Horizon Zero Dawn dorazil na PS4 uprostred generácie konzoly a hra sa rýchlo stala jednou z najvplyvnejších tejto éry. Teraz si ju konečne môžu zahrať aj PC hráči.
Už reakcie z roku 2017 svedčia o tom, že Horizon Zero Dawn je kvalitné open-world dobrodružstvo. Sám som pri jej vydaní strávil s hrou vyše 100 hodín napriek tomu, že sa dá prejsť už za pár desiatok.
Príchod na PC sprevádzali zvyčajné obavy konzolových portov. Ako hra vlastne pobeží? Bude primerane náročná na hardvér? Príde na PC s bugmi, alebo si dajú vývojári záležať na tom, aby nám priniesli svoj výtvor v tej najlepšej kvalite? Posledné dni som mal možnosť vrátiť sa do sveta HZD a na tieto otázky nájsť odpoveď.
Dinosaury budúcnosti
Rozľahlý otvorený svet je to prvé, čím sa Horizon snaží zaujať. V úvodných hodinách sa pohybujete v „malom“ uzavretom údolí, no pravý úžas prichádza v momente, keď sa jeho brány otvoria a vy máte na dosah celý herný svet. Husté lesy, hory, nebezpečné rieky či viac pusté kraje pripomínajúce púšť, každý kúsok má svoje čaro. Vývojári si očividne dali záležať na detailoch a oblasti fungujú ako jeden veľký organický celok, ktorý láka na prieskum. O to viac, že v divočine vidíte ruiny ľudskej civilizácie. Sem-tam sú to veľké železné kostry stavieb, inokedy natrafíte na čiastočne zachované budovy a snažíte sa odhaliť tajomstvá, ktoré skrývajú vo svojich útrobách.
Tento nový svet však už dávno nepatrí ľuďom. Vládu nad ním prebrali mechanickí obri, ktorí pripomínajú dinosaurov a iné divoké zvieratá. Spolu s detailným svetom sú najväčším lákadlom hry a potešením pre oko. Môžete ich loviť pre potrebné suroviny a občas budú oni loviť vás, aby nebolo odhaľovanie tajomstiev sveta také jednoduché. Inokedy zas budete z diaľky sledovať, ako kráčajú v prírode, do ktorej tieto mechanické obludy až pridobre zapadajú. Vďaka detailnému dizajnu a spracovaniu modelov je aj toto pozorovanie zážitok a dodáva to celému svetu život.
Príbehovo vám Horizon poskytne zábavu na pár desiatok hodín. V role Aloy, ktorá hľadá odpoveď na to, kto sú jej rodičia, sa postavíte mnohým prekážkam, pričom nepriateľská kopa železa nebude vždy ten najväčší problém. Konflikt medzi nábožensky založenými kmeňmi a ľuďmi, ktorí sa neboja vykopávať prekliate relikvie ľudí minulosti, aby dosiahli pokrok, je jedna z hlavných vecí, na ktorú sa titul zameria.
Aloy ako hlavná postava je síce zaujímavá, no nie vždy mi úplne sedeli jej rozhodnutia. Okrem spoznávania histórie herného sveta ma najviac bavili osudy vedľajších postáv, a to nielen tých, ktoré stretnete v hlavnej príbehovej línii. Veľa skvelých postáv je aj v divočine a ak neplníte všetky vedľajšie úlohy, možno ich nestretnete. Cieľ za spoznaním minulosti vás zavedie do viacerých nepríjemných situácií, kde budete bojovať nielen o svoje prežitie.
Je fascinujúce, koľko práce si tvorcovia dali s vytvorením sveta nielen z vizuálnej, ale aj z príbehovej stránky. Toto je pre mňa najväčšie plus celej hry a dôvod, prečo sa k nej viem hocikedy vrátiť. Je to otvorený svet a ako každý titul žánru, aj tu zbierate desiatky až stovky predmetov a mapu máte po chvíli plnú stoviek malých ikoniek, ktoré by ste najradšej vymazali z existencie. Nič nie je zbytočnosť a všetko vám postupne odkrýva malé kúsky príbehu. Aj staré hrnčeky či zvláštne mechanické kvety majú svoj účel a dotvárajú perfektnú post-apo atmosféru. Občas je až skľučujúce počúvať nahrávky ľudí, ktorí sa rútili do záhuby popri tom, ako sa vy prechádzate krásnou prírodou. Apokalyptický scenár spred 3 rokov rezonuje teraz ešte viac vďaka tomu, v akej situácii sa momentálne nachádzame.
Tu vidieť prvé pozitíva PC portu. Už je to nejaký ten rok, čo som hral Horizon Zero Dawn na PS4 a mám klasickú prvú verziu konzoly. PC spracovanie je teda pastva pre oči. Svet pôsobí ešte otvorenejšie než kedykoľvek predtým, a to nielen vďaka tomu, že ďaleké objekty nemám skryté pod pohodlnou hmlou, aby sa šetril výkon stroja. No netreba pozerať až tak doďaleka. Samotné postavy a objekty v blízkosti hráča sú menej rozmazané, ostrejšie. Vidieť to najviac pri dialógoch s postavami alebo pri malých stavbách, ktoré sú v každom obydlí ľudí. Už pôvodná hra mala dobré grafické spracovanie a tak to teraz nie je nejaký úplne nový super zážitok. Uprace to však zopár nedostatkov, ktoré boli na PS4 a Horizon sa tak nemusí hanbiť a môže sa smelo postaviť moderným open world hrám.
Ďalšie výhody PC portu cítiť v súbojoch. Prostredníctvom Aloy sa mlátite s robotmi a inými ľuďmi buď zblízka s oštepom, alebo používate niektorú z mnohých zbraní na diaľku. Práve ten boj na diaľku je o niečo intenzívnejší vďaka použitiu klávesnice a myši. Síce som pri hraní na PS4 nemal veľké problémy ani pri strieľaní šípov bez použitia automatického mierenia (dá sa zapnúť aj na PC), je to predsa len väčší zážitok môcť si presne zamieriť na určité časti robotických tiel. V boji je práve toto dôležité. Nerozhodujú tu iba silné zbrane a úroveň postavy, ale aj šikovnosť hráča a rýchle reflexy. Ľudia síce podľahnú každej zbrani rýchlo, pri boji s mechanickými potvorami hrubá sila nepomôže. Je potrebné využiť slabiny každého stroja a občas si to vyžaduje veľmi presné mierenie a kombináciu špecifických zbraní.
Keď stroje zlyhajú
Prechod z konzoly na PC však nie je jednoznačná výhra a titul je sprevádzaný, ako už je pri portoch klasikou, technickými problémami. Tu musím dodať, že hru som prvýkrát mohol zapnúť pár dni pred vydaním. I keď bola k dispozícii informácii o tom, že vydavateľ a vývojári vnímajú rôzne technické nepríjemnosti, ktoré skorí hráči zažívali, a mali by byť opravené v Day One patchi. Pre mňa Day One patch nezmenil nič okrem toho, že som nanovo sťahoval desiatky GB dát.
Najväčší problém, ktorý som mal a tieto dni stále pretrváva, je stabilita hry. FPS, ovládanie, plynulosť, to všetko bolo relatívne fajn. Je však veľmi ťažké užiť si super prostredie, zábavne boje a vžiť sa do príbehu, keď vám titul každú hodinu zamrzne a spadne. Najprv som si myslel, že to je vyťažením hardvéru, no i keď som vypol nahrávanie záznamu z hry a všetky aplikácie na pozadí, nič sa nezmenilo. A to ani po veľkom sľubovanom patchi. Mal som možno jeden deň, keď som bez prerušenia vedel hrať aj dve-tri hodiny. Inokedy mi Horizon padal každú hodinu, takmer presne na minútu. Hra sa ukladá automaticky, no neraz sa stalo, že aj tak som prišiel o herný postup - celkovo je to nepríjemné a kazí to zážitok. Horizon Zero Dawn si zakladá na špičkovej prezentácii a chce hráčov vtiahnuť do svojho sveta a nepustiť. Čo sa aj darí, ale nie, keď hra stále padá.
Napriek tomu, že som videl, ako majú ľudia problémy s FPS a celkovou plynulosťou hry, toto ma, našťastie, z väčšej miery obišlo, hoci nie úplne. Toto je však veľmi subjektívny pohľad a síce mi to zážitok neskazilo, čakal by som, že PS4 hra z roku 2017 pobeží o niečo lepšie.
Sekanie rušilo pri niektorých custscénach, ktoré sa niekedy aj na sekundu zasekli. Nebola to každá cutscéna, niektoré detailné išli bez problémov a potom bežný rozhovor v dedine sprevádzalo občasné zasekávanie.
Keď hru spustíte prvýkrát, môže jej štart trvať desiatky minút. Dôvodom je, že sa interne „spoznáva“ s vašim hardvérom a nastavuje všetko preto, aby fungovala čo najlepšie. Mne takto nabehli grafické nastavenia na úrovni High a mal som okolo 50-60 FPS s rozlíšením 1080p. Pre moderných high-end hráčov žiadna výhra, no oproti konzole výrazné zlepšenie. Chvíľu som sa hral s nastaveniami a stávali sa mi veci, že hra mala stabilnejšie a vyššie FPS na Ultra než na High, čo naznačuje, že na pozadí nemusí fungovať všetko úplne najlepšie. Trochu sklamaním bolo, že snímky občas spadli aj pod tých 50 za sekundu a točili sa okolo 40 až 45. Väčšinou to bolo iba na chvíľu, no keď sa to náhodne stalo v boji, bolo to rušivé. Pre porovnanie, Horizon som hral na PC s GTX 1070 8GB, mierne pretaktovaným i7 6700K a 16GB RAM. Hra navyše bežala z M.2 SSD disku.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Horizon Zero Dawn Complete Edition 2020
- Platforma: PC
- Žáner: akčné RPG, open world
- Výrobca: Guerrilla Games
- Distribútor v GB: PlayStation Mobile, Inc.
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: SONY
Galéria
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!