RECENZIA: King’s Bounty II - Šanca na oživenie značky a modernizovane žánru ostala nevyužitá

RECENZIA: King’s Bounty II - Šanca na oživenie značky a modernizovane žánru ostala nevyužitá

 

Mám pocit, že za viac než desať rokov môjho recenzovania by najpoužívanejšie slovné spojenie bolo premrhaný potenciál. Je to pre mňa jeden z najbolestivejších problémov, akým môže hra trpieť. O to viac, pokiaľ ide o obľúbený žáner alebo sériu. King’s Bounty II týmto neduhom trpí najviac spomedzi množstva titulov, ktoré si za poslednú dobu vybavujem.

Príbeh a zasadenie hry je viac-menej tuctové. Fantasy svet, jediný záchranca, zlé sily. Však to poznáte. V tomto prípade ale nechýba iba originalita a aspoň nejaký twist na túto klasiku, nedostanete dokonca ani žiadny poriadny úvod. Chýba akékoľvek intro, rozprávač s chrapľavým hlasom, ktorý by vás uviedol do diania, alebo aspoň kreslené video. Jednoducho ste sa dostali z väzenia a šup na záchranu sveta, lebo na vás to všetko stojí a padá. Presne taký je aj koniec. Žiadne vyvrcholenie alebo záver. Musím sa priznať, že ako som postupne stretával ďalšie a ďalšie postavy sveta Nostria, prejavoval som o ne čoraz menší záujem. Tomuto stavu nepomohol ani fakt, že vedľajšie úlohy sú totálne bez duše. Ide najmä o generické „fetch“ questy, ktoré vás nútia chodiť z bodu A do bodu B, potom C a zas A. Uvedomujem si, že nie každé štúdio má prostriedky a priestor ako napríklad v Zaklínačovi 3, no radšej nech je potom takýchto aktivít menej, ale kvalitných. Pri RPG hrách sa už cítim ako opakovací papagáj. Kvalita vždy prevyšuje kvantitu.

Na výber máte tri hlavné postavy, ktoré zároveň určia vaše počiatočné smerovanie herného štýlu. Nejde o nič prevratné, Aivar je klasický bojovník, Katherine čarodejnica a Elisa paladin. Čo sa týka príbehu, ich dialógy síce sú mierne odlišné, vo výsledku to nič nemení. Rozdiel v postavách znie na prvý dojem fajn, napríklad nemať možnosť používať kúzla ako bojovník Aivar by mohla byť na druhé prejdenie ako zaujímavá výzva. Prečo by som však King’s Bounty II hral odznova, keď to v žiadnom inom aspekte nebude iné?

Súboje sú ten najkvalitnejší a najzábavnejší aspekt hry. Bitky prebiehajú v klasickom ťahovom režime na hexagonálnych poliach, pričom ohľad treba brať aj na prostredie, ktoré môže napríklad lukostrelcom zakryť výhľad. Počas vášho ťahu môžete použiť jedno kúzlo a postupne hýbať a útočiť s jednotlivými jednotkami. Tie majú tiež svoje aktívne a pasívne schopnosti, ktoré sa navyše postupne odomykajú, ako vojaci získavajú skúsenostné body. Áno, okrem toho, že level dostáva váš hrdina, to isté sa uplatňuje aj u vašich jednotiek. Tu drieme aj najzaujímavejší prvok hry. Pokiaľ stratíte plný počet z niektorej jednotky, prichádzate o ňu nadobro. A tým pádom aj o skúsenostné body, ktoré nazbierali. Pokiaľ si tú istú jednotku prosíte znova, nezostáva vám nič iné, než nájsť obchodníka a že vás to bude čosi stáť. Počas súbojov tak musíte naozaj taktizovať, pretože prísť o obľúbeného bojovníka, ktorého ste hodiny levelovali, je na šľaktrafenie. Bitky sú navyše často aj poriadne náročné. Pokiaľ si nedávate pozor, zle môžete dopadnúť už v tutoriálovom boji.

Následkom vyššej obťažnosti a štruktúry úloh je King’s Bounty II často tzv. „walking simulatorom“. Popri tom, ako budete dookola chodiť z bodu A do bodu B, si ešte budete aj vyberať, do ktorého súboja sa kedy pustíte, keďže vždy sa budete snažiť nájsť ten najľahší, aby vaša šanca na úspech bola čo najvyššia a, samozrejme, straty na vojsku čo najnižšie. Ak by ste očakávali, že na mape uvidíte obťažnosť súboja alebo aspoň typ nepriateľa, ste na omyle. No a aby toho chodenia hore-dole nebolo málo, keď váš hrdina získa novú úroveň, zvýši sa mu vodcovstvo, čo predstavuje to, koľko z rôznych jednotiek môžete vo vašom vojsku mať. Lenže pri dosiahnutí vyššieho levelu sa jednotky na vyšší počet automaticky nedoplnia. Takže pomedzi už tak frustrujúce behanie po mape sa pridáva nutnosť chodiť za obchodníkmi a dopĺňať stavy. Herné rozhranie tomu navyše vôbec nepomáha. Napríklad to, že jednotky sa dajú nakúpiť aj do rezervy, som zistil po dvadsiatich hodinách hrania. Podobné to bolo aj o tom, že existuje možnosť vyliečiť stratených vojakov na obrazovke po ukončení súboja prostredníctvom tlačidla N. V skratke, samá frustrácia.

Problémom je aj veľké množstvo vyslovene zlých dizajnových rozhodnutí. Niektoré sú na takej úrovni, že k ich odhaleniu malo dôjsť dávno počas testovania, z čoho vyplýva, že hra mala ešte nejaký čas stráviť vo vývoji. Rýchlosť pohybu je veľmi pomalá a to dokonca aj vtedy, keď cválate na koni. A pokiaľ využívate vášho štvornohého priateľa, nemôžete s nikým prehovoriť, nič kúpiť a ani použiť. Takže vždy vás čaká tá istá zdĺhavá animácia zoskočenia z koňa a po vykonaní žiadanej činnosti zase naskočenia. Po každej animácii vás hra z koňa nielen zosadí, ale rovno ho dá preč a vy ho potom musíte nanovo privolať. Ak po súboji získate nejaký kus brnenia alebo prsteň a doteraz ste žiadny nemali, automaticky sa nasadí. To však môže výrazne skomplikovať vašu situáciu, keďže mnohé predmety majú okrem pozitívnych aj negatívne vlastnosti. Pri úlohách zase máte možnosť rozhodovať sa, aký bude ich vývoj. Vaše rozhodnutie ovplyvní, akú úroveň máte dostupnú v strome schopností. Keďže kategórie sú štyri a vy dopredu viete, ako chcete hrať, kompletne stráca význam rozhodovať sa na báze morálky alebo etiky. Idete len a len za žiadanými skillmi. Aký význam má, aby som menil svoje jednotky za iný typ, keď tie základné mám vylevelované na maximum a spolu majú maximálnu morálku? Hra akoby ani nechce, aby ste experimentovali. A takto by som mohol pokračovať dlho, z čoho by som bol smutný a vy unavený.

Staticky hra vyzerá vcelku pekne, hoci niektoré textúry sú ako z druhej polovice rokov 2000. Na to, že ide o Unreal Engine 4, by som v niektorých aspektoch očakával viac, ale nie je to žiadna katastrofa. Animácie sú však veľmi biedne a prejavuje sa to najmä v súbojoch. Jednotky akoby na seba ani nenadväzovali, útok niekedy prebehne a reakcia zranených príde oneskorene. Hre chýba výsledný lesk, ktorý by aspoň vizuál vyzdvihol na vyššiu úroveň. Audio sa tiež nezaobíde bez kritiky. Hudba je klasický mix fantasy motívov a nejde o nič excelentné. Pri mnohých činnostiach však chýbajú zvuky a niektoré jednotky znejú čudne. No a dabing je jednoducho katastrofa. Čarodejnica Katharine, za ktorú som hral najdlhšie, znie ako vrcholne nepríjemná osoba, ktorej na ničom a nikom nezáleží. Väčšina vedľajších postáv znie úplne bez života a k nikomu nemáte možnosť si vybudovať vzťah. Počas hrania som si navyše všimol, že nesedí otváranie úst s hovoreným slovom. Až potom mi to docvaklo. Primárny dabing King’s Bounty II totiž nie je v angličtine. Znie to nie úplne uveriteľne, ale ak už chcete hru hrať, dajte si ju v ruštine, zážitok bude aspoň po zvukovej stránke omnoho lepší.

Naše hodnotenie

Miešanie žánrov patrí medzi moje obľúbené veci. King’s Bounty II preto vyzeralo ako výborný mix práve toho, čo mám rád – ťahová stratégia skombinovaná s RPG z pohľadu tretej osoby. Avšak za každým momentom, keď som sa pri hraní naozaj zabával, stojí niekoľko takých, keď som si búchal hlavu o stôl. Hru potápa veľké množstvo nedorobkov, či už v UI, hrateľnosti alebo audiovizuále. Najsmutnejšie je, že niekde hlbšie pod všetkými problémami je zábavný titul, ktorý nemá ako zažiariť, pretože mal stráviť pár mesiacov navyše vo vývoji a testovaní. Dobrou správou však je, že vývojári sú si týchto nedostatkov vedomí a chystajú sa vydať ako hotfix, tak aj ďalšie updaty.

Klady

  • v jadre sú súboje zábavné
  • hra vie byť niekedy poriadnou výzvou

Zápory

  • množstvo naozaj zlých dizajnových rozhodnutí
  • všetko je pomalé a trvá príliš dlho
  • enormné množstvo backtrackingu
  • problémy s dabingom a zvukmi

Informácie o hre

KING’S BOUNTY II

KING’S BOUNTY II 2021

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: ťahové RPG
  • Vývojár: 1C: Ino-Co
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: 1C Entertainment

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk