Všetci vieme, že Overwatch nastavil latku vysoko a akýkoľvek pokus napodobniť jeho úspech v podstate zlyhal – samozrejme, píše sa rok 2020 a multiplayerovka od Blizzardu už nie je na vrchole, ako to bolo v roku 2016, no svoju hráčsku základňu stále má. O úspech na poli multiplayerových akcií sa pokúsila zabojovať aj novinka Bleeding Edge, ktorá toho zatiaľ, žiaľ, veľa neponúka, no v rámci žánru je iná. Poďme si rozobrať prečo.
Ako hráč MOBA žánru (aj napriek tomu, že Bleeding Edge je akýmsi hybridom) a obrovský fanúšik štúdia Ninja Theory som bol poriadne nadšený, keď došlo k oznámeniu tejto novinky. Vzhľadom na prvky, ktoré obsahuje, titul, koniec-koncov, môžeme označiť za multiplayerovú akciu. Zaujímavosťou je, že na nej pracovali tri a pol roka, teda ešte predtým, ako štúdio kúpil Microsoft. Zo začiatku bola vyvíjaná ako MOBA titul s „minionmi“, „vežičkami“ a ďalšími prvkami, no tento klasický štýl MOBA hier nebol úspešný. Nakoniec tu teda máme akčný kúsok z pohľadu tretej osoby, ktorý pôsobí chaoticky. Pri hraní veľmi rýchlo pochopíte, že chaos je len naoko a Bleeding Edge nepôsobí z hľadiska ovládania zmätočne. Zároveň musím upresniť, že som recenzoval na PC s myšou a klávesnicou, nie na ovládači.
Prvý kontakt
Po zapnutí vás privíta jednoduchý tutoriál, ktorý neodporúčam preskočiť vzhľadom na to, že vás oboznámi so základmi – aké je ovládanie, aké majú jednotlivé postavy úlohy, ale aj základné informácie, akým spôsobom môžete vyhrať danú hru. Týmto všetkým vás sprevádza postava Damona, ktorý pochádza priamo z Hell’s Kitchen. Tutoriál vás určite nebude nudiť vďaka originálnym dizajnom postáv a ich dialógom.
Pre prvý zápas som si vybral postavu bojovníčku menom Gizmo, ktorú som si hneď obľúbil, no musím podotknúť, že na začiatku som zažíval vážne chaos. Ten však nebol spôsobený zlým dizajnom mapy, kostrbatým gameplayom, prípadne nevyváženosťou hry. V Bleeding Edge si totiž v prvom rade musíte zvyknúť, čo je cieľom danej mapy a akým spôsobom je potrebné prispôsobovať svoj štýl hry, čo, samozrejme, závisí aj od výberu postáv. Svojím prvým som si pekne zavaril, keďže najskôr sa musíte naučiť, akým spôsobom zaujať pozície v bojoch, a nie ako som to spravil ja – ako tank. Gizmo sa totiž zameriava na rozdávanie rán z diaľky, preto je jej konštitúcia ako z papiera a stačí málo na to, aby ste sa ocitli na respawn mieste.
Po niekoľkých hrách som však nemal problém pochopiť mechanizmy bojov a získavania úloh. Osvojenie ovládania jednotlivých bojovníkov je len o krátkom cviku a v podstate otázkou pár zápasov. Po tomto štádiu začnete zisťovať, o čom je Bleeding Edge a aký herný štýl chcú vývojári od hráča. Odpoveď je jednoduchá – ide o tímovú spoluprácu. Áno, tvorcovia stavili na túto kartu asi najviac. Systém bojov štyria proti štyrom spôsobuje, že váš tím musí spolupracovať, inak utrpíte ťažkú porážku. To vo svete tímových hier určite nie je nič nové, no spomeňme si, koľkokrát ste si zanadávali na spoluhráčov. Ak teda máte kamarátov, s ktorými si chcete zahrať a zažiť srandu, choďte do toho, pretože „sólovanie“ niekedy spôsobuje viac frustrácie ako pôžitku. No ak sa už rozhodnete ísť do tzv. sólo „grindu“, veľmi podstatná je komunikácia v akejkoľvek forme.
Kde som sa to ocitol?
Hráč je vhodený do sveta, ktorý je na prvý pohľad zvláštny, no zároveň originálny a s očarujúcou a jednoduchou grafikou. Je to svet blízkej budúcnosti, kde existuje nelegálny klub bitkárov, ktorí si to rozdávajú v zápasoch štyria proti štyrom. Samozrejme, všetci taktiež využívajú bionické modifikácie. Preto tu nájdete bizarné postavy, ako je napríklad robotický had s mysľou niekedy uznávaného profesora histórie, ktorého mumifikované telo dokonca ovláda. Môžem ešte spomenúť delfína, ktorý bol pretvorený na zbraň menom Mekko (a v hre je momentálne nedostupný), či kúzelnú babičku Maeve s veľmi otravnými schopnosťami, keď sa ocitne v nepriateľskom tíme. Zatiaľ je dostupných jedenásť postáv, ktoré sú rozdelené podľa úloh na Damage, Support, a Tank. Vďaka určitej dávke odvahy pri dizajne postáv môžete zostaviť bláznivý a bizarný tím.
Oceňujem aj širokú škálu farieb, ktorá však občas môže agresívne pôsobiť na oči. Je to aj preto, že gameplay je prispôsobený na bitky tak, že vám „udierajú“ priamo do tváre. Práve z tohto je však cítiť, že ide o kúsok od štúdia Ninja Theory. Veď kto by mohol zabudnúť na intenzívny bojový systém z Enslaved alebo aj z Hellblade? Tento štýl je umocnený aj tým, že hráč má možnosť pri klasických útokoch využívať kombo. Zaujímavé je, že kombo protihráča môžete prerušiť buď vykrytím, ktoré vám dá určitý čas na úskok ,alebo jednoducho úskokom. Tých máte limitovaný počet, takže je potrebné na to myslieť.
Jednotliví bojovníci majú z pohľadu animácie veľmi podarené schopnosti. Mojou najobľúbenejšou (aj z kvalitatívneho hľadiska) je ultimátna schopnosť Rock-it! už spomínanej bojovníčky Gizmo. V nej si sadne na raketu, na ktorej letí a následne exploduje priamo do tváre nepriateľov, samozrejme, ak si to dobre načasujete. Zaujímavosťou je, že každá postava má dve ultimátne schopnosti, ktoré si vyberáte pred začatím zápasu. Nepochybne si aj vy obľúbite určitého bojovníka, či už z pohľadu štýlu hrania, alebo pre úžasné schopnosti. A možno vás osloví práve dizajn postavy. Mimochodom, Bleeding Edge disponuje úžasnými animáciami tzv. „mount“ systému. Bojovníci majú k dispozícii rôzne hoverboardy, a napríklad postava Buttercup sa dokáže transformovať na motorku.
Jednoducho chcem viac
Musím však konštatovať, že po pár dňoch ma titul prestal baviť a nechcel som sa k nemu vrátiť. To len z dôvodu, že Bleeding Edge zatiaľ nemá obsah, ktorý by vás udržal na dlhšie. V hre sa nachádzajú dva módy, nedostatok emotikonov či skinov, málo bojovníkov, problémom je však aj vyváženosť schopností hrdinov. Napríklad Meave je momentálne doslova „broken“ a upraviť potrebuje najmä jej pasívna schopnosť Schadenfreude. Tá po zabití súpera totiž zresetuje časovač na všetkých špeciálnych schopnostiach. Ďalším problémom je nedostatok odmien pre hráčov, ktoré by motivovali hrať ďalej. A na dôvažok tu chýba aj súťaživosť, keďže tu zatiaľ absentuje hodnotiaci systém, resp. ranked mód.
Všetky tieto nedostatky nie sú pre hru likvidačné, pretože časom je možné napraviť ich, resp. doplniť. Vývojári však musia zvážiť, v akom časovom horizonte s tým začnú, pretože im hrozí odliv hráčskej základne, a ak chcú titul udržať nažive, tú si potrebujú udržať a budovať ďalej. Myslím, že by to bola veľká škoda vzhľadom na to, že Bleeding Edge je vážne zábavná hra a na naučenie nie je náročná.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Bleeding Edge 2020
- Platforma: PC
- Žáner: Multiplayerová akcia
- Výrobca: Ninja Theory
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft