RECENZIA: Chernobylite - Ďalší výlet do zóny za sprievodu praskania dozimetra

RECENZIA: Chernobylite - Ďalší výlet do zóny za sprievodu praskania dozimetra

 

Chernobylite som si prvýkrát všimol ešte v roku 2019, keď sa hra nachádzala v early access programe na Steame, pred ktorým ešte prebehla Kickstarterová kampaň. Napriek tomu, akú popularitu a oddanú fanúšikovskú základňu si vybudovala séria STALKER, kvalitných titulov zasadených do tohto prostredia je veľmi málo. Chernobylite mal navyše ambície byť sci-fi hororom s prvkami survival a craftingu, čo vôbec neznelo ako zlý nápad. Ale viete, ako to chodí s ambicióznymi hrami, najmä keď sú dlhšie v predbežnom prístupe a nestojí za nimi kamarát s adekvátnym množstvom financií.

Už z úvodu hry je jasné, že Chernobylite základné piliere stavia na príbehu a atmosfére, ktorá funguje na jednotku s hviezdičkou. Hlavným hrdinom je Igor Chymynuk. Vedec, ktorý v elektrárni pracoval práve počas nehody v roku 1986. A taktiež vtedy zmizla jeho snúbenica Tatiana, pričom pátranie po nej ho po tridsiatich rokoch privedie naspäť do zóny. Aby toho nebolo málo, do záhadného zmiznutia sa zapletie konšpirácia s KGB a tajomná nová látka, objavená práve v rádioaktívnej zóne. Tá prilákala nielen žoldnierov a hrdlorezov, ale i postavy z akoby iného sveta.

Atmosféra primárne čerpá zo samotnej zóny a jej vynikajúceho spracovania. Množstvo lokalít pri statickom pozorovaní pôsobí až fotorealisticky. Každá scenéria je bohatá na vegetáciu a kopu malých detailov, ako sú detské hračky, zabudnuté vybavenie domácnosti, či vojenská technika. Všetko je navyše obrastené machom alebo hrdzou a je evidentné, že sa na tom podpísal čas. Prečo vizuál vyzerá tak dobre? To má v prípade Chernobylite aj svoje vysvetlenie. Vývojári z The Farm 51 sa vydali do uzavretej zóny Černobyľu a s pomocou 3D skenovania zachytili terén a budovy, čo následne preniesli do hry. Škoda však, že prostredie je doslova mŕtve. Nenájdete žiadnych potulujúcich sa psov, prípadne srnky či diviaky, ktorých je reálna zóna plná, a pokiaľ natrafíte na nepriateľov, ich AI vás nechá sklamaných, pretože sú naozaj tupí. Zamrzí aj množstvo hororových prvkov, keďže počas prvej hodiny uvidíte všetky spôsoby, ktorými sa vás hra bude snažiť vystrašiť.

Samotná zóna nie je postavená ako jeden veľký otvorený svet, ale skladá sa z menších častí – do nich sa presuniete z hlavného hubu, ktorý funguje ako základňa pre vás a vašich pomocníkov. Na začiatku každého dňa si zvolíte, kam sa chcete vybrať podľa toho, či potrebujete splniť príbehovú misiu, alebo získať určité suroviny. A práve surovín budete potrebovať naozaj veľa. Elektronické súčiastky, mechanické komponenty, palivo, jedlo. Čokoľvek nájdete, šup s tým do vačku. Pokiaľ do danej lokality pošlete niekoho z vašej skupiny, podľa jeho schopností a vybavenia uvidíte aj predpokladanú šancu na úspech. Po každej misii nasleduje súhrn, ako sa vašim kumpánom darilo, čo získali, pričom vašou úlohou je potom distribúcia jedla. Pokiaľ sa jeden člen vašej skupiny zraní a chcete mu poskytnúť viac stravy, aby sa mentálne aj fyzicky cítil lepšie, ostatní na neho môžu žiarliť, ak im tiež nedáte podobne veľkú porciu. Morálka a vaša obľúbenosť u jednotlivých postáv tak hrá veľmi dôležitú rolu.

Titul pred vás pri každej možnej príležitosti kladie príležitosť rozhodnúť o ďalšom vývoji. Značná časť z vašich rozhodnutí navyše má reálny dopad na jednotlivé osudy postáv a aj samotný záver hry. Niektorými voľbami viete ovplyvniť aj samotnú zónu, a to napríklad počtom nepriateľov v danom sektore alebo dokonca úplným odstránením niektorých častí. A niektoré rozhodnutia naozaj nebudú príjemné. Zaujímavým prvkom je aj smrť samotného Igora. Hra nekončí, no dostanete sa do akéhosi snového sveta, kde máte možnosť zmeniť niektoré rozhodnutia z minulosti. Platidlo za túto možnosť je ale vzácne. Autori v Chernobylite naozaj ukázali, ako majú radi hru s časom a červie diery.

Skoro celú hru je možné prejsť bez jediného výstrelu a tichý postup by som vám aj odporúčal, keďže zabíjanie hlava-nehlava sa odrazí na Igorovej psychike. Na druhej strane, pocit zo streľby je až prekvapivo dobrý a už dávno som nevidel tak surové následky po výstrele z brokovnice. Nechápem však rozhodnutie ukazovať zdravie nepriateľa na celej vrchnej časti obrazovky, takže aj keby sa náhodou nejaký nepriateľ pokúšal dostať k vám ukrytý v bujnej húštine, dávno o ňom viete. Trpieť určite nebudete ani nedostatkom nábojov a nič vám teda nebráni, aby ste pár kríkov pokropili výstrelmi zo samopalu. Počas hrania som nenašiel žiadne využite vo vyrábaní akéhokoľvek druhu pascí, keďže všetky ostatné varianty bojového postupu boli efektívnejšie a rýchlejšie. Miernym sklamaním je aj radiácia, ku ktorej máme po seriáli z produkcie HBO všetci určite poriadny rešpekt. V Chernobylite je to taký vzdialený bratranec radiácie, ktorú by sme očakávali. Pri silnom žiarení vám síce v ušiach zaznie známe praskanie dozimetra, no hra si v akomkoľvek prejave na Igorovi dá načas. A ak by sa vám podarilo byť žiareniu vystavený dlhšie, stačí použiť vhodné medikamenty a je po strese.

Veľkou časťou titulu je crafting. Budovanie základne, ktoré je hlavnou činnosťou mimo zóny, je veľmi podobné systému z Fallout 4. Ako sa voľne pohybujete z pohľadu prvej osoby, vyberiete z menu zariadenie alebo vybavenie a to umiestnite tam, kam sa práve pozeráte. Ide o jednoduchý a naozaj intuitívny systém. Vďaka zlepšeniam vašej základne tak môžete pestovať vlastné huby a bylinky, vylepšovať brnenie či zbrane, variť a podobne. Aby ste sa k týmto všetkým vymoženostiam dostali, bude vás to niečo stáť – už spomínané nazbierané suroviny. Základňa je taktiež jediné miesto, kde môžete minúť body schopností za nazbierané skúsenostné body. Nové schopnosti získate tréningom od ostatných členov vašej skupiny a každý vás vie naučiť niečo iné. Preto je vo vašom záujme udržiavať si s nimi dobré vzťahy a snažiť sa na svoju stranu získať všetkých.

Po audiovizuálnej stránke je Chernobylite ako na sínusoide. Vrcholom je skvelá vizuálna prezentácia, no padá na animáciách a napríklad tváre postáv neuvidíte vôbec, keďže všetci nosia plynové masky. Efekty počasia, vetra a hmly sú výborné, za čo môžeme ďakovať Unreal Engine 4. So zvukmi je to rovnaké. Niektoré zbrane znejú super a ambientné zvuky dotvárajúce atmosféru rovnako. No pri niektorých činnostiach alebo zariadeniach zvuky chýbajú kompletne. Niekto môže mať problém aj s ruským dabingom, najmä pri postavách, ktoré sa snažia pôsobiť drsne alebo komicky. U mňa to bolo naopak a debaty so všetkými som si užíval. Anglický dabing sa v tomto prípade nielenže nehodí, ale je aj veľmi biedny, ak však patríte medzi tých, čo ruštinu neprekonajú, máte aspoň na výber. Po hardvérovej stránke sa moja mašina z GTX 1070 ani veľmi nezapotila, čo je naozaj prekvapením. Niektoré nastavenia som musel z veľmi vysokých stiahnuť na vysoké, ale inak titul bežal v 1440p úplne bez problémov.

Naše hodnotenie

Priznám sa, že od Chernobylite som sa snažil nemať príliš veľké očakávania. O to viac ma hra prekvapila svojimi kvalitami a nápadmi. Vývojári sa nebáli zaexperimentovať, požičať si pár mechanizmov a prvkov z iných titulov a celý balík zasadiť do sveta so skvelou atmosférou a pohlcujúcim príbehom. Škoda však, že ambície boli v niektorých prípadoch až príliš veľké a značná časť obsahu tak nie je dotiahnutá, prípadne je príliš jednoduchá. Nehovorím to často, ale hru by určite stálo za to rozšíriť formou DLC. Dúfam ale, že Chernobylite sa bude dariť a zaradí sa medzi klasiky tzv. eurojanku. Som zvedavý, s čím prídu vývojári z The Farm 51 nabudúce.

Klady

  • výborná atmosféra
  • pohlcujúci príbeh
  • nové nápady a kvalitná hrateľnosť
  • krásny vizuál

Zápory

  • nedotiahnuté a jednoduché prvky
  • pár bugov a technických nedostatkov

Informácie o hre

Chernobylite

Chernobylite 2021

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: Survival FPS
  • Vývojár: The Farm 51
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: The Farm 51

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk