Deadlight Director's Cut

Deadlight Director's Cut

 

Napriek tomu, že apokalyptické hry zvyknú byť situované v budúcnosti, Deadlight sa odohráva v 80. rokoch minulého storočia. Nastala zombie apokalypsa a vy sa musíte dostať z mesta Seattle, plného chodiacich tlejúcich mŕtvol, v hre nazývaných Shadows – Tiene. Motivuje ich túžba pochutnať si na obsahu vašej lebečnej dutiny, a práve ten musíte použiť na to, aby ste prežili.


Asi bude na mieste, ak si hneď na začiatku vyjasníme, že ide o klasickú 2D plošinovku okorenenú fiktívnym tretím rozmerom a modernou grafikou. Nech prostredie pôsobí na obrázkoch akokoľvek trojdimenzionálne, nenechajte sa oklamať, vždy sa pohybujete iba sprava doľava a naopak. Grafika by mohla byť to, čo hru potiahne smerom k atraktívnosti, no v tomto prípade konštatujeme, že nám nespadla sánka. Vizuál je fajn a tvorí tú správnu atmosféru prebiehajúcej apokalypsy, no nečakajte žiadne grafické orgie. Dalo by sa to nazvať zlatým stredom – nebudete sklamaní, ale nebudete ani zastavovať a obdivovať zničené mesto. Detailnosť deštrukcie prostredia je tiež dobre prepracovaná, no čo z toho, keď môžete kráčať iba v dvoch rozmeroch a využívať iba predmety, ktoré vám tvorcovia určili.


Príbeh a prostredie


O čo v hre ide, sa dozvedáme z väčšinou komiksových animácií, čím sa autori snažili navodiť atmosféru 80. rokov. Je to vec vkusu, no podľa nás by hra potrebovala grafický kabát skôr trochu vylepšiť ako zjednodušiť kresbami. Komiksové animácie hráča odosobňujú od hlavného hrdinu a deja, no niekomu sa tento štýl môže páčiť, uznávame. Protagonista sa volá Randall Wayne a nie je to celkom bežný prototyp hrdinu. Počas svojej cesty sa sám zamýšľa nad tým, prečo nič necíti a čo ho zlomilo. Je bez emócií, uzavretý do seba, tak trochu paranoidný a dopredu ho ženie iba základná túžba prežiť.


Na začiatku hry sa Randall oddelí od svojej rodiny a na cestu mestom sa vydáva sám ako prst. Horšie je, že nemá žiadnu zbraň. Na začiatku sa teda budete zoznamovať s ovládaním hry, ktoré je, mimochodom, dosť zložité, no umožňuje hrdinovi rôzne typy pohybov a interakcií s prostredím. Bez zbrane sa budete musieť zombíkom vyhýbať a robiť všetko preto, aby sa vás nedotkli. Ak sa dotknú a zaútočia, Randall hneď nezomrie, no príde o časť života. Okrem úrovne životnosti je v ľavom hornom rohu obrazovky aj ukazovateľ výdrže. Každý pohyb výdrž znižuje, takže keď budete prirýchlo behať, skákať a liezť po rebríkoch, môže sa stať, že sa vyčerpáte a obrazovka začne meniť farbu akoby sa vám zahmlievalo pred očami. Netreba sa veľmi obávať, kondíciu máte dobrú, no v niektorých situáciách s tým treba počítať. Potrvá to dlho, no časom sa k zbraniam začnete dostávať. Ich použitie je však značne nešikovné a u takej sekery aj namáhavé. Pár švihov a hlavný hrdina je unavený. Zameriavanie strelných zbraní je zase náročné pre vás. Okrem pomalého a nepresného zameriavania si musíte sledovať počet nábojov a priebežne nabíjať. Pointa je teda taká, že „rambo štýl“ v tejto hre nefunguje a skôr ako o kosenie zombíkov ide o neustále riešenie puzzlov.


Logické hádanky


Ako to v plošinovkách býva, každá scéna je logický problém. Sem-tam treba niečo presunúť, podliezť, preliezť plot, stlačiť tlačidlo a podobne. Táto časť hry je dobre premyslená. Riešenia nie sú príliš náročné ani príliš zjavné a sú aj dostatočne rozmanité, takže ak vás tento koncept baví, nuda nehrozí. Uvedieme príklad: medzi vami a tlupou zombíkov ležia elektrické káble namočené v mláke. Zapískate na potvory, ony sa za vami rozbehnú, uškvaria sa elektrickým prúdom, vy mláku preskočíte a elektrinu odstavíte tlačidlom, aby ste sa dostali na ďalšiu obrazovku. Čo je však trochu prekvapivé, hlavný hrdina, akokoľvek je pohybovo nadaný, nevie plávať! To situáciu občas komplikuje, a tak musíte zaplavené časti vašej únikovej zóny najprv nejako odvodniť. Musíte teda nájsť príslušný vypúšťací ventil. Po ceste budete nachádzať aj rôzne útržky písomností, no tie vám nijako v riešení hádaniek nepomôžu. Majú slúžiť na dotvorenie smutnej atmosféry zničeného mesta, keďže väčšinou ide o rôzne depresívne básne či útržky textov.

Naše hodnotenie

Deadlight Director's Cut osloví hlavne hráčov, ktorí nehľadajú zložité príbehové hry, ale skôr čosi na oddych. Mozgové závity extrémne nepotrápite, no riešenia jednotlivých scén sú originálne, takže pri hraní určite nezaspíte. Príbeh je pri tomto type hry tak trochu nepodstatný a asi vás veľmi nezaujme, rovnako, ako nezaujal nás. Na zložité ovládanie sa dá zvyknúť, no náročné zameriavanie strelných zbraní kazí zábavu. Celkovo hra iba s odretými ušami dosahuje priemerné hodnotenie. Oproti pôvodnej verzii je rozšírená detailnosť grafiky a pohybové schopnosti hlavnej postavy. Zaujímavý je režim Survival, v ktorom musíte čo najdlhšie odolávať vlnám nemŕtvych, a zo zaujímavých zbraní spomenieme Molotov koktail či odstreľovaciu pušku. Jeden aspekt hry nás vyslovene nahneval. Funkcia automatického ukladania ukladá dosiahnutú pozíciu veľmi zriedka, a tak po vypnutí hry treba zopakovať priveľa toho, čo ste už odohrali. Dokonca sa stalo, že po hodinovom hraní sme museli začať hrať úplne od začiatku. Manuálne ukladanie totiž nie je možné.

Klady

  • detailne prepracované prostredie
  • rozmanitosť logických hádaniek
  • uveriteľná atmosféra prebiehajúcej apokalypsy
  • pohybové schopnosti protagonistu

Zápory

  • nepodarený systém automatického ukladania
  • príbeh nie je pútavý
  • zložité ovládanie, hlavne zameriavanie zbraní
  • Randallovi nerobia problémy 20-metrové skoky, no nevie plávať!

Informácie o hre

Deadlight Director's Cut

Deadlight Director's Cut 2016

V roku 1986 sa Randall Wayne musí dostať zo zomierajúceho mesta Seattle. V ceste mu stoja Tiene – zombíci, s ktorými musí bojovať rukami aj mysľou. Nie vždy je totiž použitie sily správnym riešením, občas stačí pohnúť rozumom. Okrem zbraní často využije aj ruiny mesta, aby mohol pokračovať na svojej ceste za záchranou seba a svojich blízkych.

  • Platforma: PC
  • Žáner: plošinovka, logická, survival horror
  • Výrobca: Tequila Works
  • Distribútor v GB: Deep Silver
  • Distribútor v SR: Playman
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk