky? Už sme spomenuli, že herné mechaniky sú podobné tým v Binding of Isaac. V spomínanej hre sa môžu hráči hýbať, ako chcú, a hlavne, kedy chcú. Crypt of the Necrodancer prichádza s malou, ale veľmi dôležitou zmenou. Celý herný svet je rozdelený na štvorčeky a svoj ďalší pohyb, útok či akýkoľvek úkon by mal hráč stihnúť v rámci jedného beatu, alebo teda tempa piesne. Každým úderom piesne sa nepriatelia hýbu stále bližšie alebo zaútočia, a preto sme pri hraní museli takmer neustále zapájať aj tie posledné mozgové bunky. A napriek všetkej snahe sme sa proti rozličným nepriateľom, ktorých pohyby sme ešte nepoznali, často ocitli zahnaní do kúta.

Je viacero vecí, ktorými táto hra vyniká a jednou z nich je určite rozmanitosť nepriateľov. Niektorí sa hýbu pri každom tempe piesní, iní každé druhé či tretie tempo. Jeden nepriateľ má plamenný útok na diaľku, iný si vašu postavu privolá bližšie a ďalší sa hýbe iba ak ste mu otočení chrbtom. Pri hraní sme mali možnosť okúsiť toľko rozličných štýlov smrti, ako sme ešte pri hraní asi nevideli. A napriek všetkým prehrám sme mali chuť skúšať prejsť nové podzemné komnaty zas a znovu. Jedným z dôvodov, ktorý nás pri hraní stále držal, bolo neustále zbieranie diamantov, ktoré sú nielen porozhadzované po leveloch alebo padajúce z hlavných nepriateľov, ale sú poskrývané aj v stenách, ktoré sa dajú takmer všetky prekopať. Za diamanty sa dajú kupovať ako permanentné vylepšenia postavy (hlavne počet životov), tak aj nové predmety, na ktoré majú hráči šancu naraziť pri prechádzaní levelov.

Samozrejme, ako správna dungeon hra s tonou rôznych nepriateľov, mini-bossov a bossov ponúka CotN aj akýsi beštiár, kde si môžete natrénovať rozličné postupy proti všetkým jednotlivým nepriateľom, na ktorých ste už v hre mali (ne)šťastie naraziť. Tieto tréningy sú skvelé aj v tom, že si v nich môžete otestovať aj rôzne druhy zbraní, takže nabudúce, keď na vás spoza rohu vyskočí napríklad červený drak, budete vedieť, ako ho najlepšie poraziť vo všetkých možných ozbrojených alternatívach. Práve pri takomto trénovaní sme rýchlo prišli na to, že niektoré zbrane, hoci sa môžu zdať veľmi silné, sú na niektorých nepriateľov asi také účinné, ako keby sme sa ich snažili umlátiť čokoládovým zajačikom.

Do základných zbraní v ponuke patrí napríklad dýka, široký meč, ktorý zasahuje nepriateľov stojacich aj na diagonálnych políčkach, kord, útočiaci na dve políčka dopredu, alebo aj menej bežné kúsky ako biče, kopije, luky alebo pušky. Každá základná zbraň má šesť rozličných verzií, od normálnej, cez krvavú, zlatú, sklenenú až po obsidiánovú a titánovú. Normálne a titánové zbrane nemajú žiadnu špeciálnu vlastnosť, iba rozdielnu účinnosť. Zato zlaté zbrane majú zvýšenú účinnosť tesne po zdvihnutí zlata, krvavé zbrane doplňujú životy po každom desiatom zabitom nepriateľovi, sklenené sú veľmi silné, ale majú šancu sa rozbiť, a obsidiánové majú účinnosť založenú na výške multiplayeru. K týmto bežným zbraniam si treba ešte pripočítať špeciálne zbrane niektorých z postáv alebo vzácnejšie kúsky s rozličnými špeciálnymi vlastnosťami a máte nespočetné množstvo možností, ako sa môže zmeniť herný zážitok.

