RECENZIA: The Elder Scrolls Online - Elsweyr rozhodne „nie je na draka“!

RECENZIA: The Elder Scrolls Online - Elsweyr rozhodne „nie je na draka“!

Kto by to bol povedal, že draky zo Skyrimu mi niekedy budú tak chýbať? Najnovšia príbehová kapitola v The Elder Scrolls Online je síce o týchto majestátnych, inteligentných a... počkať, to už zasa myslím na Alduinovu bandu!

Draky v Skyrime síce mali svoje chyby, a nebolo ich málo, no v porovnaní s ich bratrancami v Elsweyre išlo o veľkých machrov. Jasne, ako Drakorodený (Dragonborn) ste dokázali tohto predátora zostreliť aj bez pomoci, zatiaľ čo v ESO budete potrebovať na skolenie draka armádu ďalších hráčov – ale tento fakt automaticky neznamená, že draky v Elsweyre sú nebezpečnejšie. Z gameplay hľadiska síce áno, no pokiaľ ide o ich správanie, obmedzená inteligencia okrídlených jašteríc zo Skyrimu je pri porovnaní s nimi priam žiarivá.

Draky sú v Elsweyre ústredným príbehovým aj herným motívom, vo väčšine prípadov však zlyhávajú na jednochej skutočnosti – že sú súčasťou MMO RPG. Ani to však podľa mňa naplno vývojárov neospravedlňuje v tom, že sa so správaním týchto „World Boss-ov“ viac nepohrali. Prvý stret s drakom síce môže byť zábava, no keďže sa na mape rodia každú chvíľu a ich vzorec správania je príšerne primitívny, po chvíle ich zabíjanie omrzí. A keďže pre väčšiu skupinu hráčov drak nepredstavuje žiadny problém, ani odmeny z jeho zabitia nie sú bohvieaké. Inými slovami, bolo by skvelé, ak by Zenimax použil niekoľko rôznych druhov drakov s rôznymi druhmi obtiažnosti a rôznym správaním a nie stále jeden a ten istý – vizuálny aj behaviorálny – model.

Chcem tým povedať... sú to predsa draky, Kriste! Kráľovia fantasy záporákov (teda, ako kedy a ako kde), z ktorých by si mal dobrodruh cvrknúť do gatí, kým mu ich, aj so zvyškom telesných tekutín, drak nevysuší plamenným dychom. V Skyrime bol boj s drakmi, najmä na vyšších obtiažnostiach, vcelku adrenalínový. Tentoraz síce nemáte krv Drakorodeného, ale za to vás sprevádza obrovská „kompanija“ iných hráčov. Nezaslúžili si draky trochu väčšiu pozornosť? Menej všednosti?

Začal som s drakmi, ktorí si jednoducho v Elsweyre kritiku zaslúžia, ale to neznamená, že celý herný dodatok je automaticky naprd. Práve naopak! Keď vás zabíjanie drakov po chvíle omrzí, potom až sa vám otvorí krásny svet s množstvom prekvapivo zaujímavých (vedľajších misií) a najmä – novým herným povolaním!

Necromancer je, bez nejakého zveličenia, najlepšou súčasťou celého DLC a po nie vcelku vydarenom Wardenovi je niečo ako hlasité tlesknutie vývojárov a zvolanie: Tak, a konečne sme to spravili správne!

Necro, ak môžem byť taký familiárny, je povolaním mimoriadne všestranným a zábavným, nehovoriac o tom, že možný postih zo strany tamrielskych stráží, keď vás uvidia prebúdzať mŕtvych, je vítaným spestrením. Premena na obrovského nemŕtveho golema (kuk trailer) je štýlová, rovnako ako povolávanie nebožtíkov do boja a vysávanie životnej energie nepriateľov. Necromancer má osobitný štýl, no najmä nepôsobí ani príliš „pod“ a ani príliš „nad“ z hľadiska herného balansu. K Elder Scrolls Online som sa kvôli Elsweyru vracal po dlhšom čase, ako inak, trochu hrdzavý, no Necro je – podobne ako všetko ostatné herné triedy – ľahko čitateľný. Jediné, čo ma pri hraní za takúto postavu mrzelo, bola skutočnosť, že na rozdiel od čarodejníka nemôže mať trvalo vyvolaného „peta“. Všetko, čo Necro vyvolá, je časovo obmedzené – a keď som si prezeral herné fóra, zistil som, že ani zďaleka nie som jediným hráčom, ktorý by uvítal nejakého kostnatého parťáka na cesty.

Po drakoch je hlavný príbeh DLC druhým najväčším sklamaním, aspoň teda pokiaľ ide o hlavnú líniu. Tá je taká nevýrazná, že po desiatich minútach som už nevedel, o čo vlastne v hre ide. Jasne, v Elsweyre, domovine mačacieho národa, sa objavili draky, ale... čo tam bolo ďalej? Fúú, ani keby ste ma zabili...

Našťastie, mizerný hlavný príbeh kompenzuje už tradične vysoké množstvo vedľajších a tentoraz naozaj podarených vedľajších misií. Tie sa sústreďujú najmä na problémy bežných ľudí a nie na niečo globálne (ako je napríklad už spomínaný prílet drakov... ktorý sa však aj tak v hlavnom príbehu takmer vôbec neobjavujú). Napriek tomu však príbeh celého rozšírenia hravo ukryjú do vrecka.

Elsweyr je podarenou novou kapitolou The Elder Scrolls Online a nebyť odfláknutých drakov, išlo by zďaleka o zatiaľ najlepší dodatok pre túto online hru. Napriek tomu ma však Elsweyr oslovil oveľa viac než Summerset – na druhej strane však o niečo menej než Morrowind. Tak či onak, fanúšikova TESO môže byť spokojní. Na záver však menšie varovanie: nechoďte do Elsweyru len pre oživenie skyrimských spomienok. Už nejedného pochabého dobrodruha to totiž unudilo k smrti!

Naše hodnotenie

Ak necháte draky, nech vám v pokoji lietajú nad hlavou aj s celým hlavným príbehom a radšej sa sústredíte na preskúmavanie rozmanitého a krásneho Elsweyru, hranie za Necromancera a plnenie vedľajších úloh, budete nadmieru spokojní.

Klady

  • Necromancer po Wardenovi napraví chuť
  • výborené vedľajšie misie
  • podarená atmosféra Elsweyru
  • hodiny a hodiny nového obsahu
  • nové, nielen kozmetické predmety

Zápory

  • draky sú sklamaním
  • hlavný príbeh stojí, ehm, za dračie lajno

Informácie o hre

The Elder Scrolls Online - Elsweyr

The Elder Scrolls Online - Elsweyr 2019

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: MMORPG
  • Výrobca: ZeniMax Online Studios
  • Vydavateľ: Bethesda Softworks
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega

Trailer

Korekcia: Mário Lorenc

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk