Dark Souls 3 - Recenzia

Dark Souls 3 - Recenzia

Kráľ náročných titulov a nočná mora netrpezlivých hráčov opäť zavítala medzi nás. V prípade, že trpíte návalmi zlosti a máte problém s výzvami, ktoré vo veľa prípadoch končia neúspechom, ani nemusíte čítať ďalej. Vy ostatní, čakajúci na verdikt, či sa oplatí opäť ponoriť do temného sveta, kde pravidlá diktuje hra a vaším spojencom je jedine nádej, pristúpte bližšie a dozviete sa, ako dopadlo dlho očakávané pokračovanie kultovej série Dark Souls.

Máte na to, aby vás temný a nehostinný svet opäť pohltil?

Z vlastných skúseností a súdiac podľa hlasu väčšiny hráčov Dark Souls sa v recenzii pokúsim vynechať detaily súbojov a obsahu hry. Dark Souls je hra, pri ktorej rád spoznávam, čo je za rohom a prijímam všetky prekvapenia a šoky s pokorou. Bežnému hráčovi sa pri hraní či už prvého dielu alebo toho najaktuálnejšieho môže zdať, že príbeh v hre funguje len ako akási kulisa a dokopy vlastne nedáva význam. Opak je pravdou, avšak pochopenie súvislostí súboja svetla s temnotou a ponorenie sa do hĺbky tajov kráľovstva Lothric si vyžaduje množstvo skúmania opisov predmetov a čítanie medzi riadkami.

V tom vám môže pomôcť napríklad aj štúdium rôznych teórií na stránke Wiki alebo výkladov na Youtube. O čom by to ale bolo, keby ste si celý lore prezradili a neskúsili ho skúmať sami? To platí dvojnásobne v prípade príbehových línií vedľajších postáv, pretože hra vám naozaj neposkytuje skoro žiadne informácie o tom, či ste vôbec nejaký quest začali a čo je potrebné spraviť ďalej. Rovnako vám nepovie, že ste spravili niečo zle a už to nemôžete ani napraviť. To ale patrí k čaru tejto série a podmieňuje rôzne fanúšikovské teórie. V skratke, pokiaľ si chcete len užiť perfektnú hru s atmosférickým pozadím, stačí vám vedieť, že kráľovstvo Lothric sa zmieta v obrovskom konflikte medzi dvomi stranami. Sily temnoty a svetla tu zvádzajú súboj, ktorý privedie kráľovstvo k apokalypse a aby ste prežili, musíte sa postaviť dávnym hrdinom, ktorí zapálili Prvý plameň v dobách ohňa.

V prípade Dark Souls 3 platí pravidlo menej je niekedy viac. Oproti druhému dielu je lokalít menej, no sú omnoho detailnejšie a disponujú silným „wow“ efektom. Celkovo má tretí diel bližšie k tomu prvému, a to nielen prepojením s konkrétnymi miestami či príbehom, ale hlavne atmosférou. Jednotlivé lokality, ktorých diverzita je mimoriadna a mnohí západní vývojári si môžu brať príklad, sú ľahko zapamätateľné a disponujú mnohými záchytnými bodmi či skratkami. Zároveň sú však poriadne veľké a skrývajú rôzne zákutia a tajomstvá. Avšak, negatívom by mohla byť až prílišná lineárnosť, čo ale mne osobne vôbec nevadí.

Vývojári sa tentoraz rozhodli vrátiť naspäť k centrálnemu hubu – Firelink Shrine, podobnému tomu z Demon‘s Souls, kde sa nachádzajú všetky dôležité postavy, obchodníci a hlavný bonfire. Okrem toho iba tu môžete minúť nahromadené duše na vylepšenie vašich schopností. Tým pádom sa nemusíte naháňať po celom hernom svete, pokiaľ chcete vylepšiť nejakú zbraň, ale chýba vám na ňu jedna surovina, ktorú musíte kúpiť niekde úplne inde. Všetky postavy, ktoré na vašej púti stretnete, môžete presvedčiť, aby Firelink Shrine navštívili. Následne môžete začať, prípadne pokračovať v ich príbehových líniách.

Tradičný recept s pár zmenenými ingredienciami

Hlavným zdrojom zábavy i utrpenia boli v sérii Dark Souls vždy súboje. Či už s bežnými nepriateľmi, bossmi alebo inými hráčmi, toto jadro oslovilo veľkú komunitu hráčov, ktorí z hry urobili kult. Dark Souls 3 pokračuje v tomto smere, no niektoré veci mení a hlavne zjednodušuje. Súboje sú dynamické a animácie absolútne perfektné. Oproti predchádzajúcim dielom, a to aj napriek zrýchleniu súbojov, sa stáva v minime prípadov, že vás nepriateľ trafí tam, kde by ste to nečakali, respektíve že úder vyzeral tak, že vás nemohol trafiť. Keď schytáte ranu, viete, že ste spravili chybu a boli ste za ňu potrestaní. Do súbojového systému pribudla veľká novinka, a to takzvané „weapon arts“, spojené s ďalšou razantnou zmenou, ktorou sú focus body. Za focus body, označené modrou farbou pod vaším životom, môžete používať kúzla alebo spomínané weapon arts, ktoré fungujú ako unikátne útoky pre jednotlivé zbrane. Oproti iným hrám, v ktorých na tieto účely slúži mana, sa focus body v Dark Souls 3 samé od seba nedopĺňajú. Namiesto toho ich viete doplniť vďaka Ashen estus flask. Pomer, koľko klasických „estusiek“ na doplnenie života alebo focus bodov chcete mať, viete zmeniť vo Firelink Shrine.

Súboje s bossmi sú v Dark Souls 3 zážitkom. Každý jeden je neuveriteľne atmosférický, či už prostredím, hudbou alebo dizajnom samotného soka. Jeden z týchto súbojov sa dokonca nebojím označiť za jeden z najlepších v celej mojej hernej kariére. Väčšinu z nich som však porazil až príliš rýchlo a vlastne aj jednoducho. Možno je to tým, že som mal so sebou pomocníkov, no čakal som niečo drsnejšie. Dokonca aj osamotenému sa mi podarilo výzvu pokoriť na prvý pokus. Párkrát sa mi dokonca stalo, že bežní oživujúci sa nepriatelia mi robili väčšie problémy než samotný boss v danej oblasti. Veľkou výnimkou je jedna z nepovinných a skrytých lokalít, ktorú považujem za vrchol celej hry. Satisfakcia a eufória, akú v nej zažijete pri súbojoch, je unikátna a naozaj sa spája len s touto sériou.

V Dark Souls 3 sa po smrti nestávate hollow – nemŕtvym, avšak, rovnako ako pri predchodcoch, prídete o niektoré možnosti, ako napríklad schopnosť privolávať si na pomoc iných hráčov. Posmrtný stav zvrátite použitím predmetu s názvom ember, obsahujúcim silu plameňa. Ten vám navýši váš maximálny život, sprístupní privolávanie iných hráčov a zároveň z vás spraví možný cieľ na napadnutie inými hráčmi. Kooperačná hra je opäť o niečo jednoduchšia a zároveň aj zábavnejšia. Musím povedať, že zo všetkých troch dielov som si práve v Dark Souls 3 najviac užil spoluprácu s inými hráčmi a zároveň sa tešil na živých útočníkov (invaderov). Počas recenzovania bol dokonca problém si pred niektorými bossmi privolať pomoc, pretože dopyt po spolubojovníkoch bol taký vysoký. Vďaka nastaveniu hesla na spojenie v kooperácii môžete hrať s vašimi kamarátmi nehľadiac na ich a vašu úroveň. Tým pádom nemusíte robiť žiadne výpočty typu desať levelov plus desať percent a podobne. Aby však hra nebola príliš jednoduchá, zníži schopnosti privolaného hráča na úroveň hostiteľa. V prípade súbojov hráča proti hráčovi zase pribudla kontrola vybavenia, respektíve jeho vylepšení, a hra sa tak snaží lepšie balansovať úroveň oponentov. Zmenou je aj možnosť používať estusky ako privolaný hráč. Ich počet je však znížený na polovicu.

Covenantov v hre opäť nájdete dostatok a pri hraní konečne majú aj ozajstný vizuálny dopad. Uvediem príklad situácie, do ktorej som sa dostal. Začiatok jednej z lokalít som preskúmaval spoločne s ďalším hráčom, ktorého fantóm bol vďaka jeho covenantu zlatej farby. Počas nášho zápasu s nepriateľmi nás navštívil aj votrelec fialovej farby z úplne iného covenantu. Následne za pomoci Way of the blue covenantu mi prišiel na pomoc ďalší hráč, tentoraz modrej farby. Po chvíľke boli votrelci dvaja a v hre tak došlo k epickému súboju, aj keď v prevahe troch proti dvom. Vstup do covenantu je tentoraz beztrestný (pozor však na príbehové línie) a kedykoľvek si v inventári môžete zmeniť vašu príslušnosť. Zlepšovanie vášho vybavenia tiež ovplyvnilo niekoľko zmien. Na vylepšenie zbraní už nepotrebujete toľko surovín a brnenie dokonca nie je možné vylepšiť vôbec. Unikátne zbrane alebo iné predmety zo špeciálnych duší bossov je tentoraz možné vytvoriť u jednej z hlavných postáv. Nie je potrebná žiadna ďalšia surovina, postačí vám dostatočné množstvo duší.

Vyzerá to tak pekne, lenže aplikácia Dark Souls 3.exe prestala pracovať

Grafické spracovanie je konečne na úrovni modernej hry. Niežeby Dark Souls 1 alebo 2 boli nepekne vyzerajúce hry, ale textúry a tiene boli na PC bez modifikácií veľmi biedne. Vizuálne nastavenia už pôsobia ako solídny PC titul a dávajú vám priestor na zmeny v prípade, že by sa hra zle hýbala. Zamrzí fakt, že na PC hra nevyzerá o nič lepšie než na konzolách, respektíve rozdiely sú minimálne. Inak ide o krásnu a detailnú hru, ktorá v kombinácii s naozaj neuveriteľnou architektúrou a panorámami, ktorými hra lahodí vašim očiam, vytvára herné umelecké dielo. Občas sa niekde v diaľke objaví textúra ako z roku 1999, ale ide o minimum prípadov. Dizajn monštier a bossov je rovnako excelentný. V akej inej hre nájdete toľko rôznych typov kreatúr, rytierov alebo nemŕtvych monštier?

Dark Souls 3 však trpí technickými problémami, ktoré vedia poriadne skaziť zážitok z hrania. Tým najväčším je padanie hry, dejúce sa najmä pri natočení kamery na bonfire. Po krátkom googlení som sa dostal k množstvu sťažností na Steam fórach a článkoch, obsahujúcich návody a tipy, ako padaniu zabrániť. Zníženie detailov nasvietenia na najnižšiu možnosť a nosenie helmy, ktorá zakrýva vašej postave celú tvár, znie bizarne, ale hre to naozaj pomohlo. Padaniu to však kompletne nezabránilo. Navyše, hra má tendenciu nastavenie zmeniť naspäť na vysoké, aj keď ostatné ponechá na vami nastavených hodnotách, čiže pred každým načítaním hry som musel kontrolovať, či je všetko v poriadku. Našťastie Dark Souls ukladá váš progres každú chvíľku. Keby hra fungovala na princípe checkpointov, bol by to masaker. S ukladaním hry sa však spája ďalší problém, a to krátky prepad fps. A keďže sa hra ukladá často, rovnako často si užijete aj mierne trhnutie hry. Riešenie som opäť našiel na fórach, a to vynútením jedného z nastavení cez nVidia control panel.

Soundtrack Dark Souls 3 je už tradične plný ambientných a temných melódií, meniacich sa na dramatické skladby pri pompéznych súbojoch s bossmi. Počas nich sa hudba dokonca dynamicky mení s tým, v akej fáze súboja sa nachádzate. Zvuky sú tiež veľkým unikátom. Či už sa rozprávame o rôznom škriekaní alebo vrčaní monštier, alebo o krokoch v ťažkom brnení či kúzlach. Dark Souls 3 je možné ovládať aj na klávesnici, ale tak ako v prípade predchádzajúcich dielov vám to neodporúčam. Z hry je vyslovene cítiť, že je stvorená pre gamepad, čo vám aj na drzovku dáva najavo ukazovateľmi z Xboxu, aj keď žiadny gamepad zapojený nemáte. Malou výčitkou je aj kamera, ktorá sa občas chová zradne, najmä pri zameraní na jedného z viacerých protivníkov alebo v úzkych koridoroch.

Naše hodnotenie

Neviete si predstaviť, ako rád by som dal Dark Souls 3 plné hodnotenie. Tretí diel tejto série je neskutočným zážitkom, poskytujúcim emócie všetkých typov. Budete sa cítiť motivovaní, zničení, nabudení, zlomení, ale aj nadšení. Súboje s bossmi sú bezkonkurenčné, dizajn jednotlivých lokalít úchvatný a audiovizuálne spracovanie rovnako. Zdalo by sa, že nie je čo vyčítať. A tak ako v prípade prvého dielu to celé ničí technická stránka PC verzie. Aj keď je po kvalitatívnej stránke nemožné porovnávať port tretieho dielu s predchodcom, objavili sa však iné problémy. Neustále padanie hry, prepady fps a bugy do takéhoto klenotu jednoducho nepatria. Je to veľká škoda a verím, že po niekoľkých updatoch bude všetko v poriadku. Od vývojárov by som však čakal, že chyby takéhoto charakteru budú opravené v „day-one“ update.

Klady

  • Zábava
  • Audiovizuálne spracovanie
  • Dizajn úrovní a architektúra lokalít
  • Herné možnosti a voľnosť
  • Kooperačný režim a PvP
  • Atmosféra

Zápory

  • Technické problémy
  • Občas kamera

Informácie o hre

Dark Souls 3

Dark Souls 3 2016

Dark Souls III je záverečnou kapitolou kultovej série Dark Souls, ktorá je charakteristická svojou náročnosťou a súbojovým systémom, využívajúcim sečné zbrane i mágiu. V snahe nájsť spôsob, ako prežiť blížiacu sa apokalypsu, preskúmate veľké množstvo rozmanitých lokalít vo vzájomne prepojenom RPG svete.

  • Platforma: PC
  • Žáner: RPG
  • Výrobca: From Software
  • Distribútor v SR: CENEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk