Čo dostanete, keď vezmete obľúbenú, hoci už viac ako 10 rokov starú pretekársku sériu, herné štúdio, ktoré stojí za tak obľúbenými titulmi, ako sú F1 2019 či Dirt Rally 2.0, a stlačíte tlačidlo RESET? Odpoveďou je, samozrejme, titul menom Grid. Je však najlepšie, ak zaň dodáme v zátvorkách aj rok 2019, keďže táto hra je už štvrtým dielom série, ktorú v roku 2008 naštartoval rovnomenný GRID. Ako fanúšik pretekárskych hier a tiež celej série (hoci niektorých dielov viac ako iných) som sa a naozaj tešil a dúfal som, že sa štúdiu Codemasters opäť podarí priniesť to čaro balansovania na hrane medzi zábavným arkádovým bláznením a náročnejšími simulátormi, ktoré som si tak obľúbil pri prvom a druhom diele série.
Codemasters, ako štúdio zamerané hlavne na pretekárske hry, má v herných kruhoch vcelku dobré renomé. Schopnosť vydávať naozaj hardcore tituly, ako sú spomínaná séria Formula či Dirt Rally, vyvažuje arkádovejšími kúskami ako Onrush. Sám som ale bol prekvapený, ako veľmi je história mojich obľúbených pretekárskych hier spojená práve s týmto štúdiom. Spomedzi tých najznámejších mien môžem spomenúť TOCA Race Drive, Colin McRae Rally, prípadne zábavu menom Micro Machines. Takto skúsené štúdio by teda nemalo vydať zlý titul, nie? Ospravedlňujem sa za túto otázku, radšej ju berme ako rečnícku, pretože nový GRID definitívne nie je zlá hra, práve naopak.
Nádherné vizuály
Prvá vec, ktorú GRIDu nemožno uprieť, je to, ako fantasticky vyzerá. Moderné hry sú stále krajšie a krajšie a tu je cítiť, že ide o titul pre najnovší hardvér a poslednú generáciu konzol. Samozrejme, zvládnu ho spustiť aj slabšie stroje, no zhodou okolností sa u mňa práve pri testovaní GRIDu zbehol silný a schopný hardvér v podobe grafickej karty RTX 2070 SUPER a monitora AORUS CV27Q. To znamená, že celú hru som si naozaj vychutnával v 2K rozlíšení a dokonca aj s podporou HDR. FPS mi pritom nikdy neklesli pod číslovku 100, takže zážitok ako žiaden iný.
Pre istotu som hru porovnal aj so stále obľúbenou stálicou menom Forza Horizon 4, a hoci GRID nedisponuje otvorenou mapou, minimálne na tratiach a v rámci pretekania je na rovnakej, ak nie na o niečo vyššej úrovni. Počas bežného, denného jazdenia hra vyzerá celkovo dobre, s animovaným obecenstvom prítomným na tratiach umiestnených v mestách či do detailov vykreslených okruhoch. Kde však vizuály stúpajú na vyššiu úroveň, to sú rozdielne časy dňa a odlišné počasie. To síce spolu s časom nie je dynamické, no jazda počas dažďa pri západe slnka alebo v noci na trati osvetľovanej výbuchmi ohňostrojov či neónovými logami na mrakodrapoch je naozaj perfektný zážitok.
Okresaná, no predsa zaujímavá kariéra
Séria GRID je známa nielen zábavnejším jazdným modelom (nerátajúc GRID Autosport), ale aj pútavou kariérou. Nájsť ten správny kompromis medzi násilným tlačením príbehu tam, kam nepatrí, a suchopárnym jazdením bez akéhokoľvek cieľa je však, ako už veľa titulov zistilo, vcelku ťažká úloha. Príbeh v najnovšom GRIDe síce nie je taký bohatý a zaujímavý ako v GRID 2, no stále je tu prítomná určitá motivácia hrať ďalej a posúvať sa vyššie a vyššie v rebríčkoch. Hráči majú okamžite po spustení prístup ku všetkým hlavným skupinám pretekov a je len na nich, či sa vyberú cestou „Tuner” áut, skúsia šťastie v sérii súbojov proti Fernandovi Alonsovi, alebo ich viac berú nadupané americké „Stock” autá.
Hlavným cieľom single-player kariéry je, samozrejme, GRID World Series, na čo je treba dokončiť štyri z piatich hlavných kategórií. Tie sú rozdelené už podľa spomínaných typov áut, no môžu sa ďalej deliť na jednoduché preteky na kolá alebo na súboje o ten najrýchlejší čas. Chýbala mi trošku väčšia rozmanitosť, predsa len, drift, drag alebo napríklad knockout preteky sú stálicou v množstve aj moderných hier. Nateraz som si však zvykol a budem dúfať, že v budúcnosti tieto možnosti pribudnú.
Celkovo je kariéra dobre rozdelená a počas celej doby hrania som nechytal príliš veľké pocity rutiny alebo nudy. Ak aj nastupovali, tak som len presedlal z jedného typu pretekov do iného a rýchlo tak nudu zahnal. A to je pri pretekárskych hrách okrem jazdného modelu asi to najdôležitejšie, keďže nikto predsa nechce horko-ťažko a so zaťatými zubami spúšťať jednu rovnakú trať za druhou a nemať pocit, že sa niekam posúva. Fajn sú aj možnosti obťažnosti, hoci pri prepnutí protivníkov z Medium na Hard som cítil o kúsok väčší skok v ich schopnostiach, ako som čakal. Po chvíľke zvykania som však zvládol poradiť si aj s ťažkými protivníkmi, hoci pri nich som častejšie musel pred každými pretekmi prechádzať kvalifikáciu, aby som náhodou nebol zaradený na koniec štartovacieho poľa a nemusel sa celé preteky snažiť dostať aspoň do prvej desiatky. Pokiaľ by vám ale boli málo aj ťažkí protivníci, GRID ponúka aj model poškodenia vozidiel, ktorý pri neopatrnom alebo príliš agresívnom jazdení vyústi do horšieho ovládania auta či dokonca do nemožnosti dokončiť celé preteky.
Jazdný model
Jazdný model sa chlapákom z Codemasters opäť raz vydaril. GRID nie je ani čistá arkádovica, ako bývajú hry zo série Need for Speed (hoci aj o tom sa hádam už čoskoro presvedčím pri novej časti vychádzajúcej tento mesiac), ale nie je to ani simulátor ako Gran Turismo, Asetto Corsa či Project Cars.
Nový GRID úspešne balansuje na tej tenkej hranici medzi zábavou s dostatočne odpúšťajúcim modelom jazdenia a nutnosťou plného sústredenia na body, keď treba začať brzdiť a zatáčať. Každé auto sa správa mierne odlišne, čo je cítiť najmä po presedlaní zo silného amerického V8 Pontiacu napríklad do malého Mini. Odhaliť, čo sa ktorému autu páči a proti čomu bude naopak protestovať, je však iba otázka pár zákrut či kôl. Pokiaľ sa však budete chcieť stať majstrom v ovládaní všetkých áut, budete potrebovať oveľa viac času.
Menší počet tratí a možností tuningu
Celkovo je v ponuke dvanásť tratí, z ktorých väčšina má aspoň dve rozdielne rozloženia, teda to, či sa na nich jazdí v normálnom smere alebo proti. Niektoré trate, ako je napríklad Okutama GP, ponúkajú až štyri rozloženia s rozdielnymi zákrutami a dĺžkami, plus možnosť ísť jedným alebo druhým smerom. V dnešnej dobe otvorených svetov či simulátorov ponúkajúcich desiatky, ak nie stovky tratí, sa môže zdať číslo dvanásť ako primalé, no počas hrania mi to až toľko neprekážalo. Samozrejme, uvítal by som aj trate z predošlých GRID titulov, no vždy je šanca, že budú doplnené v budúcnosti.
Trochu viac mi však prekážala absencia hlbšieho tuningu áut. Áno, autá si môžete prispôsobiť pred každými pretekmi, no tu ide iba o možnosť zmeniť nastavenie bŕzd, prevodovky či pruženia. Vizuálny tuning mám rád. Alebo možnosť vraziť veľký motor do malého auta a snahu udržať ho na trati. Jediný vizuálny tuning je tu možný iba cez nátery, ktoré sú však prednastavené a dokonca v mnohých prípadoch aj uzamknuté, kým hráč nesplní všetky podmienky. GRID síce nikdy nebol o upravovaní áut, ako je to v sériách Need for Speed či Forza Horizon, ale človek si na takéto veci pri iných hrách jednoducho navykne a potom mu budú chýbať. Najmä v prípade, ak ide o arkádovejší titul a nie o čistú simuláciu.
Všetko dobré vyvažuje malé nedostatky a prísľub do budúcnosti
Hoci má GRID svoje nedostatky, respektíve mi v ňom chýbalo pár vecí, ide o naozaj dobrú a zábavnú hru. Jazdný model som si obľúbil takmer okamžite a hoci som si vedomý, že nemusí sadnúť každému, je dostatočne ľahký aj pre úplných začiatočníkov a pri vyšších obťažnostiach je dostatočne náročný aj pre skúsených pretekárov. Vizuálne spracovanie, najmä pri rozličných časoch dňa alebo za dažďa, je naozaj úžasné. Ponuka áut je vcelku bohatá a každé sa správa dostatočne rozdielne, aby ste si medzi nimi našli svojho obľúbenca.
Veľké plus tiež musím dať umelej inteligencii počítačových protivníkov, ktorí sa väčšinou správajú ako naozajstní pretekári. Z času na čas spravia chybu a inokedy sú lepší, ako keby by ich vozidlo šoféroval Lewis Hamilton. Do toho perfektne zapadá Nemesis systém. Pokiaľ budete jazdiť čisto a bez tlačenia na protivníkov, bude všetko v poriadku. No stačí pár nárazov do zadku vozidla pred vami, prípadne prílišné tlačenie zboku a AI protivník sa zrazu z obyčajného pretekára stane vašou najväčšou nočnou morou, ktorá agresivitu opláca agresivitou. A z kaše ešte nie ste von ani vtedy, ak protivníka, ktorého ste nahnevali, predbehnete, lebo nakódovaná agresivita dokáže aj z menej šikovných AI urobiť (aspoň počas trvania pretekov) oveľa lepších pretekárov, ktorí sa vám budú lepiť na zadok a pokúsia sa vás odsunúť z trate pri prvej príležitosti, ktorú im dáte.
Na záver, hoci nie v poslednom rade, budú pri GRIDe, tak ako aj pri ostatných moderných tituloch, dostupné DLC a ďalší obsah do hry. Zatiaľ sú ohlásené tri dodatočné sezóny Hot Hatch Showdown, Track Day Supercars a Track Day Hypercars, čo vyzerá na zaujímavú ponuku, ktorá bude bezplatne dostupná pre majiteľov GRID Ultimate edície a neskôr si ju za menší poplatok budú môcť zaobstarať aj vlastníci bežnej edície. Silno však dúfam, že do hry časom pribudnú aj ďalšie módy a možnosti upravovania áut.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
GRID (2019) 2019
- Platforma: PC
- Žáner: preteky
- Výrobca: Codemasters
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad
Galéria