Voľba vybrať kórejskú vojnu namiesto druhej svetovej bola voľba dobrá. Predsa len, konflikt neobohratý a v podstate aj zabudnutý. Treba povedať, že autori sa snažili, hra budí celkom realistický dojem, avšak chybám sa hra nevyhla. Ako závažné to je sa dozviete ďalej v recenzii.
Hra sa spúšťa cez launcher, ktorý ihneď po vydaní nového patchu upozorní, že je možnosť aktualizácie hry (vďaka Bohu). V menu singleplayeru sa naskytne nečakane veľa možností. Základom je tutorial, čo kde to naučí hráča. Avšak jeho potrebnosť je pre človeka, ktorý hral aspoň Command and Conquer nulová. Hra sa v podstate drží jednoduchého princípu avšak realistického správania jednotiek.
Ďalšou voľbou je kampaň. Prvá kampaň pojednáva so severokórejským útokom a druhá s protiofenzívou amerických vojsk. Obe kampane sa odohrávajú, samozrejme, na kórejskom polostrove. Kampaň sa bude hrať dvoma spôsobmi. Na strategickej mape kde sa po jednotlivých regiónoch budete pohybovať s vojskami, pričom logicky vždy pri strete dvoch znepriatelených divízií, práporov alebo brigád sa odohrá bitka, ktorou bude rozhodnuté o tom, či región ostane pôvodnému majiteľovi alebo ho dostane do rúk útočník. Okrem toho je však na strategickej mape potrebné sledovať aj zásoby paliva a munície pre armádu, bez ktorých by sa zatiaľ v modernej dobe žiadna armáda moc dlho neuživila. V rámci singleplayeru je ešte možnosť vyskúšať generátor náhodných misií a generátor náhodných kampaní. Tu je na viac pridané ako krajina aj ZSSR. Čiže nie je problém vygenerovať si konflikt typu „čo ak“.
Pozemné boje sa nesú v 2 štýloch. Buď pozíciu dobíjate alebo naopak bránite pred dobyvateľom (v kampani záleží od toho, kto je útočníkom). Hrá sa s pridelenými jednotkami, ktoré si vyberiete pred misiou alebo rovno spustíte misiu a jednotky vám budú pridelené automaticky. Potom už len treba viesť squady vojakov a tanky vpred na nepriateľovu polohu. Popri tom ako budete posúvať svoje jednotky však treba ísť samozrejme takticky a nie spraviť jeden veľký útok, v ktorom sa nevyznáte poriadne ani vy sami. Predsa len tanky sa v hre dokážu obstreľovať rádovo na stovky metrov, takže urobiť gerojský útok proti zákopom s delami a vojakmi nie je tá najlepšia voľba. Okrem toho, že sa treba snažiť jednotky neničiť nezmyselnými útokmi, ani strieľať naprázdno nie je dobrá voľba, keďže priamo v boji muníciu jednotke nedoplníte. Starať sa o posádky vozidiel je tiež dobrý príklad, keďže aj keď bolo ich vozidlo zničené ale posádka prežila, je možné im prideliť nové vozidlo. Čo však dokáže rýchlo zvrátiť priebeh bitky, a preto s tým treba stále počítať, je strategický bonus, ktorý sa prideľuje za každú zničenú nepriateľskú jednotku. Jeho využitie je potom možné využiť na povolanie podpory lietadiel, kaťuší, delostrelectva. Po misii je však možné body nevyužité spotrebovať na upgrade jednotiek, ktoré bitku prežili. Tým pádom môžete vylepšiť niektoré z ich 4 atribútov. Preto je napríklad najlepšia taktická voľba poslať tank bez munície niekam na okraj mapy kde naň protivník nemá dosah.
Multiplayeru si moc v hre neužijete, aj keď ho hra obsahuje. Servery sú prázdne alebo lepšie povedané nie sú žiadne. Avšak čo som čítal z Readme, pokiaľ si chcete vyrobiť server a ste za routerom, treba isté veci prenastaviť. Možno si niekoho na internete úplnou náhodou nájdete a budete si môcť zahrať. A aby som nezabudol, dá sa hrať aj po LAN-ke.
Graficky je na tom hra celkom solídne. Nenásilne nasvietenie bojiska, pekné výbuchy (hlavne AP strela z tanku nevybuchuje ako keby strieľala artiléria), taktiež aj modely s peknými textúrami. Efekty výbuchov pôsobia celkovo reálne a hlavne ich veľkosť prislúcha k sile zbrani, z ktorej boli projektily vypálené. Pochvalu si nepochybne zaslúži aj skvelý balistický model, ktorý autori do hry vniesli a tým spravili každú strelu nepredvídateľnou. Sledovať tankové prestrelky je doslova oku lahodiaca malina. Avšak keby to nebolo všetko v 15 FPS. A tu sme pri najväčšom kameni úrazu hry. Autori asi nepoznajú slovo optimalizácia, a preto na 4 jadrovom procesore, 4 GB RAM a ATI Radeon 5850 šla hra k jej výzoru, ktorý síce pôsobí reálne, ale videli sme aj lepšie a náročnejšie spracovania na hardvér, neuveriteľne zle. Aby toho však k optimalizácií nebolo málo, hra ľúbi padať. A keď poviem, že ľúbi, tak to znamenám, že 2 misie v hre = 4 reštarty hry.
Okrem toho správanie jednotiek, ako som už raz písal, je celkom reálne, avšak miestami sú reakcie na poslúchanie príkazov až retardovane pomalé. To miestami spôsobuje zbytočné straty techniky a teda možno aj celej bitky. Kampaň, ktorá sa obmedzila na dobývanie jednotlivých dedín, mostov alebo hocakého iného bodu je tiež v podstate celkom nudná.
A čo dodať nakoniec? Neviem, fakt neviem. Hru s horšou optimalizáciou som ešte asi nehral a kebyže ju nedostaneme na zrecenzovanie od 1C, ale si hru kúpim v obchode, tak som asi veľmi ale veľmi rozhorčený. V svojej podstate je to super kúsok o neobohratom konflikte so skvelým spracovaním. Stále, stále a stále je tu optimalizácia, ktorá degraduje hru o dobré tri stupne nižšie. Snáď len treba počkať na patche, ktoré by teoreticky mohli dať hru ako tak do poriadku. Najskôr som v tomto ohľade asi moc optimistický. Finálna otázka pre ľudí čo hrali predchodcov. Už prvé 2 diely mali podobné problémy. Preto sa treba spýtať, čo vlastne v tom 1C ROBIA?! Rozum sa nad tým môže pozastaviť…
{embed_video }
Hrateľnosť Konflikt Grafika Generátor misií a kampaní |
|
Optimalizácia Pády Prázdny multiplayer Málo druhov bitiek v kampani |
|
60% | |
ŽÁNER | Stratégia |
VÝROBCA | 1C: Ino-Co |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
1C Publishing |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |