RECENZIA: Someday You'll Return - Cesta, na ktorej budeme zbierať posledné zvyšky ľudskosti

RECENZIA: Someday You'll Return - Cesta, na ktorej budeme zbierať posledné zvyšky ľudskosti

 

: Dokážete si predstaviť, aký je to pocit, keď sa vám stratí dieťa? Jedného dňa odíde do školy a už sa z nej nevráti? Hoci ešte potomka nemám, je mi jasné, že pátranie po nezvestnom dieťati musí byť horor sám o sebe, a to nemusím mať za chrbtom ani mraky duchov a príšer. O takom niečom práve rozpráva hra Someday You'll Return. Niežeby v nej neboli zastúpené aj nadprirodzené sily a javy, no často vás necháva zahrávať sa s vlastnými myšlienkami a snaží sa vám vysvetliť, že naše činy majú dopad aj na tých, ktorých máme najradšej. Dokážete čeliť všetkým nástrahám a ste pripravený prijať pravdu? Vydajte sa teda na miesto, na ktoré ste sa zaprisahali, že už nikdy nevkročíte.

Hneď na začiatku vás musím upozorniť, že v recenzii sa budem držať s príbehom pri zemi a nemusíte sa báť, že by ste narazili na nejaký spoiler. Keby náhodou áno, upozorním na to.

Stela utiekla z domu. Nie je to prvý raz, no tentokrát máte na vrch. Dokážete ju totiž vystopovať vďaka smartfónu. V koži Daniela sa teda vydávate do česko-moravských lesov, kde po Stele budete pátrať. Hoci sa spočiatku zdá, že pátranie skončí ešte skôr, ako sa začne, k zamotaniu príbehu dôjde pomerne rýchlo. Dej je alfou a omegou celej hry a povedal by som, že sa mu nedá nič vytknúť. Aj napriek tomu, že v hre sa budete stretávať čisto s českými kulisami, ktoré sa nijak nelíšia od tých slovenských, príbeh je pojatý globálne a ani zahraničné publikum nebude mať problém pochopiť ho.

Hra je vývojármi z CBE Software označovaná za psychologický horor, čomu som však počiatku nerozumel. Prvá polovica totiž tak trochu slúži ako zoznámenie sa so zápletkou a mechanizmami, ktoré budete musieť využívať až do konca. Popri pátraní po dcére sa snažíte prežiť v lese, ktorý už na prvý pohľad patrí niekomu, resp. niečomu inému. Celé zoznamovanie s novými mechanizmami je pojaté skôr príbehovo, no hra nám všetko vysvetlí aj textovo.

Po preliatí deja do druhej polovice sa začne odkrývať ozajstné peklo, ktoré už nemusí až tak náležať kdejakým entitám. V tomto bode som pochopil, prečo ide o psychologický horor, pričom hra ma presvedčila o tom, že každá akcia má svoju reakciu. Čo sa týka tých spomenutých entít, vývojári do hry vkladajú viac-menej domáce „tajemno“, za čo ich chcem pochváliť. Nemám síce ani tušenie, ku ktorým bájam alebo rozprávkam by sa bytosti z tohto titulu dali priradiť, pocit, že ide o domáci folklór, ma však neopustil po celú dobu hrania. Tvorcovia sa taktiež elegantne dokázali vyhnúť aj kresťanským témam, ktoré sa často objavujú v hororových tituloch.

Stretnete sa teda so surovým príbehom, ktorý neprinesie niečo prelomové, ale je bez zbytočného klišé, pričom na konci si so sebou odnesiete kopu otázok. Veľa vecí si tak budete vysvetľovať skôr metaforicky a hľadanie odpovedí v konkrétnych situáciách nemusí priniesť očakávané výsledky. To však neznamená, že tam žiadne odpovede nie sú - len treba pátrať do hĺbky.

Lesy sú krásne, no vždy niečo ukrývajú

Pod pojmom horor sa môže ukrývať veľa podžánrov. Niekedy to sú hry ako Outlast, inokedy zas kúsky ako Dead Space. Someday You'll Return je v tomto jedinečný. Ako pátrajúci otec nie ste žiaden zabijak, preto sa monštrám budete musieť vyhýbať. Ale nie ste úplne bezbranný. K rôznym riešeniam daných situácií môžete použiť totemy, lektvary, a, samozrejme, váš dôvtip. V hre sa vyskytne aj niekoľko hádaniek, ktorých vyriešenie mi zabralo nejaký ten čas. Ak ste starším hráčom a pamätáte si české klasiky ako Ve stínu havrana, prípadne sériu Polda, budete nadšený. Tvorcovia nezabudli na mechanizmy z týchto kultových adventúr, pričom si ich dokonca užijete z pohľadu prvej osoby.

Po mape sú rozmiestnené rôzne predmety, ktoré možno nevyužijete, pretože patria do bočnej úlohy, na ktorú nenarazíte pri prvom hraní. Lektvary si budete vyrábať sami, no takisto sa niektorým môžete úplne vyhnúť. Na ich výrobu budete potrebovať bylinky, ktoré nájdete po mape, ale nemusíte sa báť, že by ich nebol dostatok. Bylinky následne musíte podľa receptu a podľa presne stanoveného postupu nahádzať do variča. Pozor však, ak sa pomýlite, môžete celý lektvar vyhodiť.

Domáce lesy dokážu očariť

Vývojári stavili na istotu. Ich unikátny „semi-sandbox“ je zasadený do domácich lesov s pridanými reálnymi scenériami. Pri ikonických miestach sú zavesené QR kódy, pričom po oskenovaní vaším telefónom (vaším naozajstným, nie tým v hre) vám v aplikácii Mapy.cz naskočia súradnice reálneho miesta na mape. Hra sa vás tak snaží vytiahnuť z pohodlia domova a poslať do krásnej prírody. Musím sa však priznať, že po tom, čo som v Someday You'll Return zažil, ma na tieto miesta nedostane nikto. Samozrejme, lesy tu boli trošku pozmenené, aby vás nedostávali do zbytočných situácií, ako je napríklad nekonečné cestovanie prázdnym lesom.

Orientácia na mape je vyriešená originálne. Tvorcovia sa rozhodli pre jednoduché turistické značenie, tak ako ho poznáme všetci. V lese sú postavené turistické mapy, vedľa ktorých nájdete často aj cedule s informáciami o mieste, kde sa nachádzate. Mimo cedúľ sa budete orientovať vďaka farebným značeniam na stromoch a skalách. Titul vás prinúti aj loziť po skalách, čo očividne Danielovi neprekáža, pričom vy pritom potrebujete zapojiť vaše logické myslenie, pretože horolezectvo je akousi formou rébusu. Nemôžete len tak bezhlavo hádzať rukami, ako sa vám zachce, a nad každým ďalším krokom musíte porozmýšľať. Hra vás však za chybný krok netrestá a sama vám dáva možnosť vrátiť sa o krok späť. V niektorých situáciách budete čeliť quick time eventom, no tu ide skôr len o rozptýlenie.

Popri vašom pátraní občas narazíte aj na pár NPC, pričom každé z nich je jedinečné (vrátane osobného príbehu). V hre sa nachádzajú dokonca aj bočné úlohy, no na prvé dohranie som sa im úplne vyhol, čiže titul sám navádza na to, aby ste ho prešli viackrát. Keď už sa prehryziete na záver, nečaká vás len jeden koniec príbehu, a tak si budete po celú dobu hrania dávať pozor na vaše rozhodnutia.

Titul je postavený na Unreal Engine 4 a po grafickej stránke je pekný. Páčil sa mi aj naspievaný doprovod, ktorý sa do celkovej atmosféry hodil - len ho bolo celkom málo.

Na jednu vec nezabúdajme...

...a tou je fakt, že za hrou stojí tím, ktorý sa skladá z dvoch ľudí. Presne tak. Ak by som aj Someday You'll Return možno chcel niečo vytknúť, proste nemôžem. Vytvoriť tak komplexný projekt, v ktorom som sa za celú dobu hrania stretol možno s dvomi bugmi, je fascinujúce. Na celom titule je vidieť zapálenie tejto dvojky a dúfam, že sa niekedy dočkáme pokračovania, prípadne prídavku. Trošku zamrzí absencia českého dabingu, ale dokážem pochopiť, prečo je anglický teraz prioritou. Pri písaní tejto recenzie som taktiež bol svedkom nového patchu, ktorý opravil kopu vecí a ďalšie za pridal, čiže je vidieť, že o hru sa vývojári zatiaľ starajú.

Naše hodnotenie

Po dohraní Someday You'll Return som zostal v nemom úžase. Príbeh po možno zdĺhavejšej druhej polovici vygradoval tak, že vás donúti zamyslieť sa nad vecami, ktoré nemusia byť každému príjemné. Aj napriek tomu, že na hre väčšinou pracovali len dvaja ľudia, nemal som ani na chvíľu pocit, že by jej to niekde uškodilo. Všetko jednoducho fungovalo tak, ako malo, a celistvý zážitok je na rovnakej úrovni ako pri AAA tituloch. Ak rozmýšľate nad kúpou, nevyčkávajte. Čiastka 30 eur je adekvátnou odmenou za tak výborný titul.

Klady

  • klasické hádanky
  • viac koncov
  • pekná hudba
  • silný príbeh
  • skoro žiadne bugy

Zápory

  • druhá polovica hry sa naťahuje

Informácie o hre

Someday You'll Return

Someday You'll Return 2020

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: Psychologický horor s prvkami adventúry
  • Výrobca: CBE Software
  • Vydavateľ: CBE Software
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CBE Software

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk