RECENZIA: Gears Tactics - Krvavé zabíjanie Locustov na ťahy

RECENZIA: Gears Tactics - Krvavé zabíjanie Locustov na ťahy

 

Nabite si Lancery, očistite bajonety, prichystajte granáty. Séria Gears of War, teda, pardon, po novom Gears, je späť a vy budete opäť zabíjať Locustov jedna radosť. Akurát zrejme nie tak, ako by ste čakali. Gears Tactics nie je third-person akciou, čo však rozhodne nie je zlé. Práve naopak.

Ohlásenie Gears Tactics bolo pomerne prekvapujúce. Ťahová stratégia v štýle XCOMu zasadená do sveta, kde ide najmä o brutálnu akciu? Keď sa na to však pozriete bližšie, dáva to zmysel. Microsoft testuje vody, a zaujímavým titulom láka aj na stále sa rozvíjajúcu službu Game Pass, kde je k dispozícii od vydania. Od vydania XCOM 2 v roku 2016 sa navyše fanúšikovia tohto žánru nedočkali žiadneho poriadneho mainstreamového titulu. Áno, vyšli napríklad Phantom Doctrine, prípadne Phoenix Point od duchovného tvorcu série UFO, išlo však o akési nedopečené polotovary. V tomto vás poteším – Tactics je totiž hra, ktorá splnila všetky moje očakávania.

Gears ako vyšité

Nadšenie vo mne vyvolali už prvé kroky. Po krátkom videu sa vo dvojici vrhnete do prvých bojov. Úvodné misie slúžia, samozrejme, aj na osvojenie si ovládania a zoznamovanie sa s mechanizmami hry. Končatiny a iné časti Locustov budú lietať už po pár minútach, pričom po prvom použití motorovej píly na Lanceri či bajonetu na jeho retro verzii budete nostalgicky spomínať to, ako ste svojich nepriateľov takto „katovali“ ako Marcus a Dominic. Atmosféra Gears je prítomná všade, nechýba ani ikonická zvučka, ktorá oznamuje koniec súboja, a tešiť sa môžete aj na tzv. „Emergence holes“.

Hra sa odohráva ešte pred prvým dielom, pričom hlavným hrdinom je Gabe Diaz. Ak je vám priezvisko povedomé, áno, je to otec Kait. Spoločne s ďalšími postavami musíte zastaviť nebezpečného Ukkona, ktorý vytvoril monštrá ako Brumak či Corpser. Svojimi výpadmi momentálne terorizuje okolie a na pláne má aj čosi oveľa horšie. Príbeh je celkom zaujímavý, Ukkon je pôsobivý záporák a dočkáme sa aj jedného veľkého dejového twistu, všetko je však dosť priamočiare a pri dĺžke hry si viem predstaviť, že by to bolo o čosi rozvinutejšie. O tom si ale povieme viac neskôr.

Vylepšený XCOM

Mechanizmy sa naučíte jednoducho, expertné zvládnutie vám už trochu potrvá. Obvykle máte k dispozícii štyroch vojakov s rôznymi schopnosťami a zbraňami – alebo aj rovnakými. Vývojári vám až na isté výnimky pri postupe príbehom nekladú žiadne podmienky, ako máte hrať. Každý vojak má väčšinou tri akčné body, ktoré môže, ale nemusí počas svojho ťahu využiť. Na rozdiel od XCOM 2 môžete vystreliť aj trikrát za ťah, prípadne vystreliť, pohnúť sa do ďalšieho krytu, a následne zaútočiť znova. Možností máte aj vďaka prepracovaným stromom schopností neúrekom. Nechýbajú ani granáty (aj tie liečiace) a tona rôznych schopností. Boje stoja za to a pocit zo zabíjania Locustov je skvelý a odmeňujúci.

Do cesty sa vám postavia starí známi nepriatelia, ako sú Drones, Wretches, ale aj silný Grenadier, masívny Boomer, či mrštný a otravný Kantus. K tomu v mnohých prípadoch pribudnú aj ich modifikované verzie (predsa len, máme dočinenie s Ukkonom) a vedia vám poriadne „zatopiť“, pretože často sú v naozaj veľkej presile. K tomu si pripočítajte aj naozaj masívne bitky s bossmi, o ktorých vám však radšej nebudem hovoriť viac – čím menej o nich budete vedieť, tým viac sa zabavíte. Nováčikom v žánri odporúčam obťažnosť Intermediate, pre tých skúsenejších skôr Experienced, ktorá vás (najmä v spomínaných súbojoch s bossmi) už riadne potrápi. No a masochisti majú k dispozícii Insane. Cieľom misií je väčšinou dostať sa z bodu A do bodu B, prípadne niečo vyhodiť do vzduchu, oslobodiť nejakú jednotku, a zároveň cestou pozbierať čo najviac krabíc s vybavením. Tie sú väčšinou rozmiestnené po ceste a odporúčame, aby ste na ne nezabúdali. Čím viac vybavenia, tým viac možností budete mať. A verte mi, niektoré epické a legendárne brnenia a časti zbraní stoja za to.

Vyskladajte si tím snov

Na výber máte päť hrateľných tried, pričom nejde o nič revolučné. Mrštný a potichu sa pohybujúci, no zároveň aj smrtiaci Scout, tank s možnosťami Vanguard, Support, Heavy a Sniper, koniec-koncov, neznejú ani nijak originálne. Najväčšia výhoda Gears Tactics však tkvie v tom, ako si jednotlivé triedy viete prispôsobiť. Za každú úspešnú misiu dostávate skúsenostné body, pričom po dosiahnutí určitého počtu zvýšite svoju úroveň. Klasika. Za vylevelovanie získate dva body, za ktoré si viete kúpiť novú pasívnu alebo aktívnu schopnosť, prípadne vylepšiť nejakú, ktorú už máte. Každá trieda má štyri vývojové vetvy, pričom počas kampane si odomknete tak polovicu zo skillov – preto treba už na začiatku plánovať, akým smerom sa chcete vybrať. Napríklad jedna z vetiev skauta s príznačným názvom „Slayer“ ponúka schopnosť „Finisher“, ktorá garantuje 50% šancu na kritický zásah, ak budete strieľať na už zraneného súpera. Viete tak granátom „načať“ svojich súperov, pričom následne ich váš skaut už bez problémov dorazí.

Tu začína najväčšia zábava. Môžete experimentovať, kombinovať rôzne vetvy podľa toho, aký štýl vám vyhovuje najviac. Z vášho Vanguarda viete urobiť tanka, ktorý s bajonetom vrhá dopredu, tam vydesí všetkých nepriateľov v okolí, a navyše sa každým zabitím nepriateľa vylieči. Alebo môže byť výborným strelcom so schopnosťami podporujúcimi kolegov. Fantázii sa medze rozhodne nekladú. Najväčšiu radosť som mal pri mojom hlavnom skautovi. Všetky body som narval do vetvy „Commando“, ktorá odomkla aj hádzanie míny, či zníženie cooldownu na hádzanie granátov. A keďže som mal šťastie, v jeden misii som získal epickú zbroj, ktorá znižuje cooldown na hádzanie granátov až o tri ťahy. Keď sa mi pospájali všetky bonusy, mohol som sa prechádzať po bojisku a súperov „kŕmiť“ granátmi každý ťah.

K tomu si ešte treba pripočítať veľké množstvo rôzneho brnenia a modifikácií pre zbrane – na tej hlavnej si môžete vymeniť pažbu, zásobník, hlaveň, aj mieridlá. Každá z nových častí má iné bonusy, a tak napríklad do vašej odstreľovacej pušky sa môže zmestiť až 5 nábojov. Ak však tri obetujete, môžete zvýšiť kritické poškodenie o 100% a k tomu po zabití vylieči 25% z hodnoty poškodenia, ktoré rozdá. A takýchto volieb je veľké množstvo, keďže vybavenia budete dostávať veľmi veľa. Pred misiou často strávite niekoľko minút vyberaním toho vhodného vzhľadom na to, že misie majú často rôzne podmienky. Je však pravda, že v neskorších fázach toho už budete mať naozaj veľa zišlo by sa nejaké filtrovanie, napríklad podľa rarity či typu bonusu, ktoré jednotlivé veci ponúkajú, pretože som mal pocit, že sa „uscrollujem“ k smrti. Neviete si napríklad ani vybrať jednotky podľa triedy, čo mi v roku 2020 príde smutné.

Nevyužitý príbehový potenciál

Autori to však trošku nedomysleli s obyčajnými jednotkami. Zatiaľ čo k slušne nadabovaným hrdinom si viete vytvoriť vzťah, k vojakom až tak nie. Počas toho, ako budete postupovať dejom, totiž budete naberať ďalšie a ďalšie jednotky... a tie budú často o úroveň vyššie ako vaše súčasné. Ak by ste ich chceli dobehnúť a vylevelovať, pripravte sa na to, že to pár misií potrvá, pričom vy medzitým dostanete možnosť regrutovať ďalšie lepšie jednotky. A tak som sa na konci ocitol s pár hrdinami, ktorí ma sprevádzali v podstate celou hrou, a armádou vojakov rovnako silných vojakov, ktorých som pozbieral za posledné misie. Škoda, lebo aj v tom tkvie čaro hier, ako je XCOM. Vytvoríte si puto a dávate si sakramentský pozor, aby sa vašim jednotkám nič nestalo. To tu v prípade hlavných hrdinov budete robiť tiež, ale pri tých obyčajných som mal pocit, že sú naozaj iba nahraditeľnými „kolieskami vo vojne“.

K tomu sa viaže aj tak trochu nevyužitý potenciál príbehu. Je fajn, áno, ale ako som už spomínal, je veľmi priamočiary. Vzhľadom na to, že pomedzi hlavnými misiami plníte aj tie bočné, nerozumiem, prečo na nich autori nenaviazali nejaké minipríbehy, ktoré by odkryli viac zo sveta Gears a dali by priestor na to, aby sme sa ešte viac zžili s postavami. Hoci som hlavných hrdinov obľúbil, chýbalo mi čosi viac z ich minulosti. Za tých približne tridsať hodín, ktoré kampaň ponúka, sa o nich veľa nedozviete.

Najväčší problém? Stereotyp v bočných misiách

Po skončení hlavnej kampane sa nemusíte báť, že by ste sa museli rozlúčiť s vašimi vytrénovanými vojakmi. Môžete pokračovať v robení bočných misií, pričom za ich plnenie budete získavate ešte lepšie vybavenie a taktiež si zvýšite tzv. „Veteran rank“. Možno je škoda, že autori neimplementovali New Game +, ale ktovie, možno sa dočkáme v nejakom update.

Najväčším problémom hry je stereotypná náplň bočných misií. V podstate ide o štyri opakujúce sa varianty, ktoré občas obmieňajú rôzne podmienky, ako napríklad to, že vaše jednotky majú namiesto troch akčných bodov iba dve, a podobne. Môžu byť ako obmedzujúce, tak aj pomáhajúce, a sú osviežením, čo však z toho, keď vás titul potom hodí do prostredia, ktoré ste videli približne pred hodinou v inom side queste. A tak tieto misie plníte len preto, aby ste pozbierali nejaké zásoby, a netrpezlivo čakáte na ďalšiu príbehovú časť. Najviac tým trpí posledný akt, kde som sa už pred absolútnym koncom pristihol, ako som si pri tretej bočnej misii za sebou poriadne zazíval. A to boli iba tri hodiny poobede. Chýbali mi aj nejaké Našťastie, koniec a posledný boss stoja za to, takže som hru vypínal so spokojnosťou.

Pripravte sa na pastvu pre oči

Ak by ste si krvavé boje s Locustmi chceli vychutnať s kamarátom, nepoteším vás. Gears Tactics totiž neobsahuje žiadnu hru pre viacerých hráčov. Multiplayer oželiem, pretože rozumiem, že optimalizovanie schopností a celkovej hrateľnosti by bolo asi náročné, avšak kooperácia by určite bola príjemným spestrením, keďže patrí medzi veľké ťaháky hlavnej série. Viem si predstaviť napríklad misie, kde by ste vy ovládali dve jednotky a váš kamarát tiež. Každý z vás by na mapu vstúpil na inom mieste a musel by splniť inú úlohu, pričom v jednom bode by sa vaše cesty stretli a ďalej by ste postupovali spolu.

Po technickej stránke musím vývojárov pochváliť. Ide o veľmi pohľadný kúsok s detailne spracovanými prostrediami (ktorých na druhej strane nie je veľa) a krásnymi cutscénami, ktoré posúvajú dej dopredu, vďaka čomu sa cítite ako v plnohodnotnej Gears hre. Navyše je aj dobre optimalizovaný – za celú dobu hrania mi nepadol ani raz a bežal plynulo, pričom som zaznamenal iba dva bugy, z ktorých len jeden vyžadoval načítanie predchádzajúceho checkpointu. Všetko to dopĺňa slušný orchestrálny soundtrack a kvalitný dabing jednotlivých postáv.

Naše hodnotenie

Gears Tactics je poctivá ťahová stratégia, ktorá vyvolá úsmev na tvári všetkým milovníkom podobných titulov. XCOM 2 tak dostal zdatného konkurenta, ktorý ho v niektorých veciach dokonca prekonáva. Hra je navyše súčasťou Game Passu. A ak ste fanúšikom série Gears, pokojne si k hodnoteniu pripočítajte pol hviezdičky.

Klady

  • návyková hrateľnosť
  • množstvo taktických možností
  • dobrá herná doba
  • atmosféra Gears
  • výborné cutscény
  • technická stránka hry

Zápory

  • stereotypná náplň bočných misií
  • chýbajúci multiplayer a co-op
  • nevyužitý potenciál príbehu
  • malé nedostatky

Informácie o hre

Gears Tactics

Gears Tactics 2020

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: Taktická ťahová hra
  • Výrobca: Splash Damage
  • Distribútor v GB: Microsoft
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk