Univerzum, ktoré inšpirovalo tvorcov k vytvoreniu nových svetov, ako je Warcraft či Starcraft, nám tentokrát prináša hru v podobe ťahovej stratégie.
Warhammer 40.000 poznajú snáď všetci. A pre tých, čo sa s ním nebodaj ešte nestretli, iba krátky úvod:
Z hlbokého vesmíru sa vynorila obrovská loď (Space Hulk), ktorá sa pomaly, ale isto plaví smerom k ľudstvu. Oddiely vesmírnych mariňákov, ktorí sú známi pod menom Terminátori, prehľadávajú túto na prvý pohľad opustenú loď, musia sa plaziť a predierať úzkymi priestormi, aby zneškodnili hrozbu, ktorá sa na ľudstvo rúti. Na tejto lodi sa medzitým zo spánku prebúdzajú milióny hibernujúcich príšer nazývaných „Genestealers“ (po našom Zlodeji génov). A tak sa začína boj.
Takto je opísaná stolová hra Space Hulk, na základe ktorej vznikla jej digitalizovaná sestra s podobným príbehom, a dokonca aj s veľmi podobným názvom: Space Hulk: Tactics. Ako ste už isto uhádli, v tejto recenzii si predstavíme bližšie práve ten druhý titul, ktorý sa začiatkom októbra objavil na PC, PS4 a XONE.
Takto vyzerá stolová hra:
Trailer na digitálnu verziu hry, predstavený na Gamescome 2018:
A čo nám teda hra prináša?
Kampaň
Hra ponúka veľa možností, pri ktorých môžete stráviť množstvo hodín. Tou prvou, ktorú si predstavíme, je kampaň, v ktorej si môžete vybrať, za ktorú frakciu chcete hrať − budete „tí dobrí“ v podobe Terminátorov alebo vezmete na seba podobu Zlodejov génov, mimozemšťanov so 6 končatinami?
Terminátori
V univerze Warhammer sú terminátori veteránmi vesmírnych mariňákov, ktorí si vyslúžili brnenie pripomínajúce tank. Ich výzbroj pozostáva z technologicky vyspelých zbraní s uzavretým skafandrom, ktoré sú vyvinuté pre posádky vesmírnych lodí pracujúce v nehostinných podmienkach (vysoko nestabilné až rozpadajúce sa lode).
Krvaví anjeli, ako sa nazýva typ Terminátorov, za ktorých hráte kampaň, postupujú loďou, zisťujú škody na oddieloch, ktoré prišli pred nimi a snažia sa nájsť jadro alebo generátor, ktorého zničenie by celú loď zastavilo, v najlepšom prípade zničilo.
Hra sa odohráva v úzkych uličkách, často je potrebné vidieť aj za roh, a práve to sa mi počas hrania páčilo. Vedela som, kde sa mimozemšťania nachádzajú, pretože mapa je odhalená po celú dobu, čiže som sa vedela pripraviť na útok, no na druhej strane, akonáhle skončil môj ťah, musela som sledovať pohyb každého jedného mimozemšťana, ktorý sa nachádzal v hre, resp. práve v tom ťahu odniekiaľ vyliezol.
Pohľad na mapu aj s legendou (modré trojuholníky sú mariňáci, červené bodky neodhalení mimozemšťania, červené kosoštvorce už odhalení Zlodeji génov)
Po celý ťah u Terminátorov musíte dobre premýšľať, z ktorej strany ste zostali nekrytí, odkiaľ by mohli na vás zaútočiť, no zároveň, ako sa čo najrýchlejšie dostať k cieľu a splniť všetky misie (objectives) pre danú úroveň. Mimozemšťania stále pribúdajú, a preto sa potrebujete pohybovať rozvážne a nezaseknúť sa na jednom mieste, ako sa aj mne raz počas hrania podarilo. Na presun a akcie máte k dispozícii „akčné body“, a tých je veru dosť málo. U mariňákov sú to len 4 body na postavu. Musíte si dávať veľký pozor, pretože aj jedno otočenie sa na mieste stojí 1 akčný bod, a ak by ste nebodaj chceli kryť aj chodbu za vami, aktívna obrana počas ťahu súpera (akcia v hre nazvaná Overwatch) vám uberie ďalšie 2 body. Veľkou pomôckou je však skutočnosť, že každý Zlodej má k dispozícii na ťah 6 akčných bodov a vy si viete vypočítať, ako blízko sa k vám v tom či onom ťahu dostanú, keďže hracia plocha je rozdelená na políčka.
Pozor si musíte dávať aj na blízkosť nepriateľov, pretože Terminátori sú so svojimi automatickými zbraňami oveľa lepší na diaľku, zatiaľ čo Zlodeji génov majú perfektné útoky zblízka. Ak sa k vám nepriatelia priblížia, je veľmi malá pravdepodobnosť, že to prežijete.
Zlodeji génov
Zlodeji génov (oficiálne Corporaptor hominis) sú biologickou formou druhu Tyranidov, ktorá bola geneticky navrhnutá na infiltráciu ostatných inteligentných druhov. Tyranidi sú nomádmi vesmíru, riadení kolektívnym vedomím nazývaným „Hive mind“, vševediacou entitou pozostávajúcou z čistej psychickej energie.
Zatiaľ čo kampaň za Terminátorov prebieha v duchu záchrany ľudstva, pri Zlodejoch génov sa pozeráme akoby retrospektívne na ich vývoj a boj proti Terminátorom, z ktorého pridávame vedomosti do kolektívneho vedomia.
Za Zlodejov génov sa hrá o úplne odlišne ako za Terminátorov. Už to nie sú ťažkopádne roboty, ktoré potrebujú na otočenie sa 1 akčný bod. Ako som už spomenula, mimozemšťania majú na presun až 6 bodov, no nie je to také ľahké, ako to vyzerá. Týchto 6 bodov musíte využiť nielen na lozenie po chodbách, ale aj v stealthe. Práve tak sa totiž spawnujú títo krásavci a na ich aktiváciu a útok ich musíte vždy odhaliť, čo stojí akčné body. Akonáhle je však mimozemšťan odhalený, nemôžete sa vrátiť naspäť do stealthu. Taktiež mariňáci vedia odhaliť skryté jednotky Zlodejov tým, že sa im mimozemšťania dostanú do zorného poľa. Najlepšie ciele sú také, ktoré vás nevidia, čiže stačí útočiť zboku alebo zozadu, no ani streľba nemusí byť vždy na 100% úspešná.
Taktická vízia
Do hry je tiež pridaná funkcia v podobe taktickej vízie. Zapnutie tejto vízie je možné kedykoľvek aj počas ťahu súpera a niekedy odhaľuje potrebné prepojenia – ukáže napríklad, kam vás premiestni portál, prípadne kde sa nachádza konzola odo dverí, ktoré chcete práve uzavrieť na prechod daľších jednotiek (či už súperových alebo vašich).
Karty
Oproti stolovej hre boli do kampane okrem príbehov pridané aj karty, ktoré vám pri jednotlivých frakciách môžu pomôcť zvýšiť silu či obranu. Karty sú viazané na frakciu, zloženie vašej jednotky, no tiež na zbrane, ktoré jednotka vlastní. Alebo sa môžete rozhodnúť karty konvertovať, čo u mariňákov zabezpečí dodatočné akčné body na postup a u zlodejov touto akciou vyvoláte dodatočné jednotky.
Zatiaľ čo u Terminátorov používate karty v priebehu boja, pre Zlodejov sa vďaka kartám delí ťah na dve časti – prvá časť, keď používate karty na zvýšenie šancí vyhrať, alebo ich pálite, aby ste získali jednotky, a druhá, keď sa pohybujete s už vyvolanými jednotkami a útočíte. Bolo zvláštne si na to zvykať, no tutoriál vás do hry vtiahne veľmi rýchlo a vysvetlivky sa objavujú po každom ťahu kola, aby ste sa naučili hru ovládať.
Postup kampaňou odkrýva nové miesta vo vesmírnej lodi, na ktoré sa môžete vydať, no zároveň vám dodáva zdroje na vylepšovanie vybavenia vašej frakcie. Vylepšenia sa týkajú nielen zbraní, ale aj kariet a ich možností, ktoré vám poskytujú.
Kamera
Počas hry si môžete prepínať medzi first-person pohľadom u mariňákov a pohľadom z tretej osoby pre obe frakcie. Ja osobne som veľmi preferovala pohľad z tretej osoby, pretože tento pohľad dodáva aj voľnú kameru, ktorá je často potrebná na obhliadnutie situácie. Prvú osobu som si neužívala a pri Zlodejoch mi ani nešla zapnúť. Predstavte si, ako vidíte z pohľadu prvej osoby, ako sa spoza rohu zjaví mimozemšťan, vyskočí a roztrhá vás. Kamera sa dá nastaviť a mala som ju na voľno, no nepochopila som, prečo si niekedy hra priblížila pohyb alebo útok jednotky. Pravdou je, že to bolo stále v tretej osobe, no na tých pár sekúnd som nemohla kamerou hýbať.
Čo sa týka ďalších animácií, v kampani sa mi veľmi páčili cinematics, ktoré sprevádzali príbehy, no pri samotnom hraní sa stále opakovali 2 až 3 animácie – či už tá, v ktorej vylieza mimozemšťan niekde zo steny, alebo tá, v ktorej frakcie útočia na seba. Po čase som už len čakala, kedy to skončí.
Multiplayer
Ďalším módom hry, ktorú titul ponúka, je multiplayer, alebo, ako je v hre nazvaný, skrimish. Máte na výber založenie svojej vlastnej hry s kamarátmi alebo aj kompetitívny boj proti iným hráčom.
Základom je vytvoriť si vlastné oddiely a neskôr si ich povolávať do boja. Tu v ponuke nájdete aj iných mariňákov, s ktorými sa stretávate už počas kampane, no hrať v samotnej kampani za nich nemôžete. Sú to Dark angels (Temní anjeli), Space wolves (Vesmírni vlci) alebo Ultramarines (Ultramariňáci). Zlodeji génov za nimi nezaostávajú, máte na výber z druhov Purestrain, Behemoth, Leviathan alebo Kraken.
Svoj oddiel si môžete rôzne nakombinovať, vybrať si farby jednotlivých kusov zbroje u mariňákov. Tu možno príšerky ťahajú za kratší koniec, pretože u nich tak veľa možností úprav k dispozícii nie je, nakoľko ich „brnenie“ má iba pár kúskov a zbrane nepotrebujú. 🙂
V multiplayeri môžete hrať proti počítaču, no taktiež proti priateľom alebo neznámym. Na výber sú mapy oficiálne, no aj hráčmi vytvorené, pretože hra ponúka aj editor máp, kde si môžete aj vy s kamarátmi mapu vytvoriť.
Editor máp
Posledným doplnkom hry Space Hulk: Tactics je editor máp, ktorý je veľmi prehľadný a mapy sa dajú ľahko vytvárať. Zadávate tam nielen to, ako bude mapa vyzerať, kde budú spawny mimozemšťanov, a kde budú začínať mariňáci, no aj ciele mapy, ako napríklad ochrániť celý svoj tím, ale taktiež určiť, na koľko ťahov sa mapa bude hrať.
Vytváranie máp je naozaj jednoduché a všetko potrebné máte hneď po ruke.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Galéria