A práve obmieňajúce sa levely a častá absencia obľúbenej či silnej zbrane a dobrej výstroje sú vecami, ktoré už sami o sebe dostatočne zvyšujú náročnosť tejto hry. Treba však rátať aj so spomínanou nutnosťou vmestiť ďalší pohyb medzi tempá piesne. Každé omeškanie so sebou prináša stratu multiplayeru, násobiteľa, ktorý zvyšuje počet zozbieraného zlata alebo vlastnosti niektorých predmetov. A to sme ešte vôbec nespomenuli všetky ostatné postavy (teda aspoň tie, ktoré sa nám podarilo počas hrania odomknúť) a ich radikálne menenie herného štýlu. Hra totižto začína s postavou menom Cadence, ktorá sa musí pohybovať podľa beatu soundtracku, ale postupom času sa dá odomknúť ďalších deväť postáv.

A v čom sú vlastne tieto postavy také odlišné od Cadence? Je tu napríklad Bard, ktorý nie je viazaný nutnosťou skákať podľa rytmu hudby (skvelá správa pre hráčov, ktorí si chcú CotN najprv natrénovať), Monk s takou silnou averziou voči zlatu, že po zdvihnutí čo i len jedného kúsku príde okamžitá smrť, alebo strýko Eli, ktorý nemôže nosiť žiadne zbrane, ale má nekonečnú zásobu bômb, ktoré môže posúvať k nepriateľom na štýl Atomic Bombermana. Ďalšie postavy spomenieme len zbežne, ale ich krátky popis by mal byť dostatočne popisný. Dove je pacifistka odmietajúca násilie, Bolt sa spolu s nepriateľmi hýbe dvojnásobnou rýchlosťou, Dorian musí skákať po dvoch políčkach naraz, inak stráca životy, Melody môže mať ako zbraň iba zlatú lutnu, Aria umrie okamžite po tom, ako netrafí tempo, a Coda kombinuje všetky vlastnosti postáv Bolt, Aria a Monk.

Jedným z veľkých bonusov, ktoré sme síce v tejto hre nečakali, avšak jeho zahrnutie do CotN je perfektne logické, je podpora ovládania cez Dance Pad ovládač. Keďže ide o rytmicky založenú hru s pohybovaním sa do štyroch strán, je možnosť ovládať postavy poskakovaním ako pri Dance Dance Revolution skvelým doplnkom, ktorý funguje, napočudovanie, výborne. Hra dokonca ponúka možnosť natrénovať si hopsacie ovládanie v leveloch so zníženou náročnosťou, no po tom, ako sme zažili a prežili väčšinu nepriateľov, ktorí obývajú sály v CotN, sme si trúfli aj na bežné hranie. A, úprimne, bola to oveľa väčšia zábava, ako iba ťukať do klávesnice alebo skákať DDR podľa šípok. Ak nad kúpou Crypt of the Necrodancer rozmýšľate, určite do svojich úvah zahrňte aj dance pad.

Crypt of the Necrodancer

Crypt of the Necrodancer 2015

Crypt of the Necrodancer je nezávislá hra štúdia Brace Yourself Games. Hra je postavená na základe klasických dungeon hier, pričom sa tu prejavujú prvky rytmického hack&slash štýlu. Celá hra sa odohráva 2D priestore.

• Žáner: Rytmický-rogue-dungeon-hack&slash
  • Výrobca: Brace Yourself Games
  • Distribútor v GB: Brace Yourself Games
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Brace Yourself Games

Čo ponúka Crypt of the Necrodancer? Skvelý soundtrack (ktorý sa dá kúpiť spolu s hrou), tonu rôznorodých nepriateľov, dve tony predmetov, kúziel, vylepšení, vyhoršení a nakoniec ešte aj možnosť hrať na lokálnej sieti, podporu Steam Workshopu a každodenné výzvy. V tomto titule je vidieť lásku developerov, ale takisto aj hernej komunity, ktorá za týmto projektom takmer od začiatku stála. Všetky tieto fakty krásne zapadajú do seba ako kúsky puzzle a vytvárajú obraz hry, ktorá, aspoň dúfame, bude hráčom prinášať zábavu minimálne zopár rokov!

• Skvelý soundtrack
  • Tona predmetov, kúziel a vylepšení
  • Rozmanitosť nepriateľov