Overwatch – Recenzia

Overwatch – Recenzia

 

Niekde na priesečníku umeleckého diela, zábavy a taktického simulátora stojí osamelá hliadka Blizzardu. Overwatch pripomína štýlový animák od Disneyho, ktorý niekto na poslednú chvíľu zmenil na excelentnú kooperatívnu strieľačku.

Keď strácate pojem o čase a vaše stopercentné sústredenie patrí porazeniu nepriateľského tímu, viete, že pocit triumfu bude tým najväčším zadosťučinením za tie hodiny presedené pri počítači alebo konzole. História si pamätá galaxiu neúspešných pokusov predlžiť životnosť tej či onej singleplayerovej hry pomocou online funkcií, no vsadiť všetko na spoluprácu šiestich ľudí z rôznych kútov sveta, ktorých spája len jediný moment, v ktorom vyrazia proti šestici ďalších neznámych... to chce naozaj dobrý plán.

Ak patríte medzi milovníkov tzv. „lore“, teda bohatého kultúrneho a historického pozadia určitého univerza, v ktorom sa hra odohráva, a s ktorým sa stretávame najmä pri rozsiahlych RPG sériách, prídete si na svoje vďaka podrobným opisom postáv, komixom či krátkym filmom. Bežným hráčom stačí poznať základy; Elitná medzinárodná organizácia, známa ako Overwatch, kedysi zachránila svet od globálnej krízy v podobe povstania robotov. 21 hrdinov zabezpečilo celosvetový mier a tým zároveň podpísalo svoj ortieľ. Dnes už jednotka Overwatch neexistuje, no jej bývalí členovia sú stále tu. A svet? Kedy už ten nepotreboval hrdinov...

Overwatch patrí medzi rýdzo multiplayerové záležitosti. Za všetky skvelé momenty, jedinečný obsah a nezabudnuteľné víťazstvá na poslednú chvíľu je zodpovedný tucet hráčov v jednom zápase. Hra je veľmi jednoduchá na pochopenie, no aby ste sa zvládli postaviť aj tým skúsenejším protivníkom, budete potrebovať prax. Nenechajte sa oklamať animovanou grafikou a sympatickými postavami ako z japonského večerníčka. Sú oveľa komplexnejšie, než sa na prvý pohľad zdá.

Keď hovoríme o hrdinoch v hre, ktorá sa nemálo inšpirovala MOBA titulmi ako Dota 2 alebo League of Legends, je jasné, že primárna pozornosť by mala byť venovaná ich zvláštnym bojovým schopnostiam. Keď sa odosobníme od anjelskej príťažlivosti Mercy alebo nevábneho výzoru Roadhoga, pri každej postave nám zostane zmes niekoľkých absolútne jedinečných schopností, ktoré sa nielenže dajú kombinovať medzi sebou, ale maximálny efekt často dosiahnu v symbióze so silami iného hrdinu.

Za exemplárnym príkladom nemusíme chodiť ďaleko. Už spomínaná Mercy patrí do podpornej skupiny postáv (support), a jej primárnou starosťou je udržanie tímu na bojisku v čo najlepšej kondícii. Jej žezlo emitujúce prúd liečivej energie sa dokáže zamerať na určitého hrdinu a poskytnúť mu tak nevídanú životnosť, a to aj v najdrsnejších bojových podmienkach. A ak niekto náhodou nepotrebuje vyliečiť, Mercy dokáže zvýšiť silu vášho útoku, čo je v hre ako Overwatch na nezaplatenie.

Často prehliadanou schopnosťou Mercy je „strážny anjel“, ktorý tejto postave umožňuje vzlietnuť ku ktorémukoľvek spolubojovníkovi a prekonať tak za krátky čas väčšiu vzdialenosť aj problematický terén. Obzvlášť pozoruhodnou sa táto špecialita stáva pri Pharah, ktorá dokáže na určitý čas vzlietnuť pomocou jetpacku a páliť po nepriateľoch zhora raketami. Ak sa tieto dve dámy náhodou nachádzajú v rovnakom tíme, nepriatelia si musia strážiť vtáčiu perspektívu – už tak silné útoky Pharah, znásobené vďaka Mercy, nepriateľov zaplavia smrtiacim krupobitím striel a behom chvíle dokážu vyčistiť celé kontrolné stanovisko od všetkého nežiaduceho.

A keďže Mercy má pri strážnom anjelovi relatívne nízky cooldown, toto kombo je možné predvádzať v podstate nepretržite. Okrem toho liečiteľka zvládne vďaka svojim krídlam aj spomaliť následný pád, čo znamená, že v ideálnych podmienkach sa na dlhú dobu ani nemusí dotknúť zeme – a trafiť pohybujúci sa cieľ niekde vysoko nad hlavou dokáže byť obzvlášť ťažkou úlohou, ak po vás pália hneď z niekoľkých strán.

Takýto vzorec platí nielen pre Mercy a Pharah, ale pre hrdinov všeobecne. Každý má svoje nesporné výhody, no súčasne aj výrazné nedostatky. Nielenže si hráč musí dávať pozor na to, aby zodpovedne plnil svoju tímovú úlohu ako medik, útočník, obranca alebo tank, no musí byť opatrný aj pri spôsobe, akým ju vykonáva.

Vráťme sa teda k Mercy. Je miláčikom, ak má komu pomáhať, no ako samostatná jednotka zlyháva na plnej čiare. Ak nemá niekde v okolí člena tímu, na ktorého by mohla „skočiť“ a ktorý by ju ochránil, je stratená. Zdravie Mercy sa síce regeneruje samo, ale len ak práve nie je objektom nepriateľovho záujmu. Táto hrdinka teda vyslovene potrebuje parťáka, s ktorým by naviazala svoj nevšedný, symbiotický vzťah. Ona ho bude liečiť a zvyšovať mu silu útoku, a on za to na seba upúta pozornosť opozície a ochráni tak vetchú sympaťáčku pred rýchlym koncom.

Ďalšou veľmi často využívanou taktikou, ako zúročiť jedinečnosť hrdinov, je kombinácia siláka Reinhardta a robota Bastiona. Obor s nemeckými koreňmi dokáže svojich spolubojovníkov ochrániť štítom, ktorý zvládne vykryť pomerne veľké množstvo poškodenia, a čo je nemenej podstatné, členovia tímu dokážu spoza neho opätovať paľbu. V praxi ste teda krytí a v bezpečí, no nijako obmedzení, čo sa týka útoku. Bastion je známy svojou schopnosťou zmeniť sa na stacionárnu rýchlopalnú strážnu vežu s vysokou presnosťou a najmä pozoruhodnou kadenciou. Pokiaľ potrebujete obrániť kontrolný bod a zabrániť nepriateľom, aby sa vám dostali k telu, Bastion s Reinhardtom predstavujú skvelú voľbu. Ak zaujmete dobrú pozíciu, robotický milovník vtáčikov zvládne eliminovať všetky hrozby ešte pred tým, než Reinhardtov štít vypovedá služby.

Nechránený Bastion ale predstavuje ľahký cieľ. Vo svojej mobilnej podobe nevyniká ničím, a tak si ho ľahko vyhliadnu hrdinovia vhodnejší na boj 1v1. Na súčiastky ho dokáže ľahko rozobrať aj nepozornosť hráča, ktorý sa transformuje na rýchlopalnú vežu niekde, kde ho dokáže ľahko prekvapiť protihráč. McCree a Reaper sú na krátku vzdialenosť stelesnením smrti, ďalekonosné strely od Widowmaker zasa Bastiona pošlú do starého železa lusknutím prsta.

Takto by sme pritom mohli pokračovať ešte hodnú chvíľu. Overwatch je založený na originálnosti jednotlivých hrdinov, a hoci ich, na základe role, ktorú v tíme zastávajú, hra delí do štyroch základných skupín, gameplay je pri každej postave iná. Častko drasticky.

Pudge z Overwatch, ako s čistým svedomím môžeme nazvať Roadhoga s jeho vystrelovacím hákom, ktorým si k sebe dokáže pritiahnuť každého hrdinu a následne ho rozstrielať brokovnicou, je hrdinom s masívnou zásobou HP a navyše aj schopnosťou vypiť špeciálnu tinktúru, ktorá mu doplní väčšinu zdravia. Takáto kombinácia z neho robí veľmi odolného protivníka, ktorý je v súboji 1v1 obrovským problémom. Na druhej strane Roadhog nemá schopnosť štítu, ktorým by ochránil seba a svojich kumpánov, ako tomu je v prípade iných tankov – Reinhardta, inteligentnej opice Winstona či svalnatej Rusky Zarye. Hoci v súboji na krátku vzdialenosť exceluje, kvôli svojej rozložitej postave je ľahkým terčom pre snajperov či hrdinov schopných spôsobiť vysoké poškodenie na diaľku.

