Shardlight - Recenzia

Shardlight - Recenzia

Od kyberpunku k post-apokalyptickému svetu, od supermodernej spoločnosti k aristokratickému zriadeniu, od technológií budúcnosti až k primitívnej societe, v ktorej neexistuje ani elektrina. Tvorcovia zo štúdia Wadjet Eye Games urobili oproti predchádzajúcemu projektu krok späť a v najnovšej adventúre Shardlight sa pozreli do sveta, v ktorom sa bombami zničené ľudstvo metaforicky ocitlo o niekoľko stovák rokov v minulosti. Krok späť zažilo myslenie ľudí, krok späť pocítil sociálny systém a, bohužiaľ, krokom späť bola aj kvalita tejto hry samotnej.

Dúfam, že nikoho neurazím, že Shardlight budem miestami porovnávať s ich minuloročnou hrou Technobabylon. Pre tento „krok“ (už zase to slovo) som sa rozhodol kvôli tomu, pretože obe hry sú viac-menej ich dielo, obe hry sú rovnakého žánru. A, koniec koncov, ruku na srdce, ako najlepšie zhodnotiť úroveň nového počinu ako porovnaním s úrovňou toho predchádzajúceho? A to hlavne vtedy, keď sú z jedného cesta!

Niečo z príbehu som už načrtol vyššie. Spoločnosť je v hre na dne, neexistujú žiadne výdobytky modernej techniky, žiadne vylepšenia uľahčujúce život, ak teda za také nebudeme považovať stále fungujúci verejný rozhlas. Aby tej, život ľudí bičujúcej biedy nebolo málo, vypukla epidémia novej choroby Green Lung, na ktorú existuje podľa tvrdení aristokratov veľmi málo vakcín. Preto ľudia z nižších vrstiev musia absolvovať losovanie v lotérii a čakať, či sa na nich neusmeje šťastie.

Na to, aby vôbec nejaký lístok do lotérie získali, musia splniť vrchnosťou zadanú úlohu, ktorou určitým spôsobom dopomôžu k lepšiemu fungovaniu spoločnosti. Práve pohľadom na hrdinku Amy, vykonávajúcu jednu z takýchto úloh, začína úplne vôbec prvá scéna hry. Amy je jednou z tých nešťastných, ktorí bez včasného podania lieku zahynú. Jej milujúci otec, s ktorým plánovala opraviť ich auto, je už dávno mŕtvy, nemá rodinu, len opustený servis zabezpečujúci jej aké-také základné živobytie. Amy je zároveň aj hlavnou postavou príbehu Shardlight.

Žáner point-and-click adventúra je špecifický v tom, že takéto hry stavajú na dobre napísanom príbehu, pútavo vykreslených postavách a dôvtipe, ktorý sa vyžaduje od hráčov pri riešení rôznych „zapeklitých“ situácií. Presne to robí klasické adventúry také obľúbené, presne práve preto prežili až do dnešných moderných čias v doslova nezmenenej forme (a, čuduj sa svete, aj v rovnakom technickom stave), kombináciou šikovne navrhnutej hrateľnosti a prepracovaných fabúl. Shardlight túto definíciu žánru, na moje prekvapenie, úplne nedodržiava, ani čo sa týka jednej, ani druhej stránky.

Úvodné videá boli skvelé, herný svet naznačoval originálny zážitok a hlavná postava sa javila tak, že bola dokonca ochotná zomrieť za svoje zásady. V podstate sa mi javila ako nejaký post-apokalyptický Jánošík, legenda, ktorá bohatých o vakcíny okráda a chudobným ich dáva. O to väčšie prekvapenie bolo, že Amy je svojím spôsobom zbabelec hrajúci na dve strany. Každý sa, samozrejme, nejako vyvíja, no vývoj charakteru Amy je predstavený veľmi skratkovito a veľmi plytko. Rozpačito.

V jednej situácii sa zdá, že je dokonca na strane aristokratov, inokedy zase, že sa jej páčia myšlienky odboja pod vedením odvážnej Dentonovej, v jednej chvíli sa zdá, že hráč sám dostane možnosť voľby, aby tú trápnu naivnosť Amy dostal ako-tak pod kontrolu, inokedy sa začne trápne vyhovárať, že ona za nič nemôže, že ju len využili, pričom sám hráč vie, že to až tak úplne pravda nie je. To, že s vykreslením hrdinky niečo nie je v poriadku, naznačí hneď úvod, keď sa neštíti zastreliť betónom zavaleného človeka šípom do hlavy. Nezrelosť scenáristov? Je to možné, nadväznosť situácií a ich vykreslenie totiž zaváňa neskúsenosťou.

Netuším, či vývoj hry chceli mať čo najskôr za sebou, no neviem si vysvetliť, prečo taký sľubný námet post-apokalyptickej spoločnosti doslova zbúchali a mnoho situácií nerozvinuli do zaujímavejších kontúr. Veď si zoberte napríklad takú sériu Deponia, obyčajný útek z planéty bol natiahnutý a zábavne okorenený v troch dlhých hrách a vôbec to nepôsobilo naťahovane. Postavy tým dokonca nabrali na hĺbke a svet zahalený tonami odpadkov aj napriek svojej prvotnej plytkosti preukázal prepracovanosť a zaujímavosť.

Shardlight si doslova sama pýta ozrejmiť viac o faktoch, čo zničilo svet, o modernej chorobe Green Lung, o postavách, ktoré zohrajú v príbehu dôležitú úlohu, no ich osud ostane nedopovedaný, alebo, v neposlednom rade, aj o minulosti Amy, no proti tomuto rozhodnutiu stoja ako Berlínsky múr, paradoxne, tvorcovia hry. Samotný námet deja je výborný a úvodné hodiny dávajú nádej, že tvorcovia pôjdu hlbšie do problematiky a viac nám z toho odhalia, no čím viac budete hrať, tým viac začnete byť nervózni, kedy sa to konečne stane, kedy sa konečne dej o niečo viac prehĺbi, až si na konci uvedomíte, že to čakanie bolo vlastne čakaním na Godota.

Technobabylon v tomto mal jasno. Hlavnými postavami boli vyšetrovatelia, mali okamžite definovaný charakter bojovníkov proti zločinu, čo určitým spôsobom uľahčilo ich vykreslenie. Navyše sa v ich predchádzajúcej hre prelínali dve odlišné línie, ktoré nakoniec do seba výborne zapadli a dej začal dávať zmysel. Amy je na druhej strane v podstate nikto a jej línia v Shardlight je zároveň aj jediná. Amy nie je dobre vykreslená postava a v určitých tragických situáciách jej ako keby autori dokonca zabudli napísať nejaké emócie. Keď je hlavný ťahúň nepresvedčivý, trpí tým celá hra.

Hrateľnosť je klasická: zbieranie predmetov, používanie ich na určitých miestach, lúštenie hlavolamov, rozprávanie sa s rôznymi postavami. Po tejto stránke sa hre darí, hlavne keď vám ponúkne možnosť čítania kníh ako v nejakom RPG. Je to príjemná novinka a navodzuje určitý pocit falošnej nelineárnosti. Čo už je menej potešujúce, hra je veľmi ľahká a dlhoroční adventuristi s ňou nebudú mať žiadne problémy. Na druhej strane tí, ktorí nemajú radi nelogické kombinácie vecí, si tu prídu na svoje. Rovnako ako to bolo v Technobabylone, aj tu máte doslova ako keby všetko po ruke, prostredia čítajú len pár obrazoviek, takže blúdenie vôbec nehrozí a hra niekedy dokonca zamedzí na mape prístup do lokalít, kde ste predtým boli, ako keby tým chcela zúžiť vaše pôsobenie a naznačiť, kam by mali nasmerovať vaše kroky.

Ako pozerám, kritikou na Shardlight som práve nešetril. Aj keď si za ňou, samozrejme, stojím, nebolo by fér, ak by som nespomenul aj to pozitívne, čo ponúka. A že je toho pomerne dosť. Hra ponúka niekoľko koncov, svet je vykreslený vkusne depresívne, atmosféra starého spoločenského zriadenia pôsobí sviežo, nechýba náboženský kult, démonický mýtus, útek z väzenia, poriadne krvavé akčné scény, skákanie na švihadle (skutočne!), prekvapujúce zvraty v príbehu, vcelku vtipné nepodarené scény odomknuté po dokončení hry, komentár tvorcov k jednotlivým prostrediam či atmosfére nahrávajúce detské riekanky s obsahom smrti a záhuby. Objavovanie sveta je vďačné, a tomu dopomáha aj skvelý dabing postáv.

Štýl grafiky je úplné retro, a to vám buď sadne, alebo vôbec. Ja osobne som ochotný takýto vizuálny štýl akceptovať len v tomto špecifickom žánri, pretože mi tu pripadá úplne prirodzený. Menej mi ale sadol soundtrack, ktorého kompozície, založené vo väčšine prípadoch len na vybrnkávačkách, na mňa pôsobili jednotvárne a fádne. Našli sa aj počúvateľnejšie skladby, no celkovo je aj soundtrack skôr z priemerného súdka.

Shardlight je priemernou adventúrou, ktorá očakávania po skvelom Technobabylone ponúkajúcom mix inteligentnej adventúry a rozmanitej point-and-click hrateľnosti, nedokázala naplniť. Nedosahuje jeho lesku, a ani neponúka toľko zaujímavých situácií, kvôli čomu pôsobí ako celok značne uponáhľane. Hra si na svoje plecia vzala až príliš veľa, než aby stihla všetko spracovať v jednej niekoľkohodinovej hre, a to ju, bohužiaľ, zráža na kolená.

• Príťažlivý námet
  • Niekoľko zaujímavých prvkov v hrateľnosti
  • Zaujímavé odhalenia a pointy príbehu