RECENZIA: Minecraft Dungeons je detská diablovka s nedostatkom hĺbky

RECENZIA: Minecraft Dungeons je detská diablovka s nedostatkom hĺbky

 

Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden Minecraft. Ten sa stal slávnym na celom svete, pretože malým deťom umožňoval stať sa YouTubermi, ktorí následne začali otravovať život tým ostatným. Mojang, tvorca tohto fenoménu, nahromadil mnoho peňazí, a z Minecraftu sa stala značka, ktorú sa rozhodol expandovať ďalej. S najnovším takýmto pokusom sa rozhodol, že bude konkurovať Diablu, a tak vznikol Minecraft Dungeons, dungeon crawler určený vlastne ani neviem pre koho. Asi pre deti. Ale tie predsa od Minecraftu čakajú ťažbu surovín a stavanie a v Minecraft Dungeons sa nič také nerobí. Tak teda pre dospelých? To asi tiež nie, na to je hra príliš infantilná a do mechanizmov aj dosť jednoduchá. Tak pre koho?

Hneď na začiatku poviem, že táto hra nie je zlá. Opakujem, nie je. Nie je zlá v zmysle zlého dizajnu, bugov, technického spracovania, či nefunkčnosti herných mechanizmov. To, čo robí, robí v podstate dobre, len toho nerobí dosť. Minecraft Dungeons je prekvapujúco krátky titul, ktorý dokážete dohrať za jedno popoludnie a ešte vám zvýši čas na večeru. A to naštve násobne viac hlavne preto, že sa na mape sveta nachádza vyložene drzý odkaz, že ďalšie lokality si bude možné zakúpiť už čoskoro. Načo to vôbec spomínať? Či hráčov radi provokujete?

Aby toho nebolo málo, pri vytváraní vašej postavy, ktoré je inak fakt len naoko, si niektoré položky nemôžete vybrať, pretože budú dostupné až neskôr ako DLC! Bez hanby je to tam vycapené ako fotka politika na bilborde, a to hru, prosím vás, len začínate!

Minecraft Dungeons je tak trocha povrchným dungeonom, ktorému chýba poriadny obsah. Ako keby sa tvorcovia zastavili na polke ceste s vedomím, že vydanie je už za rohom a viac do hry dostať nestihnú. Nebudem veľmi preháňať, keď poviem, že to, čo uvidíte na začiatku, uvidíte aj na konci. Postupom času nepribudnú žiadne nové prvky, žiadne nové mechanizmy, nič, čo by viac ozvláštnilo hrateľnosť. A to neplatí len o hre ako celku, ale aj o samotných dungeonoch. Tak, ako vyzerajú na začiatku, vyzerajú aj na konci. A to je škoda.

Dungeony sú doslova obrovské, čo sa mi páči. Veď čo by to bol za dungeon crawler, ak by v ňom boli maličké kobky a jaskyne? Problémom je, že sú málo variabilné. Ničím neprekvapujú, neobsahujú žiadne zapamätateľné oblasti (čo má asi súvis s procedurálnym generovaním), žiadne zaujímavé pasáže, len náhodný zhluk chodieb zasadených do neustále sa opakujúceho prostredia. Kde sú puzzle?! Nad tým by sa dalo možno prižmúriť oko, ak by sa hra odohrávala aj mimo dungeonov, no, bohužiaľ, tie sú jediné herné oblasti. Ak teda nepočítame úplne zbytočnú dedinku, ktorú zachránite už na začiatku a z ktorej sa presúvate do samotných kobiek.

Po úvodnom tutoriálovom leveli sa dostanete k mape s možnosťou vybrať si vašu ďalšiu cieľovú stanicu. Je milé, že hra dáva na výber, hoci drvivá väčšina z kobiek je povinná, čiže ich budete musieť absolvovať tak či tak. Nebol by som vôbec proti, ak by titul celkovo ponúkol väčšie množstvo takýchto „vedľajších výpadov“. Všetky však hneď zrazu navštíviť nemôžete, niektoré sa vám otvoria až vtedy, keď prejdete príslušné levely, ktoré im predchádzajú. Spomínaná dedinka je prázdna plocha s pár domčekmi, úžitkovými zvieratami a obchodníkmi.

Do jedného domčeka môžete aj vojsť a nájdete v ňom pár prasiat, no účel nemá žiadny. Občas ale nie je na škodu sa cez dedinku prejsť, keďže sa tam zvyknú objavovať debničky s kryštálikmi. Obchodníci vlastne ani nie sú obchodníci, ale skôr majstri, ktorí vám môžu vyrobiť zbrane alebo brnenia. Nemôžete si však vybrať aké, za určitú sumu kryštálikov vám totiž vyrobia náhodnú vec. Vážne náhodnú. Ak sa vám hodí, ponecháte si ju, ak nie, zošrotujete ju a získate z nej naspäť niekoľko kryštálikov. Takto môžete zošrotovať každú vec, ktorú nájdete.

To náhodné vyrábanie vecí až príliš smrdí mikrotransakciami. Ako keby boli pôvodne v pláne, no nakoniec boli (pre istotu) odstránené. Dokonca tu môžete nájsť aj lootboxy v podobe truhlíc, ktoré dostávate po skončení každého dungeonu. Je to zvláštne, pretože neexistuje logický dôvod, prečo by ste z ničoho nič dostávali nejakú náhodnú truhlicu po tom, čo ste predtým prešli dungeonom. Len tak, z ničoho nič, od nikoho a s úplne náhodným obsahom. Pritom takú truhlicu ani nikde inde v hre nenájdete. Nechcem nikoho obviňovať, len vyjadrujem svoj pocit.

Role-playing systém v tejto hre je len základný, no funkčný, a obsahuje jeden zaujímavý mechanizmus skillov. Za zabíjanie nepriateľov dostávate expy, pričom tie sa vám zase pretavia do nového levelu, za čo na oplátku dostanete jeden bod. Takýmito bodmi si vylepšujete schopnosti, ktoré obsahujú samotné zbrane a výzbroj. Ku každej takejto veci môžu byť priradené až tri rôzne skilly, keďže sú tam tri položky. Vtip je v tom, že k jednej takej položke sú priradené tri schopnosti a vy si vyberiete, ktorá vám najviac vyhovuje. Zvyšné sa tak stratia a vami vybraný skill sa aplikuje na danú vec. Už vybraný skill môžete ďalej vylepšiť o tri úrovne, pričom platí, že prvý level odomknete za 1 získaný bod, druhý za 2 body a tretí za 3 nazbierané body.

Ak získate novú vec, ktorá je po stránke štatistík lepšia ako tá, čo máte, jednoducho si tú starú zošrotujete, pričom získate všetky body, ktorými ste si odomkli a vylepšili skilly na zošrotovanej zbrani. Tie potom jednoducho aplikujete na novú zbraň a jej schopnosti. Schopnosti na zbraniach a brneniach sú definované náhodne a môžu byť rôznorodého charakteru, ako sú napríklad vylepšenie sily, presnosti, rýchlosti vašej postavy, alebo dokonca získaní schopnosti ohnivej steny po tom, čo spravíte kotúľ. Takýchto schopností je v hre celé množstvo a určite je to ten najlepší prvok, ktorý Minecraft Dungeons ponúka.

Skilly sa natrvalo neučíte, čiže ak vec zničíte, prídete aj o všetky schopnosti. K tomu môžete využívať podporné veci, ktoré vám tiež umožnia využívať rôzne vymoženosti. Môžete využívať nepohyblivý ochranný štít proti šípom, špeciálnou knihou zoslať AoE kúzlo, určitá zbroj vám zas pridá kamaráta netopiera, ktorý pomôže v boji. Takýchto vecí je tu plno. Tento systém skillov, zbraní a zbroje nie je vôbec zlý. Je síce jednoduchý a časom trocha jednotvárny, keďže celú hru nerobíte nič iné, no hlavne počas kratších herných seáns dokáže pôsobiť pekne dynamicky. V Minecraft Dungeons nenájdete žiadne bojové triedy a ani vyslovene typickú mágiu ako oheň či ľad.

Za ďalšiu dobrú vec považujem možnosť vybrania obťažnosti dungeonu. Hra vám ponúka vybrať si z rôznych stupňov, pričom k tomu prikladá aj číselne zobrazenú úroveň odporúčaného levelu. Čím vyššia obťažnosť, tým väčší je loot. To však taktiež znamená vyšší risk, a to už zachádzame do oblasti, z ktorej som bol dosť frustrovaný. V dungeonoch si hru nemôžete uložiť, máte len počet životov, ktoré keď vyčerpáte, musíte ten dungeon prejsť celý odznova. Vzhľadom na to, že dungeony sú obrovské a zároveň tak nudné, to znamená, že ak na konci úrovne pri boji s bossom vyčerpáte všetky životy, musíte to všetko absolvovať znova a znova, čo pri bezduchej náplne dungeonov nie je vôbec žiadna zábava. Pri Dark Souls som si opakovanie pasáži užíval, no tuto to pôsobí skutočne ako otravná svrbiaca vyrážka na vašom chrbte, na ktorú neviete dosiahnuť rukou.

Som veľmi prekvapený, ako sterilná je táto hra v rámci humoru. Je predsa vystavaná na svete Minecraftu a ten si žiada rôzne bláznivé eskapády či občasný hrubozrný vtip. V tejto hre z toho nie je nič. Nie sú tu ani humorné scény, ani humorné postavy, vlastne tu nie sú ani scény a ani poriadne postavy. Niežeby pôvodný Minecraft obsahoval niečo z toho, lenže keď tu už máme niečo ako príbeh a niečo ako pokus hrdinu o záchranu miestneho sveta, tak prečo to neobohatiť niečím zábavným? A keď nie rovno zábavným, tak postavám aspoň vdýchnuť život a dodať charakter, ako to napríklad urobilo Telltale s ich Minecraft: Story Mode.

V jednom z dungeonov máte napríklad zachrániť miestnych dedinčanov. Prečo sa tí dedinčania potom neobjavia v osade? Tu sa tvorcovia mohli vyhrať s tým, že by vám zachránení obyvatelia mohli dávať vedľajšie úlohy (v prípade, ak by hra k tomu ponúkala väčší počet nepovinných oblastí), zároveň by tých pár dedinčanov mohlo mať úplne originálne charaktery, s ktorými by ste sa okamžite zžili. Ak by ste im pomohli, tak by sa vám mohlo opäť niečo nové otvoriť, čím by vás hra prekvapovala. Nič také tu nenájdete, ako keby tvorcovia nemali vôbec nápady. V prvých minútach zistíte, že hra sa odohráva v dungeonoch a že skilly obsahujú zbrane a brnenia, a od tej chvíle až do konca nerobíte absolútne nič iné, len si meníte vybavenie za lepšie a prechádzate bludiskami. Žiadna variabilita, žiadne prekvapenia.

Príbeh tu je podaný len vágne. Vašou úlohou je zastaviť zlého Arch-Illagera, ktorý po krajine pácha neplechu a v každom regióne niečo vyparatil. Dej je však prezentovaný len cez videá, ktoré sa spustia na začiatku dungeonov, hoci sa tie videá zväčša skladajú len z popisu oblasti a nie cutscén, aké si možno predstavujete, a taktiež texty, ktoré si môžete prečítať pred vstupom do každého bludiska. V oboch prípadoch ide len o výsostne bočnú záležitosť, ktorej nebudete prikladať väčší význam. Táto hra jednoducho mala byť plná humoru, rozkošne naivných postáv a vtipných situácií vychádzajúcich z konfrontácie hrdinu a hlavného zlosyna.

Po technickej stránke je na tom Minecraft Dungeons v poriadku. Predsa len ide o nenáročnú grafiku v štýle Minecraftu, no na art štýl ako taký sa pozerá dobre. Sklamaním však je hudba, ktorá je až na pár výnimiek dosť stereotypná. Soundtrack tu hlavne znamená donekonečna sa opakujúce krátke loopy niekoľkotónových melódií bez gradácie a poriadnych nápadov. Málokedy kritizujem hernú hudbu, no tento titul je po tejto stránke vážne slabší.

Minecraft Dungeons môžete hrať ako sólo, tak aj v kooperácii až pre štyroch hráčov. Priznám sa, že kooperáciu som neskúšal, keďže počas doby recenzovania nebolo možné nájsť žiadnu hru, ktorú by niekto rozohral, a naopak, ku mne sa nikto počas hrania nepridal. S kamarátmi je, samozrejme, vždy všetko lepšie, len to samo o sebe zasa nemusí okamžite hovoriť nič o kvalite samotnej hry.

Naše hodnotenie

Nevyužitý potenciál. Minecraft Dungeons je skrátka priemernou hrou, pri ktorej sa pri dlhších herných sedeniach skôr či neskôr začnete nudiť. Nedá sa povedať, že by robila niečo zle, to nie, len toho, bohužiaľ, nerobí dosť, a skúsenejším hráčom preto môže pripadať po čase trocha plytká. Chcelo by to viac mechanizmov, viac hĺbky, viac prekvapujúcich prvkov. Na to, že ide o hru zo sveta Minecraft, sa drží až príliš pri zemi. Mala to byť bláznivá eskapáda s charizmatickými postavami a šialeným humorom, nie takáto suchá kostra na kosť ohlodaného dungeonu zbaveného všetkej srandy.

Klady

  • obrie dungeony
  • jednoduchý, ale funkčný systém vylepšovaní
  • nastavovanie obťažnosti

Zápory

  • krátke
  • hrateľnosti chýba hĺbka
  • žiadny príbeh a žiadny humor
  • slabší soundtrack

Informácie o hre

Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons 2020

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: hack and slash dungeon
  • Výrobca: Mojang Studios, Double Eleven
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk