Reboot série Tomb Raider dopadol pred tromi rokmi na výbornú. Vývojári nám predviedli novú Laru v nehostinnom a surovom prostredí s pútavým príbehom. A to všetko navyše v perfektnom grafickom spracovaní, pričom PC port bol vynikajúci a hru ste mohli spustiť aj na výrazne slabších zostavách. Pochopiteľne, od pokračovania sme na PC očakávali veľa. Po dohraní som však zostal s pocitom, že možno až príliš veľa.
Príbeh za predchodcom zaostáva
Aj keď nešlo o žiadny oscarový príbeh, Tomb Raider (2013) mal silného ťahača vo forme deja so sympatickými postavami a mysterióznym príbehom. A napriek tomu, že sa Rise of the Tomb Raider snaží o to isté, postavy sú nevýrazné a najmä najväčší záporák celej hry je nemastný-neslaný. Príbeh o dávnom meste, nedotknutom po stáročia, v ktorom je ukrytá cesta k nesmrteľnosti, znie na papieri perfektne. Bohužiaľ, nedostatok postáv, ktoré by spravili cestu k odhaleniu tohto tajomstva zaujímavú, ju práveže potápajú. Jedinou známou postavou vám bude Jonah, ktorý však zmenil účes a už nevyzerá ako cool Novozélanďan. Napríklad, sympatickú Sam už nestretnete. Ak sa pýtate, prečo a čo sa vlastne stalo po ukončení Tomb Raider, budete si musieť kúpiť osemnásťdielny komiks, v ktorom sú všetky udalosti vysvetlené. Škoda, že sa vývojári nepokúsili do hry zakomponovať aspoň krátke zhrnutie, čo sa stalo medzi jednotlivými dielmi. Videá v štýle televíznych seriálov, kde vás v úvode vždy privítajú obrazovkou „Previously on…“ sme v hrách videli už niekoľkokrát a určite neboli na škodu.
Po stránke hrateľnosti sa až tak veľa nezmenilo, respektíve nebolo toho pridaného až tak veľa. Stále budete skákať, preliezať a používať luk na prekonanie rôznych prekážok. Najzábavnejšie sú v tomto ohľade jednoznačne opäť nepovinné hrobky, ktoré vám aspoň na pár minút potrápia mozgové bunky. Pri ich riešení ide najmä o fyzikálne úlohy, za ktoré po splnení získate rôzne vylepšenia schopností. Inak je potrebné byť len pozorní a hľadať miesta, odkiaľ viete vyliezť alebo preskočiť ďalej, či už pomocou prostredia, alebo vášho vybavenia. Hra vám po krátkom úvode v Sýrii umožní túlať sa po relatívne otvorenej časti herného sveta, kde môžete zbierať suroviny na vyrábanie vylepšení alebo plniť nepovinné úlohy. Ich obsahom sú však jednoduché veci typu dones predmet odniekiaľ niekam alebo vyčisti jaskyňu od vlkov a vráť sa. Napriek tomu sú príjemným spestrením a pokiaľ nechcete, nemusíte ich predsa robiť. To isté platí aj o zbieraní takzvaných „collectables“ vo forme rôznych listov, nahrávok, artefaktov a cenností. Pokiaľ vás táto činnosť baví, budete v siedmom nebi. Rise of the Tomb Raider ich je plné.
Viac akcie, než by sme si priali
Už predchádzajúcemu Tomb Raider bolo vyčítané až príliš veľké množstvo akčných častí. V Rise of the Tomb Raider ich je ešte viac a umocňujú ten divný pocit, že vývojári sa nevedeli rozhodnúť, aká vlastne Lara bude. Vo videách je zobrazovaná ako citlivá a fyzicky či emočne vyčerpaná postava a počas hrania doslova kosíte nepriateľov jedného za druhým. Paradoxom je, že sa viac bavíte počas sekvencií, keď strieľať nemusíte, a teda sa venujete poskakovaniu, hrobkám alebo obdivovaniu herného sveta. Áno, hra poskytuje komplexnejšie vylepšovanie zbraní a väčší arzenál než predchodca, no nemal som pocit, že by som vôbec lepšie zbrane potreboval. Nepriatelia sú vrcholne primitívni a väčšinou stačí jedna strela do hlavy, pričom sa vám na mušku ukazujú sami. Našťastie, hra ponúka na výber štyri možnosti náročnosti, pričom pri dvoch ťažších sa Lare život v boji neregeneruje a nepriatelia sú silnejší. AI to však nemení, a tak stále budete bojovať proti kompletným tupcom.
Vylepšenia, ktoré si môžete odomknúť za nazbierané body xp, sú klasické. Nad niektorými som sa síce aj zarazil, ako napríklad nad automatickým vystrelením šípov do hláv troch protivníkov, inak však ide o tradičné upgrady typu väčšia odolnosť, viac xp bodov za zabitie alebo možnosť zbierať šípy z padlých nepriateľov. Zbieranie surovín a ich množstvo hrá v Rise of the Tomb Raider oveľa väčšiu úlohu. Každé vylepšenie luku či strelných zbraní alebo nové oblečenie pre Laru, ktoré, mimochodom, má aj rôzne bonusy, stojí určité množstvo surovín. Tie získate lovom zvierat, hľadaním ložísk rudy alebo aj vykrádaním vtáčích hniezd, odkiaľ získate pierka na výrobu šípov. Tých je tentoraz viac typov. Otrávenými šípmi prekonáte aj väčšie počty nepriateľov naraz, prípadne omráčite veľkého medveďa, ktorý by si inak z Lary spravil fašírku, výbušnými si zase spravíte cestu tadiaľ, kadiaľ na prvý pohľad nič nevedie.
Okrem príbehového módu v menu tentoraz nenájdete hru pre viacerých hráčov. Ten som v predchádzajúcom diele aj najviac kritizoval a v hre pôsobil vyslovene zbytočne. Namiesto neho sa môžete pustiť do režimu Expeditions, v ktorom si môžete opätovne zahrať jednotlivé časti hry, avšak so zapnutím rôznych modifikátorov. Špeciálnym je najmä mód Remnant Resistance, kde dochádza aj k interakcii medzi hráčmi. Jeho cieľom je splnenie misie pozostávajúcej z piatich menších úloh. Tie môže tvoriť celá komunita hráčov Rise of the Tomb Raider a vy sa k nim môžete bez problémov pridať. Samozrejme, čím ťažšia je misia, tým je vyššia odmena. Tou sú peniaze, za ktoré si nakupujete karty, predstavujúce spomínane modifikátory. Môže ísť o zbrane, oblek, ale aj silnejších nepriateľov či zvýšenie odmeny za splnenie levelu.
Prekrásne grafické spracovanie s nepeknými technickými problémami
Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Rise of the Tomb Raider je jednou z najkrajších hier súčasnosti. Scenérie, ktoré vám hra servíruje, sú dych berúce a prostredie hry je veľmi kvalitne spracované. Lara je opäť o generáciu krajšia a spracovanie postáv, hlavne v cut-scénach, je bezkonkurenčné. Veľká škoda však je, že hre ku koncu dochádzajú sily, a to najkrajšie vám ukázala už v prvej polovici. Neubránim sa pocitu, že druhá polovica hry, ktorá sa odohráva v oblasti geotermálneho prameňa, je výrazne slabšia než zasnežený sovietsky gulag.
Hra poskytuje až prekvapivo veľa grafických možností, s ktorými sa môžete pohrať. Nechýba niekoľko typov anti-aliasingu, tesselation alebo ambient occlusion. Nám citlivejším vývojári pridali možnosť vypnúť motion blur a s posledným updatom aj otravný film grain efekt. A ako bonus pri zmenách nastavení nemusíme ani reštartovať hru. Pokiaľ chcete hru spustiť na najvyšších možných detailoch, pripravte sa na to, že budete potrebovať naozaj silnú mašinu. Hra je údajne schopná zhltnúť šesť gigabajtov grafickej pamäte ako zákusok. Predpokladám však, že fakt, že existuje len pár grafických kariet s pamäťou väčšou než 6GB, dosvedčí, že pri optimalizácii niekde nastala chyba. Rise of the Tomb Raider je dokonca aj prvý titul, pri ktorom som sa stretol s technológiami od oboch výrobcov grafických kariet. Pre majiteľov nVidií je to HBAO+ a pre hráčov s AMD Pure Hair.
Asi si budeme musieť zvyknúť, že skoro každý titul, do ktorého zasiahne nVidia so svojou „exkluzívnou“ technológiou, nedopadne po stránke optimalizácie najlepšie. Tak ako som predchádzajúci diel v recenzii chválil, tak musím v prípade Rise of the Tomb Raider spustiť miernu kritiku. Niežeby bola hra kompletne zle optimalizovaná, ale nájde sa niekoľko problémov, ktoré z PC portu nerobia dobrú reklamu. Napríklad trhanie obrazu, takzvaný stuttering, ktorý nastáva najmä pri prechodoch medzi jednotlivými oblasťami. Pričom trhanie sa neprejavuje len pri slabších zostavách, ale dokonca aj na takom kanóne, ako je GTX 980Ti. To isté platí aj pre padanie hry, ktoré sa u mňa prejavili až po druhom update. Crashovaniu sa mi nepodarilo predísť ani znížením grafických detailov.
Aj keď nVidia vydala ďalší driver a vývojári pracujú na updatoch hry (v čase recenzovania vyšli na Steame už dva), stále niektoré problémy pretrvávajú. Pokiaľ sa rozhodnete ušetriť desiatku snímok za sekundu a vypnete technológiu Pure Hair, ktorá realisticky zobrazuje Larine vlasy, uvidíte najneposlušnejší cop v histórii. Larin copík sa v každej oblasti, nehľadiac na to, či fúka vietor, točí a pláva vzduchom. Navyše, tento bug sa prejavuje aj v cut-scénach, kde pôsobí naozaj rušivo. Často spomínaný problém na fórach, ale aj od redaktorov, je memory leak, ktorý sa stupňuje s odohratým časom.
Predchodca Rise of the Tomb Raider mal v obsadení jedno meno, ktoré hre robilo promo už od predstavenia. Camilla Luddington sa ako hlas Lary vracia a s ním aj opäť vynikajúca kvalita celej zvukovej stránky hry. Rovnako aj soundtrack je veľmi atmosférický a najmä skladba, hrajúca pri riešení hrobiek, mi uviazla v pamäti. Pokiaľ nedisponujete gamepadom, nemusíte sa obávať. Hra sa na klávesnici a myši ovláda bez problémov, aj keď skákanie vie občas narobiť šarapatu, ale to je problém hry samotnej. Všetky tlačidlá viete, samozrejme, aj zmeniť podľa vášho gusta.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Rise of the Tomb Raider 2016
Lara Croft vyráža na svoju prvú veľkou výpravu. Po všetkom, čo si zažila v minulej časti, sa z nej stáva tá Lara Croft, ktorú všetci dobre poznáme. Pripravte sa na dych-berúce výpravné dobrodružstvo, ktoré vás privedie na neuveriteľné miesta, kde budete musieť využiť nielen vašu schopnosť prežiť, ale tiež premýšľať.
- Platforma: PC
- Žáner: akčná adventúra
- Výrobca: Crystal Dynamics
- Distribútor v GB: Square Enix
- Distribútor v SR: CENEGA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega