XCOM 2 - Recenzia

XCOM 2 - Recenzia

Ako opísať XCOM 2 jedným slovom? Napätie. Napätie úplne postačuje, lebo ho tu budete neustále pociťovať. Počas každého výstrelu vašich vojakov, ako aj tých nepriateľských, pri každom výskume, pri každom pípnutí na mape sveta a pri každom odhalení nových skutočností v tomto pochmúrnom svete.

XCOM 2, ako aj jeho predchodca, skrátka stavil na túto emóciu a vyšťavil ju snáď na maximum. Nejde o hru, pri ktorej si oddýchnete, na to rovno zabudnite. Budete neustále pod tlakom a vaše dlane sa budú potiť tak, že nepostačí ani dobrý pitný režim. Tak prečo je to tak dlho očakávaný titul, keď vás bude neustále stresovať?

Pretože radosť zo zaslúženého víťazstva chutí lepšie. V našom prípade aj radosť z toho, keď zabijú niekoľko obľúbených vojakov, ktorých budete oplakávať ešte v nasledujúcej hre. Zodpovedá tomu aj príbeh, ktorý sa vydal veľmi netradičnou cestou. Pokiaľ ste hrali prvú časť, viete, že ste inváziu mimozemšťanov potlačili. Je však dosť pravdepodobné, že nie na prvý raz. Druhá časť stavila na to, že toto sa presne stalo. Svet je pod nadvládou „priateľov z vesmíru“ a ľudia žijú pomerne pohodlný život. Teda až na tie nútené kontroly Veľkého Brata, občasný preplesk cez držku od divne škriekajúceho policajta a faktu, že niekoľko vašich známych zmizlo „boh vie kam“. Médiá ale masírujú novými high-tech nemocnicami, vlakmi zadarmo a potláčaním teroristických skupín, ktoré narušujú bezpečnosť svojich občanov.

Zhodou okolností vás teroristi unesú, no môžete byť radi, pretože ste celý čas boli „vládou“ držaní v nádrži s tekutinou. A to na prvý pohľad pohodlne nevyzerá. Vitajte v novej základni XCOM, poslednej nádeji ľudstva, v ktorej stres a beznádej budú vaším verným spoločníkom!

Už počas tutoriálu hra vysvetlí, že ľudia umierajú a, mimo iné, sa hrá na ťahy. Pre tých, ktorí XCOM-y nikdy nehrali, to môže znamenať absolútnu stratu záujmu, ale neodchádzajte ešte. Hra však využíva prvky napätia ako základnú esenciu hrateľnosti, čiže nudiť sa určite nebudete. Každým ťahom sa pohrávate s osudom vašich verných vojakov, keď neviete, ako sa výstrel, pohyb, alebo schopnosť vyvinú. Je to niečo ako poker, kde volíte ďalší krok a počítate s tým, že to vôbec nemusí vyjsť. Znižujete pravdepodobnosť neúspechu, ale neúspech samotný eliminovať nemôžete.

Za znižovanie sa považuje pestrá škála možností, ktoré hra ponúka a tie sa dajú rozdeliť na taktické a strategické. Taktické využívajú mechaniky počas misií, keď rozmiestňujete vojakov do krytia, využívate ich aktívne schopnosti a vediete boj s časom. Strategická zložka zahŕňa výskum, výrobu lepšej výbavy, získavanie surovín, odhaľovanie nových poznatkov z pitiev mimozemšťanov a výber prioritných misií. Je to perfektne prepojený systém, kde budete pociťovať každú chybičku, ktorú spravíte. Hoci aj o tri hodiny neskôr.

Vojaci získavajú skúsenosti a môžu sa stať jednou zo štyroch, neskôr z piatich povolaní. Každá z nich má veľmi zaujímavé schopnosti a zbrane, ktoré budete využívať v taktickej časti hry. Oproti jednotke sa zmenili povahovo len trošku, no tentoraz sú viac „cool“ a ku koncu hry priam OP. Čo je dobre, veď kto by nechcel ku koncu nakopať emzákom prdel, nie? Taký Ranger napríklad nosí obrovskú mačetu, ktorou síce dokáže trafiť a zabiť nepriateľa s naozaj vysokou pravdepodobnosťou, no tým, že musí prísť až k nepriateľovi, riskuje svoj krk v ďalšom kole.

Support tentoraz dostal k dispozícii drona, ktorý buď dokáže podporovať okolitých spolubojovníkov, alebo, naopak, šikanovať nepriateľov, hlavne robotických. Sniper dostal do vienka naozaj výborné schopnosti s revolverom a heavy... no toho moc nemenili... Ale aj tak je cool! Vaše smrteľné komando pritom môžete do hĺbky kustomizovať, pridávať módy na zbrane a vybavenie, čím si vytvoríte ešte väčšie puto.

Nepriatelia sa zmenili, pribudli im nové schopnosti a postupom času získavajú na sile. Spoilovať však nebudem, pretože sú veľkou časťou „wow“ a „oh shit“ momentov, ktoré sú pre túto sériu ikonické.

Hra obsahuje nový systém strategickej mapy. Ako v jednotke, aj tu budete bojovať s časom, čoby červenými bodíkmi nad Zemou. Tentoraz však budete riešiť viacero druhov misií a rozhodovanie ponesie oveľa nevyspytateľnejšie výsledky. Treba spomenúť, že tutoriál nové mechaniky moc dobre nevysvetlil a až hraním (a fatálnymi chybami) som systémy pochopil dostatočne. Obsadzovanie nových území pritom dáva oveľa väčší zmysel, čo sa týka príbehového prepojenia s mechanikami, a zároveň ponúka ďalšiu vrstvu strategického rozhodovania. Do celého mišmašu pridajte naozaj kvalitne spracovaný „lore“ fiktívneho sveta, rozhovory, závery z pitiev a nové príbehové skutočnosti, ktoré vás naozaj pohltia a prehĺbia depresiu nad koncom sveta.

Čo sa týka grafického spracovania, XCOM 2 si naozaj polepšil. Postavy sú detailnejšie, textúry ostrejšie a grafické efekty oveľa krajšie. Je to spôsobené aj tým, že titul nevychádza na konzoly, takže sa tvorcovia mohli na grafike opustiť. Bohužiaľ sa neopustili dostatočne, pretože hra na vyšších detailoch je zle optimalizovaná a často jednoducho padne. Počas recenzovania mi dokonca „corruptlo“ uložené hry a musel som začať odznova. Na jednej strane chápem, že titul, ktorý má od začiatku vývoja v pláne podporovať módovaciu scénu, disponuje určitými neduhmi, no stretol som sa s vyšším množstvom kritických chýb, ktoré by sa takému skúsenému týmu, akým je Firaxis, stať nemali.

V neposlednom rade treba spomenúť zásadné prvky znovuhrateľnosti. Hra generuje misie náhodne, vrátane máp, ktoré sú generované procedurálne. Nemalo by sa vám preto stať, že budete hrať dookola tie isté mapy, ako tomu bolo v jednotke. Vďaka módovacej scéne, ktorá úzko spolupracovala s Firaxisom už počas vývoja, je už teraz možné stiahnuť množstvo módov, ktoré buď zlepšujú, alebo priam tvoria nové herné mechaniky a herné módy. Túto hru budete môcť hrať viackrát a pritom zažiť úplne iné zážitky.

Dá sa teda XCOM2 odporučiť? Za mňa a moje herné chúťky určite. Ide o jedinečný titul, ktorý nemá takmer žiadnu konkurenciu v žánri a drží si kvalitu naozaj vysoko. Je to titul, ktorý očakáva množstvo skalných fanúšikov pre svoju nezabudnuteľnú atmosféru a unikátne herné mechaniky. Nebyť zlej optimalizácie a chýb, ktoré trápili ešte prvú časť, hra by si odniesla ultimátne skóre. Avšak pevne verím, že časom aj tie najmenšie chyby zmiznú.

• Atmosféra
  • Grafika
  • Príbeh
  • Hrateľnosť

• Bugy
  • Optimalizácia

XCOM 2

XCOM 2 2016

XCOM 2 je unikátnou ťahovou stratégiou, v ktorej zachraňujete ľudstvo pred inváziou mimozemšťanov. V taktickej časti ovládate 4- až 6-člennú skupinu vojakov a plníte rôznorodé misie. V strategickej zbierate suroviny, vediete výskum, vývoj zbraní a množstvo ďalších zaujímavých činností. XCOM 2, ako aj jeho predchodcovia, stavia na napätí, šanci a boji Dávida s Goliášom

• Žáner: ťahová stratégia
  • Výrobca: Firaxis
  • Distribútor v GB: 2K Games