Ďalšia exkluzivita od Sony, ktorú si môžeme užiť vo vylepšenej verzii pomocou klávesnice a myši. Tentokrát ide, dokonca, o titul, ktorý bol vyvinutý priamo pre PlayStation 5 a nejde ani o takú starú hru. O Returnal, ako kandidátovi na PC verziu, sa hovorilo už dávnejšie a napriek tomu, že nejde o jednu z „veľkých“ IP, ide o ďalší signál, že podobných portov môžeme čakať len a len viac.
Bullet-hell z pohľadu tretej osoby
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Returnal je typická sci-fi strieľačka z pohľadu tretej osoby. Tento dojem nie je úplne chybný, no hlavným žánrom je roguelike. Ak ste sa so žiadnou podobnou hrou ešte nestretli, v skratke, nejde o lineárnu akčnú hru s presne zadefinovaným koncom. Práve naopak, váš postup hrou sa bude reštartovať, a to zakaždým, keď zomriete alebo keď sa vám podarí dosiahnuť nejaký míľnik v príbehu. S tým sa zároveň mení aj vaše vybavenie, schopnosti a podobne. Každý takzvaný „run“, čiže spustenie hry, je unikátny a hra sa v mnohých ohľadoch spolieha hlavne na faktor rng, teda náhodný generátor toho, čo získate alebo akí nepriatelia budú čakať v ďalšej miestnosti.
Pri mnohých podobných hrách príbeh, ak vôbec nejaký je, nehrá hlavnú úlohu. Väčšinou má úlohu dotvárať atmosféru alebo vysvetliť samotné zasadenie hry. V prípade Returnal je príbeh komplexnejší a odkrýva sa postupne, teda s každým úspešným postupom. Hlavnou hrdinkou je astronautka Selena, ktorá havarovala na cudzej planéte Atropos. Po niekoľkých stretoch s nepriateľskými monštrami si uvedomí, že je uväznená v časovej slučke. Ak zomrie, opäť sa prebudí na mieste havárie. Zároveň s každým úmrtím prichádza aj o pamäť, takže hlavným „rozprávačom“ sú nahrávky, ktoré kade-tade zanechalo jej minulé ja. Čo sa týka roguelike, ide o výborné zasadenie, keďže veľmi jednoduchým spôsobom vysvetľuje, prečo robíte opakovane to isté. Citlivé povahy však treba upozorniť, že hra obsahuje aj niekoľko jumpscare momentov. Vo finále je však celý dej zmätočný, a tak či tak si budete musieť pozrieť nejaké video, ktoré ho vysvetlí ako celok.
Každý run pozostáva zo série miestností, pričom ich obsah je náhodne generovaný. Môže ísť o rôzne artefakty, vylepšenia, pasce či tajomstvá. Väčšinu strážia nepriatelia so stále zväčšujúcou sa silou a počtom. Samotné súboje sú rýchle a klasik by povedal, že aj zbesilé. Väčšina nepriateľov sa neustále presúva, používa špeciálne schopnosti a strieľa veľké množstvo projektilov. Prežiť znamená byť neustále v pohybe, šprintovať a používať dash. Dôležité je za každú cenu vyhýbať sa zásahom, aby ste si udržali vysokú úroveň adrenalínu. A života tiež nemáte veľa. Zbraní máte na výber hneď niekoľko a ich alternatívne režimy sú tiež náhodne generované. Returnal určite nepatrí medzi najľahšie hry, a preto nejde o hru pre každého. Vo vyšších úrovniach vie byť natoľko chaotická, že vám rozprúdi krv v žilách, a v prípade nezdaru budete búchať do stola a pýtať sa samého seba, prečo ste sa neuhli.
Po niekoľkých neúspešných pokusoch a poučení o tom, ako čo funguje, však príde zlom. Jeden run vie zabrať značné množstvo času a vo finále často ani nič neodomknete, pretože ste sa nedostali dostatočne ďaleko. Opakovaná frustrácia zo zamrznutého postupu vie následne prerásť do stereotypu. Hre jednoducho chýba viac obsahu, či už vo forme hlbších RPG prvkov, alebo väčšieho počtu vylepšení. Neustále rozhodnutia, s rovnakou mierou rizika ako odmeny, sú tiež dvojsečná zbraň. Otvoríte truhlicu, ktorej otvorením riskujete debuff, pričom ani neviete, čo je jej obsahom? Vstúpite do špeciálnej miestnosti, s výzvou poraziť všetkých nepriateľov za lepšiu odmenu, aj keď riskujete koniec hry? Niekedy som mal pocit, že hra je až príliš „nefér“ a pomyselný hod kockou bol v mojom prípade zakaždým neúspešný. Takže lepšou cestou je ignorovať menšie vylepšenia a spoliehať sa len na istotu. Najviac sa mi táto taktika osvedčila pri bossoch, pretože posledné, čo pri nich potrebujete, je mať na sebe niekoľko debuffov a ešte, nedajbože, typu: znížené poškodenie, alebo niečo podobné.
Paradoxne, tým, čo by Returnal mohol byť, ukazuje DLC The Tower of Sisyphus, ktoré je v PC verzii už pribalené. Ide o nekonečnú výzvu, v ktorej postupujete z jednej miestnosti do druhej. Akcia ide už od začiatku na plné obrátky, no zároveň hra nešetrí odmenami a vylepšeniami. A, navyše, stačí vám pár minút na to, aby ste prekonali predchádzajúce high score. Priznám sa, že v mnohých ohľadoch by mi tento Returnal sadol viac.
Unreal Engine 4 na maximum svojich možností
Mimozemská krajina planéty Atropos je správne ponurá a vzhľad všetkých bytostí si jasne berie inšpiráciu v tvorbe H. R. Gigera. Túto tmavú a strašidelnú scenériu osvetľuje jedine neustály príval neónových zábleskov z výstrelov a explózií. Vizuál Returnal je ohromný. Úžasne vyzerá najmä obrovské množstvo všetkých efektov, ktoré sa na obrazovke dejú bez prestávky.
Počas recenzovania som už bol pripravený kritizovať, ako sa hra na mojej zostave hýbala, no dobrou správou je, že day one update skoro všetky problémy odstránil (stuttering je aj naďalej prítomný). Pod šesťdesiat snímok za sekundu som sa nedostal ani na najvyššej úrovni nastavení, 1440p. Presne to, čo od hry zameranej na rýchlu a presnú akciu potrebujete. Ray-tracing efekty sú síce veľmi pekné, no pri takto frenetickej hre si ich ani nestihnete vychutnať. Pochváliť musím aj soundtrack, ktorý je správnym mixom ambientných zvukov a často budí až hororovú atmosféru.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Returnal 2023
- Platforma: PC
- Žáner: akcia
- Vývojár: Housemarque
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony
Galéria
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!