Opakom je napríklad Genji, vysoko ofenzívny a najmä pohyblivý hrdina, schopný útoku nadiaľku a pokiaľ môže použiť svoju ultimátnu schopnosť šermiarstva, aj tvárou v tvár. Neznesie veľa, no kompenzuje to mrštnosťou a schopnosťou preliezť väčšinu prekážok. Na rozdiel od Roadhoga, ktorý je len tak dobrý ako schopnosť hráča trafiť sa vystrelovacím hákom, musí Genji kmitať doľava a doprava, aby sa nestal ľahkým cieľom napríklad pre neomylné oko čiernej vdovy Widowmaker.

Vdova je bezkonkurenčná, pokiaľ ide o mapy s rozľahlými priestormi a dobrými odstreľovačskými pozíciami. Kamuflovaná vdova s čistým výhľadom na pozície nepriateľov predstavuje efektívne a najmä rýchle riešenie väčšiny problémov tímu, v ktorom sa nachádza. Ak ju navyše niekto neohrabaným spôsobom prekvapí, vďaka záchytnému háku dokáže bleskurýchlo zmeniť stanovisko a ujsť tak neželanej pozornosti. Pri tímových súbojoch alebo hrdinoch, akými sú nindža Genji či lukostrelec Hanzo, však nemusí byť vdova vhodnou voľbou. Obaja sú pohybliví a pre neskúsenú ruku držiacu myš môže ich trafenie predstavovať poriadnu výzvu. Hanzova schopnosť vystreliť detekčný šíp, ktorým odhalí pozície všetkých nepriateľov v určitej oblasti, navyše pre vdovu znamená rýchle odhalenie. Myslieť treba aj na to, na akej mape sa bude súboj odohrávať. Každá má svoje pre a proti, ktoré štýlu vášho boja môžu a nemusia vyhovovať. Ak dostanete chuť zapoľovať si za čiernu vdovu, zvážte, či vám na to prostredie poskytne dobré podmienky.

Jedným z najčastejšie vyberaných hrdinov je japonský vrah Hanzo. Jeho luk nie je práve najpresnejšou zbraňou, no pokiaľ sa ju naučíte ovládať, zaradíte sa medzi elitu každého zápasu. Vystreľované šípy sú podstatne pomalšie než guľky alebo plazmové útoky, no na druhej strane pôsobia obrovské poškodenie. Hanzo sa stáva ľahkým cieľom pre hrdinov ako Reaper, Soldier: 76 či Roadhog, ktorí ho dokážu rozstrieľať behom mihnutia oka, no ak si udržíte odstup, budete spôsobovať poškodenie nepriateľom a počkáte, kým sa vám načíta merač ultimátnej schopnosti, stanete sa nočnou morou pre každého protivníka. Hanzova „ultimátka“, privolanie obrovského prízraku draka, ktorý pohltí každého, kto sa mu postaví do cesty, je najlepším spôsobom, ako otočiť nepriaznivý priebeh daného kola. Dobrým načasovaním je jediný hráč schopný eliminovať celý nepriateľský tím – no na to budete potrebovať nielen cenné skúsenosti, ale aj poriadnu dávku šťastia. Nie vždy to vyjde, ale ak predsa, tak „Play of the Game“, najlepší výkon v rámci jednej hry, je váš.

Hoci pri hre Overwatch hovoríme právom o hrdinoch, pretože sú nielen jedineční, ale vy si k nim naozaj dokážete vybudovať pozitívny alebo negatívny vzťah ako v hociakej RPG, nenájdete tu žiadne vylepšovanie postáv v zmysle ich schopností. Jediný rozdiel medzi hráčom hrajúcim prvý zápas a profíkom so stovkami nahratých hodín je povestný „skill“ a pravdepodobne aj výzor hrdinu. Za každý dokončený zápas získate určité množstvo EXP bodov, v závislosti od toho, aký výkon ste podali, a za každú zdolanú úroveň svojho herného Overwatch profilu obdržíte bedňu s kozmetickými doplnkami. Ak máte šťastie, padne vám nejaký ten skin na hrdinu, a pokiaľ nie, budete sa musieť uspokojiť s novým obrázkom, ktorý môžete počas hry niekde nasprejovať, alebo novou, často vtipnou hláškou či novým víťazným postojom, ktorý si užijete len ak váš tím prekoná druhú stranu.

Skutočným pokladom, aj keď stále len kozmetickým, sú zriedkavé skiny na hrdinov, ktoré danú postavu často vizuálne zmenia na nepoznanie. Gameplay to, samozrejme, nijako neovplyvní, no kto hráva Dotu a podobné záležitosti, vie oceniť vymakaný imidž svojho obľúbenca, ktorým sa odlíši od klona v nepriateľskej skupine.

Osobitnú pozornosť si nezaslúžia len hlavní aktéri, ale aj prostredie, ktoré pre nich Blizzard vytvoril. Podobne ako oni, aj mapy sú pestré, prepracované a najmä rôznorodé. Je ich 12 a hoci sa po čase, takpovediac, obohrajú (naozaj nečakané), nemožno im uprieť štýlovosť a najmä výbornú hrateľnosť. Každá mapa je naviazaná na konkrétny mód; napríklad Anubisov chrám na mód útok, ktorého cieľom je obsadiť kontrolné stanovištia roztrúsené po mape, zatiaľ čo vo hviezdnom Hollywoode sa snúbi útočný mód s prepravou, v ktorej musíte odprevadiť mobilné vozidlo naprieč mapou až na cieľovú čiaru.

Chválu si zaslúži aj matchmaking, teda všetko to, čo predchádza samotnému súboju dvoch tímov. Pomocou Quick Play (rýchlej hry) sa behom niekoľkých sekúnd napojíte do zápasu, ktorý začína výberom hrdinov a formovaním tímu. Masová popularita Overwatchu garantuje dostatok hráčov za každých okolností, takže sa nemusíte báť, že ak náhodou niekto počas hry vypadne, budete v oslabení.

V každom prípade je potrebné myslieť na to, že rovnako ako každá online hra, aj Overwatch je večerným programom na nezaplatenie, ak máte zohraný tím plný ľudí ochotných taktizovať s vami cez TeamSpeak alebo zabudovaný Voice Chat. Premyslený, koordinovaný postup v hre, kde sa všetko odvíja od spolupráce šiestich hráčov, je pre vás obrovskou výhodou. Vedieť, kedy použiť tú či onú schopnosť vyžaduje neustálu komunikáciu medzi členmi tímu, a aj keď ide predovšetkým o zábavu, pocit z kvalitne odohratého zápasu je vítaným bonusom a zadosťučinením.

Naše hodnotenie

Overwatch je dostatočne jednoduchou zábavou na to, aby ste sa všetko potrebné naučili už v prvých kolách, no naozajstného majstra z vás spraví len tréning. Dizajn postáv, vrátane dabingu, je brilantný a mapy sú zostavené tak, aby vzhľadom na príslušný mód vyžmýkali z hry maximum šťavy. Na tomto titule je úžasné nielen to, že obsahovo napĺňa očakávania väčšiny mainstreamových hráčov, no súčasne všetko, čo ponúka, je stopercentné. Či ste už zaťažení na grafickú stránku, alebo je vašou jedinou starosťou hrateľnosť, Overwatch splní všetky vaše požiadavky. Veď aha, dokonca má aj hovoriacu opicu!

Klady

  • Nápadité postavy
  • výborná audivizuálna stránka
  • skvelá hrateľnosť sólo aj s priateľmi

Zápory

  • Vyššia cena
  • absencia kampane zamrzí

Informácie o hre

Overwatch

Overwatch 2016

Svet potrebuje hrdinov! V multiplayerovej tímovej strielačke Overwatch ich preto nájdete rovných 21. Každý s odlišnými vlastnosťami a iným štýlom hrania. Ide o prvú strielačku od skúsených vývojárov spoločnosti Blizzard.

  • Platforma: PC
  • Žáner: FPS
  • Výrobca: Blizzard Entertainment
  • Distribútor v GB: Blizzard Entertainment
  • Distribútor v SR: KON TIKI
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: KON TIKI

Trailer GameExpres.sk

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk