RECENZIA: Close to the Sun predstavuje vzlet a pád Ikara, v tomto prípade Nikolu Teslu

Nová hororová hra Close to the Sun je v poradí už štvrtým výtvorom spoločnosti Storm in a Teacup, ktorej politikou je okrem iného aj priniesť hráčovi zážitok. Sami sú vášnivými hráčmi a pri tvorbe hier sa riadia svojimi inštinktmi. Zasiahli tento raz do čierneho?

Takmer vždy, keď som sa s niekým o tejto hre rozprávala, som sa dočkala odozvy „Pripomína mi to BioShock.“ Verte mi, BioShock a Close to the Sun sú dve úplne odlišné hry. Zatiaľ čo BioShock je viac zameraný na akciu a už od prvej minúty sa musíte mlátiť s príšerami, aby ste prežili, Close to the Sun si u pár ľudí vyslúžilo nie príliš lichotivé označenie „walking simulator“ (po slovensky simulátor chodenia), pretože väčšinu času sa iba presúvate z miesta na miesto, hľadáte stopy a nemáte k dispozícii žiadne zbrane či nástroje.

Príbeh

Je rok 1897. Teslove vynálezy sa stali skutočnosťou, umožňujú dokonca ovládať počasie. Hlavná postava, Rose Archer, dostáva od svojej sestry list s prosbou o pomoc. Jej sestra Ada kedysi dostala pozvánku na loď menom Helios. Táto loď, postavená podľa vízie Teslu, ktorý to tam aj vedie, mala dostať všetkých vedcov a ďalšie významné osobnosti sveta na jednu palubu, aby sa mohli venovať výskumom, spojiť svoje sily a vynájsť niečo výnimočné. No...V podstate sa im to podarí, aj keď nie presne tak, ako dúfali. V tomto bode na rad prichádza práve prosba o pomoc od Ady, ktorá k listu pripája aj zariadenie slúžiace na komunikáciu. Paradox nastáva vo chvíli, keď sa Ade podarí skontaktovať so sestrou, ktorá už pracuje na výskume lode Helios. Ada je z prítomnosti Rose prekvapená, pretože jej žiadny list neposlala. Ako je potom možné, že tu Rose vôbec je? S komunikátorom v uchu a listom od svojej sestry vo vrecku? Všetko do seba zapadne, keď sestre ozrejmí, že sa na lodi experimentovalo s časom a podarilo sa vytvoriť trhlinu – preto vidíte záblesky minulosti v podobe zlatistých prízrakov. No to nie je to najhoršie, čo sa stalo...Niečo zlé vniklo trhlinou a zabíja posádku. Vy musíte z lode ihneď vypadnúť.

Celý príbeh je rozdelený na kapitoly, pričom každá z nich nesie meno po gréckom bohovi. Mojou domnienkou je, že autori prirovnali Nikolu Teslu práve k Ikarovi, ktorý sa priblížil príliš blízko k slnku (v gréckej mytológii to bol boh Helios na svojom mohutnom koči). Rozpustil sa mu vosk v krídlach a on sa z oblohy zrútil priamo do mora. Tesla v tomto prípade nepadá z oblohy, no jeho vynálezy tiež spôsobujú skazu.. Kapitoly sú celkom krátke a odhadovaný čistý čas hry (pokiaľ nie ste ako ja a neskúmate každú maličkosť) zaberie približne 6 hodín.

Nikola Tesla

Na lodi nájdete okrem iného aj mini múzeum s Teslovými vynálezmi z reálneho života a môžete si k nim vypočuť jeho nahraný komentár. Taktiež si pomocou rôznych informácií o špiónoch, novinových titulkov a Nikolovho správania pripomíname rivalitu medzi Teslom a Edisonom, ktorá bola aj v skutočnom živote dosť vážna. Tu sa však väčšina paralel s reálnou históriou končí. V hre Tesla vyhral nad Edisonom so svojím striedavým prúdom a Teslovými vežami, čo mu zaručilo ovládnutie dodávok elektriny pre viac ako polovicu sveta. Takto sa stal najbohatším človekom vo vesmíre. Všetko sa začalo v momente, keď dal postaviť Helios...

Ovládanie

Je veľmi jednoduché, keďže nepotrebujete prebíjať zbraň alebo robiť náročnejšie úkony – stačí vám pár tlačidiel. Trochu mi prekážalo, že sa v nastaveniach dá kontrolovať len nastavenie gamepadu a myšky, no nie klávesnice, takže som od začiatku nevedela, ako sa s postavou pohybovať. Áno, ovládanie samotné je intuitívne ako v každej first-person hre (tzn. WASD a myš), no po čase som zistila, že keď napríklad držím kláves Shift, pohybujem sa rýchlejšie. Toto mi hra nikdy nevysvetlila, prišla som na to sama. A som rada, že som na to prišla, pretože niektoré priestory sú naozaj príliš obrovské na to, aby si nimi človek len tak vykračoval. Mladosť pri tejto hre stráviť nechcem...No a tiež sa to hodilo vtedy, keď ma s nožom v ruke naháňal pobláznený člen posádky.

K ovládaniu myškou len toľko, že ak ste napríklad odomykali trezor a mali ste na výber viac ako jednu interakciu, objavila sa veľmi nepatrná bodka, podľa ktorej ste vedeli, kde približne sa s kurzorom nachádzate. Okrem menu viac kurzor v hre nenájdete.

Vizuály a hudba

Na úvod treba podotknúť, že hra je postavená na Unreal Engine, takže by mala fungovať aj na slabších grafikách. Napriek tomu musím uznať, že sa tvorcovia s hrou vyhrali. Fascinovali ma detaily ako reálne fotografie vedcov na stenách, ich pasy s reálnymi údajmi v kajutách (našla som okrem iného aj mladého Einsteina) či prepojenie minulosti s prítomnosťou pomocou prízrakov. Tiež boli pridané zberateľské predmety, ktoré majú za úlohu priblížiť hráčovi dianie na Heliose. Jediné, čo trošku opomenuli, sú postavy, ktorým chýba realistickejší vzhľad. Na druhej strane...Kto by sa chcel pozerať na realistické mŕtvoly, ktorým trčí z hlavy mozog alebo majú odtrhnuté končatiny? Niekedy sa obraz mierne rozostril, ale to pripisujem skôr reakcii na danú situáciu, keď sa postave zvýšil adrenalín (napríklad keď zahliadla niekoho, ako ju sleduje, či keď bežala pred nebezpečenstvom). K hudbe snáď len toľko, že skvelo dokresľuje atmosféru. Je temná už v hlavnom menu a pripravuje vašu náladu na to, čo vás čaká. Zaujímavosťou je, že si hru môžete zahrať v 5 jazykoch a tiež pridať titulky v 10 jazykoch.

Dôležité na záver: Hra je vhodná od 18+ kvôli násilnostiam, zohaveným ľudským telám, množstvu krvi a nadávkam. K tomu len dodávam, že je tiež pre silnejšie povahy.

Odložme na chvíľu porovnávanie s BioShockom a pozrime sa na Close to the Sun ako sci-fi hru, ktorou je. Atmosféra je dokonale hororová, vedecké fantázie sa približujú tomu, čo sa naozaj mohlo stať (v inej dimenzii sa možno aj stalo). Aj keď osobne hororové či survival hry nepreferujem, táto ma dokázala udržať svojím príbehom. Páčilo sa mi aj to, že hoci vás hra upozorní na to, kam ísť a kam nie, nie je vždy úplne jasné, kde to je a vy aj tak popri hľadaní preskúmate milión ďalších vecí, ktoré vám tvorcovia pripravili. Na druhej strane, nevýhodou bol pre mňa pomalý pohyb a chýbajúce vysvetlivky ovládania.

• zápletka deja
  • prízraky minulosti
  • presné historické detaily (napr. pasy s presnými dátumami narodenia, Teslove vynálezy)