Nie práve TES hra, na akú fanúšikovia série čakali, ale napriek tomu solídna dynamická „kartovka“ s potenciálom zaujať široké spektrum hráčov.
A tým „širokým spektrom“ mám na mysli ako fanúšikov žánru CCG, tak aj série TheElderScrolls. Skúmanie rozľahlého sveta, na aké sme pri Prastarých zvitkoch zvyknutí, si tentoraz budeme musieť odpustiť, no vďaka ľahko pochopiteľným herným mechanikám, podareným inováciám a modelu free-to-playmajú nové Legendy potenciál zaujať aj kartových laikov.
Ľahko naučiteľné, ťažko ovládnuteľné
Pri online hrách je pre mňa vždy najdôležitejšie to, aby všetko bolo takpovediac „zrozumiteľnou zábavou“. Neholdujem MMO žánru, ale príležitostne sa k nemu, zväčša po dlhých prestávkach, uchýlim – za predpokladu, že hra nie je príliš komplikovaná a ja si nemusím nanovo memorovať všetky zložité súčasti. Aj preto mi veľmi sadlo TheElderScrollsOnline, no nevedel som prísť na chuť napríklad takému Riftu; aj keď ide nepochybne o kvalitný kúsok.
Obr.1: Príbehovo založený tutoriál vás veľmi rýchlo naučí základom hry.
Bethesda po tejto stránke jednoducho opäť trafila klinec po hlavičke. Po MMO RPG z prostredia svojej najúspešnejšej videohernej série vydala ďalší titul, ktorý je nielen zábavný, ale najmä prístupný širokej verejnosti vďaka riadeniu sa heslom: „Easy to learn, hard to master“ – „Ľahko naučiteľné, ťažko ovládnuteľné.“
Príbeh po prvýkrát v TES nehrá rolu
Úvodné minúty TES: Legends strávite vcelku slušne spracovaným tutoriálom vo forme príbehu. Dej je v tomto prípade, historicky po prvýkrát v celom univerze, na vedľajšej koľaji a slúži len ako vítané pozadie pre hráčov, ktorí sa učia základy. Až keď si prejdete prvé kolo kampaní, pustí vás hra k jej ďalším častiam; napríklad k Aréne, kde budete bojovať o odmeny s určitým počtom súperov a napokon aj bossom, alebo k multiplayerovej časti, kde sa postavíte iným hráčom. Ak by vás náhodou jednoduchý príbeh tutoriálu predsa len zaujal, vždy sa k nemu môžete vrátiť.
Dokonca aj niekto ako ja, teda človek, ktorý nikdy nemal tú česť s veľmi podobným Hearthstoneom, sa v kartovom svete Tamrielu naučí veľmi rýchlo chodiť po vlastných. Koniec koncov, princípy moderných zberateľsko-kartových hier sú si navzájom veľmi podobné; prílišné odklonenie sa od nepísaných pravidiel by mohlo mať vydavateľa fatálne dôsledky. Hráči dali najavo, čo od žánru očakávajú, a hity ako Magic: TheGathering, Hearthstone, Gwent či TES: Legends im úspešne vychádzajú v ústrety.
Jedno bojisko, dvaja hráči, dva fronty
Najväčším rozdielom oproti Hearthstoneu je rozdelenie bojiska na dva hracie pruhy na každej strane. Ten naľavo, nazývaný poľný, nie je ničím výnimočný, no ak uložíte kartu na pravú stranu, na tzv. tieňový pruh, počas trvania jedného kola získa nová jednotky „neviditeľnosť“, resp. je pred nepriateľom ukrytá. Smolu máte iba v prípade, ak váš protivník použije magický útok – pred takým niet skrýše ani v inak bezpečnej pravej strane.
Obr. 2: Príležitostne vám bude odmenou za víťazný zápas možnosť vylepšenia karty.
Práve rozdelenie hracej dosky na dve samostatné časti dodáva každej hre veľkú rozmanitosť. Odrazu to nie je jedno bojové pole, ale hneď dve, ktoré si musíte ustrážiť. Ak na jednom prehrávate, stále máte šancu vďaka susednej lajne – len nesmiete zabudnúť, že to isté platí aj pre súpera. Vyložiť tie správne karty v ten správny čas je jedna vec, no vyložiť ich navyše aj na tú správnu stranu je ešte väčšia zábava. Hre to dodáva hĺbku potrebnú na to, aby si Legendy dokázali udržať aj to náročnejšie publikum.
Keď môže Blizzard a WoW, prečo nie Bethesda a TES?
Cieľom každého hráča je vyprázdniť oponentovu 30-bodovú zásobu bodov zdravia (HP). Počas každého ťahu máte na výber; buď zaútočíte priamo na protivníka a miniete mu počet bodov zdravia rovnajúci sa útočnej sile vašej karty, alebo radšej vyradíte, prípadne oslabíte, niektorú zo súperových kariet.Ide o ďalší faktor, ktorý výrazne ovplyvňuje vaše šance na výhru – kľúčom k triumfu je „vynulovať“ súpera, no pri tom si musíte dávať extra veľký pozor na to, aké karty hádže na stôl on. Niekedy stačí jeden ťah, kedy sa pahltne vrhnete priamo na protivníka a odignorujete nebezpečnú kartu, a ďalšieho kola sa už nedožijete.
S množstvom bodov zdravia oboch hráčov sú späté runy. Obe strany začínajú s piatimi a postupne ich strácajú zarovno s klesajúcimi HP. Pri každom zlomení takejto runy si príslušný hráč ťahá kartu, a ak je náhodou označená ako proroctvo, môže ju zahrať okamžite, a to aj počas súperovho ťahu. Niektoré proroctvá majú charakter obyčajných pešiakov, no iné zasa dokážu jediným kliknutím nakloniť misky váh na opačnú stranu. Karta proroctva „Grahtwoodsky útočník zo zálohy“ napríklad uberie 1 bod obrany všetkým nepriateľským kartám v danom pruhu. Na jednu stranu sa zmestia nanajvýš štyri karty, a ak majú, povedzme, tri z nich po jednom bode obrany (ale, naopak, vysoký útok, ktorým by majiteľovho súpera zničili behom jedného ťahu), použitie útočníka zo zálohy, a navyše priamo počas nepriateľovho ťahu, úplne zmení rovnováhu síl.
Obr. 3: Prvý vstup do Arény, kde môžete vyhrať cenné odmeny, je zadarmo – ďalšie si budete musieť kúpiť za hernú menu alebo skutočné peniaze.
A ako inak zvýšiť šance na takýto comeback, ak nie správne namiešaným balíčkom?
OP karty nečakajte
Od stratégie, či skôr opačne, sa priamo odvíja váš hrací balíček, ktorý môže mať až 70 kariet. Nové karty získavate nielen pri hraní s inými hráčmi, ale aj porážaním umelej inteligencie v Aréne či príbehovom tutoriále. Je na vás, či si upravíte už existujúci tematický balíček, alebo namiešate úplne nový s kartami podľa vašej voľby a vlastným avatarom. V každom prípade môžete v zbierke kombinovať nanajvýš dva atribúty, podľa ktorých sú karty rozdelené (sila, vôľa, inteligencia, obratnosť, odolnosť).Každý atribút má pre lepšie rozlíšenie vlastnú farbu a ich kombinovaním vytvárate klasické herné RPG povolania (bojovník, lukostrelec, kúzelník, mních, vrah, križiak a pod.) Ak si napríklad namiešate balík z červených kariet (sila) a zelených (obratnosť), takpovediac si vytvoríte postavu lukostrelca. Inteligencia (v hre modrej farby) v kombinácii s vôľou (žltá) vám zabezpečí mága a výdrž (fialová) s obratnosťou symbolizuje prieskumníka. Povolaní je celkovo desať a keďže balík môže obsahovať nanajvýš dva rôzne atribúty, nikdy nebudete môcť vytvoriť balík s použitím všetkých dostupných kariet.
Samotné karty majú potom rôzny charakter. Môžu mať podpornú, ofenzívnu či defenzívnufunkciu podľa toho, akou schopnosťou sa vyznačujú.Niektoré sa dajú použiť hneď po zahratí a nie až v ďalšom kole, iné zasa dokážu, vďaka otrave, okamžite z hry odstrániť nepriateľskú jednotku. Strážne karty sú jedinečné tým, že znemožňujú priamy útok na hráča, a je potrebné ich najprv poraziť.
Aj napriek pestrosti druhov a typov kariet sa nedá povedať, že by niektoré boli príliš silné alebo príliš slabé. Stretol som pri hraní viaceré, ktoré by som v súperovej ruke už najradšej nikde nevidel (nechutné sú najmä AoE efekty), no sú zriedkavé a na ich použitie je zväčša potrebný vysoký počet bodov many. Tá sa každým ťahom zvyšuje o jeden bod, pričom hráč, ktorý hru neotvára (teda ide ako druhý) môže využiť výhodu magického prsteňa s tromi použitiami, ktorý dokáže okamžite a natrvalo pridať extra bod many. V každom prípade sa mana na začiatku každého ťahu automaticky zresetuje a zvýši o jednu priečku.
Silu kariet v balíku musíte rozložiť rovnomerne
Tento systém vás v praxi prinúti premýšľať nad zložením balíka. Príliš veľa silných kariet znamená, že síce začnete hru s dobrým výberom, no nebudete schopní ho použiť, pretože karty si budú vyžadovať také množstvo many, ktoré budete mať až v treťom, štvrtom, piatom ťahu. Karty, ktoré stoja jeden či dva body many, sú na úvod nesmierne užitočné, no opäť si musíte ustriehnuť, aby váš balík obsahoval aj takpovediac „late-game“ esá.
V Legendách nechýba ani klasický taktický prvok kombinovania rôznych kariet; jednoduchým príkladom je schopnosť rýchleho útoku, ktorá hráčovi umožňuje útočiť dvakrát po sebe. Ak sa táto karta použije na jednotku s vampirickou schopnosťou, hráč sa dokáže za jedno kolo veľmi rýchlo vyliečiť na úkor slabnúceho oponenta a otočiť hru.
Herná plocha by potrebovala zmenu
Vizuálne sa TES: Legends skôr prikláňajú ku Gwentu než ku Hearthstoneu. Bláznivá, komiksová grafika Blizzardu tu absentuje; kartičky sú však veľmi pekné a rôznorodé, plné motívov z univerza Prastarých zvitkov a poňaté „realisticky“ (s ohľadom na fantasytematiku, samozrejme). Väčšiu pozornosť by si, žiaľ, zaslúžila herná plocha, ktorá je, oproti Hearthstoneu, statická a nudná. Hráč nemá možnosť prispôsobiť si rozhranie, existuje len jeden základný (a, žiaľ, veľmi nezáživný) motív. Nejde síce o základný nedostatok, no napriek tomu dúfam, že Bethesda túto chybičku krásy upraví v nasledujúcich aktualizáciách. Prečo si sem-tam nezahrať v jaskyni, na tráve či mestskej krčme? TES, ako séria, vedela vždy ponúknuť pôsobivé scenérie a vizuály – krása Legiend však začína a končí pri kartičkách.
Bethesda Launcher a ceny mikrotransakcií hre škodia
Potenciál hry zvyšuje aj free-to-play model (hra je zadarmo) a dostupnosť na mobilné zariadenia, hoci v súčasnosti môžeme hovoriť len o iPadoch. Na PC jenutnosťou nainštalovaná aplikácia BethesdaLauncher, no keďže ďalšia hra od Bethesdy, FalloutShelter (taktiež dostupný cez BL), nájdeme už aj na Steame, je tu nádej, že ho čoskoro budú nasledovať aj Legendy. V aktuálnom stave je totiž BL absolútne zbytočným programom, a jeho nútené používanie zo strany Bethesdy vnímam prinajmenšom negatívne.
Daňou za nulovú cenu Legiend sú mikrotransakcie v podobe nákupu kariet či príbehových rozšírení. Aktuálne hra ponúka len jedno DLC (TheFalloftheDarkBrotherhood – Pád Temného bratstva) za mastnú cenovku 20 eur. Za niekoľko nových kariet navyše, mounta do ElderScrollsOnline a príbehové kampane, od ktorých sa dá len ťažko očakávať nejaký zážitok, je to prinajmenšom na slovenský trh uletená cena.
Obr. 4: Pozor na zloženie balíčka: slabšie karty s nižšou konzumáciou many sa vám zídu rovnako ako ich silnejší, no drahší kamaráti.
Ani samostatné balíky kariet nie sú najlacnejšie. Úvodná cenovka začína na piatich eurách, no trpezliví hráči majú dostatok možností na to, aby si svoju zbierku postupne rozširovali. Nenechajte saodradiť prípadnými úvodnými prehrami – je veľká pravdepodobnosť, že súper mal jednoducho lepšie karty, pretože sa rozhodol utratiť nejaké to euro. Treba ale myslieť na to, že karty sú len polovica úspechu: skúsenosti získate len a len cvikom, a ak vás hra chytí dlhodobo, čochvíľa budete „kreditkárov“ zahanbovať už po niekoľkých ťahoch.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
The Elder Scrolls: Legends 2017
The Elder Scrolls: Legends je zberateľská kartová hra založená na The Elder Scrolls univerze.
- Platforma: PC
- Žáner: Zberateľská kartová hra
- Výrobca: Dire Wolf Digital LLC
- Distribútor v GB: Bethesda Softworks