State of Decay 2 - Recenzia

State of Decay 2 - Recenzia

Hoci sú survival hry na ústupe a do popredia sa derie multiplayerový žáner Battle Royale, tvorcovia hier o prežitie sa nevzdávajú a aj tento rok nám prinášajú nové survival hry. State of Decay 2 má byť navyše ťahákom Microsoftu a mal by priniesť veľké množstvo zábavy. Podarí sa to tomuto krvavému titulu?

Prvý dojem

Spočiatku som premýšľal, či sa s vami o skúsenosť s inštaláciou vôbec podelím. Avšak musel som. Inštalácia State of Decay 2 prebieha výlučne cez Microsoft Store. O ňom som už písal aj v recenzii na hru Sea of Thieves. Hoci sa mi tento obchod na prvý pohľad veľmi páči (najmä precíznym UI a UX spracovaním), trpí rôznymi neduhmi. Jedným z nich je aj fakt, že som si hru jednoducho nevedel cez desktopovú aplikáciu aktivovať. A preto som musel zapnúť prehliadač a hru aktivovať cez neho. Našťastie to MS umožňuje. Navyše, hra občas po inštalácii žila vlastným životom a sama si povedala, či sa spustí alebo nie. To mi zážitok z hry už na začiatku poriadne „osolilo“. Nehovoriac o rôznych padaniach hry a obdobných problémoch. Ak to Microsoft myslí so svojím obchodom skutočne vážne, mal by na ňom zapracovať, pretože má určite potenciál. No v takom stave, v akom momentálne je, ide vyslovene o pohromu.

Hra je však o niečo lepšia

Poďme sa však pozrieť na to, čo nám ponúka samotná hra. Po prvom spustení a vrhnutí sa na hru si budete môcť vybrať z niekoľkých vopred vytvorených dvojíc. Nájdeme tu napríklad dvojicu súrodencov, kamarátov, párik a podobne. Každá dvojica má určite charakteristiky, ktoré sa vám počas hrania zídu. Jedna z postáv sa vie napríklad dobre biť, druhá vie veľmi dobre obrábať záhradku a podobne. Začiatok je pre všetky dvojice viac či menej rovnaký. Utekáte do evakuačného kempu, ktorý je žiaľ opustený. Tu sa naučíte základne techniky hry, akými sú napríklad mlátenie nemŕtvych, či prehľadávanie rôznych miest. Práve prehľadávanie je veľmi dobre spracované. Hrabanie sa v krabici a nájdenie dobrých vecí trvá nejaký ten čas. Ten viete, samozrejme, urýchliť. No môže sa stať, že pri ňom spravíte veľký hluk. A hluk bez problémov priláka množstvo krvilačných monštier. Potom si dvakrát rozmyslíte, či to naozaj stojí za to. Súboje sú plne dynamické, akčné a ide o zaujímavú zložku hry, na ktorej som nenašiel takmer žiadne negatívum. Nemŕtvych môžete zabíjať „rambo“ štýlom, alebo sa k nim priblížiť odzadu a nenápadne sa ich zbaviť.

Príbeh je veľmi prostý a ak sa tešíte na veľkú príbehovú zápletku, budete sklamaní. Rozhovory medzi postavami sú plytké a miestami ich reakcie nudné. Po prejdení kempu sa usadíte a založíte si svoju prvú základňu. Tu si prejdete ďalšie tutoriálové úlohy. Tutoriál nie je vyslovene zlý, ale nenaučí vás všetko. Na začiatku mi akosi chýbalo vysvetlenie, ako funguje inventár a musel som sa ho naučiť používať metódou pokus-omyl. A ak v ňom vysvetlenie niekde bolo, pravdepodobne som ho musel prehliadnuť. To je však už vecou dizajnu hry.

Základňa bude vaším novým domovom

Stavanie základne je celkom fajn. Do svojho prvého opevnenia sa dostanete so skupinkou, ktorá má na starosti rôzne veci a rôzne úlohy. Navyše, svoj nový domov musíte neustále zásobovať jedlom, nábojmi, benzínom a inými dôležitými vecami pre život. Tie nachádzate všade možne vo svete. Na mape vidíte rôzne budovy a ich potenciálny obsah. Pumpa bude s veľkou pravdepodobnosťou skladovať benzín, supermarket zasa potravu a podobne. Jedlo, benzín, materiály a ďalšie veci nachádzate v batohoch, a tých môžete odniesť len obmedzené množstvo. Následne ich dopravíte na základňu. Ak budete mať dostatok tzv. influence bodov, budete môcť niektoré miesta obsadiť a vyprodukovať z nich nejaké veci.

Základňu, samozrejme, nenechávate napospas osudu. Okrem materiálov ktoré treba neustále nachádzať, musíte stavať rozmanité vylepšenia. Pôjde o rôzne postele, ktoré zvýšia morálku osadenstva alebo o záhradu na pestovanie plodín. Dôležitou časťou základne je aj ošetrovňa. Vo svete State of Decay, našťastie, proti nákaze existuje liek. Ten viete vyrobiť zo špeciálnych „červenookých“ nemŕtvych. A ak je niekto nakazený, jednoducho ho pošlete preliečiť sa. Pokiaľ neustále beháte po svete s jednou postavou, môže sa unaviť a jediné, čo ju zachráni, je mäkká posteľ a spánok. Samozrejme, nebudete vyčkávať, kým jedna postava bude späť. V tomto prípade sa prepnete na inú a usilovne pracujete na budovaní lepšieho sveta.
Počas hrania môžete do hry pozvať aj svojho kamaráta. Ten, samozrejme, musí hru vlastniť tiež. Nečakajte však, že hra obsahuje precízne spracovanú hru pre viac hráčov. Ide skôr o bonus, ktorý je limitovaný a navyše ide o prudko limitovaný kooperačný režim. Síce to hru oživí, ale neprináša to nič revolučné. Osobne by som čakal, že vývojári prídu s oveľa prepracovanejšou zložkou pre viac hráčov, ako s niečím, čo sme už videli v roku 2011 v hre Dead Island.

Gamepad, vyberám si TEBA!

Ovládanie vašej postavy je značne prispôsobené gamepadu, a to je aj cítiť. Ja som hru hral na klávesnici a niekedy som mal problém vytáčať prsty tak, aby som niečo spravil. Napríklad, zabíjanie odzadu je celkom náročné, lebo musíte držať tri klávesy naraz. Ak máte teda gamepad poruke, určite urobíte lepšie, ak doprajete klávesnici trochu oddychu.

Dá sa na to pozerať?

State of Decay 2 nie je po grafickej stránke prepadákom. Avšak v roku 2018 pôsobia niektoré veci už zastarane. Prostredie hry je spracované obstojne, no postavy a ich animácie sa mi vôbec nepáčili. Keby tvorcovia prišli s takýmto grafickým vizuálom približne pred ôsmimi až desiatimi rokmi, slintal by som blahom. Animácie postáv pred aktualizáciou boli neskutočne otrasné. Najmä pri rôznych výskokoch do kopcov som premýšľal, či nehrám hru v predbežnom prístupe. Nový patch niektoré problémy vyriešil, no stále to nebolo to pravé orechové. Čo musím v hre vyzdvihnúť, je však zvuková stránka. Tá je naozaj perfektná a so slúchadlami na ušiach si atmosféru hry užijete – najmä v noci.

Optimalizácia je zvládnutá dobre, no vedel by som si predstaviť ešte o kúsok lepšie spracovanie. Avšak oproti tomu, čo sme zvyknutí sem-tam si vytrpieť pri optimalizácii, je State of Decay 2 nadpriemerne dobre optimalizovanou hrou.

Galéria

State of Decay 2 je tuctová survival zombie hra. Ale to je asi tak všetko. Hru sprevádza množstvo technických problémov a nedostatkov, animácie pred aktualizáciou vyzerali smutne a navyše hra pre viac hráčov pôsobí nedokončeným dojmom. A ak sa k tomu pridá i fakt, že hru musíte inštalovať cez Microsoft Store, možno si dvakrát rozmyslíte, či si hru kúpite za plnú sumu. Ak však akosi prežijete vyššie uvedené problémy (a verte, že to bude dosť ťažké), State of Decay 2 nie je vyslovene zlým titulom. Avšak prospelo by mu, aby ešte ostal vo vývoji.

• manažment postáv
  • súboje
  • realistická „zombie atmosféra“
  • možnosť používať autá
  • zvuková stránka hry

• Microsoft Store
  • animácie postáv
  • multiplayer pôsobí nedokončene
  • technické problémy
  • grafika a animácie

State of Decay 2

State of Decay 2 2018

State of Decay 2 je pokračovaním zombie hry, v ktorej sa opäť pozrieme do sveta plného nemŕtvych. Tento nehostinný svet prináša množstvo výzev a neustály súboj o prežitie. Podarí sa vám vybudovať novú civilizáciu v strede krutej apokalypsy?

• Žáner: Survival akčná hra
  • Výrobca: Microsoft
  • Distribútor v GB: Microsoft