Ako z toho najgenerickejšieho kung-fu filmu. Neohrozený bojovník sa po vražde svojho „mistra“ vydáva na cestu pomsty, počas ktorej zabije stovky lumpov, až sa dostane na samotný koniec zločineckého reťazca a vyzve na súboj toho, kto stál za vraždou. „Mistr“ bude nakoniec pomstený a cesta za odplatou bude dokonaná. Áno, takto by sa dal zjednodušene prerozprávať príbeh Like a Dragon: Ishin!, najnovšieho prírastku do série Yakuza, po novom Like a Dragon. Aj keď s tým slovom najnovší by som bol troška opatrný. Pôvodne ide o hru z roku 2014, ktorá bola až do roku 2023 exkluzivitou krajiny vychádzajúceho slnka. U nás napokon vyšla až teraz vo forme grafického remasteru.
Naozaj je príbeh takto jednoduchý? Vlastne ani nie, len jeho premisa je, povedzme, klasické klišé, ktoré napríklad hongkonské kung-fu filmy predviedli už mnohokrát. Váš „mistr“ je mŕtvy, sťatý neznámym maskovaným mužom, a vo vás začína vrieť krv. Nielenže bol chladnokrvne popravený, ale za jeho smrť podozrievajú práve vás. Cesta, akou sa ku koreňu tajomného nájomného vraha dostanete, je však o dosť zložitejšia, zamotanejšia a prepracovanejšia. A predovšetkým zaujímavejšia. Čiže nie, Like a Dragon: Ishin! nemá generický príbeh, pri ktorom by ste zívali. Hoci sa musím priznať, že jeho prezentácia nie je dvakrát najvzrušujúcejšia.
Čo tým myslím? Problém je, že na to, aký je priamočiary, sa rozvíja až neznesiteľne pomaly. To priamo súvisí s herným dizajnom, ktorý vás, čo sa týka príbehových misií, posiela neustále z jedného konca mapy na druhý. Často len preto, aby sa tam odohrala animácia a vy ste boli ihneď nútený vrátiť sa opäť cez celú mapu späť. Môžete síce využiť miestnych nosičov, no tých je ako šafranu, dlhému presunu po vlastných sa preto nikdy nevyhnete. Hra akoby chcela, aby vás bavila čo najmenej, pretože aj samotné behanie je obmedzené staminou, po ktorej minutí sa postava zastaví a musí sa vydýchať. Tento prvok uberá zo zábavnosti a nemá ani logické odôvodnenie, keďže v bojoch, ktoré by postavu mali fyzicky vyťažiť neporovnateľne viac ako krátky beh, zrazu žiadna stamina nie je a môžete rúbať od vidím do nevidím.
Staminu behu si môžete, našťastie, zvýšiť výmenou vašich bodov Virtue (cnosť) za odomknutie konkrétnej schopnosti. Body získavate predovšetkým za pomoc obyvateľom, čiže plnenie sidequestov. Nemôžem sa zbaviť pocitu, že tento systém tu bol pridaný len preto, aby umelo navýšil pocit z hĺbky hrateľnosti, pričom v realite ju nijako neprehlbuje. Skôr len robí veci okľukou. Namiesto toho, aby ste mohli bez obmedzení behať hneď a presúvať sa po veľkej mape omnoho rýchlejšie (nie, nemáme tu čo graficky obdivovať, čiže skutočne len pálite vpred na miesto, kam chcete dôjsť), čo by robilo hru o dosť menej úmornou, tu musíte najprv nazbierať spomínané body a odomknúť vylepšenie behu. Like a Dragon: Ishin! nie je akčné RPG, ktoré obsahuje staminu ovplyvňujúcu všetky aspekty hry, ide len o ten konkrétny beh, takže mi v tom uniká podstata.
To isté platí o zväčšovaní inventára. Tento titul nie je survival, aby bolo potrebné hráčovi radikálne obmedzovať inventár, čo by malo za následok, že by bol nútený manažovať svoje zdroje. Hovoríte si, že je to tak možno preto, aby sa obmedzovalo dostupné liečivo a tým by bol titul náročnejší. Taký argument ale neobstojí, pretože aj v základnej veľkosti inventára máte dostatočné množstvo položiek na to, aby ste si do neho uložili toľko liečiva, že by vám to vystačilo na priechod každou jednou príbehovou misiou i dungeonom aj na najvyššej obťažnosti. Opäť ide o príklad umelo „prehlbovanej“ hrateľnosti, ktorá viac frustruje než baví. Cnosťou si môžete vylepšovať napr. aj schopnosť chytania rýb, pestovanie nových plodín a podobne. S týmto už problém nemám, pretože chytanie rýb vôbec nesúvisí so základnou fyzickou výbavou vašej postavy samuraja ako napr. spomínaný beh.
To som už ale dosť odbočil. Späť k príbehu, resp. k tomu, prečo ma jeho rozprávanie príliš nebavilo. Na tom má zásluhu aj fakt, že hlavný hrdina Sakamoto Rijoma je chladný ako psí čumák a inú pózu ako kamennú tvár hádam ani nepozná. Prirodzene, je to samuraj a tí majú/mali povesť zádumčivých ľudí, čiže fakt, že je väčšinu času ako robot bez emócií, je asi očakávaný. Avšak niekedy prídu odľahčené situácie a vtedy sa Sakamoto dokáže pousmiať, tancovať alebo dokonca aj spievať, čo vyzerá dosť neprirodzene. Pôsobí to až silene, dosť kontrastne. Hlavná postava v sebe nemá tú konzistentnú hravosť ako ostatní hrdinovia Yakuzy či Judgmentu, ktorým ste ich roztopašnú povahu zjedli aj s topánkami. Na druhej strane, túžbu po pomste, ktorá si podobnú povahu vyžaduje, mu ale určite uveríte. V tom je Sakamoto skvelý.
Like a Dragon: Ishin! je politickým titulom, ktorý zachytáva stredoveké Japonsko, ktoré sa začalo otvárať svetu, teda predovšetkým Západu. Riešia sa zložité vzťahy vladárov, samurajov i šógunov a otvorene hovorí aj o rasizme voči bielemu obyvateľstvu, ktorého je tam ako šafranu. Za odvahu palec hore. Taktiež musím oceniť dosť netradičné situácie ako súboj dvoch nahých mužov v miestnej saune, ktorých intímne partie zakrýva len para, či otvorené sexuálne narážky. Skúste priniesť miestnej prostitútke uhorku a počúvajte, čo na ňu (a hlavne ako) povie. Hra je dospelá a takýmto veciam sa vôbec nevyhýba. Na druhej strane sa bojí brutálneho násilia. Nikdy neuvidíte odťaté hlavy či hnáty. Na to, že je to samurajská hra, v ktorej sa súboje vedú hlavne mečmi, by sa, čo sa šťavnatého gore týka, mohla určite odviazať o dosť viac. Aj z toho dôvodu nemajú súboje takú razanciu a uveriteľnosť, akú by mali mať vzhľadom na obdobie, v ktorom sa odohrávajú.
Hrateľnosťou je Ishin typickým dielom série. Máte pomerne otvorené prostredie plné NPC, z ktorých niektoré sú len komparzom a s niektorými môžete priamo interagovať. Prostredie je posiate vedľajšími úlohami a minihrami, pričom ich dokončovaním získavate priazeň tých, ktorí vám tieto úlohy zadávajú. Čo sa týka úloh, tie majú premenlivú kvalitu. Je síce pekné pomáhať niekomu a zbližovať sa s ním, no ak máte dookola robiť to isté, nie je to príliš zábavné. Narážam na questy typu „Som stará žena a nevládzem. Prosím, choď do obchodu a kúp mi mrkvu.“ alebo „Som hladný chlapček a chcem jesť len zeleninu, tak mi, prosím, nejakú prines.“. Našťastie, je tu hromada veľmi pekných a zábavných questov ako roznášanie pošty na čas či lúštenie listov napísaných čínskym dialektom, ktorému prijímateľ nerozumie. Úžasná bola napríklad pomoc starému učiteľovi pri výučbe glóbusu, aby žiaci nezistili, že s glóbusom pracovať nevie. Ide o jednu z najláskavejších častí hry. Úplná nádhera, ktorá ma pohladila po srdci. Tiež spomeniem presviedčanie domaseda, ktorý rezignoval na svoj život, aby našiel nový zmysel existencie. Toto sú príklady krásnych momentov, ktoré v Like a Dragon: Ishin! môžete nájsť.
Po novom je k dispozícii jedna veľká vedľajšia aktivita, ktorou je farmárčenie. Časom získate vlastnú farmu, budete si ju môcť zveľaďovať, pestovať rastliny, chovať sliepočky a celkovo rozvíjať vašu usadlosť a rozširovať ju o nové možnosti. V hre je to opísané ako „Another Life“, teda druhý život. A skutočne to tak pôsobí, keďže na svojej farme prestávate byť samurajom a oddávate sa inému životu. Viete čo? Koniec-koncov, prečo aj nie. Je to pekná činnosť, vcelku aj zábavná a do toho obdobia, v ktorom sa hra odohráva, sa to hodí. Čo sa ostatných minihier týka, spomeniem vtipné kúsky ako tanečný krúžok, karaoke a učenie sa nových chvatov v miestnom dódžó; potom zvláštne, ale stále zábavné veci ako odrážanie delových gulí mečom či preteky sliepok; a, bohužiaľ, aj pár vyložene nudných minihier. Tam patria rybárčenie (ktoré, mimochodom, ešte asi ani jedna videohra nespravila zábavné, hoci Final Fantasy XV na to šlo dobrým smerom) alebo rúbanie polien.
So súbojovým systémom som mal na začiatku problém. Rozmaznaný presným a ako blesk rýchlym systémom z podsérie Judgment mi Ishin prišiel veľmi ťažkopádny, pomalý a málo prepracovaný. Postava mi pripadala veľmi ťarbavá, jej ovládanie je často bojom samým o sebe a mnohokrát ani nie je veľmi presné. A ono to tak aj naozaj je. Ovládanie hlavne postavy je ako ovládanie stotonového tanku. Avšak časom sa na to dá zvyknúť, hlavne ak sa prispôsobíte jeho pravidlám. Odporúčam hrať na gamepade, je to príjemnejšie ako použitím klávesnice a myši. Vtedy sa tá neohrabanosť ešte o niečo znásobí.
V Ishin máte tri spôsoby boja – mečom, päsťami a mečom s pištoľou. Jednotlivé systémy vyžadujú trocha odlišný prístup, hoci ak sa naučíte jeden, nebude pre vás problém využívať ani ostatné. Každý zo spôsobov boja má k dispozícii svoj strom schopností, kde si odomykáte nové pohyby, navyšujete množstvo životov a zvyšujete ich účinnosť. Tu ma zaujala originálna novinka. Jednotlivé skilly si odomykáte orbami, pričom existujú dva druhy orbov. Tréningový môžete zadať do hocakého stromu schopností, no konkrétne orby viete použiť len na konkrétny súbojový štýl. Vtip je v tom, že tie tréningové, ktoré ste už vložili do slotu, môžete nahradiť konkrétnym orbom. Tým pádom ten tréningový dostanete späť na použitie inde. Konkrétny orb spätne vybrať nemôžete. Je to vskutku milá drobnosť, ktorá pekným spôsobom udržuje dynamiku odomykania skillov.
Nesmiem zabudnúť ani na mohutný crafting, ktorý umožňuje vyrábať zbrane, brnenie i dodatočné veci na seba. Každá z vecí vyžaduje potrebný materiál a nižšiu verziu objektu, ktorý ste sa podujali vyrobiť. Čím viac vyrábate, tým viac sa vám zvyšuje level craftingu, čo otvára dodatočné bonusy ako lacnejšie vyrábanie vecí a podobne. Vyrábať a vylepšovať prostredníctvom magických orbov môžete katany, pištole, pokrývky hlavy či brnenia na telo. Crafting taktiež umožňuje vylepšovať zbrane a brnenia o orby, ktoré ešte viac zvyšujú štatistiky či pridávajú podporu určitých prírodných elementov. Ale nečakajte, že výroba vám pôjde hneď od ruky. Kováčovi totiž musíte zabezpečiť aj konkrétne druhy kováčskych kladív a zaplatiť dosť vysokú sumu peňazí. V Ishin to funguje tak, že veci vyrábate síce menej často, no o to viac si ich potom vážite. Takýto prístup sa mi páči.
Graficky je tento remake/remaster spravený veľmi slušne. Nedosahuje úroveň najnovších hier série, ale aj napriek tomu sa máte čím kochať, najmä ak ide o skvele vykreslené tváre hlavných postáv. Doslova vidíte každú ich vrásku, každý ich sivastým tukom zaplnený pór. Je to remaster a po technickej stránke je určite popredu oproti pôvodnej hre. Nemôžem ale povedať, že by sa doťahoval na najnovšiu Yakuzu či hry Judgment. V každom prípade sa na to pozerá dobre, len netreba očakávať vizuálne orgie. Hudobne je na tom titul lepšie než graficky. Je krásne orchestrálny, majestátny a v určitých situáciách aj vhodne clivý a melancholický. Like a Dragon: Ishin! Je jednoducho ďalšou hrou série s vynikajúcou hudbou.
Čo sa týka PC verzie, tá je už tradične na vysokej úrovni, hoci aj tradične obsahuje niekoľko neduhov. Po vzore starších portov podsérie Judgment je tu kopa grafických nastavení, nastavenia HUDu a ostatných vizuálnych pomôcok a v neposlednom rade i nastavenia ovládania k+m. Hra plne podporuje myš, čiže brázdenie menu je prirodzené a intuitívne, rovnako tak pôsobí aj priame hranie s klávesnicou a myšou. Spomínaná ťažkopádnosť pohybu postavy však ovplyvňuje plnohodnotné využívanie tejto kombinácie, čiže rovnako, ako na to začiatku hry robia tvorcovia, aj ja odporúčam hrať s gamepadom.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Like a Dragon: Ishin! 2023
- Platforma: PC
- Žáner: Akčná adventúra
- Vývojár: Ryu Ga Gotoku Studio
- Vydavateľ: SEGA Europe
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega