Assassin’s Creed Syndicate - Recenzia

Assassin’s Creed Syndicate - Recenzia

Ďalší rok, ďalší Assassin’s Creed. Podobne, ako Call of Duty, je to sčasti milovaná séria s obrovskou fanúšikovskou základňou a sčasti nenávidená zlatá baňa spoločnosti Ubisoft, ktorá dookola recykluje osemročný koncept.

Minuloročný „next-gen“ Assassin’s Creed Unity nedopadol podľa predstáv Ubisoftu a s ďalším titulom museli byť jednoducho opatrní. Veľmi opatrní, keďže v Syndicate už nenájdete žiadny kooperačný režim či multiplayer. Celý vývoj bol venovaný hre pre jedného hráča, ktorý kládol dôraz na to, aby sa vyhol minuloročným problémom. A to sa spoločnosti Ubisoft aj podarilo, no stále je tu priestor na zmeny a novinky, ktoré by sérii jednoznačne prospeli.

Londýn ako na dlani

Od križiackych výprav a Florencie, cez revolúciu v USA či vo Francúzsku sme sa so sériou Assassin’s Creed dopracovali skrz futuristickú mašinu premietajúcu spomienky až do viktoriánskeho Londýna v čase industrializácie. Bola to doba, keď sa rozdiely medzi bohatými a chudobnými ešte viac prehĺbili, deti museli tvrdo pracovať a štvrte terorizovali gangstri z gangu „Blighters“. Práve vtedy dvojčatá Jacob a Evie pripravia spolu s ďalšími assassínmi plán, ako Londýn vyčistiť od templárov a oslobodiť jeho obyvateľov spod ich tyranie. Postavy Jacoba a Evie zachraňujú príbeh od tuctovosti a prispievajú ku kvalitnej atmosfére vo videách. Zatiaľ čo Jacob je skeptický a sarkastický, Evie je optimistická a chce nasledovať stopy ich otca. Priznám sa, že dej, odohrávajúci sa v „súčasnosti“, išiel kompletne mimo mňa a skôr pôsobil rušivo. Chápem, že pre fanúšika sledujúceho vývoj dejovej línie od prvého dielu to môže byť ďalšia kapitola do celistvého príbehu, no nováčika hra do situácie a postáv nezasvätí. Túto rolu mala prebrať databáza informácií, v ktorej sa nachádza všetko o postavách a o rôznych udalostiach... No úprimne, komu by sa to chcelo čítať predtým, než začne hrať?

Príjemným spestrením je zakomponovanie vtedajších britských osobností (alebo pôsobiacich vo Veľkej Británii) do príbehu. Napríklad Alexander Graham Bell je šikovný vynálezca a poskytne vám niekoľko nástrojov, ktoré obohatia herný obsah. Jednoznačne najprehnanejším, no zároveň aj zábavným gadgetom je vystreľovací hák na spôsob, ktorý určite poznáte z Batmana: Arkham série. Karl Marx zase poskytuje úsmevný náhľad do zrodu známej ideológie ochraňujúcej pracujúci ľud. S Charlesom Dickensom budete zase vyšetrovať strašidelné záhady, ktoré síce majú vždy vedecké vysvetlenie, no Charles nezabudne poznamenať, že dostal inšpiráciu na napísanie poviedky. Jednoducho, pokiaľ danú historickú osobnosť poznáte, príjemne obohatí váš zážitok z hrania a pôsobí aj ako prestávka od hlavnej príbehovej línie.

Okrem príbehových misií sa budete venovať aj obsadzovaniu teritórií v jednotlivých častiach Londýna, ktoré po dobytí zaplníte vaším vlastným gangom, „Rooks“. Bohužiaľ, tieto činnosti sa opakujú v každej časti a ide o veľmi podobné úlohy typu uniesť templára na konkrétne miesto, zabiť určitý počet gangstrov alebo zachrániť deti z továrne a zabiť predáka. Našťastie vám hra poskytuje aspoň voľnosť v ich postupe, a pokiaľ chcete ísť maximálnym stealth spôsobom, nik vám nebráni. Naopak, otvorená konfrontácia necháva priestor novému súbojovému systému, ktorý je veľmi intuitívny a aj na klávesnici a myši sa ovláda dobre. V ňom je vidieť náklon k freeflow systému, opäť známemu z Batman titulov, keď hlavný hrdina rozdáva údery a zároveň vykrýva tie nepriateľské.

Perfektným prídavkom sú vlaky a koče, uľahčujúce pohyb po meste. Najmä assassínska základňa vo vlaku je skvelým nápadom. Postupom v hre sa váš vlak, dokonca aj keď len kozmeticky, vylepšuje. Nájdete v ňom, napríklad, prístup k vylepšeniam vášho gangu, obchodníka alebo sejf s peniazmi, ktoré sú generované z vašich inštitúcií. Najmä kvôli sejfu sa budete často vracať, pretože libry sa v ňom nahromadia celkom rýchlo a má obmedzenú kapacitu.

Syndicate vám ponúka veľké množstvo upgradov a vylepšení. Okrem klasického odomykania nových schopností cez strom schopností môžete vylepšovať zbrane, assassínske rukavice, opasok (Jacob), plášť (Evie), revolver, vybavenie ako hádzacie nože, otrávené šípky a plno ďalších vecí. Na jednu stranu je plusom mať možnosť vylepšiť si všetko vybavenie, no tempo hry napríklad v spojení s množstvom zbraní je kontraproduktívne. V začiatku hry budete zbrane meniť tak rýchlo, že si väčšinu z nich ani nedokážete užiť, a pokiaľ ich aj vylepšíte, skôr budete na danom upgrade stratoví. A to som nespomenul všelijaké bonusové vybavenie za vlastníctvo predchádzajúcich Assassin’s Creed hier alebo kúpené za Uplay body.

Na vylepšenia, samozrejme, nepotrebujete len peniaze. Hra okrem libier obsahuje materiály, nutné na výrobu konkrétnych vylepšení. Kov, látku alebo kože získate plnením špecifických misií alebo z debien roztrúsených po celom Londýne. Na to najlepšie vybavenie sú potrebné vzácne suroviny, ktoré sa dajú získať iba na konkrétnych ukrytých miestach. Šokujúce pre mňa však bolo zistenie, že keď mi nejaké materiály alebo peniaze chýbali, nebol to vlastne žiadny problém. Stačilo si ich kúpiť za reálne peniaze vo forme mikrotransakcií. No v čisto singleplayerovej hre bez akéhokoľvek online prvku nemajú mikrotransakcie čo robiť. Ide rozhodne o prekročenie istej hranice a argument typu „veď keď to nechceš, tak to nekupuj“, neobstojí.. O tom, že okrem toho si môžete za 49,99€ kúpiť balík Helix bodov (ďalšia herná mena), sa radšej nebudem vyjadrovať.. V AAA titule takýto balast nemá čo hľadať! Bodka!

Choroba zvaná trend

Trendom dnešných sandboxových hier alebo hier s otvoreným svetom, ktorý ponúka hráčom maximálnu voľnosť, je vytvoriť čo najväčší herný svet. Oproti Unity je Syndicate údajne o tridsať percent väčší. Z môjho pohľadu musím tento trend označiť za nie práve najlepší. Čo na tom, že vám cesta z jedného konca mapy na druhý bude trvať štvrťhodinu, keď obsahovo vám hra po čase nemá čo ponúknuť a vy len rozmýšľate, ktorú z dookola sa opakujúcich činností spravíte teraz? Presne tento pocit je problémom Syndicate. Zo začiatku ma bavilo loziť kade-tade a zbierať ukryté truhlice, rozvešané plagáty a iné zberateľské predmety. Po približne polovici hry ma však táto činnosť začala unavovať a prešla do absolútneho stereotypu. To isté platí o misiách, ktoré je potrebné vykonať na to, aby ste mohli obsadiť časť Londýna. Prečo teda nespraviť hernú mapu menšiu, no obsahovo plnšiu? Navrhnúť väčšiu diverzitu v jednotlivých misiách a prispôsobiť ich okoliu, v ktorom sa odohrávajú? Koho má baviť donekonečna oslobodzovať deti z tovární, keď jedinou zmenou sú silnejší protivníci? Nuž, z tohto pohľadu to spoločnosť Ubisoft vzala najľahšou cestou, a teda štýlom kopírovať/vložiť.

Veľkým mínusom sú už tradične aj bugy a glitche. Navyše, v Syndicate nájdete aj takzvané „tradičné“ chyby Assassin’s Creed série. Napríklad postavy prepadávajúce sa pod zem alebo animácie nezodpovedajúce pohybu, ktorý postava vykonáva. Nepotešila ma ani kvalita AI, ktorú si všimnete najmä pri vyvolaní konfliktu na ulici. Postavy do seba nelogicky narážajú alebo sa rozbehnú oproti stene. Vcelku vtipná je aj situácia, počas ktorej si krátite cestu po Temži skákaním po malých drevených člnkoch. Pokiaľ na jednom z nich niekto stojí a vy naň skočíte, nešťastník stratí balans a spadne do vody. Z nej sa však už nevynorí, keďže okrem hlavných postáv nevie nik plávať.

Optimalizácia je na tom lepšie, nároky sú však mimo

Audiovizuálne na tom Syndicate vôbec nie je zle, no nemôžem povedať, že by išlo o jednu z najkrajších hier súčasnosti. Oproti Unity je Syndicate dokonca ochudobnený o niektoré typy tieňov, ako napríklad z oblakov. Rovnako aj množstvo ľudí v uliciach je drasticky znížené. To však nemení nič na tom, že po stránke architektúry je Syndicate skvost a viktoriánsky Londýn je jednoducho úžasný. Textúry hlavných hrdinov a vedľajších postáv, najmä v in-game sekvenciách, sú vynikajúce a vskutku detailné. Moje sympatie si získala najmä Evie. Škoda však zbytočných technických chybičiek ako obmedzenie animácií plášťov a iných predmetov z látky na tridsať snímok za sekundu. Hudbu, ako vo väčšine Assassin’s Creed titulov, môžem len pochváliť. Austin Wintory vytvoril veľmi príjemný soundtrack, v ktorom nechýba moje obľúbené violončelo. V akčnejších momentoch hudba pritvrdí a navodí správne tempo. Dabing je rovnako kvalitný, opäť exceluje najmä ústredná dvojica. Hru som hral s českou lokalizáciou, v ktorej som nenarazil na žiadne výrazné chyby, aj keď v pár konverzáciách ušiel kontext a išlo skôr o doslovný preklad.

Grafické nastavenia v hre sú vcelku bohaté, aj keď opäť mi chýba možnosť vypnúť nechutný motion blur, ktorý pri jazde kočom pôsobí, že sa hra prepla do módu Need for Speed. Aby ste mohli správne prispôsobiť nastavenia vašej grafickej karte, obsahuje menu ukazovateľ využitie grafickej pamäte, ktorý si určite pamätáte z GTA IV alebo niektorých novších hier. Na mojej už postaršej konfigurácii s dvojgigabajtovou GTX770 by som však Syndicate podľa tohto ukazovateľa nemal ani spustiť. Tým pádom môžem bez váhania povedať, že aj keď sa od tohto „poradcu“ môžete odraziť, realita bude úplne iná. Moje konečné nastavenia boli medzi vysokými a strednými, pričom som musel vypnúť vyhladzovanie hrán, ktoré je poriadnym žrútom fps. K odporúčanej konfigurácii (pre hranie vo FullHD s 30fps) a ukazovateľu vyťaženia grafickej pamäte sa však ešte vrátim s malým prieskumom.

Som si vedomý toho, že údaje dostupné v hardvérovom a softvérovom prieskume Steamu nemusia korešpondovať s realitou, ale skúsme sa na ne predsa len pozrieť. Podľa októbrových (a v čase písania recenzie dostupných) údajov stále prevládajú PC hráči, ktorí disponujú jedným gigabajtom grafickej pamäte (34,18%). A za nimi, tak ako aj ja, sú hráči s dvomi gigabajtmi (25,12%). Podľa ukazovateľa dostupného v nastaveniach hry by ste na najnižšie detaily mali mať 2064MB grafickej pamäte, čo o maličký kúsoček prevyšuje pamäť bežnej dvojgigabajtovej grafickej karty. Hneď ako začnete zvyšovať detaily, nároky rastú a logicky potrebujete viac grafickej pamäte. Viete, koľko používateľov Steamu má štyri gigabajty grafickej pamäte? 7,87%. Pre hráčov s kartou AMD tiež spomeniem, že odporúčané tri gigabajty má údajne 1,86% používateľov Steamu.

V odporúčanej konfigurácii je ešte jeden detail, ktorý pôsobí trochu smiešne. Odporúčaná grafická karta značky nVidia je GTX 970, ktorú už dnes pri moderných hrách vidíme často, alebo GTX 760. Medzi týmito dvomi kartami je teda poriadny rozdiel. Samozrejme, obe karty potrebujete so štyrmi gigabajtmi grafickej pamäte. Čiže teoreticky môžeme konštatovať, že výkon vlastne nie je podstatný. Hlavné je, aby engine mohol veselo papkať pamäť karty. Či už je to problém enginu, alebo optimalizácie, musím podotknúť, že vzhľadom na vizuálnu kvalitu na mňa tieto požiadavky pôsobia jednoducho prehnane.

Naše hodnotenie

Assassin’s Creed Syndicate ma prekvapivo zabavil, aj keď po určitej dobe sa dostavil očakávaný stereotyp. Po fiasku s Unity sa spoločnosť Ubisoft posnažila napraviť si reputáciu – no z môjho pohľadu si toho bude musieť žehliť ešte poriadne veľa – a dodala relatívne celistvý a funkčný prírastok do rodiny Assassin’s Creed hier. Do budúcna ale spoločnosti Ubisoft musím odporučiť, aby si s novým Assassin’s Creed dali načas. Nech sa na nás neženie každý rok nová dojná krava, ale plnohodnotný titul bez mikrotransakcií, haldy DLC a zbytočných technických problémov. Jednoducho, Ubisoft, opustite zaužívanú trať a odbočte smerom k inováciám. Verím, že dvojročná prestávka by dokázala priniesť celistvejší, komplexnejší a zároveň aj zábavnejší titul.

Klady

  • Zábavné súboje
  • Sympatické hlavné postavy
  • Samotný Londýn a jeho spracovanie
  • To málo, čo je nové

Zápory

  • Technické chyby, bugy
  • Hardvérové nároky nekorešpondujúce s realitou
  • Po čase stereotyp
  • Málo nového

Informácie o hre

Assassin’s Creed Syndicate

Assassin’s Creed Syndicate 2015

Assassin’s Creed Syndicate je epickým zážitkom pre jedného hráča, zasadeným do prostredia Londýna v dobe Industriálnej revolúcie, obdobia plného neuveriteľnej invencie, ktorá premení životy miliónov ľudí. V tejto dobe sa rýchlo rozširovala medzera medzi chudobnými a bohatými a zo životov radových robotníkov sa tak stávalo skôr legálne otroctvo

  • Platforma: PC
  • Žáner: akčná adventúra
  • Výrobca: Ubisoft
  • Distribútor v SR: Conquest
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest

Trailer GameExpres.sk Gamescenter

Korekcia: Majka Danihelová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk