Trochu sterilná krása, ktorá konečne prináša vyrábanie šperkov a zvyčajnú záplavu mikrotransakcií.
Pokiaľ ide o schizofréniu tejto MMO, ktorá sa ani do Summersetu nedokázala rozhodnúť, či chce byť multi alebo single, môj názor spred niekoľkých rokov sa nemení. TESO je na online RPG príliš... „oflajnové“. Hre ani trochu nesvedčí, že okolo vás prebehne svorka iných hráčov na horiacich pantheroch alebo spektrálnych koňoch, ktoré v najnovšom DLC skoro každý. Mikrotransakcie sú, pochopiteľne, denným chlebom autorov, no premýšľam, načo mi potom je vcelku krásny, aj keď mierne sterilný svet elfských ostrovov Summerset, keď si tu vizuálnu parádu nevychutnám. Samozrejme, nie každý je v tomto ohľade taký zatrpknutý ako ja. Teraz už teda trochu objektívnejšie...
Po ponurom Morrowinde pestrý cirkus
Predposledné DLC pridalo do hry kultový dunmerský Vvardenfell, ktorý väčšina dnešných hráčov v mladosti, ak nie už v detstve, brázdila v The Elder Scrolls III. Nostalgia bola hlavným marketingovým ťahom a Zenimax dokonca prihodil aj vôbec prvé nové „povolanie“ od vydania hry, Wardena (teda akéhosi strážcu). Celkovo to, aj s tými spomienkami ako šľahačkou navrchu, nedopadlo najhoršie a trúfam si tvrdiť, že väčšina fanúšikovskej základne bola spokojná. Temní elfovia však už medzičasom opäž vyšli z módy (n'wah!) a nahradili ich o niečo excentrickejší príbuzní.
Summerset sa však nemôže spoliehať ani na nostalgiu, ani na nové herné zameranie; to prvé som ani neočakával, ale to, že sa vývojári po vcelku veľkom kroku vpred uskromnili len s „kraftením“ prsteňov a amuletov, je trochu sklamanie.
Problémy s imigrantmi, detektívka aj príbeh životného šťastia
Ruku na srdce, naozaj kvalitný scenár nie je práve obchodnou značkou Bethesdy, a teda ani ZeniMaxu. Samozrejme, argument v podobe TES IV: Oblivion beriem, pretože tam boli „questy“ naozaj perfektné a celkový príbeh hry ma naozaj bavil – ale pri každom Elder Scrolls ma viac zaujala atmosféra obrovského sveta, kde sa človek ľahko stratí.
Podobný „fíling“ malo od začiatku aj The Elder Scrolls Online a ja som úprimne rád, že sa vývojárom podarilo zachovať si túto výsadu až do dnešného dňa. Ostrovy Summerset majú špecifickú slnečnú atmosféru akéhosi raja, kde vás môže zabiť prerastený salamander či mýtický gryf, jedna z viacerých príšer, ktorá týmto DLC do hry pribudla. Skrátka idylka, kde vám ide o hubu. Tak to predsa máme radi.
Solídne písanie, výborná atmosféra
Týmto úskokom však ani náhodou nechcem opomenúť niektoré veľmi svetlé príbehové momenty – a aj keď ide o MMO, hra ich predsa len niekoľko má. Ani sa nemusíte veľmi zahryznúť do hlavného príbehu, aby ste si užili kreativitu autorov; vyšetrovanie napohľad obyčajnej vraždy s prekvapivým „twistom“ na konci bolo príjemne osviežujúce, rovnako ako pomáhanie istej čarodejnici, ktorej talentovaný brat si namiesto prestížneho miesta vybral kariéru v cirkuse. TESO možno Summersetom nespokočí o niekoľko priečok vyššie, ale posledné DLC mu určite nezníži hodnotenia. Otázne je, či takáto šedá zóna priemeru autorom stačí; pretože ak nie, išli na to v tomto prípade dosť zle.
Okrem nových misíí, protivníkov, decentne veľkej lokácie a predmetov (teda okrem vecí, s ktorými sa jednoducho ráta) Summerset neprináša nič zásadné, nič strhujúce, nič, čo by ma vytrhlo z rutiny.
Keďže som sa ku TESO vracal po veľmi, veľmi dlhej dobe, vytvoril som si radšej novú postavu. Krátky tutoriál zasadený do prostredia DLC bol primitívny, ale splnil účel. Každopádne si ZeniMax zaslúži pochvalu za to, že skutočne každý hráč, bez ohľadu na množstvo skúseností či úroveň postavy, si môže rozšírenie vychutnať dosýta. TESO je v tomto celkovo macher: tam, kde iné MMO doplácajú na zložité HUD a prekombinované schopnosti postáv, TESO ponúka vyváženosť všetkého. Hru si dokáže užiť aj príležitostný hráč alebo človek ako ja, čo sa k Prastarým zvitkom Online vracia v priemere tak raz za rok.
Keď sú autori leniví premýšľať
Summerset hráčov poteší prílevom nového obsahu, od úloh až po dungeony, novým prostredím, množstvom kozmetických predmetov (aspoň v digitálnej zberateľskej verzii), možnosťou konečne si vytvárť vlastné začarované šperky a pribudla aj bonusová vetvička v strome schopností, ktorá patrí tajomného čarodejníckému rádu Psijicov. S ničím, čo som v Summersete našiel, som v zásade nemal problém, no je pravdou, že nič z vecí vystavených na obdiv ma bohvieako nezaujalo. Škoda, že autori neboli pri Summersete odvážnejší a opäť nepridali nové povolanie (classu, ak chcete), ideálne niečo s magickou tematikou, čo by do DLC orientovanom na najsilnejších čarodejníkov na svete perfektne zapadalo. A ak je niečo, čo TESO zúfalo potrebuje, sú to práve nové herné povolania – aj keď samotný Warden predtým veľa vody nenamútil. Ale niečo je stále lepšie ako nič, nie?
Naše hodnotenie
Informácie o hre

The Elder Scrolls Online: Summerset 2018
Kapitola The Elder Scrolls Online: Summerset prináša obrovskú novú zónu, úplne novej skupiny magických kúziel, rozšírený craftovací systém umožňujúci výrobu mocného vybavenia a samozrejme pokračovanie epického príbehu ságy The Elder Scrolls Online. Kapitola Summerset rozširuje pôvodnú hru The Elder Scrolls o viac ako 30 hodín dejovej linky a ďalší prémiový obsah a ponúkne neuveriteľné dobrodružstvo ako ESO veteránom, tak úplným nováčikom.
- Platforma: PC
- Žáner: MMO RPG
- Výrobca: ZeniMax Online Studios
- Distribútor v GB: Bethesda Softworks
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!