RECENZIA: Gibbous - A Cthulhu Adventure nie je žiadnou mačkou vo vreci

RECENZIA: Gibbous - A Cthulhu Adventure nie je žiadnou mačkou vo vreci

Ak spojíte Lovecrafta, transylvánsku mytológiu a tradičnú kreslenú 2D grafiku, získate buď totálny nezmysel, alebo – ako v tomto prípade – naozaj, naozaj podarený príbeh plný kultistov, hovoriacej mačky a jedného mimoriadne stereotypného detektíva.

Gibbous bol pre mňa návratom do detských čias plných „klikacích“ adventúr, kedy som uprosil mamu, aby mi za dvesto korún kúpila v obchode s „druhotriednymi“ hrami Runaway a ja som sa hodiny mohol trápiť slastným kombinovaním predmetov a trpkým zistím, že „tudy cesta nevede“. Tento žáner má v mojom hernom srdiečku špeciálne, sentimentálne miesto, je však smutné, že v rámci súčasnej hernej scény zaberá len minimum miesta. Nenápadný Gibbous sa možno tvári ako príslovečná mačka vo vreci, ale v tomto prípade sa naozaj nemusíte báť dať tomuto titulu šancu a utratiť zaň peniaze.

Hoci som v úvode trochu premostil Gibbousa s mojimi sentimentálnymi spomienkami práve cez kombinovanie predmetov, paradoxne, táto časť patrí medzi tie slabšie. Tento aspekt klasických kreslených adventúr, akými sú série Broken Sword, spomínaná Runaway či jej „duchovný nástupca“ Yesterday, je v A Cthulhu Adventure trochu zanedbaný. Aby ste mohli konkrétnu časť hry prejsť, musíte, samozrejme, zapojiť aj svoj um a sem-tam niečo skombinovať, no prišlo mi, že ide skôr o niečo vedľajšie. Na druhej strane ma hra krásnych 10 hodín kŕmila nádhernými, ručne kreslenými prostrediami, výborným dabingom, prekvapivo kvalitným príbehom (avšak s mierne nedotiahnutým koncom), dobrou hudbou a najmä – naozaj sympatickými postavami.

Gibbous sa už od prvých momentov tvári ako hra, ktorá sa neberie príliš vážne, miestami však dokáže prekvapiť nečakanou serióznosťou, šikovným príbehovým „twistom“ či nečakaným rozuzlením.

Počas hrania sa striedavo ocitáte v koži troch hlavných protagonistov – rumunského knihovníka Buzza, zastaralého, ako z knihy stereotypov vystrihnutého súkromného detektíva menom Don Ketype z lovecraftovsky ladeného Darkhamu a rozprávajúcej mačky Kitteh. Toto sarkastické zvieratko nie je ani omylom vedľajšou postavou a nie nadarmo má na pomyselnom boxarte hry (resp. stránky na Steame) dominantné miesto.

Práve jej nečakané poľudštenie nielenže odhalí dosť cynický charakter, ale aj odštartuje samotný príbeh plný záhad a situačného, poväčšine nenásilného humoru.

Na oficiálnej stránke hry autori sľubujú potenciálnym fanúšikom mnohé, no väčšinu odvážnych sľubov splnili na výbornú. Klasické, kreslené a dôvtipné adventúry sú v dnešnom svete lootboxov, onlajnových hier a miliónových projektov ako diamantový prach, ktorý veľmi ľahko sfúkne niečo mainstremovejšie. Preto všetka česť a klobúk dole pred rumunskými vývojármi zo štúdia Stuck In Attic, ktorí – a veľmi im v tomto držím palce – snáď odštartovali novú hernú sériu. Bezprostredne po prejdení hry som jej chcel viac – viac uštipačných mačacích poznámok, viac Buzzových trefných komentárov a viac Ketypovej nepriestrelnej logiky. Gibbous má to pomyselné čaro, šmrnc, nazvite si to, ako chcete – jednoducho sa vám dostane do hlavy a už na neho tak ľahko nezabudnete.

V úvode som načrtol, že hoci je Gibbous naozaj kvalitným kúskom, ktorý vám odporúčam všetkými desiatimi, predsa len má jemné nedostatky. Tým hlavným je už spomínané kombinovanie predmetov, alfa a omega každej „point-and-click“, ktoré je však v tejto hre akési... zanedbané. Ani trochu nepredstavuje pre hráča výzvu, pôsobí skôr, akoby autori považovali za nutnosť túto žánrovú unikátnosť vôbec zahrnúť, ale neboli presvedčení o jej dôležitosti. Rozhodli sa to však vykompenzovať v celkovej interaktivite s prostredím – na každej obrazovke máte množstvo objektov, ktoré môže jedna z hlavných postáv okomentovať či použiť.

Veľkou náplasťou bol v tomto smere aj fakt, že všetky možné aj nemožné kombinácie vo vašom inventári aj mimo neho sú originálne nadabované – ak sa teda rozhodnete použiť, napríklad, prak na sochu, nedostanete len generickú, suchú odpoveď, ale jedinečný monológ, špeciálne vytvorený práve pre prípad, že by niekoho na svete napadlo túto kombináciu využiť. Je to detail, pre vývojárov nepochybne pracný, no práve takéto drobnosti vás donútia počas hrania zbystriť a uvedomiť si, že toto nie je žiadny béčkový projekt.

Logické puzzle sú zasa – v kontraste s kombinovaním predmetov – podstatne náročnejšie, a aj keď ich je vcelku málo, vidno, že vývojári nedali do hry prvú vec, ktorá na papieri vyzerala dobre, ale potrápili sa a zapojili kreativitu. V porovnaní so zvyškom hry však ide o kontrast príliš vysoký. Hneď prvé puzzle s knihami je možno až príliš náročné pre ľudí, ktorých príroda neobdarila až takou žiarivou logikou (napríklad mňa), čo môže byť pre niektorých hráčov zbytočne frustrujúce. Na druhej strane, zvyšok hry je skutočne až príliš ľahký, takže prevetranie mozgových závitov určite nie je na škodu – len to nemuselo byť také nárazové, ale skôr systematické. 

Napriek tomu má však Gibbous od niektorých hardcore adventúr z minulosti ďaleko a podobne ako ostatné žánrovo príbuzné hry, ktoré vyšli za posledné roky, je z väčšej miery prispôsobený novej generácii hráčov. 

Keď po zhruba 10 hodinách dokončíte hru, blikne vám na obrazovke aj posledný Steam achievement a vy začnete čítať záverečné titulky, možno rovnako užasnutí ako ja zistíte, že dobrú polovicu hry má na svedomí jediný človek. Vývojárske štúdio, samozrejme, tvorí celý tím, no Gibbous bol pre túto hŕstku ľudí debutom, niečím, čo podľa svojich slov túžili spraviť... a vyšlo im to. 

Gibbous - A Cthulhu Adventure je jedným z tých ukrytých drahokamov, ktoré zväčša človek vykope náhodou, ale potom s ním ostanú na dlhý čas. Audiovizuálne je hra absolútnou baladou, scenár je veľmi slušný,aj keď rozvetvený na dve zápletky, pričom jedna zostáva aj po konci hry otvorená a otázky s ňou súvisiace nezodpovedané – ale možno išlo z mojej strany len o nie celkom pochopený autorský zámer. Tak či onak, tejto hre nechýba k dokonalosti veľa a tých niekoľko nedostatkov vám vynahradí trojnásobne – za predpokladu, že vám sadne miestami špecifický humor, ktorý v niektorých, ale naozaj len v niektorých prípadoch asi vyznieval vtipnejšie na papieri než vo výslednej hre.

Ale potom, je tu predsa hovoriaca mačka, takže... koho to zaujíma?

Naše hodnotenie

Gibbous - A Cthulhu Adventure si zo seba neprestáva uťahovať až do samotného konca, ktorý je ešte bizarnejší než zvyšok hry. Stojí to teda vôbec za to? Absolútne.

Klady

  • pritiahnuté za vlasy – ale tým správnym spôsobom
  • klasická kreslená adventúra v modernom kabáte so všetkým, čo k tomu patrí

Zápory

  • to jedno jediné puzzle, ktoré ma úplne zahanbilo! :)

Informácie o hre

Gibbous - A Cthulhu Adventure

Gibbous - A Cthulhu Adventure 2019

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: Adventúra
  • Výrobca: Stuck In Attic
  • Vydavateľ: Stuck In Attic
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Stuck In Attic

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Mário Lorenc

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk