RECENZIA: Hunt: Showdown - Western, ktorý vás bude strašiť po nociach

RECENZIA: Hunt: Showdown - Western, ktorý vás bude strašiť po nociach

 

Westernové hry boli od nepamäti veľmi populárne. Svoje miesto si začali vydobýjať medzi hráčmi snáď už od doby, keď sa naši otcovia radi pozerali na filmové adaptácie s Ribanou. Z mojej strany tento koncept nie je až tak veľmi zaujímavý, no chápem, že každému človeku sa páči niečo iné. Otázka znie, či je dobrý nápad zasadiť strieľačku s takými silnými PvP koreňmi na divoký západ? S určitosťou viem povedať, že áno. A hra má síce veľký potenciál zaujať masy, no stále jej niečo chýba. Pôsobí trošku ako zlepenec viacerých hier, ktoré už si svoje miesto na hernej scéne našli. Poďme sa hlbšie ponoriť do najnovšej hry od Crytek, nemeckého giganta.

Na úvod každej recenzie mávam malé priznanie. Dnešné bude spočívať v tom, že som po hre poškuľoval už dlhšie. Hra ma zaujala tým, že vývojári zapracovali PvE a PvP systém do jednej hry. Takže začiatok. Stávate sa profesionálnym lovcom. Vaše miesto pôsobenia sa odohráva v Louisiane. V krajine, ktorá sa pýši nie veľmi atraktívnym bohatstvom. Na každom rohu tu nájdete močariská, veľa priemyselných odvetví a k tomu všetkému hordy nemŕtvych. Presne tak. Ako lovec sa nevydávate po túžbe uloviť zver, ale vyberáte si priamo z kontraktov na démonov z pekla. Démoni z pekla by sa dali prirovnať k bossom z iných hier. V hre zatiaľ máme možnosť nájsť troch bossov, a to obrovského zmutovaného pavúka, nemŕtveho mäsiara s bravčovou hlavou a zabijaka, ktorý je zhmotnením veľkého zhluku hmyzu. Každý z nich má unikátny štýl boja (napríklad pavúk dokáže liezť po stenách a rýchlo sa presúvať z jednej pozície na druhú, pričom mäsiar je pomalší, ale zato rozdáva plošné poškodenia). Pre úspešný lov je potrebné poznať aj ich slabosti. V hre nájdete príručku o monštrách. Na mäsiara platí, že ho brokovnicou zabijete omnoho rýchlejšie, a preto si počas lovu častokrát uvedomíte, že vaša aktuálna výzbroj pri love démona nie je najlepším výberom. Dosť tomuto frustrujúcemu zisteniu napomáha fakt, že ak sa do lovu púšťate s vybavením na daného bossa, je možné, že na mape budú práve iní dvaja bossovia alebo iba jeden, s ktorým ste nepočítali.

Túto krajinu už dávno boh opustil...

Hra zatiaľ obsahuje dve mapy. Každá z nich má na sebe unikátne miesta ako vlakovú stanicu, krematórium, prístav, alebo aj opustenú pevnosť z čias občianskej vojny. Prvý dojem z hry bol ale katastrofálny. V momente, keď ma spawnlo na mapu, som mal textúry vo veľmi nízkej kvalite, a tak som v nastaveniach bezhlavo prepínal všetko na „high“. Hra si ale aj tak počas hrania celú grafiku doladila a mohol som sa naplno venovať zomieraniu. Už len fakt, že hru tvorí slávne štúdio Crytek, ktoré má vo svojom portfóliu grafické skvosty ako Crysis, ma držal v očakávaní, že nám opäť prinesie vizuálny unikát. Podľa mňa sa to ale nestalo. Hra nevyzerá zle, no celkový dojem z grafiky nie je nič moc. Niektoré textúry sú už zastaralé a nemajú šancu rovnať sa konkurenčným titulom. Po niekoľkých hodinách som teda pochopil, že v tomto prípade nenájdem taký grafický podpis od vydavateľov, aký som čakal, no viem, že hra mi toho vie ponúknuť ešte mnoho. Vydávame sa na lov. Prichádzame na mapu, kde je naraz 12 hráčov. Kombinácie môžu byť rôzne, napríklad štyri tímy po troch hráčoch či tri tímy po troch lovcoch, jedna dvojica a jeden samotár. Keď idete do hry iba dvaja alebo sám, je možnosť vypnúť si matchmaking pre servery obsahujúce trojčlenné tímy, ale strácate tým rôzne bonusy.

Mapa je rozdelená červenou rozdeľovacou čiarou podľa pôsobenia bossov na danom území, a tak má každý v podstate polovicu. Samozrejme, keď je boss iba jeden, má pôsobisko na celej mape. Váš lovec disponuje špeciálnym videním, takzvaným „dark sight“, ktoré začierni všetky nepodstatné veci a vysvieti na modro „vodítka“ (ukazovatele smeru) alebo miesta, kde sa deje niečo podstatné. Aby ste vystopovali bossa, potrebujete nájsť tri takéto vodítka, ktoré následne preskúmate. Skúsenejší hráči vedia, že ak sú nepriateľskí lovci blízko, vodítka sa sfarbia na červeno, alebo ak sú pečate na vodítkach rozbité, je zrejmé, že tam už niekto bol. Po preskúmaní vodítka sa vždy mapa pôsobenia o niečo zmenší a vy tak viete, kam už chodiť nemusíte. Častokrát sa mi ale stalo, že som na bossa narazil už pri druhom, a tak som mohol započať ukrutný boj s démonickými silami omnoho skôr ako moji nepriatelia, a to nie je vždy najlepšie. Pri bossovi máte tiež možnosť pozrieť sa cez špeciálne videnie, aby ste zistili, či nie je miesto pod drobnohľadom nejakých špekulantov. Pri bossovi cez dark sight počuť akýsi šepot z pekla, ktorý sa stáva agresívnejším, akonáhle má v okolí nepriateľský tím. Boj so samotnými bossmi býva zdĺhavejší a vyžaduje si skúsenosti a poznatky, ale to som už spomenul. Po zabití bossa je potrebné vykonať rituál, ktorým sa démon posiela späť do pekla. Tento proces sa po začatí hráčom vykonáva sám a vy tak zatiaľ máte možnosť nastražiť pasce a dávať pozor, či sa už nejakí lovci bez štipky hrdosti nesnažia ukradnúť vašu ťažko vybojovanú korisť. Počas rituálu všetci lovci vo svojom videní vedia presne, kde tento proces prebieha a hra ich na to aj patrične upozorní. Tu nastáva zvrat. Z lovcov sa stáva korisť. Po hodinách hrania som zistil, že v tejto hre česť budete hľadať márne a niektorí lovci schválne čakajú mimo diania v bezpečí, aby potom mohli napadnúť hráčov, ktorí si prešli peklom a ukradli im ich cennú korisť. Za predpokladu, že ste prežili rituál trvajúci niekoľko minút, z démona vypadnú dva žetóny ako najcennejšia korisť v hre. Každý hráč môže zobrať iba jeden, preto je najlepšie chodiť minimálne vo dvojici. Po prevzatí žetónu získavate možnosť vidieť na 5 sekúnd lovcov vo svojom okolí, čiže taký in-game wallhack.

Nemusíte ho minúť hneď, ale ani naraz. Takže keď na dve sekundy preskúmate nejaký les zvonku, môžete kľudne zvyšné tri použiť inokedy. Každá minca má ale dve strany a poloha každého majiteľa pekelných žetónov je zobrazovaná v krátkych intervaloch na mape ako malý blesk. Dalo by sa povedať, že zabitím bossa sa začína ozajstný lov. Von z mapy sa dá dostať iba cez exity, ktoré sú na mape vždy tri, no pri každej novej hre sú inak rozmiestnené. A verte mi, častokrát pri nich stretnete hráčov, ktorí nemajú potrebu uloviť si vlastné monštrum, len zobrať vašu korisť, s ktorou hneď vyjdú von. V exite musíte vydržať 30 sekúnd a ak vám zastrelia kolegu, musíte ho oživiť, inak sa von nedostanete. Hra sa týmto stáva plnohodnotným členom klubu hier, ktoré chcú, aby ste si od nervov rozbili monitor. Hra vám okrem klasického lovu ponúka aj tri tréningy, po ktorých prejdení obdržíte odmeny vo forme blood bounds (tie vám popíšem nižšie). Je tu aj možnosť zahrať si quickplay. Ide o zápas piatich hráčov, ktorí nelovia démonov, ale snažia sa dostať von živí. Hneď na začiatku dostanete zadarmo náhodné vybavenie a rôzne zbrane. Prežiť môže len jeden a keď sa vám to podarí, môžete si lovca regrutovať medzi svojich ostatných lovcov spolu so zbraňami. ktoré si doniesol. Avšak zbrane nepredáte, pretože po vynesení z mapy dostanú nálepku Contraband.

Všetci hriešnici pôjdu do pekla

V menu si vyberáte svojho lovca – regrutujete. Môžete mať viacej lovcov naraz, ale do hry pôjdete len s jedným. Každý lovec má vlastný level aj životy. Jeho levelovaním získavate body, za ktoré mu môžete kupovať jednotlivé perky (v hre Traits) pomáhajúce pri prežití. Môžete napríklad získať rýchlejšie dobíjanie kuší alebo rýchlejšie obnovovanie výdrže. Preto je dobré rozumne si vyberať lovcov a ich zbrane do hry. Hra vám dá možnosť loviť v trojici, dvojici, alebo samému. Aj keď tu tá možnosť sólo hry je, ja vám ju určite neodporúčam. Nielen, že som v hre nikdy nestretol jednotlivca, ale je fajn, že aj keď neprežijete jednu prestrelku, kolegovia vás stále môžu postaviť na nohy. Tiež to má ale svoju mechaniku a limity. Ako som už spomenul vyššie, lovci majú unikátne životy, teda každý ich môže mať trochu inak rozostavené. V hre sa nachádzajú dva typy health barov – krátky a dlhý. Lovec tak môže mať buď tri dlhé, alebo jeden dlhý a tri krátke. Aby som sa vrátil k pointe: Keď postavíte svojho kolegu na nohy, „zožerie“ mu to jeden dlhý health bar a keď už nebude môcť žiadny obetovať, tak vám v tomto love nepomôže. Navyše, nepriateľské mŕtvoly, ktoré si myslíte, že môžu byť oživené, spáľte. Ak je telo dostatočne dlho v plameňoch, nebude možné ho zachrániť.

Týmito mechanikami vývojári eliminovali možnosť revivovať svojich kolegov do nekonečna. Tu nastáva ďalší problém. Vývojári si všimli, že herná scéna už je FPS hrami preplnená a že sa hráči častokrát prikláňajú k hardcorovejším zážitkom. Po vzore Escape from Tarkov (nie som si istý, či ich inšpiroval práve tento titul) si po smrti z lovu neodnesiete svojho lovca a ani jeho vybavenie. A ani perky, ktoré ste mu mohli zbierať aj 15 hier po sebe. Avšak veľkoryso, aj po tom, čo váš lovec umrie, dostanete polovicu expov do svojho ranku. Aby tvorcovia hneď na začiatku nedemotivovali všetkých hráčov, svojich lovcov začnete strácať až po dosiahnutí 11. ranku. Rank je niečo ako váš level, nie je naviazaný priamo na lovca, ale pri regrutovaní nových lovcov ho hra zohľadňuje, a tak vám pri vyššom ranku ponúkne vyzbrojenejších lovcov. Po dosiahnutí vyššieho hodnotenia sa vám v in-game obchode odomknú lepšie zbrane a veci, no zato drahšie. Po dosiahnutí ranku 100 získate jednu prestíž, čo je forma znásobenia vášho ranku. Po dosiahnutí prestíže začínate od nuly, čiže bez lepších lovcov a možnosti nákupu dobrých zbraní, aj keď s kopou skúseností. V hre sa platí dolármi, ktoré získavate hraním. Nakupujete za ne zbrane, lekárničky, granáty a rôzne pomôcky. Sú tu aj „blood bounds“ reprezentujúce prémiovejšiu menu. Získať ich môžete poctivým hraním, no nebudeme si klamať, tvorcovia si do hry naschvál implementovali mikrotransakcie, na ktorých proste chcú niečo vyryžovať, a tak je ich získanie pomocou bežného hrania zdĺhavé. Ale ak vám nevadí bezhlavo púšťať vaše reálne peniaze do hry, je tu možnosť zakúpenia rôznych „výhodných“ balíčkov. Za spomínané „blood bounds“ si následne zakúpite legendárnych lovcov alebo legendárne zbrane. Výhoda Legendárnych lovcov spočíva v tom, že po ich zakúpení majú hneď tri náhodné perky a náhodne nastavené health bary, ktoré pred kúpou nevidíte. Niektorých lovcov a zbrane si ale aj tak bez DLC nekúpite. Správne, Crytek nám ponúka platené DLC-čka vo forme skinov. Tu je na mieste zamyslieť sa, či už honba za peniazmi z ich strany nie je prehnaná.

Zvuky z pekla

Ak by som chcel hru za niečo pochváliť, bolo by to určite ozvučenie. Celý základ úspechov v hre závisí od toho, ako veľmi sa vyznáte vo zvukoch, ktoré počujete. Tu zvuky vydávate v podstate všetkým, čo robíte. Všade sa niečo váľa, napríklad sklo, ktoré má svoj vlastný zvuk a keď po ňom prejdete, skvelo na seba upozorníte. Alebo také bohapusté strieľanie po nevinných zombíkoch je tiež výborný spôsob, ako dať o sebe vedieť. Pamätám si začiatky, keď som hneď pri odštartovaní lovu strieľal po všetkom, čo sa hýbalo, a tým myslím aj po pokojných kačiciach vo vode. Skúsení hráči vedia, že minimálny hluk je kľúčom k prežitiu, preto sa snažia aj nemŕtve hrozby eliminovať čo najtichšie. Keď sa už dostanete do bezprostrednej blízkosti druhého, nič netušiaceho hráča, dokážete ho zabiť na jeden dobre mierený výstrel. A z vlastnej skúsenosti vám radím, zabite ho na prvý výstrel. Keďže hra je situovaná približne v roku 1890, zodpovedajú tomu aj zbrane, takže samopaly so storanovými zásobníkmi tu nečakajte. Muníciu si tiež na lov beriete iba obmedzenú, často si tak budete musieť rozmyslieť, akým spôsobom ďalší cieľ eliminujete. Po mape sa nachádzajú aj rôzne ammo krabičky a truhly s muníciou, po vystrelení posledného náboja tak nemusíte zbraň hneď vyhadzovať. Zbraň môžete vziať aj mŕtvemu lovcovi, on ju už v hrobe potrebovať nebude. Na lov si beriete aj rôzne veci ako lekárničky, majú rozdielne liečebné účinky. Musíte si ale dávať pozor. Zhorenú časť health baru už nevyliečite a nemôžete sa napríklad liečiť, keď ste otrávení. O umelej inteligencii alebo rádových nepriateľoch som v podstate nepísal nič, pretože po určitom osvojení si herných mechaník vám už žiadne vrásky na tvári robiť nebudú. Môžete ich, samozrejme, využiť vo svoj prospech proti ostatným hráčom, ale to je asi na samostatný článok.

Naše hodnotenie

Hunt: Showdown si na poli FPS hier svoje uplatnenie určite nájde, ale neodporúčam ho ľuďom, ktorým sa páči svojím dobovým zasadením. Ide o veľmi hardcore zážitok, ktorý môže prerastať až do frustrácie. Ak ste hráčom, ktorý má rád výzvy a rád strieľa do druhých hráčov, Hunt je presne pre vás. Avšak pištoľníci vyhľadávajúci v hrách relax by túto hru mali obísť úctivým oblúkom. Hra má veľký potenciál, ale mám strach, že vývojári zaspia na vavrínoch a budú nám prinášať ďalší obsah len vo forme platených skinov. Dúfam, že sa mýlim a že sa tvorcovia ešte pochlapia. Hra vyšla len nedávno z early-access a Crytek tak má ešte stále možnosť zažiariť.

Klady

  • hra výborne zvláda systém zvukov
  • skvelá atmosféra Louisiany
  • hra ponúka výzvu
  • rôzne variácie lovu

Zápory

  • grafika nie je nič extra
  • padali servery (do hry sa nedá vrátiť)
  • DLC vo forme skinov

Informácie o hre

Hunt: Showdown

Hunt: Showdown 2020

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: PvEvP FPS
  • Výrobca: Crytek
  • Vydavateľ: Crytek, Koch Media
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Nikoleta Bodzsárová

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk