Najhranejšie hry tohto roku sú krátke a lacné hry s rozsiahlym zoznamom trofejí.
PlayStation Vita je na sklonku svojho života a zdá sa, že už nič nezabráni tomu, aby po šiestich rokoch od vydania upadla do zabudnutia. Po tom ako kvôli mnohým faktorom jej predajnosť sklamala a Sony upustilo od jej ďalšej podpory, jej Nintendo vydaním Switchu zasadilo poslednú ranu, ktorá znamenala v očiach väčšiny hernej komunity jej definitívny koniec.
Prečítajte si tiež
Sony ukončuje výrobu fyzických kópií hier pre Vitu
Stále však existuje jedna skupina hráčov, ktorí PlayStation Vitu nepustia z ruky. Lovci trofejí. Predbiehanie sa v zbieraní trofejí systému PlayStation Network je pre nich akousi metahrou a tak sa chopia akejkoľvek šance získať ľahkú „platinovku“.
Portál TrueTrophies pred dvoma týždňami vydal analýzu ich dát o trofejách na Vite. V nasledujúcom grafe, zobrazujúcom priemernú mieru dokončenia zoznamu trofejí 50 najpopulárnejších Vita hier pre každý rok, je vidieť až exponenciálny nárast z menej ako 20 percent v rok vydania až na viac ako 70 v súčasnosti.
Zároveň sa výrazne skracuje čas, ktorý potrebujú hráči v priemere na kompletné dokončenie zoznamu trofejí.
To, že medzi hráčmi na Vite dominujú lovci trofejí je zjavné aj zo zoznamov najhranejších hier vydaných v roku 2018. Zatiaľ čo v minulosti išlo naozaj o najlepšie hry platformy, v súčasnosti je rebríček plný lacných nezávislých hier s ľahkými zoznamami trofejí.
Vývojári tak majú vo Vite jedinečnú príležitosť lacného zárobku. Stačí vydať jednoduchú hru za pár eur, ktorej zoznam trofejí sa dá ľahko prejsť, ideálne s podporou cross-buy s PS4 verziou (samozrejme, s rovnako ľahkým zoznamom trofejí) a peniaze sa hrnú.
Portál Kotaku publikoval rozhovor so Salemom Al-Ghanimom, jedným z tvorcov Little Adventure on the Prairie, najhranejšej Vita hry roku 2018. Little Adventure on the Prairie je naozaj hrozná hra a jej vývojári to vedia. Ide o jednoduchú 2D hru pôvodne vydanú na Android, ktorú sa neskôr rozhodli preniesť na Nintendo 3DS, aby so systémom získali nejaké skúsenosti pred začiatkom vývoja ich nadchádzajúcej hry Chromia.
Všetko išlo skvelo až kým sme nemali problémy s peniazmi. Potom mi môj priateľ navrhol, aby sme hru vydali na PS4 a Vitu a pridali ľahkú platinovku za nízku cenu. Takto si ju kúpi veľa ľudí a dostaneme peniaze, ktoré potrebujeme na našu ďalšiu hru.
Salem Al-Ghanim, Infinite Madaa Studios
„Gameplay“ zábery Little Adventure on the Prairie
A tak vznikla PlayStation verzia Little Adventure on the Prairie. Za 2 doláre dostanete platinovú trofej, ktorá sa dá získať v priebehu hodiny. Podľa stránky PSNProfiles vlastní hru viac ako 9000 ľudí na PS4 a takmer 4000 na Vite, z toho má viac ako 90% platinovú trofej. Vývojári sú spokojní, pretože majú prostriedky na ich nadchádzajúcu hru, na ktorej si môžu dať záležať, zákazníci tiež, pretože majú na konte o dve platinové trofeje navyše. Aj tak má však tento príbeh akúsi trpkú príchuť. Trofeje a achievementy sa pre mnohých stali meradlom ich herného úspechu, no či práve kupovanie otrasných hier pre ľahké trofeje je tou správnou cestou je asi na dlhšiu debatu.