RECENZIA: Greedfall - vitajte v Dragon Age z koloniálneho obdobia

RECENZIA: Greedfall - vitajte v Dragon Age z koloniálneho obdobia

Zmiešajte spolu trochu našej histórie, koloniálne obdobie, fantasy príšery, pridajte štipku open world elixíru a mágie – takto znie recept na pravdepodobne jednu z najlepších RPG hier tohto roka.

Už od čias tretieho Zaklínača čakám na kvalitnú fantasy RPG hru, ktorá ma bez problémov vtiahne do deja a osloví natoľko, aby som jej venovala desiatky hodín svojho života. Po niekoľkých rokoch môžem spokojne prehlásiť, že Greedfall v tejto kategórii uspel a nachystal si pre hráčov skutočnú pochúťku.

Nechápte ma zle, Greedfall, samozrejme, nestaviam na prvú priečku k The Witcher 3: Wild Hunt, avšak kvalitné RPG je v týchto dňoch vzácnosťou. Poďme však v hodnotení pekne po poriadku.

Vitajte vo svete titulu Greedfall. Voláte sa De Sardet a ste legátom kongregácie obchodníkov, ktorí sa práve chystajú vytvoriť si vlastnú kolóniu na ďalekom ostrove Teer Fradee. Spolu so svojím bratrancom, budúcim guvernérom ostrovnej kolónie, a verným ochrancom sa vydávate na ďalekú plavbu za účelom odkrytia tajomstiev ostrova a nájdenia lieku na nebezpečnú chorobu zvanú malichor.

Hra sa začína klasickou tvorbou postavy. Máte na výber, či sa vžijete do kože Lorda, alebo Lady De Sardet. Výzor postavy si samozrejme môžete prispôsobiť podľa seba a keď už ste spokojní s tvárou, ktorá sa na vás pozerá, pokračujete ďalej na výber svojej triedy. Hra vám už klasicky po vzore iných RPG ponúkne tri možnosti – vojak (meče), technický typ (puška a pasce) a mág. Počas recenzie som si vyskúšala rolu mága. Avšak výber triedy vás nijakým spôsobom neobmedzuje vo vyskúšaní si ostatných profesií.

Na scénu prichádza skill tree, ktorý je úplne odomknutý a nie je limitovaný triedou. Čiže ako mág sa môžete pokojne naučiť používať zbrane a kombinovať tak dva rozličné štýly boja. Prechádzame k atribútom, ktoré v hre ovplyvňujú boj, pohyb a následne talenty, vďaka ktorým sa naučíte vyrábať predmety alebo používať intuíciu. Greedfall je na body v atribútoch a talentoch skúpy, takže treba vyberať s rozvahou.

Po prvotnom nastavení postavy sa môžete vrhnúť do samotného príbehu, ktorý sa vymyká štandardom RPG titulov. Nemáte totiž žiadneho „úhlavného nepriateľa”, ktorého sa snažíte celú hru zničiť a premeniť svet na čistú utópiu. Greedfall sa skôr zaoberá jednotlivými menšími príbehmi postáv a frakcií. Okrem vašej kongregácie totiž na ostrove Teer Fradee žijú aj 3 ďalšie národy. Miestni domorodci pevne spätí s prírodou, alchýmiou a vedou posadnutá Bridge Alliance a fanaticky nábožný Theleme.

Obe posledné frakcie, ktoré sú vo vzájomnom konflikte, sa spočiatku zdajú ako veľmi nepriateľské. Theleme svojou neochvejnou vierou pripomína španielsku inkvizíciu a nasilu konvertuje miestnych domorodcov na svoju vieru, zatiaľ čo Bridge Alliance, pripomínajúca saracénov, sa zaoberá výskumom a domorodcov považuje iba za skúšobné objekty ich experimentov. Avšak postupom času získavate trochu iný pohľad na každú jednu frakciu a zistíte, že nič nie je ani čierne, ani biele. Istým spôsobom sa o to zasluhujú aj vaši spoločníci, ktorí reprezentujú každú frakciu v hre. Do tímu tak dostanete kňaza z Theleme, domorodú dcéru náčelníčky, kapitána lode z „národa” námorníkov zvaných Nauts, majsterku alchýmie z Bridge Alliance a verného vojaka z Coin Guard.

S každým spoločníkom a tiež frakciami si môžete svojimi činmi a výberom dialógov zlepšovať vzťahy. Pri vašich sprievodcoch sa oplatí robiť aj ich špecifické misie, odomykáte si tak špeciálne výhody v hre. Nechýba ani možnosť jemnej romantiky a vytvorenia si viac než priateľského vzťahu. ;) Vzťahy s národmi je taktiež potrebné udržiavať a dbať na následky svojich rozhodnutí. Pohnevať si jednu z frakcií by nebolo príliš múdre, i keď posledné slovo máte vždy vy.

Misie v Greedfall patria k tomu, čo robí hru takou skvelou. Totiž aj vedľajšie misie hry v sebe majú príbeh a neobmedzujú sa len na známe „choď mi nazbierať 10 kožuchov, ďakujem”. Občas tak môžu začať, no nakoniec sa pretvoria na oveľa komplexnejší problém. Krásnym príkladom sú misie v úvodnej časti, ktoré snáď môžem trochu priblížiť bez výrazného spoilera. Máte za úlohu nájsť utečencov z Theleme, ktorí sa podľa slov ambasádora veľmi previnili voči ríši. Po komplexnom zisťovaní a detektívnej práci sa k ním nakoniec dopracujete, avšak nakoniec zistíte, že realita je úplne iná. Zostáva iba na vás, čo s nimi spravíte. Uveríte ich príbehu a pomôžete im tajne utiecť na lodi? Oficiálne požiadate o ich azyl v Bridge Alliance? Alebo ich proste odovzdáte ambasádorovi z Theleme? Je to len na vás. Počas konverzácií môžete klamať, používať svoju charizmu, vyhrážať sa či využiť intuíciu. Mnohé misie sa dajú vyriešiť viacerými spôsobmi. Sami sa rozhodnete, či do toho idete po hlave a pobijete všetkých nepriateľov (či aj spojencov), alebo sa nenápadne prikradnete do budovy či využijete svoje konverzačné zručnosti.

Greedfall má však okrem svojich kladov aj nejaké zápory. Bojový systém v hre je síce fajn a pomerne ľahko zvládateľný, avšak časom až nudný. Ako mág som mala k dispozícii zopár kúziel, základný útok, omráčenie a špeciálny útok. Často sa z toho ale stala monotónna rutina dopĺňania many, rovnakej rotácie a ďalšieho dopĺňania many či života. Navyše, ak sa vám minie mana (čo sa pomerne rýchlo stáva), vaši spoločníci vás otravujú neustálymi hláškami o tom, ako si máte dať elixír na jej obnovu.

Čo naopak pri súbojoch kvitujem, je ich náročnosť. Hru som si vyskúšala na normal obťažnosti. Úrovne nepriateľov sa líšia podľa oblastí a po vzore Witchera 3 do niektorých súbojov musíte „dorásť”. Súboje s bossmi sú pomerne náročné (no nie Dark Souls náročné) a vyžadujú si časté využívanie taktickej kamery. Práve tá umožňuje pozastaviť súboj, použiť elixír či zoslať kúzlo. Na genialitu taktickej kamery z Dragon Age: Origins síce nesiaha, avšak pri prechádzaní hrou sa zíde.

Hra je kvázi open world, môžete sa pohybovať medzi jednotlivými oblasťami podľa ľubovôle, ale nemáte k dispozícii obrovskú plochu typu Velen v Zaklínačovi 3. Na presun v oblastiach môžete používať jednotlivé body cestovania, tábory a vaše vlastné nohy.

Greedfall je po vizuálnej stránke úchvatný. Ponúka skvelé scenérie, ktoré vás prinútia zastaviť sa a obdivovať krajinu pred vami. Hudobný sprievod hry trochu pokrivkáva. V niektorých oblastiach je soundtrack až otravný a neustále sa opakujúci, v iných len príjemne dopĺňa atmosféru hry, avšak príliš nezaujme.

Čo ešte musím hre vytknúť sú občasné technické problémy a bugy plus stratené textúry. Počas cutscene vám výhľad zatieni oblečenie jedného zo spoločníkov, prípadne sa nepriateľské AI zasekne na jednom mieste, aj keď má vykonávať obhliadku oblasti. Takto som musela niekedy znovu načítať stealth misie, pretože sa kvôli chybe okolo stráže nedalo prekradnúť.

Naše hodnotenie

Greedfall prekvapil svojím netradičným prístupom k RPG žánru, úchvatným vizuálom a skvelo napísaným príbehom. Štúdio Spiders si dalo záležať na tvorbe misií a prišlo s vynikajúcim titulom, ktorý si zaslúži vašu pozornosť. Samozrejme, že hra má aj svoje muchy, ale určite si zaslúži šancu od každého milovníka RPG.

Klady

  • skvelý príbeh
  • zaujímavé misie
  • vizuálne spracovanie
  • rozhodnutia majú váhu v hernom svete
  • viaceré prístupy k misiám

Zápory

  • občasné technické problémy
  • miestami „nudné” súboje

Informácie o hre

Greedfall

Greedfall 2019

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: akčné RPG
  • Výrobca: Spiders
  • Vydavateľ: Focus Home Interactive
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Nikoleta Bodzsárová

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk