Call of Duty: Black Ops 3 - Recenzia

Call of Duty: Black Ops 3 - Recenzia

Zasadíme to zase do budúcnosti. Veď to minule fungovalo. No tentoraz pridáme jetpacky a augmentácie, pretože tie boli aj v Advanced Warfare. Pridáme viac cutscén, co-op a class systém do multiplayeru. To je teraz in. Čo tam máme ďalej? Zombie. Tých dáme preventívne všade. A dáme tam aj nacistov, pár psycho výletov a nejaké tie kontroverzné brutálne scény.

Tak takto nejako asi vyzeralo kreatívne stretnutie vývojárov z Treyarchu pri tvorbe tohtoročného prídelu Call of Duty s podtitulom Black Ops 3, pretože výsledný produkt zodpovedá spomínaným parametrom do poslednej bodky, a to aj v tom dobrom, aj v zlom. Na jednej strane tu istý finančnú sumu dostávame na pomery Call of Duty nečakane veľké množstvo obsahu, ktorý však po bližšom preskúmaní pripomína výsledok povestného kulinárskeho umenia psíčka a mačičky. Osobne si to neviem presne vysvetliť, pretože v Treyarch pred pár rokmi v druhom diele Black Ops univerza ukázali, že majú ambície posunúť značku CoD niekam ďalej a skúšať s ňou nové veci, ktoré zväčša fungovali. Black Ops 3 oproti tomu neponúka nič prevratné a vyzerá skôr ako plejáda všetkého, čo sme už videli niekde inde. Ba čo viac, v podstatne horšom prevedení.

Kampaň je zasadená do obdobia štyridsať rokov po udalostiach z Black Ops 2. Za ten čas sa svet posunul z temnej budúcnosti do budúcnosti ešte temnejšej. Na miesto štandardných vojakov a teroristov po bojiskách pobehujú roboti a argumentovaní vojaci využívajúci najmodernejšie technológie. Šesťhodinové putovanie hrdinu alebo hrdinky (áno po novom môžete hrať aj za ženské pohlavie, pričom je plne nadabované) začína záchranou egyptského ministra. Pri nej hlavný hrdina príde v brutálnej scéne, a teraz sa podržte, nie o jednu, ale rovno o obidve ruky, aby mu následne CIA mohla dať robotické ruky a strčiť mu do hlavy čip. Vďaka nemu dokáže okrem iného myšlienkami komunikovať so svojimi novými spolubojovníkmi a využívať rôzne špeciálne schopnosti. Príbeh, ako ste sa asi mohli dovtípiť, za veľa nestojí a do veľkej miery sa dá považovať, najmä kvôli veľkému množstvu nudných cutscén, skôr za príťaž než za niečo, čo by bolo hnacím motorom kampane.

Tú je po novom možné okrem singleplayeru hrať kompletne v co-op móde v štyroch hráčoch. To by nemuselo byť zlé nebyť faktu, že hra na počet aktívne hrajúcich hráčov vôbec nijako viditeľne nereaguje. V konečnom dôsledku to vyzerá tak, že do toho istého množstva nepriateľov môžete strieľať buď sami, alebo spolu s tromi ďalšími hráčmi, čo funguje presne tak scestne, ako to znie. Fakt, že rovnakú kampaň hráte v single aj co-op móde, si odniesol aj dostupný arzenál, ktorý si síce môžete vybrať pred začiatkom každej misie, avšak jednotlivé dostupné zbrane vám hra dovolí odomknúť až vtedy, keď dosiahnete určitý level (ako v multiplayeri). No na to, aby ste ich mohli použiť, si jednotlivé zbrane musíte ešte aj kúpiť za tzv. fabrication kits, ktoré dostávate pri dosiahnutí nového levelu. No za tie isté fabrication kits si taktiež odomykáte špeciálne schopnosti, ktoré vaša postava môže z času na čas využiť, a tak výsledne dostame precedens, pri ktorom dohráte kampaň a 80% dostupných customizácií ani nestihnete odomknúť. To vytvára zvláštny stav, keď žiadna z misií nie je optimalizovaná na konkrétny štýl hrania, vďaka čomu ešte viac bije do očí, že beháte len v rámci stanoveného koridoru a strieľate na všetko, čo sa pohne. Okrem toho vás v tomto diele hra preventívne núti ešte aj hrať kampaň niekoľkokrát opakovane, aby ste si vôbec mohli vyskúšať všetko, čo ponúka.

Čo sa týka špeciálnych schopností, na výber sú konkréte tri stromy schopností – Martial, Control a Chaos, pričom každý z nich obsahuje po sedem schopností, ktoré majú dva levely účinnosti. Ich hlavným kameňom úrazu je nutnosť si pred začiatkom každej misie vyberať jeden strom schopností bez možnosti medzi ďalšími stromami počas hrania prepínať (takúto možnosť vám hra ponúkne až po dosiahnutí dvadsiateho levelu). Keď však uvážime, že každý zo stromov je vhodný proti inému druhu nepriateľov, dochádza hlavne zo začiatku k situáciám, v ktorých po pár minútach hrania prídete na to, že sú vami zvolené schopnosti vo vybranej misii úplne nanič. Okrem voliteľných schopností disponuje vaša postava automaticky jetpackom, vďaka ktorému dokáže plynule behať po stenách, čo má v rámci koridorovej kampane v praxi len veľmi malé využitie. Podstatne väčšie, ba až možno hru kaziace uplatnenie má neobmedzená schopnosť zapnúť si augmentované videnie, ktoré vysvieti nebezpečné oblasti na bojisku ako aj všetkých protivníkov vrátane tých, ktorí sú schovaní za prekážkou. Výsledok je presne taký ako pri detective vision z Batmana – augmentovaný pohľad máte celú dobu zapnutý, čím sa stráca akýkoľvek element prekvapenia alebo nutnosť zisťovať, kto do vás šinie spŕšku olova či odkiaľ sa strieľa.

Záverom, kampaň trpí hneď niekoľkými neduhmi, ktoré plynú hlavne z jej znásilňovania v snahe dostať do nej stoj čo stoj možnosť hrať v co-op móde. Vďaka tomu miestami pôsobí až groteskne. Tvorcovia si tohto zjavne boli vedomí a jej celkovej absurdnosti sa rozhodli nasadiť korunu tzv. nightmare kampaňou (možné hrať taktiež buď v single, alebo v co-op móde), ktorá sa otvorí po dohraní originálnej kampane. Nightmare kampaň v zásade ponúka všetky misie v mierne prehádzanom poradí, vymieňa všetkých nepriateľov za zombie a prináša nový príbeh. Ten je o tom, ako zombíci zaútočili na zem, a je prezentovaný voice overom nad presne tými istými cutscénami z originálnej kampane. Toto všetko prekvapivo funguje lepšie ako originálna kampaň, pretože v tomto móde nie je potrebné nič odomykať – všetky zbrane ako aj schopnosti z času na čas padajú priamo zo zabitých zombie.

Aby tých zombie nebolo málo, dostali, ako to už býva v CoD hrách od Treyarchu zvykom, aj svoj samostatný špeciálny horde mód. Ten tentoraz preventívne nafasoval aj svoj temný príbeh z roku 1942 o tom, ako sa štyria hriešnici ocitnú v meste zamorenom zombie. V zásade ide stále o starý známy co-op horde mód, do ktorého autori pridali rôzne customizácie, ktoré si odomykáte levelovaným vašej postavy, ako aj možnosť premeniť sa počas hrania na pár sekúnd na príšeru disponujúcu magickými schopnosťami. Samotná zábavnosť tohto módu je priamo úmerná kvalite vašich spoluhráčov, pričom jeho celkovú hrateľnosť by som označil v porovnaní s tým, čo ponúkajú iné co-op zombie killfesty, skôr za nudný, šedý priemer.

Ako úplne spásonosný sa neprofiluje ani multiplayer, ktorý sa autori rozhodli kompletne skopírovať z minuloročného Advanced Warfare a sem-tam ho rozšíriť o prvky, ktoré sme už mohli vidieť niekde inde. Za najväčší zásah sa dá považovať implementovanie jetpackov, ktoré umožňujú rýchle presúvanie a chodenie po stenách, ale aj úskoky do strán a powerslidy, vhodné na vyhýbanie sa nepriateľskej streľbe. Využívanie týchto nových schopností, ktorými automaticky disponujú vo väčšine módov všetci hráči, si vyžaduje určitý tréning a spôsobuje navýšenie už takéhoto, relatívne hektického tempa hry a miestami, hlavne na menších mapách, atakuje až neúnosnú úroveň. Ďalšou novinkou je výber z deviatich špecialistov, ktorí nielenže rozhodujú o tom, ako vaša postava bude vyzerať, ale navyše pridáva do tohto prekombinovaného mixu scorestreakov ich nové špeciálne schopnosti, ktoré sa dajú aktivovať po naakumulovaní určitého počtu zabití. To v praxi spôsobuje, že niektorí skúsenejší hráči vo väčšine hier totálne dominujú a chudáci ostatní sa môžu len smutne pozerať, ako tých dobrých hra sama voči nim neustále zvýhodňuje. Poslednou relatívne minoritnou novinkou z pohľadu gameplay je možnosť strieľať aj pod vodou. Celkovo sa dá povedať, že multiplayer je síce stále ako-tak zábavný, no miestami začína pôsobiť až príliš prekombinovane. Vďaka tomu stráca svoju identitu, čo sa nemusí páčiť hlavne skalným fanúšikom, ktorí tvoria gro hernej komunity Call of Duty hier.

K doterajším herným módom pribudli dva nové – Uplink (bojuje sa o „loptu“, ktorú následne treba dostať do nepriateľskej „bránky“) a Safeguard (eskortovanie robota do nepriateľskej základne v čo najkratšom čase), pričom hrať sa aktuálne dá na trinástich rôznorodých mapách.

Technická stránka Black Ops 3 je z nejakého záhadného dôvodu o stupeň horšia ako pri minuloročnom Advanced Warfare, čo je vidieť nielen na grafickom spracovaní, ale aj na celkovej optimalizácii hry. Tá na PC platforme trpí hneď niekoľkými problémami, ako napríklad prepadmi FPS, odpájaním z online hier a v neposlednom rade aj celkovým padaním hry, ktoré v dobe písania tejto recenzie spôsobuje vrásky na čele nemalému počtu hráčov.

Call of Duty začína pomaly starnúť, a tak sa jeho tvorcovia snažia pridávať všetko to, čo má konkurencia aj na úkor kvality. Ukážkovým prípadom je Black Ops 3, ktorý sa snaží páčiť všetkým, ale v konečnom dôsledku vyslovene nepoteší asi nikoho, pretože všetko to, čo ponúka, sme tu už videli v lepšom prevedení a niekde inde.

• Množstvo obsahu
  • Jetpacky v multiplayeri

• Stupídny príbeh
  • Totálne nedomyslená implementácia co-op
  • Zbytočne prekombinovaný multiplayer
  • Technické spracovanie

Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3 2015

Vitajte v temnej budúcnosti, kde vzniká nový druh Black Ops vojakov. Rozdiel medzi človekom a strojom sa pomaly vytráca. Nanotechnológie a augmentácia sú všadeprítomné. Využite všetky vaše nadľudské schopnosti v prepracovanej kampani, až pre štyroch hráčov v kooperácii.

• Platforma: PC
  • Žáner: FPS
  • Výrobca: Treyarch