Máloktorá séria sa dokáže pochváliť tým, že za vydávaním pokračovaní a ťažení zo značky nevidí len zisk peňazí, ale taktiež reálne ukázanie kvality tímu a schopnosti napraviť predošlé chyby. Medzi takéto série patrí aj práve recenzovaný Assassin’s Creed, čo potvrdzuje v poradí už tretí diel. Viac ale už v recenzii.
Ako sme už pri druhom diele mohli zistiť, Ubisoft sa nádherne poučil zo svojich chýb a dvojka bola vo všetkých smeroch od jednotky lepšia. A musím povedať, že aby vylepšili nejako zásadne druhý diel, pravdepodobne by na to potrebovali až nový engine. Princípy a herné mechanizmy sú prakticky rovnaké, ako v dvojke a Brotherhood sa preto nedá označiť za plnohodnotný tretí diel, ale iba ako pokračovanie predošlého dielu. Prakticky sú to totožné hry, len zasadené do iného prostredia s pár vylepšenými vecami. Pochopiteľne ostáva teda zábava minimálne rovnaká, ako pri AC II. Autori dokážu aj cez zaujímavý príbeh pripútať hráča k stoličke a nechať ho tam až do záverečných titulkov (ktoré sú mimochodom celkom dlhé, čo dokazuje akým masívnym projektom Brotherhood je). Okrem spomínaného prepracovaného mesta a života v ňom za to môže aj variabilnosť a zábavnosť misií, dobré dialógy a celková dynamickosť hry. Brotherhood je ako kvalitný drink, zmixovaný z výborných ingrediencií.
Brotherhood je priamym pokračovaním dvojky, takže aby ste dobre porozumeli príbehu, je potrebné hrať predošlý diel (aj keď pochybujem o tom, že sa medzi vami nájdu takí, ktorí sa chystajú hrať iba tento diel). Ezio ďalej pokračuje v boji proti nadvláde mocných a nekompromisných rodín v Taliansku, no tentoraz sa presúva do Ríma. A tam pobudne aj celú hru. Aj napriek tomu, že sa dej odohráva iba v jednom meste, vôbec to nevadí. Veľkosť Ríma je naozaj veľkolepá a hodnotiť jeho spracovanie sa dá iba v kladnom smere (ostatne Ubisoft ukázal perfektnú prácu pri spracovaní miest už v druhom diele ). Dokonca si dovolím tvrdiť, že niekedy vás ruch, život a detaily Ríma vtiahnu do deja viac, než napr. Liberty City v GTA IV. Pochopiteľne pri svojich cestách môžete stretnúť známe budovy ako Koloseum či Pantheon, ktoré doslova vyrážajú dych. Možno si myslíte, že v takom veľkom meste ako Rím bude mať aj obratný Ezio čo robiť, aby sa dostal z jedného konca na druhý. Autori toto vyriešili perfektne a okrem toho, že môžete v meste jazdiť na koňovi, pridali aj asasínske podchody, do ktorých sa dá vstúpiť, resp. vystúpiť v rôznych častiach Ríma.
Aby Ezio dokázal zničiť nadvládu Borgiov, nestačí len plniť úlohy pre svojich známych a navyše to len jeden človek nezvládne. Hra sa riadi heslom „pomaly ďalej zájdeš“ a preto treba na zničenie tyranie postupovať opatrne. Po celom Ríme majú Borgiovi moc, ktorú si kontrolujú pomocou rozmiestnených vežičiek, v okolí ktorých navyše krúži ich kapitán. V prípade, že kapitána zabijete a následne zapálite vežičku, územie oslobodíte od nadvlády. Ale k čomu mi to je? Okrem toho, že teraz budete môcť týmto územím prechádzať bez toho, aby ste boli automaticky napadnutí, môžete investovať do obchodov, z ktorých potom pochopiteľne profitujete (tomu sa ešte budem venovať nižšie). Taktiež môžete v oslobodených územiach nájsť nových spolubojovníkov, ktorí ochotne pristúpia do radu Asasínov. Týmto si pomaly budujete svoje vlastné bratstvo. A tak sa dostávame pomaly ku koreňu hry, ktorý môžeme vidieť aj v názve. Stávate sa vodcom odboja a postupne riadite celý rád, posielate asasínov na rôzne misie (k tomu slúžia holubníky rozmiestnené po meste), čím získavajú skúsenosti a stávajú sa silnejšími (skúsenostné body im môžete podľa vlastnej vôle vložiť buď do zbroje alebo zbraní, resp. oboch). Následne môžete svojich stúpencov využívať pri misiách, pričom ale medzi jednotlivými „povolaniami do zbroje“ musíte chvíľu počkať. Je až neskutočné, ako dokázali autori spracovať to, keď si len tak kráčate potichu ulicou, zrazu dáte pokyn a 10 metrov od vás sa spustí bitka, pričom vy môžete v pohode kráčať ďalej. Myslím si, že autori skvelo vystihli ten „bossácky feeling“ a naozaj sa cítite ako vodca asasínov. Skvelé.
Vylepšenia sa dočkal aj ekonomický systém. Zatiaľ čo v druhom diele ste si zveľaďovali iba okolie svojej vily, tentoraz môžete doslova skrášliť celý Rím. Kvôli krutej nadvláde je veľa obchodov alebo pamiatok zavretých a je práve na vás, aby ste ich odkúpili a vniesli im nový život. Aj napriek tomu, že vás hra nenúti investovať peniaze (ak ich ale investujete, budete mať viac kováčskych dielní a podobne, takže nemusíte kvôli oprave zbroji behať cez polku mesta), osobne ma hra do seba dokázala vtiahnuť až tak, že som jednoducho chcel zmeniť vizáž mesta k lepšiemu. A nie len kvôli zárobku, ktorý sa vám následne ukladá do banky (v pravidelnom intervale vám pribúdajú na účet peniaze, ktoré si môžete kedykoľvek vybrať).
Novinky pribudli aj v akčnej zložke hry. Okrem nových obranných pohybov hlavne pribudla dlho očakávaná kuša, ktorá je jednoducho božská. Hádam sa ani nedá spočítať, koľkokrát mi bola počas hry užitočná. Potichu si z diaľky odstreliť nič netušiaceho protivníka a následne sa vypariť je naozaj perfektné.
Viac ľudí rovná sa viac zábavy a v Brotherhoode to skvelo platí. Do hry pribudol multiplayer, ktorý využíva princípy kampane, akurát ste teraz zároveň lovcom, aj obeťou. Hráči sa pohybujú po vyhranenej časti mesta (máte na výber z rôznych charakterov), pričom každý má nejaký cieľ, ale zároveň aj on sám je cieľom niekoho iného. Svoju obeť treba prekvapiť, splynúť s davom alebo skočiť na ňu zhora, pretože vám môže utiecť. Pri hľadaní svojho cieľa vám pomáha kompas, avšak keď dorazíte na určené miesto, narazíte len na masu ľudí, v ktorej môžu byť aj traja ľudia, ktorí vyzerajú rovnako ako vaša obeť. Autori dokázali perfektne zakomponovať veci, ktoré sú na kampani najlepšie a preniesť ich do hry viacerých hráčov. V prípade že si kampaň prejdete, máte o zábavu na plno hodín postarané.
Pri svojej recenzii druhého dielu som na konci spomínal, že hra by sa dala použiť aj ako vyučovacia pomôcka v školách, pretože verne kopíruje renesančnú dobu. To platí aj v prípade Brotherhoodu, ale rád by som spomenul, že to nie je jediné, z čoho by sa mohli ostatní učiť. Ubisoft ukázal, ako sa robia perfektné pokračovania a mnoho iných štúdií by si z neho malo brať príklad. Taktiež je rozhodne plus pre PC hráčov oklieštenie otravnej ochrany a česká lokalizácia.
Spracovanie a reálnosť mesta Dlhotrvajúca hrateľnosť Multiplayer Skladanie bratstva |
|
Prakticky nič | |
95% | |
ŽÁNER | akcia |
VÝROBCA | Ubisoft |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
UBISOFT / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |