Brodenie sa bahnom asi nebude zábava pre každého. Simulátory ťažkej techniky proste potrebujú svoje špecifické publikum a veľa nových hráčov odradí nekompromisné prostredie, v ktorom aj jeden chybný krok vpred môže znamenať, že sa zaseknete na pár minút, prípadne uviaznete navždy. Tvorcovia titulu MudRunner z roku 2017 sa však rozhodli, že jeho pokračovanie sa bude niesť v mainstreamovejšom duchu a skúsia sa priblížiť širšiemu publiku. Znamená to poľavenie od realistickosti, alebo existuje nejaká rovnováha medzi hardcore simuláciou a príbehovou hrou? To sa pokúsim popísať v recenzii, ale jedno je zatiaľ isté. SnowRunner sa posunul dopredu a je len na nás, ako sa s tým vysporiadame.
SnowRunner je hra, ktorej korene siahajú až k jednému ruskému indie kúsku s názvom Spintires. Najnovší počin z dielne vývojárov Saber Interactive si dáva za úlohu osloviť aj nových hráčov. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a rovno vytiahnem karty na stôl. SnowRunner už nie je tým surovým kúskom, ktorý si pamätáme, no nechápte ma zle – zo svojej obťažnosti vôbec nepoľavuje. Je teda len na vás, či vám tieto zmeny budú prekážať, alebo si ich obľúbite. Nájdete tu veľa inovácií, kvôli ktorým museli vývojári urobiť pár kompromisov, no do tých vás nikto nútiť nebude. Jednoducho vám časom prídu prirodzené.
Evolúcia alebo adaptácia?
Spintires a MudRunner toho mali veľa spoločného. Istý posun tam síce bol, no určite nebol na takej úrovni ako pri prechode na SnowRunner. Pri spomienke na to, že išlo len o bezduché prevážanie bez hlbšieho zmyslu, mi napadne známe úslovie „cesta je cieľ“. A v tomto prípade to platí dvakrát, keďže tieto hry sú o zdolávaní nehostinných povrchov a nikoho v podstate nezaujíma, prečo vlastne prevážate rádioaktívne drevo v Černobyle. Tu sa však nový diel mení v samotnej podstate. Dostáva totiž hlbší zmysel v podobe príbehu. Samozrejme, nečakajte desaťminútové cutscény so scenárom z dielne Kodžimu, celý príbeh sa zmestí možno na poznámkový blok, no je tu a jeho prítomnosť nám prináša nové možnosti.
Konečne sa rozlúčime s bezduchým prevážaním nákladu a budeme sa púšťať do veľkých zákaziek pre spoločnosti. Tieto zákazky budú zohrávať úlohu dejových questov. A ak práve nebudete mať náladu na ich plnenie, môžete sa pustiť do menších úloh, prípadne skúsiť časové preteky. Za každú splnenú zákazku, úlohu, alebo preteky dostanete odmeny. Či už vo forme peňazí, skúseností, alebo vylepšení pre svoje autá. No tým to nekončí. Napríklad po splnení úlohy, kde doveziete potrebný materiál na opravu mosta, pomôžete aj sebe. Nie je nič uspokojivejšie ako pocit, že pri ďalšom prevoze cez túto oblasť už konečne nemusíte ísť cez horský priesmyk, ale preveziete sa po asfaltke o sto metrov ďalej, pretože predtým ste pomohli opraviť most. Takýchto maličkostí nájdete v hre kopu a presviedčajú vás o tom, že vďaka vám sa krajina opäť dostáva do normálu.
Každou splnenou zákazkou aj menšou úlohou si otvárate možnosti, vďaka ktorým sa môžete pustiť do ťažších úloh. Niektoré môžu mať svoje podmienky a vy sa tak určite stretnete aj s neúspechom. To je faktor, s ktorým v hardcore simulátore musíte počítať. Môže sa stať, že sa do zákazky vrhnete s nesprávnym ťahačom a po hodine jazdenia s nákladom niekde zapadnete bez možnosti vytiahnutia sa. Môžete sa síce po stlačení pár tlačidiel vrátiť aj s ťahačom do garáže, no váš progres bude nenávratne preč. Taktiež máte možnosť vytiahnuť sa druhým autom, ale to sa môže nachádzať ďaleko a jedna misia vám tak zaberie neskutočné kvantum času. Samozrejme, môže ísť o zámer tvorcov a nepriamo tak hráčom natiahnuť čas strávený v titule.
Ďalšou novinkou je postupnosť vylepšovania vozidiel. Už to nebude také jednoduché, ako sme boli zvyknutí. Vylepšenia sú roztrúsené po mape, pričom vy sa k nim budete musieť dostať autom. To môžete urobiť hocakým vozidlom - nemusíte sa tak trepať cez pol mapy s ťahačom, ktorý rád zapadne aj v tých najmenších mlákach. Autá si budete vylepšovať v garáži za peniaze zo zákaziek. Vaše vozidlá si tu „upgradnete“ naozaj v každom ohľade. Od klasického vylepšenia mechanických častí, ktoré majú dopad na vaše zdolávanie nástrah cez striekanie karosérie až po zmenu vzhľadu. Áno, ide o tuning, v hre si na aute budete môcť meniť aj disky. Niektoré veci však budú naviazané aj na váš level, takže si ich užijete až v neskoršej fáze hry.
Inováciou prešiel aj systém poškodenia, čo znamená, že si budete musieť dávať pozor na viac vecí naraz. Svoj vlastný ukazovateľ poškodenia majú okrem motora už aj tlmiče, prevodovka, nádrž a kolesá. Tým pádom každý náraz môže poškodiť inú časť, prípadne môžete dostať defekt a budete tak čeliť rôznym nepriaznivým situáciám.
SnowRunner len z jednej tretiny
Už z názvu je každému jasné, že nový diel prinesie sneh. To je pravda, ale nebudete sa brodiť iba v ňom. Pri vydaní nám SnowRunner prináša tri oblasti - Michigan, Aljašku a Tajmyr. Každá z nich sa vetví do máp, ktorých tu nájdete jedenásť. Už samotné oblasti sú v niečom odlišné. Zatiaľ čo Michigan bude farebný a plný bahna, Aljaška ponúkne zamrznutá a sychravú atmosféru. Práve na Aljaške sa teda dočkáme vysnívaného snehu, no nejde o nič prelomové a sneh mi proste pripadá ako blato v bielom prevedení. Pozor si však musíte dať na ľad, pretože na ňom si môžu ľahko vylámať zuby aj skúsení šoféri. Niektoré zákazky budú aj tak vyžadovať cestovanie medzi mapami a vy často nebudete riešiť nejakú globálnu lokalitu, ale skôr momentálne problémy.
Grafika sa posunula vpred
Musím uznať, že SnowRunner vyzerá pekne. Napriek tomu, že stále ide o simulátor, ktorý veľa nováčikov odradí svojou obťažnosťou, grafická stránka by sa presadila aj pri iných tituloch. Často som sa pristihol pri tom, ako iba jazdím krajinou a odkrývam si hracie pole, pretože ma naozaj zaujímalo, čo je za ďalším kopcom. Do toho si ešte pripočítajme západ slnka a máme vymaľované. Hre by sa podľa mňa dokonca náramne hodil raytracing. Hráči sa tu budú brodiť stovky, niektorí zrejme aj tisíce hodín v bahne, a tak by možno bolo na mieste, aby sa pri tom aspoň mohli kochať peknou krajinou. Ale to sa tvorcom podarilo tak či tak.
Vôbec mi tu však nesadol soundtrack. Po pár hodinách som ho musel vypnúť, pretože mi trochu liezol na nervy. Uznávam, že pri šoféroch kamiónov a ťažkej techniky si mnoho ľudí predstaví chlapa vo flanelovej košeli a s pupkom, pričom v kabíne mu hrá country muzika z rádia. Ale to sú iba predsudky, preto nerozumiem, prečo tvorcovia nepridali nejaký neutrálnejší soundtrack. Uznávam však, že niektorým hráčom sa, samozrejme, country bude páčiť. V každom prípade sa to v nastaveniach dá vyriešiť za pár sekúnd.
United We Drive
Neviem, či si ešte pamätáte na trailer tesne pred vydaním, ktorý bol akousi paródiou na Death Stranding. Už tam sme sa stretli s heslom „United We Drive“. V tomto SnowRunner opäť exceluje. Už staršie diely boli výbornou voľbou pre prípady, keď ste mali chuť si s kamarátmi zahrať niečo po sieti. Aj po rokoch je to zábava a brodiť sa s partiou v bahne môže byť občas výzva. SnowRunner nám ponúka multiplayer až pre štyroch hráčov, pozor však, progres sa uloží iba hostiteľovi. No ostatní si so sebou vezmú skúsenostné body a peniaze, takže sa nemusia báť, že by išlo o stratu času. To predsa hranie s kamarátmi nikdy nie je, hoci sa musím priznať, že v čase písania tejto recenzie sme sa stretli s problémom, ktorý vyžadoval zvláštne riešenie. Kým sme si s kamarátom nevymazali z Epicu ostatných priateľov, hra nás jednoducho nespojila dokopy. Dúfam, že to vývojári vyriešia čo najskôr. Na záver by som ešte chcel upozorniť všetkých PC hráčov na to, aby si zaobstarali ovládač. Titul totiž ponúka výborne spracované UI na gamepady, pričom ovládanie bolo po pár minútach intuitívne. Kamera ovládaná myšou je navyše stále peklo!
Naše hodnotenie
Informácie o hre

SnowRunner 2020
- Platforma: PC
- Žáner: Simulátor ťažkej techniky
- Výrobca: Saber Interactive
- Distribútor v GB: Focus Home Interactive
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad
Galéria
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!