Need for Speed: Most Wanted - Recenzia

 

Nový Most Wanted od Criterionu po vlaňajšom fiasku The Run s napätím očakávali nielen priaznivci série NFS, ale aj fanúšikovia Burnoutu. Verziu hry pre PS Vita sme pre vás podrobne otestovali. Naplnila naše prehnané očakávania?

Nový Most Wanted je úplne inou hrou, než by ste čakali. Criterion prišli s novou koncepciou, ktorá stojí úplne mimo zaužívaných pravidiel. Takmer všetky autá sú totiž odomknuté už od začiatku hry, stačí ich len nájsť. Okrem toho, NFS:MW nemá príbeh ani žiadnu pevnú štruktúru. Tieto dva koncepty sú nosným pilierom hry, zároveň sú však dvojsečnou zbraňou.

Pocit slobody, ktorý hra poskytuje, je priam ohurujúci. V úvodnej animácii nás ženský hlas uvádza do mesta Fairhaven. Prezradí nám, že v meste sa pohybuje desať pretekárov najviac hľadaných (teda most wanted) miestnou políciou. Naším cieľom je dostať sa na prvé miesto v tomto rebríčku, čo znamená poraziť každého z najlepších pretekárov v meste. Najprv si však musíme zaslúžiť oprávnenie vôbec s nimi pretekať. Všetko ostatné je už na nás.

Viac príbehu sa už v hre nenachádza. Tieto preteky sú stelesnením otvoreného sveta. Nič vás nenúti pretekať, môžete sa len tak premávať po meste a hľadať nové autá, rozbíjať brány a preskakovať cez billboardy. Chcete jazdiť na Lamborghini? Nech sa páči, stačí ho nájsť zaparkované niekde v meste. A čo Bentley či snáď Porsche? Postup je rovnaký. Vo Fairhaven sa nachádza dokopy 41 áut, každé trikrát, na troch rôznych lokáciách. Z toho desať si musíte zaslúžiť, sú to most wanted pretekári. Ak chcete ich auto, musíte ho po úspešnom zdolaní preteku zlikvidovať.

Áno, deštrukcia je jedným z charakteristických rysov nového Most Wanted. Vôbec nás to neprekvapuje, veď predsa Criterion majú na svedomí sériu Burnout, a tak nečudo, že sa tento genetický kód preniesol aj do ich najnovšieho diela. V skratke by sa dalo povedať, že NFS:MW je Burnout v lepšej grafike a s licencovanými autami. Chýbajú len Road Rage preteky a Crash mód.

Detailnejší pohľad na vec

Pozrime sa detailnejšie na hrateľnosť a herné mechaniky. Hra je čistokrvnou arkádou. Vývojári úplne rezignovali na integráciu manuálneho radenia do hry. Pohľad na svet je obmedzený na dve možnosti – spoza auta a pohľad z nárazníku. Ovládateľnosť áut je podobná ako v Hot Pursuit, len s tým rozdielom, že pri šmykovaní sa autá pohybujú snáď ešte o niečo rýchlejšie, než normálne. To je len dobre, pretože inak by sa v tých šialených rýchlostiach po mestských tratiach nedalo pohybovať. Zvládnutie mechaniky šmykovania je pre postup v hre kľúčový.

Most Wanted nikoho nevedie za ručičku a necháva nás hrať hru podľa seba. Jedinou pevne stanovenou vecou sú podmienky oprávňujúce pretekať s „top ten“. Za zbesilú jazdu, ničenie billboardov, brán, naháňačky s policajtmi, deštrukciu a víťazstvá v pretekoch dostávame Speed Points. Podmienkou pre pretekanie s niekým z najhľadanejších je istý počet SP bodov. Samozrejme, ani ak máme dostatok bodov, hra nám nedovolí pretekať s najhľadanejším pretekárom, ak sme nezvíťazili nad predošlými pretekármi.

V hre takmer úplne absentuje kustomizácia vozidiel. Každé auto najprv dostaneme v základnom nastavení. S každým autom sa potom spája pätica pretekov, pričom za víťazstvá v nich získavame doplnky ako nitro, odľahčenú či spevnenú karosériu alebo iné pneumatiky. Nedá sa nastaviť ani len farba vozidla. Tá sa mení náhodne po prejazde „dielňou“, ktorá zároveň vozidlo aj opraví. Výhoda týchto „dielní“ je v tom, že sú roztrúsené po celom meste a dajú sa použiť aj počas pretekov (ohromná vec, keď počas preteku nabehnete na policajtmi nastražené ostne a jazdíte s prepichnutými pneumatikami).

Vývojári z Criterion si veľmi dobre uvedomujú, že vybehnúť z hry do menu, aby sme si nakonfigurovali vozidlo a vybrali pretek, je veľmi rušivé a kazí pôžitok zo samotnej jazdy. Preto priamo do hry integrovali systém Easydrive, akési mini-menu, ktoré sa priamo za jazdy dá ovládať pomocou D-padu. Tu si môžete vybrať pretek alebo zmeniť či nakonfigurovať auto. Ale pozor, Easydrive funguje skôr ako GPS navigácia a nie ako teleport. K autu alebo k preteku sa už musíte dopraviť sami. Teleportuje vás priamo na miesto jedine v prípade, že ste už dané auto našli alebo keď ste už daný pretek vyskúšali. Super vec je aj to, že si môžete upravovať auto aj uprostred preteku, vopred však upozorňujeme, že je to dosť riskantná stratégia.

Polícia je všadeprítomná. Stačí náhodne ťuknúť do policajného auta a už ich máte na krku. Raz sa nám stalo, že sme stáli s autom na ceste, policajti narazili do nás a začali nás naháňať. Niekedy stačí aj dostatočne rýchlo prefrčať popri radarovej kamere a už sú vám za zadkom. Najnepríjemnejší sú počas pretekov, to sa strategicky rozkladajú po trati, robia blokády a kladú na cestu ostnaté pásy a, samozrejme, neustále jazdia okolo vás a snažia sa vás vyraziť z cesty.

Obmedzenia vreckovej verzie

Ako už určite predpokladáte, handheldová verzia sa nezaobišla bez istých kompromisov. Skvelou správou je, že na Vita verzii pracovali samotní vývojári z Criterionu a neoutsourcovali hru inému štúdiu. Hra je preto rovnako adrenalínová bomba ako na PS3. Mesto je identické, všetky autá nájdete na rovnakom mieste, každý billboard, radarová kamera a brána sú presne tam, kde aj v PS3 verzii.

Trochu okresaná je grafika, modely áut sú menej detailne spracované, detailnejšie textúry sa na budovách objavujú, až keď sa k nim priblížite... v rýchlosti na malom displeji si to však ani poriadne nevšimnete, nám to rozhodne neprekážalo. Chýbajú aj niektoré grafické efekty PS3 verzie, napríklad všadeprítomný dym či iskry na každom rohu. Na Vite je aj menej stromov popri cestách. Teda, stromy v hre sú, ale len málo ich je tak, že sa do nich dá naraziť. Väčšina je niekde za stenou, za plotom. Takisto je na Vite nižšia premávka, teda menej civilistov na cestách a aj menej policajtov oproti PS3 verzii.

Autolog a multiplayer

Autolog je skvelá funkcia posledných dielov NFS a ani Most Wanted nie je výnimkou. Tentokrát sa vďaka nemu aj vaši kamaráti dostávajú do rebríčka najhľadanejších a aby ste ich predbehli, musíte získať viac Speed Points. Pri každom preteku vás Autolog informuje o časoch, aké v ňom dosiahli kamaráti a ak ich prekonáte, dostanete šťavnatý bodový bonus.

Hra obsahuje aj progresívny multiplayer. V podstate absentuje tradičné lobby menu, namiesto čakania na pripojenie súperov môžete jazdiť po meste. V multiplayeri sa autá odomykajú podľa vášho Speed Levelu (ten závisí od počtu SP). Levelov je až 70 a multiplayer obsahuje aj pár unikátnych áut, ktoré sa inak v hre nedajú získať – ani tu to však nie je ľahké. Keď sa do hry pripoja ďalší hráči, stačí sa dostaviť na štartovaciu čiaru a pretek môže začať. Tu sa prejavuje ďalšie obmedzenie Vita verzie, pretekať môžu len štyria hráči. Nepovažujeme to však za nejaký zásadný problém. Všetky body, ktoré nahráte v single playeri, sa prenášajú do multiplayeru a naopak.

Záverečné zhodnotenie

NFS: Most Wanted sa pod taktovkou Criterionu mení na Burnout v lepšej grafike a s licencovanými autami. Milovníci Burnoutu si prídu na svoje, avšak tradiční hráči NFS série možno nebudú až tak nadšení. Absentujúci príbeh a absolútna sloboda môžu pre mnohých znamenať stratu motivácie, ale tí, ktorí zotrvajú, objavia dokonale vybrúsený drahokam v podobe doposiaľ najlepšej racingovej hry na Vitu. Otvorený svet s netradičnou koncepciou získavania áut prináša svieži vánok do pretekárskych hier a nás si napriek prvotnému šoku veľmi rýchlo získal.

otvorený svet
minimum kompromisov oproti PS3 verzii
audiovizuálne spracovanie
genetický kód Burnoutu
funkcie Autologu a multiplayeru

absencia príbehu môže demotivovať

90%
ŽÁNER arkádové preteky
VÝROBCA

Criterion games

VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
EA

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk